Frikadeller i ovn?
Fra : Ole JJ

Dato : 06-11-07 17:11

Hej

Jeg skal til at lave frikadeller, men overvejer at lave dem i ovnen i stedet
for at pandestege dem.

Det er der vel ikke noget i vejen for?

Ole JJ

Fra : Heidi

Dato : 06-11-07 17:40

Ole JJ wrote:
> Hej
>
> Jeg skal til at lave frikadeller, men overvejer at lave dem i ovnen i
> stedet for at pandestege dem.
>
> Det er der vel ikke noget i vejen for?

Intet. Det har oven i købet den fordel at du kan forme alle dellerne og
lægge dem på pladen og det hele ind i ovnen på én gang, så de alle er
færdige på samme tid
(Stegetid kan jeg ikke hjælpe med, men måske andre kan).

--
Heidi

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 06-11-07 17:45

"Ole JJ" <testole(fjern)@mail.dk> writes:

> Jeg skal til at lave frikadeller, men overvejer at lave dem i ovnen i stedet
> for at pandestege dem.
>
> Det er der vel ikke noget i vejen for?

Næ, men de smager altså ikke helt ens. Skorpen bliver noget
anderledes, når de bliver bagt. Skal man lave mange, kan man forstege
dem på panden og bage dem færdige i ovnen.

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Max

Dato : 06-11-07 18:04

Hej Ole

> Det er der vel ikke noget i vejen for?

Naturligvis er der det, frikadeller er pandestegte, det andet
bliver jo ovnbagte farsboller.

--
Mvh Max

Fra : Inger D.

Dato : 06-11-07 20:48

> Jeg skal til at lave frikadeller, men overvejer at lave dem i ovnen i
> stedet
> for at pandestege dem.
>
> Det er der vel ikke noget i vejen for?

Nej det er der bestemt ikke noget i vejen for.
Jeg laver altid mine frikadeller i ovnen. Det har bl.a. de fordele, at
køkkenet ikke bliver fyldt med stegefedt, jeg kan lave mange frikadeller ad
gangen, og frikadellerne får ikke den dér ulækre fedtkant, når de bliver
kølet ned.
For at frikadellerne skal få en ordentlig skorpe giver jeg dem ca. 20 min.
ved 250 grader varmluft. De kan evt. vendes efter ca. 10 min. for syns
skyld.

Mvh, Inger D.

Fra : Emil

Dato : 07-11-07 02:11

"Inger D." wrote:

>For at frikadellerne skal få en ordentlig skorpe giver jeg dem ca. 20 min.
>ved 250 grader varmluft. De kan evt. vendes efter ca. 10 min. for syns
>skyld.

Det er den korrekte måde at stege dem på i ovn.
Overfladetemperaturen på dellerne skal over 173 grader C., for at
overfladerne skal opleves og smage som de pandestegte.

Det, som giver smagen af stegte frikadeller, er overfladetemperaturen.
Om temperaturen er opnået på pande, i ovn, i friture, på bål, grill,
eller andet er uden betydning for smagen.

Hvis temperaturen øges herudover, vil der opstå mange andre
smagsstoffer, indtil frikadellerne opleves som brændte.
Derfor vil mange opleve, at næsten brændte frikadeller smager "som vor
moder lavede dem". Hun var klog nok til at branke de sidste
smagsstoffer ud af kødet. Men hun kendte ikke konsekvenserne.

m.v.h. Emil

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 07-11-07 06:37

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er den korrekte måde at stege dem på i ovn.
> Overfladetemperaturen på dellerne skal over 173 grader C., for at
> overfladerne skal opleves og smage som de pandestegte.

Man kan vel ikke snakke om "korrekt", da pandestegning er den oprindelige
metode. Men "mest hensigtsmæssige" måske.

Anders

Fra : padre

Dato : 07-11-07 10:36

"Anders Halskov-Jensen" <anders@vinkritik.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan vel ikke snakke om "korrekt", da pandestegning er den oprindelige
> metode. Men "mest hensigtsmæssige" måske.

Nu skriver hun jo "Det er den korrekte måde at stege dem på i ovn."

--
padre
"Don't you know there ain't no Devil

Fra : Emil

Dato : 09-11-07 02:01

"Anders Halskov-Jensen" wrote:

>Man kan vel ikke snakke om "korrekt", da pandestegning er den oprindelige
>metode. Men "mest hensigtsmæssige" måske.

Den ældste (og teknisk set også den mest korrekte) fremstillingsmetode
er den græske friturestegning. Det var før fanden blev opfundet.

Men emnet var nutidens ovnstegning, og det var det, som jeg svarede
på.

m.v.h. Emil

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-11-07 09:52

> Den ældste (og teknisk set også den mest korrekte)
> fremstillingsmetode er den græske friturestegning. Det var før
> fanden blev opfundet.

LOL Ja, så er det godt nok længe siden.

> Men emnet var nutidens ovnstegning, og det var det, som jeg
> svarede på.

Du har nogle dejlige uddybende svar som man kan bruge til noget. Det
du skriver om honning med vand i skal jeg da prøve. Jeg
"langtidssteger" altid mine frikadeller på panden, så de ikke bliver
for mørke. Jeg vidste godt at det kan være cancerfremkaldende at
branke kød for meget, så det prøver jeg at undgå. Det kunne da godt
være, at man skulle forsøge sig med ovnstegning af frikadeller også.
--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Tina

Dato : 09-11-07 18:31

> Du har nogle dejlige uddybende svar som man kan bruge til noget. Det du
> skriver om honning med vand i skal jeg da prøve. Jeg
Venlig hilsen Tove

Jeg kan ikke finde det, som han har skrevet om "honning med vand i" ?
Hvilken tråd er det i ?

Fra : Max

Dato : 09-11-07 18:35

Hej Tina

I denne tråd, indlæget er dateret 08-11-2007 18:31

--
Mvh Max

Fra : Tina

Dato : 11-11-07 01:26

> Hej Tina

> I denne tråd, indlæget er dateret 08-11-2007 18:31
>
> --
> Mvh Max

Det indlæg har jeg slet ikke ????
Den 8.11 har jeg to indlæg: kl 14.51 og 22.29
Hva kan det skyldes ?
Mvh Tina

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 11-11-07 05:14

Tina skrev:

> Det indlæg har jeg slet ikke ????
> Den 8.11 har jeg to indlæg: kl 14.51 og 22.29
> Hva kan det skyldes ?

Max skrev forkert. Læs Emils indlæg fra 2007-11-08 22:29.

Citat:
»Da mange af smagsstofferne dannes ud fra sukkerforbindelser,
kan man snyde lidt ved at opløse lidt honning i vand, og pensle
kødets overflade hermed.«

P.s.
Du kan altid bruge funktionen "Søg" indenfor en enkelt gruppe.

--
Herluf :·)

Fra : Emil

Dato : 11-11-07 19:59

"Tina" wrote:

>Jeg kan ikke finde det, som han har skrevet om "honning med vand i" ?

Hej Tina.

Du giver mig anledning til at uddybe mit svar:

Bruning af kød fremkalder mange tusinde nye smagsstoffer, som vi intet
ved noget som helst om, bort set fra, at de fleste oplever dem som
velsmagende (tror de).

Sammenholdt med, at vores oplevelse af maden hovedsageligt består af
duft- og optiske indtryk (kun ca. 10% udgøres af smagen), er der
grundlag for at spare på de stoffer, som vi ikke véd noget om.

Forsøg har vist, at madens farve er ret afgørende for, hvorledes vi
oplever madens smag, besynderligt nok.

Da sukkerstoffer bruner ved en lavere temperatur end kød, har nogen
fået den idé, at pensle kød med sukkerholdig vædske, så det bruner ved
en lavere temperatur. Karameller smager jo ikke direkte af sukker.

Brunning af sukker giver også mange nye smagsstoffer. Faktisk véd vi
meget lidt om disse stoffer.

Det sukker vi køber er raffineret. D.v.s at det er et meget ensartet
produkt, som har et begrænset indhold af varianter af de forskellige
sukkerarter.

Lidt bedre med farin, som er tilsat rørsukker.

Kongen af alle sukre er honning. Her har hver egn sin egen
sammensætning af sukkerarter og enzymer. Der findes utallige
sukkerarter, som hver giver deres egen smag ved brankning (bruning).

Derfor anbefaler jeg brugen af honning, som erstatning for sukker.

Der findes opskrifter på honningmarinerede kødstykker. Dem, som jeg
har prøvet, var fusere.

Da vi "spiser" med øjnene, vil jeg anbefale at pensle kødet med en
sukkerart før stegningen/bruningen. Det gør at kødet bliver brunt ved
en lavere temperatur, hvad det så måtte indebære.

Honningens indhold af mange sukkerarter, vil udvikle flest
smagsstoffer, set i forhold til alm. sukker. Derfor min anbefaling.

m.v.h. Emil

Fra : Ole Christiansen

Dato : 07-11-07 10:07

"Ole JJ" <testole(fjern)@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg skal til at lave frikadeller, men overvejer at lave dem i ovnen i
> stedet for at pandestege dem.
>
> Det er der vel ikke noget i vejen for?
>
> Ole JJ

Nej da. Søg på google:
http://www.google.com/search?q=frikadeller+i+ovn&rls=com.microsoft:da:IE-SearchBox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7GGLJ

/Ole

Fra : Esther

Dato : 08-11-07 14:52

On 7 Nov., 02:11, Emil <emil...@nowhere.invalid> wrote:

Hun var klog nok til at branke de sidste
> smagsstoffer ud af kødet. Men hun kendte ikke konsekvenserne.

Jeg er meget imponeret af din tekniske viden omkring
madlavningsprocesser, det er så sjovt at læse.
Ovenstående - ville du uddybe det lidt, altså det med
"konsekvenserne"? På forhånd tak.

Mange hilsener Esther

Fra : Emil

Dato : 08-11-07 22:29

Esther wrote

Emil wrote:

>Ovenstående - ville du uddybe det lidt, altså det med
>"konsekvenserne"? På forhånd tak.

Når man bruner kød, opstår der mere end 1872 nye smagsstoffer (læs:
'krydderier'), hvoraf de fleste opfattes som velsmagende. Det er
hovedsageligt aminosyrer og kulhydrater som danner de brunfarvede
forbindelser. Det kaldes Maillard-reaktioner, som kendes fra
karameller.

Fakta er, at det kun er nogle få af stofferne, som har været undersøgt
i forbindelse med vores sundhed.
I "gamle dage" stegte man tit frikadeller til de fik en næsten
sortbrun, sprød skorpe, da mange opfattede den mørkebrune, sprøde
overflade som meget lækker.
Det var den faktisk også, fordi der blev dannet mangefold nye
smagsstoffer, sammenlignet med en normal moderat bruning. Og
genopvarmede deller var uimodståelige, sortbrune himmerrigsmundfulde.
I dag véd vi, at der herved også blev dannet tjærestoffer, som det er
påvist er kræftfremkaldende. Det var så "konsekvenserne".

Der er bred enighed om, at brunet/stegt kød tilfører en ret meget nere
smag end kogt kød. Men det skal altså ikke blive for mørkt brunt.

Da mange af smagsstofferne dannes ud fra sukkerforbindelser, kan man
snyde lidt ved at opløse lidt honning i vand, og pensle kødets
overflade hermed.
Netop honning indeholder mange forskellige sukkervarianter =
forskellige smagsstoffer, som bruner
(karamelliserer/Maillard-reaktionerer) ved en lavere temperatur, så
der opstår færrest muligt af de andre smagsstoffer (som vi altså INTET
aner noget om, bortset fra, at de eksisterer).

Indtil videre er det hele kun teorier. Men tænk selv. Jo mere man
lærer om bruning af kød, jo tydeligere bliver det, at vi véd mere om
månen, end om det vi putter i munden.

m.v.h. Emil

Fra : Esther

Dato : 09-11-07 14:50

On 8 Nov., 22:29, Emil <emil...@nowhere.invalid> wrote:

> [...]
> hovedsageligt aminosyrer og kulhydrater som danner de brunfarvede
> forbindelser. Det kaldes Maillard-reaktioner, som kendes fra

Fantastisk. Tusind tak for den uddybende forklaring.

Mange hilsener Esther