hvad kan man lave i mikrobølgeovn?
Fra : eS

Dato : 30-10-07 17:40

Hej,
jeg er en singlefyr der sjældent vil bruge alt for lang tid på at lave
mad. Nu har jeg fået en mikrobølgeovn, og vil gerne vide hvad jeg kan
lave i den. Har i nogle gode ideer, opskrifter?

Hørte man lave risengrød og farsretter iden.
Tak på forhånd

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-10-07 20:24

"eS" <es@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> jeg er en singlefyr der sjældent vil bruge alt for lang tid på at lave
> mad.

Som singlefyr har du da alle muligheder for at gå og hygge dig i køkkenet.
Se dog at komme i gang. Desuden er det et rigtigt godt scoretrick at kunne
begå sig i et køkken.

> Nu har jeg fået en mikrobølgeovn, og vil gerne vide hvad jeg kan
> lave i den. Har i nogle gode ideer, opskrifter?

Den er rigtig god til at tø frosne madvarer op, ligesom den er velegnet til
at opvarme maden fra i går, når den står på rester. Den er også god, hvis du
lige skal have en kop kogende vand.

> Hørte man lave risengrød og farsretter iden.

Muligt. Man kan vel lave alt muligt i den. Spørgsmålet er, om du 1) sparer
tid og 2) får lavet noget i den, der kan spises af mennesker.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Rainman

Dato : 30-10-07 20:26

Jens Bruun wrote:
> [...]
>
> Muligt. Man kan vel lave alt muligt i den. Spørgsmålet er, om du 1) sparer
> tid og 2) får lavet noget i den, der kan spises af mennesker.

En pakke popcorn og en dåseøl er vel aldrig at foragte :)

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 30-10-07 20:34

Rainman wrote:

> En pakke popcorn og en dåseøl er vel aldrig at foragte :)

Ja, netop popcorn er den eneste fordel ved en mikro som jeg kan huske
fra dengang vi havde en. Dåseøllen skal man nok ikke prøve med

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 31-10-07 06:47

Erik Olsen skrev:

> Ja, netop popcorn er den eneste fordel ved en mikro som jeg
> kan huske fra dengang vi havde en.

Den er osswe go' til at dampe grøntsager i, specielt broccoli får
en flot farve.

Jeg bruger osse min til at varme mælk til fx varm mælk emd honning.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Bo Warming

Dato : 31-10-07 08:10

Mon ikke den kan bruges til ALT, og hvis grill og varmluft så ofte med så
godt resultat som langsommeligere traditionel madlavning - når man har
vænnet sig til fordele og ulemper

Fra : Kirsten Marker

Dato : 03-11-07 13:23

Et lille tip, når der skal koges mælk i mikroen, sæt en theske i krus/glas
og mælken koger ikke over.
Og det er rigtig nok!

mh/kirsten

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-11-07 14:49

"Kirsten Marker" <kmarker.fjerndette@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:472c6835$0$2097$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
> Et lille tip, når der skal koges mælk i mikroen, sæt en theske i
> krus/glas og mælken koger ikke over.
> Og det er rigtig nok!
>
> mh/kirsten

Det lyder da godt, men jeg troede ikke at man måtte komme
metalservice i en mikroovn. Der står der i min mikro kogebog, at det
kan skade ovnen.
--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Kirsten Marker

Dato : 03-11-07 17:01

Hej, det står også i min mikro kogebog Moulinex, Mikro Chef 800 gl, model
ca. 10 år gammel.

Det var en TV udsendelse fra NGR, Demonstration i ugen der er gået, hvor
kvinder var forsamlet for at lære noget mere om brugen af mikroovn her op
til jul, jeg fik tippet med kogning af væske i mikroen.

Om alle ovne kan tåle det, ved jeg ikke, men en opringning til det lokale
El-Selskab
Demonstration, kan sikkert give dig oplysning , om netop din ovn også kan
tåle det; det er bare skønt, at mælken ikke længere koger over ved kogning.

I øvrigt, har jeg kogt nye kartofler hele sæsonen i mikroen (riskogeren) det
er så nemt og meget, meget hurtigt, og har man først noteret sig tid på
mængden af kartofler, vand og tid, er det en stor lettelse, og her kogte
kartoffelvandet heller ikke over.
Mvh/kirsten
.. .

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-11-07 17:06

"Kirsten Marker" <kmarker.fjerndette@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:472c9b56$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> [...]
> hvor kvinder var forsamlet for at lære noget mere om brugen af
> mikroovn her op til jul, jeg fik tippet med kogning af væske i

Og så forstår I ikke, hvorfor det er svært at tage "kvindefrigørelse" og
kvinders "evner" i et køkken alvorligt?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-11-07 20:31

> [...]
meddelelse news:472c9b56$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
> Hej, det står også i min mikro kogebog Moulinex, Mikro Chef 800

Min er en combiovn, så jeg har også varmluft, og det bruger jeg en
hel del. Det er nemmere at bage i den end først at skulle at varme
den store ovn i komfuret op. Jeg laver aldrig mad i mikroen. Jeg
varmer gryderetter, frosne grøntsager (det er den rigtig god til),
og bruger også defrostfunktionen meget til at tø diverse frosne ting
hurtigere op.

> Demonstration, kan sikkert give dig oplysning , om netop din ovn
> også kan tåle det; det er bare skønt, at mælken ikke længere
> koger over ved kogning.

Jeg koger aldrig mælk i mikroovnen. Risengrød bliver lavet på
komfuret.

> [...]
> først noteret sig tid på mængden af kartofler, vand og tid, er
> det en stor lettelse, og her kogte kartoffelvandet heller ikke

Det tror jeg til gengæld at jeg skal prøve, når det er tid til nye
kartofler igen.

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-11-07 17:22

Tove Krieger wrote:

> Det lyder da godt, men jeg troede ikke at man måtte komme
> metalservice i en mikroovn. Der står der i min mikro kogebog, at det
> kan skade ovnen.

Det er en gammel skrøne at der ikke må kommes metal i en mikroovn. Ovnen
tager ikke skade, derimod er der nogle af metalgenstandene der gør det.
Især hvis de er tynde og kantede. Så kan det lyne og gnistre nydeligt
derinde.

Hvis det skulle komme bag på nogen, så er ovnes indre i øvrigt også
lavet af metal

Martin

Fra : Max

Dato : 05-11-07 19:07

Hej Martin

> Ovnen tager ikke skade, derimod er der nogle af metalgenstandene der
> gør det. Især hvis de er tynde og kantede. Så kan det lyne og gnistre
> nydeligt derinde.

Metal i ovnen belaster klystronen, men ikke mere end at
de rigtige ting godt kan puttes derind.

> Hvis det skulle komme bag på nogen, så er ovnes indre i øvrigt også
> lavet af metal

Nu er selve ovnens ydrevæge jo en del af et bur som gudskelov holde
bølgerne inde så vi ikke får dem lukket ud i køkkenet.

--
Mvh Max

Fra : Erling Hansen

Dato : 04-11-07 14:32

Kirsten Marker <kmarker.fjerndette@mail.tele.dk> wrote:

> Et lille tip, når der skal koges mælk i mikroen, sæt en theske i krus/glas
> og mælken koger ikke over.
> Og det er rigtig nok!
>
> mh/kirsten

Det var dog et herligt råd. Tak for det. Skal afprøves næste gang
barnebarnet kommer og gerne vil have en kop varm kakao.
Mvh
Erling

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 30-10-07 20:32

Jens Bruun wrote:

> Som singlefyr har du da alle muligheder for at gå og hygge dig i
> køkkenet. Se dog at komme i gang. Desuden er det et rigtigt godt
> scoretrick at kunne begå sig i et køkken.

Med en mikro? Hvem falder dog for det.

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-10-07 20:58

"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Med en mikro? Hvem falder dog for det.

Jeg skrev "begå sig i et køkken".

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Peter Westh

Dato : 30-10-07 21:04

> [...]
> mad. Nu har jeg fået en mikrobølgeovn, og vil gerne vide hvad jeg kan lave
> i den. Har i nogle gode ideer, opskrifter?

Jeg bruger min meget, men sjældent til at tilberede hele måltider fra
grunden. Derimod er den god til:

- Optøning (af mad du har lavet i store portioner og frosset ned - meget
tidsbesparende). Optøning af fersk kød og fisk kan ikke anbefales.
- Opvarmning af rester og færdigmad (også af f.eks. kogte ris, som tilbehør
til nytillavet mad)
- Popcorn
- luning af pitabrød og lign (læg det på et stykke køkkenrulle).
- man kan få en riskoger til mikroovnen, har ikke prøvet den.
- Grød (risengrød, havregrød og andet. Brug en stor skål, og læg ikke låg
på)
- opvarmning af øllebrød (laver en stor portion på komfuret, og varmer en
portion op ad gangen)
- Couscous (udblødt i lige dele kogende vand, en klat fedtstof i, 3 min i
ovnen = perfekt, løs couscous. Er især glad for den bygcouscous, de er
begyndt at føre i brugsen)
- Opvarmning af mælk til kaffe (tit zipper jeg bare kaffen fra i morges
blandet med lige dele mælk - ikke for feinsmeckere, men okay i en snæver
vending. Igen, stor skål uden låg, eller koger det over)
- opvarmning af vædsker til madlavning, f.eks. mælk til bechamelsovs
- Tørring af brød til rasp, og af rugbrødsskorper til øllebrød
- Ristning af nødder og mandler (i små mængder)
- At bage kartofler, i en snæver vending (men det bliver nu bedre i en
rigtig ovn)
- Dampning af grøntsager (små mængder, max 2-300 gram)

Og så tilberedning og luning af babygrød og -mos, og tempereing af
mælkeflasker, hvis det skulle blive aktuelt. Men hvis dit bedste scoretrick
er at lave mad i microovnen, tror jeg dog ikke at den lykke vil tilfalde dig
foreløbig.

/P

Fra : Inger Pedersen

Dato : 30-10-07 21:26

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse

- snip en hel masse fornuftigt -

enig.

>. Men hvis dit bedste scoretrick er at lave mad i microovnen, tror jeg dog
>ikke at den lykke vil tilfalde dig foreløbig.

- og det er nok den alvorligste advarsel, der kan gives i forbindelse med
microovne. Burde trykkes i brugsanvisningen

Hilsen Inger

Fra : padre

Dato : 30-10-07 22:09

> [...]
> mad. Nu har jeg fået en mikrobølgeovn, og vil gerne vide hvad jeg kan lave
> i den. Har i nogle gode ideer, opskrifter?

Da jeg havde sådan en, gjorde jeg tit det at jeg hakkede et skalotteløg og
en gulerod helt fint (tern på et par mm) og hakkede nogle kartofler i tern
på ½ cm. Det kom jeg i en pyrex skål med låg sammen en lille smule smør, 1/4
dl hvidvin, 1/4 dl bouillon og gav det en 10 minutter til et kvarter i
mikrobølgeovnen. Sammen med et par optøede kødboller var det et ok, hurtigt
måltid.

--
padre
"Don't you know there ain't no Devil

Fra : eS

Dato : 31-10-07 14:16

Nu har jeg f.eks. et sykke kalkunbryst som skal koges - kan dette gøres
i mikrobølgeovn? Er der nogen der har nogle forslag til kogetid og effekt?

Kødet er ca 2 kg, og er et stort stykke rent kød - det skal bare koges,
så man kan spise det på f.eks. rugbrød.

Fra : Max

Dato : 31-10-07 16:35

Hej´

> Kødet er ca 2 kg, og er et stort stykke rent kød - det skal bare
> koges, så man kan spise det på f.eks. rugbrød.

Du kan hente en lille folder i PDF format der fortæller en
hel masse om den generrelle brug af en mikrobølgeoven
her:

http://www.sandcastle.dk/Artikler/mikro.pdf

--
Mvh Max