And med surkål
Fra : Jens Bruun

Dato : 31-10-07 17:46

Jeg spiste frokost i dag på Hotel Skt. Petri (det gamle Daells Varehus i
København C). Jeg fik serveret en frokosttallerken med røget laks på en bund
af frisk salat, blandet salat med bønner og oliven, helt andelår på et leje
af surkål, og noget citron-noget til dessert.

Det var generelt en rigtig god oplevelse (laksen var dog kedelig burlaks),
men især kombinationen and/surkål var god. Det er jo ikke helt let at
tilberede andelår, der bibeholder sprødhed på skindet, og samtidig er saftig
på den langtidsstegte måde - især når man betænker, at vi var over 50 til
arrangementet - men det havde køkkenet formået til fulde. Jeg var helt vild
med surkålen. Jeg har fået kombinationen før (bl.a. i Münchenerhalle på
Hannover-messen , men der har der normalt været tale om traditionel
surkål - dvs. meget sur, meget ikke-frisk og slet ikke sød. I dette tilfælde
var surkålen knapt så "syrnet", og havde derfor beholdt en vis friskhed,
ligesom den var sødere end normalt. Som sagt; fremragende tilbehør til den
lidt fede and.

Og nu kommer spørgsmålet så:

Er der nogen, der har en opskrift på en god surkål ala den, jeg herover
beskriver? Det kunne være lidt spændende at bakse denne variant sammen til
den snarlige Mortensaften, hvor der skal svælges i langtidsstegt and.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 31-10-07 20:31

Jens Bruun skrev:

> [...]
> beskriver? Det kunne være lidt spændende at bakse denne variant sammen til
> den snarlige Mortensaften, hvor der skal svælges i langtidsstegt and.

Var der tale om "rigtig" surkål, dvs. fermenteret, eller var der
snarere tale om syltet kål, a la rødkål?

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Jens Bruun

Dato : 31-10-07 23:20

<edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Var der tale om "rigtig" surkål, dvs. fermenteret, eller var der
> snarere tale om syltet kål, a la rødkål?

Ja, altså. Svagt fermenteret. Det var henad syltet kål, men det havde en
svag anelse af gæring. Kan det bare have været syltet hvidkål?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jan Boegh

Dato : 01-11-07 18:53

Jens Bruun skrev i O-2dnX4446ZQYrXanZ2dnUVZ8sijnZ2d@giganews.com dette:
> <edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, altså. Svagt fermenteret. Det var henad syltet kål, men det havde
> en svag anelse af gæring. Kan det bare have været syltet hvidkål?

Det kunne fint være den alcassiske udgave, choucroute , der er noget mildere
end den klasiske Saurkraut.

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-11-07 19:31

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse

> Det kunne fint være den alcassiske udgave, choucroute , der er noget
> mildere end den klasiske Saurkraut.

Jeg gi'r det et forsøg.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 01-11-07 13:57

On 31 Okt., 23:19, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> Ja, altså. Svagt fermenteret. Det var henad syltet kål, men det havde en
> svag anelse af gæring. Kan det bare have været syltet hvidkål?

Tja. Så vidt jeg ved, kan man fermentere mere eller mindre kraftigt.
Prøv en opskrift på fermenteret kål og tilsæt så 2/3 af det anbefalede
mængde salt, så skulle fermenteringen blive mindre kraftig... Det er
dog kun noget, jeg har fået at vide en gang, jeg har aldrig selv
fermenteret kål.

Surkål har jeg dog lavet, det smager dejligt: Hvidkål strimles og
brunes i en humpel fedt (du kan passende bruge andefedt, når det nu er
til and) og koges i eddike i *ret* mange timer. Rørsukker og
muscovadosukker tilsættes, og herligheden kan holde køligt længe. Jeg
kan se, der er en del opskrifter på nettet... Den her ligner meget
sådan, som jeg laver det ud af hovedet:

http://www.sol.dk/opskrifter/samlingen/o0810524.html

Men det er jo så ufermenteret.

Mvh