Hvad passer til mango?
Fra : Inger D.

Dato : 24-10-07 09:38

På fredag skal jeg have gæster, og jeg har tænkt mig at servere hjemmelavet
mangosorbet til dessert. Jeg kunne dog godt tænke mig at servere én slags is
mere, men jeg er lidt usikker på, hvad der passer sammen med mango.
Jeg har tænkt på at lave noget chokoladeis med mandelpraline (mon det bliver
for kradst?) eller måske yoghurtis med citron.

Håber, I har nogle gode mangoerfaringer, I vil dele med mig.

Inger D.

Fra : Brian og Charlotte

Dato : 24-10-07 10:37

Prøv at se om du kan finde en ingefær-is. Meget delikat og ingefær og mango
klæder hinanden rigtig godt.

Mvh,
Brian

Fra : Inger D.

Dato : 24-10-07 11:35

> Prøv at se om du kan finde en ingefær-is. Meget delikat og ingefær og
> mango klæder hinanden rigtig godt.

Jeg har en opskrift på ingefæris, den vil jeg da tage i betragtning.

Fra : Peter Westh

Dato : 24-10-07 15:37

"Brian og Charlotte" <no@e-mail.dk> skrev i en meddelelse
> Prøv at se om du kan finde en ingefær-is. Meget delikat og ingefær og
> mango klæder hinanden rigtig godt.

Eller kokosis, det ville også passe godt til mango. Jeg ville umiddelbart
mene at chokolade-praline is ville være for krsftigt til mango, og
youghurtis med citron ville ikke give nok kontrast til mangoens vandede
syrlighed. Noget blødt og fedt - måske ville en god vanillieis og nogle
mandeltuilles være sagen?

/P

Fra : Inger D.

Dato : 24-10-07 18:42

> mene at chokolade-praline is ville være for krsftigt til mango, og
> youghurtis med citron ville ikke give nok kontrast til mangoens vandede
> syrlighed.

Min mangosorbet består næsten udelukkende af pureret mango, hvilket giver en
kraftig smag og en meget cremet, næsten fed, konsistens. så de t der med den
vandede syrlighed kan jeg ikke genkende.

Inger D.

Fra : Heidi

Dato : 26-10-07 17:08

Inger D. wrote:
> Min mangosorbet består næsten udelukkende af pureret mango, hvilket
> giver en kraftig smag og en meget cremet, næsten fed, konsistens. så
> de t der med den vandede syrlighed kan jeg ikke genkende.

Du har glemt det vigtigste - en opskrift på din mangosorbet
(Medmindre det er en velbevaret familiehemmelighed...)

--
Heidi

Fra : Inger D.

Dato : 27-10-07 12:07

> Du har glemt det vigtigste - en opskrift på din mangosorbet
> (Medmindre det er en velbevaret familiehemmelighed...)

Nej det er det ikke
Opskriften er inspireret af opskriften i bogen: "Is - weekendlækkerier"
udgivet af Parragon Books Ldt.

MANGOSORBET

2 store modne mangoer
Saften af 1 citron
1 nip salt
1 1/4 dl. sukker
3 spsk. vand

Skræl mangoerne og fjerne stenene. Sørg for at saften ikke går til spilde.
Blend mangokødet grundigt.
Tilsæt citronsaft og salt og blend.
Kom sukker og vand i en gryde og smelt sukkeret ved langsom opvarmning under
omrøring. Bring i kog uden omrøring og køl lidt af - bare et par minutter.
Hæld siruppen i mangopureen og blend.
Lad pureen køle af i køleskabet i 2 timer.

Indfrysning i ismaskine.
Jeg har dog ikke en ismaskine, så her er min fremgangsmåde:
Frys pureen 3 timer uden låg, eller til den er grødet. Tag den ud og blend.
Frys yderligere 3 timer uden låg, og tag den ud og blend - meningen er at
alle iskrystaller skal være helt væk, så sorbeten bliver glat og blød.
Frys til den er helt frossen med låg.

Tag ud ca. 30 min. før serveringen. Jeg plejer at lave kugler af den - dette
kan evt. gøres, før den skal bruges, så kuglerne lige er til at tage ud og
anrette.

Fra : Heidi

Dato : 28-10-07 19:24

Inger D. wrote:

> Nej det er det ikke
> Opskriften er inspireret af opskriften i bogen: "Is -
> weekendlækkerier" udgivet af Parragon Books Ldt.

Mange tak - den skal prøves en gang der inviteres gæster

--
Heidi

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 24-10-07 15:38

"Inger D." <blabla@no.no> wrote in news:ffmvuk$fb9$1@news.datemas.de:

> Håber, I har nogle gode mangoerfaringer, I vil dele med mig.

Udover ingefær, så er en god men ikke for kraftig chokolade is glimragende.
Kokos kunne også være en mulighed.

--
essport.dk

Fra : padre

Dato : 24-10-07 23:12

Man kunne også lave denne her: en kokosis med ingefær.

Kokosis
5 æggeblommer
½ liter piskefløde
¼ liter mælk
100 gram sukker (ca. - smag dig frem)
½ dåse cream of coconut
1 teskefuld knust ingefær

Fløde, æggeblommer og sukker blandes og opvarmes til creme. Mælk og cream of
coconut tilsættes, det afkøles og fryses.

--
padre
"Don't you know there ain't no Devil

Fra : Tina.

Dato : 24-10-07 18:48

"Inger D." <blabla@no.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> bliver for kradst?) eller måske yoghurtis med citron.
>
> Håber, I har nogle gode mangoerfaringer, I vil dele med mig.

Jeg ville vælge hindbærsorbet. Mangosorbet og hindbærsorbet sammen, det er
lækkert - efter min smag.

Tina

Fra : nana sørensen

Dato : 25-10-07 00:44

"Tina." <spørg@mig> wrote in message

> "Inger D." <blabla@no.no> skrev i en meddelelse

> Jeg ville vælge hindbærsorbet. Mangosorbet og hindbærsorbet sammen, det er
> lækkert - efter min smag.
>
> Tina

Ja, det var også noget i den retning jeg tænkte. Klart ikke chokolade til i
hvertfald. Det ville smadre mangoen totalt. Nogle røde bør af en art.

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 25-10-07 07:46

"nana sørensen" <nanatorsk@phobia.dk> skrev i en meddelelse

> "Tina." <spørg@mig> wrote in message

> Ja, det var også noget i den retning jeg tænkte. Klart ikke chokolade til
> i hvertfald. Det ville smadre mangoen totalt. Nogle røde bør af en art.

Ja, Randers-bør, f.eks.
Jeg er helt enig i trådens betragtninger om nul choko, men istedet en
kokos-ingefær kombination.
Hindbær er også fint.

Anders

Fra : nana sørensen

Dato : 26-10-07 00:11

"Anders Halskov-Jensen" <anders@vinkritik.dk> wrote in message

> [...]
>

> Ja, Randers-bør, f.eks.
> Jeg er helt enig i trådens betragtninger om nul choko, men istedet en

Sssssh... Drillepind...
Mungo-sårbet og sjåkålade passer ej sammen, men himbær er gådht.

Fra : Tone Hilde

Dato : 28-10-07 14:59

Denne desserten har jeg servert mange ganger og alle liker den veldig godt.
Jeg lager til i porsjonsglass. En stor kule ferdigkjøpt mangosorbet. Den er
litt kraftig i smaken men god.Så skjærer jeg opp frisk mango.Legger på noen
skiver til hver.Sprøyter på en stor rose pisket krem og pynter med store
blåbær.Ekstra godt er det med kromkaker til.
Neste gang skal jeg prøve å lage sorbeten selv.

Tone.

.." <blabla@no.no> skrev i melding news:ffmvuk$fb9$1@news.datemas.de...

Fra : Inger D.

Dato : 19-11-07 20:55

> mangosorbet til dessert. Jeg kunne dog godt tænke mig at servere én slags
> is
> mere, men jeg er lidt usikker på, hvad der passer sammen med mango.

Jeg har da helt glemt at fortælle, hvad det endte med;
Jeg lavede en hindbærparfait, og den passede fint sammen med mangosorbetten.
Tak for alle jeres gode svar.

Inger D.

Fra : soren_madsen@sol.dk

Dato : 30-11-07 09:34

On 19 Nov., 20:54, "Inger D." <bla...@no.no> wrote:

> Jeg har da helt glemt at fortælle, hvad det endte med;
> Jeg lavede en hindbærparfait, og den passede fint sammen med mangosorbetten.
> Tak for alle jeres gode svar.
>
> Inger D.

Det lyder lækkert. Hvis man ikke har en ismaskine selv, har jeg set at
man kan leje en professionel en hos www.jyskserviceudlejning.dk Bare
et tip!

Fra : Inger D.

Dato : 02-12-07 15:54

Hvis man ikke har en ismaskine selv, har jeg set at
man kan leje en professionel en hos www.jyskserviceudlejning.dk Bare
et tip!

Smart, men lidt langt væk for en storkøbenhavner.
Jeg har ingen ismaskine, men man kan sagtens få en fremragende is eller
sorbet uden. Jeg blender isen et par gange under vejs, så bliver den helt
uden iskrytaller.

Inger D.