Persillesovs
Fra : Kert Rats

Dato : 03-11-07 13:56

Hvordan er det nu lige det er med at gemme persillesovs? Jeg har hørt, at
det kan være farligt pga. botulisme. Men hvis jeg har varmet sovsen op til
kogepunktet, så skulle alle toxin-dannende sporer vel være slået ihjel?

Hvordan håndterer I persillesovs - eller andre retter med persille, specielt
mht. at gemme retten til næste dag?

Venligst

Kert Rats

Fra : Hauge

Dato : 03-11-07 14:16

Kert Rats wrote:
> Hvordan håndterer I persillesovs - eller andre retter med persille,
> specielt mht. at gemme retten til næste dag?

På samme måde som alt andet mad: Køleskab og opvarmning, hvis det skal
spises varmt.
Er stadig ikke blevet syg, heller ikke død endnu.
Min gamle nabo, der blev omkring 90, stillede bare persillesovsen i
spisekammeret, og genopvarmede det vel ca. 4-5 gange, indtil der ikke var
mere, og han var aldrig syg..
Men jo, man kan dø af alt, også af kirsebær..

Mvh Hauge

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-11-07 14:32

"Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> writes:

> [...]
> kogepunktet, så skulle alle toxin-dannende sporer vel være slået ihjel?

Tricket er jo, at de toxiner der evt. er blevet dannet IKKE bliver
fjernet af at sovsen bliver kogt.

Men jeg ved ikke om det kan holde. Jeg laver som oftest kun mad til en
dag af gangen og så har vi en hund, der effektivt sørger for at der
sjældent er rester. :)

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Henrik

Dato : 03-11-07 14:46

Det er ikke lige botulisme, der her tænkes på, men en anden
sygdomsfremkaldende bakterie, der hedder Bacillus cereus. Det er en
sporedannende jordbakterie, de kan give temmelig ondt i maven. Dog på ingen
måde livstruende. Sporene skal man over 100 grader for at slå ned, så derfor
er en hurtig afkøling af sovsen vigtig. (under 2 timer). Er der dannet
toxin, kan en gennemkogning fjerne dette.
Henrik

Fra : Linde

Dato : 04-11-07 01:06

"Henrik" <eurojunior@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så derfor er en hurtig afkøling af sovsen vigtig. (under 2 timer). Er der
> dannet toxin, kan en gennemkogning fjerne dette.

Jeg er helt enig i, at Bac. Cereus er synderen her, men derimod ikke i, at
man kan komme den til livs ved bare at koge maden. Sporerne kan overleve
kogning i flere timer, og kun ved en autoklavering eller sterilisation kan
man komme dem til livs. Samtidig er den kuldetålende, så det hjælper ikke
stort at køle sovsen ned hurtigt hvis den er til stede...selvom man
naturligvis bør gøre det af hensyn til vækst af mikroorganismer generelt.
Har man udstyret i orden kan man dog ordne sagen ved at opbevare sin sovs i
en vacuumbeholder, da Cereus er iltkrævende.

Men ville nu ikke være så krakilsk med det...vi har stadig indbygget en vis
modstandskraft overfor moderate mængder patogener i kroppen, fra naturens
side. Jeg ville nok mere bekymre mig om maden var angrebet af slimbakterier
eller andet, der gjorde den uappetitlig, fremfor at bekymre mig om
patogener...en luksus vi kan tillade os som forbrugere i et rigt land med
højt udviklet fødevarekontrol.

Mvh
Linde

Fra : Linde

Dato : 04-11-07 01:13

.. Sporerne kan overleve
> kogning i flere timer, og kun ved en autoklavering eller sterilisation kan
> man komme dem til livs.

Så fik jeg på grund af en nagende tvivl lige slået op i min gamle lærebog,
og det viser sig at sporer af slægten Bacillus ikke umiddelbart kan dræbes
ved autoklavering(120 grader i ½ time) eller sterilisation(140 grader i få
sekunder), men derimod skal opvarmes til 160 grader i tør varme før de går
til...det er sågu nogle hårdføre sataner!

Mvh
Linde

Fra : Henrik

Dato : 04-11-07 12:10

Bac. cereus har en D(100) for 2, 7 - 8 min i fedtfattige produkter, Så
bakterien er til at få has på ved en kogning.
Forgiftningsrisiko er kun til stede, hvis en nedkøling fra 50 til 10grader
på over 3 timer.
Henrik

Fra : Linde

Dato : 04-11-07 15:55

> [...]
> bakterien er til at få has på ved en kogning.
> Forgiftningsrisiko er kun til stede, hvis en nedkøling fra 50 til 10grader

Det hjælper jo ikke, at de levedygtige bakterier går til ved kogning, hvis
sporerne overlever. Og selvom hurtig nedkøling altid bør tilstræbes, er
bakterien stadig psykrotrof, og kan vokse frem igen i sovsen mens den står i
køleskabet.

Mvh
Linde

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-11-07 17:43

"Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan håndterer I persillesovs - eller andre retter med persille,
> specielt mht. at gemme retten til næste dag?

Ligesom alle andre retter: I køleskabet. Der er INGEN reel fare ved at spise
persillesovs, der har overnattet én eller flere gange i et køleskab. Mange
vil nok kunne diske op med diverse teoretiske farer, men spring op og fald
ned på det.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Henrik

Dato : 04-11-07 00:31

Hvad mener du med teoretisk fare?
Venligst
Henrik

Fra : Hauge

Dato : 04-11-07 00:36

Henrik wrote:
> Hvad mener du med teoretisk fare?

Som den teoretiske fare der er for at blive kørt over af toget på gågaden
eller i Føtex.
Eller den fare der er for at blive ramt af et meteor, mens du tager
rundstykker op af fryseren..

Faren er der, men han er kørt efter øl i Brugsen.

Mvh Hauge

Fra : Knagsted

Dato : 04-11-07 08:51

> [...]
> Hvordan håndterer I persillesovs - eller andre retter med persille,
> specielt mht. at gemme retten til næste dag?

Det er meget svært for mig at se en eneste grund til at GEMME persillesovs,
der jo ER så nemt at lave.
Og så slipper man for alle spekulationer vedrørende sporedannende bakterier.
ikk'?
*S*

Fra : Hauge

Dato : 04-11-07 09:35

Knagsted wrote:
> Det er meget svært for mig at se en eneste grund til at GEMME
> persillesovs, der jo ER så nemt at lave.

Alt mad er jo teoretisk nemt at lave, så hvorfor overhovedet gemme noget af
det?

Hvis den eneste grund til *ikke* at gemme det, er troen på lidt bakterier
fra persille, så er det latterligt.

Mvh Hauge

Fra : Knagsted

Dato : 05-11-07 08:43

> [...]
> af det?
>
> Hvis den eneste grund til *ikke* at gemme det, er troen på lidt bakterier

Jeg kan slet ikke følge dig - min modstand mod at genopvarme/genoplive
persillesovs går alene på æstetikken i at genopvarme melklister - tanken er
simpelthen ulækker.
At al mad i princippet er nemt at lave vil jeg ikke forholde mig til.
*S*

Fra : Hauge

Dato : 05-11-07 08:50

Knagsted wrote:
> min modstand mod at genopvarme/genoplive
> persillesovs går alene på æstetikken i at genopvarme melklister -
> tanken er simpelthen ulækker.

Ulækker? Helt seriøst, der findes meget man spiser der er ulækkert, men at
en genopvarmning af "melklister" er ulækkert, er dælme den mest sygelige
tanke jeg længe har hørt.
Har du tænkt over at franskbrød, flütes og rundstykker lørdag morgen, også
bare er hævet melklister? Er det så også ulækkert?

> At al mad i princippet er nemt at lave vil jeg ikke forholde mig til.

Nej det vil sikkert også være bedste.

--
Mvh Hauge, der synes at sygelige tanker er det mest ulækre der findes.

Fra : Max

Dato : 05-11-07 19:04

Hej Hauge

> Har du tænkt over at franskbrød, flütes og rundstykker lørdag morgen,
> også bare er hævet melklister? Er det så også ulækkert?

Hvilket får mig til at tænke på at en gang persillesovs i dejen til
flutes er en ok ide.

--
Mvh Max

Fra : Max

Dato : 05-11-07 09:35

Hej Knagsted

> Jeg kan slet ikke følge dig - min modstand mod at genopvarme/genoplive
> persillesovs går alene på æstetikken i at genopvarme melklister -
> tanken er simpelthen ulækker.

Synd for dig, vi andre elsker det :)

--
Mvh Max

Fra : Max

Dato : 04-11-07 18:32

Hej Kert

> Hvordan håndterer I persillesovs - eller andre retter med persille,
> specielt mht. at gemme retten til næste dag?

Jeg har ingen problemer med at gemme det. I mine unge år fik vi
at vide at man ikke måtte opbevare det i aluminiumsgryder til dagen
efter da der kunne opstå farlige forbindelser mellem aluminium og
persille. Jeg har også hørt andre ting, men jeg erindre aldrig nogen-
sinde at have læst noget om nogen der faktisk var blevet syge
af at spise gemt persillesovs.

--
Mvh Max

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 06-11-07 19:26

> [...]
> persille. Jeg har også hørt andre ting, men jeg erindre aldrig nogen-
> sinde at have læst noget om nogen der faktisk var blevet syge

Der er jo så mange skrøner om alle mulige og umulige farer der lurer her i
livet. Man tør jo næsten ikke spise mere.
På den anden side set så dør man jo også før eller senere hvis man ikke
spiser.
Persillesovs har jeg aldrig noget til overs af så problemet er til at overse
for mig. Største problem er nok at jeg spiser
for meget af det.

Steen.

Fra : Max

Dato : 06-11-07 19:38

Hej Steen

> overse for mig. Største problem er nok at jeg spiser
> for meget af det.

Se, det slår dig også ihjel, så pas på :)

--
Mvh Max