Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nu D3 RAWs konverteret til Jpeg!
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 07-11-07 10:35

Jeg fandt ud af, at Nikon NXviewer 1.2 kan læse og konvertere RAWs fra D3
Ja, det er vældigt, hvad man kan lære ved at padle rundt i diverse fora.

Software giver ingen muligheder for at justere noget bort set fra størrelsen
på billedet og kvaliteten
Så forvent ingen mirakler.

Bekymrende er, at de før omtalte plamager i Out of Focus områder også findes
på RAWfilerne.
Jeg vil dog ikke slå alarm førend, vi har set noget fra et
produktionskamera.
De omtalte plamager ses næsten ikke i IE eller billed og faxfremviseren i
windows, men ses tydeligt i farvestyrede programmer som Photoshop og altså
også Nikon NX viewer

NX viewer er freeware og kan downloades her:

http://support.nikontech.com/cgi-bin/nikonusa.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=14370

Billederne er de samme som tidligere blot optaget som RAW og så konverteret
til Jpeg via NXviewer.
Billederner er fullsize og i maksimal kvalitet. Så de fylder op til 7,5 Mb
stykket.

Hvis du ikke interesserer dig for Nikon D3 så lad være med at hente filerne
af hensyn til mit site og udbyder.
Hent kun det, du mener at ha brug for. Jeg vil fjerne filerne igen på fredag
d. 9/11 07
De tidligere oplagte jpegs er fjernet.
Søren Reineke har tilbudt at hoste billederne, hvad jeg har givet tilladelse
til.
Men nu må vi se.

Det er lykkedes mig at extrakte lukkertiderne fra EXIF via avanced functions
i PS og omregne dem.

Billede af papirhunde ISO 200 f:/4,0 lukkertid: 1/400
http://www.frodonifinger.dk/D3raw/_DSC0951.JPG

Billede af papirhunde ISO 400 f:/4,0 lukkertid: 1/800
http://www.frodonifinger.dk/D3raw/_DSC0952.JPG

Billede af papirhunde ISO 800 f:/4,0 lukkertid: 1/640
http://www.frodonifinger.dk/D3raw/_DSC0953.JPG

Billede af papirhunde ISO 1600 f:/4,0 lukkertid: 1/3200
http://www.frodonifinger.dk/D3raw/_DSC0954.JPG

Billede af papirhunde ISO 3200 f:/4,0 lukkertid: 1/4000
http://www.frodonifinger.dk/D3raw/_DSC0955.JPG

Billede af papirhunde ISO 4000 f:/4,0 lukkertid: 1/2500
http://www.frodonifinger.dk/D3raw/_DSC0956.JPG

Billede af papirhunde ISO 6400 f:/4,0 lukkertid: 1/4000
http://www.frodonifinger.dk/D3raw/_DSC0957.JPG

Billede af papirhunde ISO 12800 f:/4,0 lukkertid: 1/5000
http://www.frodonifinger.dk/D3raw/_DSC0958.JPG

Billede af papirhunde ISO 25600 f:/4,0 lukkertid: 1/8000
http://www.frodonifinger.dk/D3raw/_DSC0959.JPG

Jeg håber, at jeg ikke har lavet fejl denne gang

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 07-11-07 12:58

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message
> Jeg fandt ud af, at Nikon NXviewer 1.2 kan læse og konvertere RAWs fra D3

Godt

Jeg prøvede at lave en Photoshop fil med 2 lag - eet til JPEG fra kameraet
og eet til JPEG fra NXViewer - for et par af filerne. På den måde er det
nemt at sammenligne.

[8<8<8<]
> Billede af papirhunde ISO 3200 f:/4,0 lukkertid: 1/4000
> http://www.frodonifinger.dk/D3raw/_DSC0955.JPG

Der er _meget_ små forskelle. Lidt mere sharpen og støj reduktion i kameraet

> Billede af papirhunde ISO 4000 f:/4,0 lukkertid: 1/2500
> http://www.frodonifinger.dk/D3raw/_DSC0956.JPG

Her er der tydelige forskelle. Der er _langt_ mere støj reduktion i
kameraet, med tilhørende tab af detaljer.
Det er hvad man kunne se ved sammenligning af ISO 3200 og ISO 4000 direkte
fra kameraet.

[8<8<8<]
> Jeg håber, at jeg ikke har lavet fejl denne gang

På DPreview er der iøvrigt en tråd
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=25512704
med et par andre som også var ude for at prøve D3 og tage billeder med hjem.
Det er da meget sjovt at det åbenbart var verdenspremiere for "almindelige"
mennesker.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 07-11-07 13:46

> [...]
> hjem.
> Det er da meget sjovt at det åbenbart var verdenspremiere for

Jeg så godt tråden

Jeg må indrømme, at det der bekymrer mig mest er de plamager der opstå i
"OOF" områderne.
Nu er det preproduktionhuse med tidlre firmware, men jeg vil godt se noget
fra et produktionshus før jeg kyler mulvarpen efter sådan et D3.

Du så dem vel også?
Sjovt at de er næsten usynlige i IE

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 07-11-07 14:27

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> [...]
> Nu er det preproduktionhuse med tidlre firmware, men jeg vil godt se noget
> fra et produktionshus før jeg kyler mulvarpen efter sådan et D3.

Jeg kan f.eks. se nogle mærkelig pletter på den lodrette røde baggrund til
højre for pap-hunden. Er det dem du mener ?
Jeg kan ikke se tilsvarende pletter på de billeder jeg tog - men der er
heller ikke store meget ensartede flader.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 08-11-07 12:46

> [...]
> Jeg kan ikke se tilsvarende pletter på de billeder jeg tog - men der er
> heller ikke store meget ensartede flader.

Nu var det også skudt med min AF-S 200/2,0 - Den gir jo en meget blød
baggrund.

På ISO 200 billedet skal du kigge lige under bagerste hunds hals.
Der vil du se en svag plamage og det samme er til stede et lille stykke over
dens bagparti.
Det er en del svagere på RAW end på Jpeg, men det er der. Og det forværres
af højere ISO.

På På ISO 12800 er hele venstre side plaget af fænomenet. Det er i de grå
ensartede flader, det går galt.
Det skal retfærdigvis siges, at jeg måkse slet ikke havde opdaget dem, havde
jeg kun skudt i RAW I Jpeg sparkede de mig lige i ansigtet

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 07-11-07 18:23

> [...]
> http://www.frodonifinger.dk/D3raw/_DSC0959.JPG
>
> Jeg håber, at jeg ikke har lavet fejl denne gang

Det er lidt sjovt at se, hvordan Nikon folkene er gået amok over D3'eren.
Man må undres over, hvor længe de har holdt ud
Mvh,
Hans

Fra : ;o\)-max-

Dato : 07-11-07 20:55

"Hans Kruse"

> Det er lidt sjovt at se, hvordan Nikon folkene er gået amok over D3'eren. Man må undres
> over, hvor længe de har holdt ud
> Mvh,
> Hans

Uhm - 17 - 19 år - -max-

Fra : KsK

Dato : 07-11-07 22:31

> Det er lidt sjovt at se, hvordan Nikon folkene er gået amok over D3'eren.
> Man må undres over, hvor længe de har holdt ud
> Mvh,
> Hans

tja med udsigt til at kunne skyd sammen billedere kvalitet som jer Canon
folk ,, er det da klart vi er begejstret ,, vil du ikke være det ???

vores mulig hedder for at bruge glas med høj f tal er da alle peng være

vi glæder os gør vi ... hvis vi da kan få et ,,,

KsK

Fra : Jan Boegh

Dato : 08-11-07 14:03

KsK skrev i f8qYi.41$Qu3.24@news.get2net.dk dette:

> [...]
> være
> vi glæder os gør vi ... hvis vi da kan få et ,,,

Klap nu hesten. Jeg synes ikke de billeder vi ser indikerer, at der vil ske
et afgørende skred med anskaffelse af nye kameraer. Det er da meget fedt at
få nyt legetøj, men jeg er helt sikker på at du f.eks. ikke har været i
nærheden af grænserne for hvad dit topklasseapp. er i stand til at yde. Og
jeg tror ærlig talt ikke at det betyder sååå meget at få et nyt app.
Når Hans' billeder fremkalder disse klapsalver - så husk lige at
begejstringen sådan set ikke var mindre, da han skød med sin Canon 300d
(eller var det 20 d?). Så det kunne jo tyde på at det basalt handler mere om
kunnen end om grej. Men dete er da nok sandsynligt, at en meget dygtig
fotograf/efterbehandler belønnes af disse marginale forbedringer - men for
os almindelige eksistenser er det nok mere givtigt at investere i kunnen.
Men det er selvfølgeligt også noget mere udfordrende end at lade læderet
blafre.
Men jeg er villig til at indgå et vædemål: Jeg vil kunne finde et af HKs
billeder skudt med grej, der er dit nuværende underlegent - og du vil ikke
kunne finde finde et med din 2dx, der kan matche. Og hvad fortæller det? Jo
såmænd, at dit håb:

> med udsigt til at kunne skyd sammen billedere kvalitet som jer
> Canon folk ,, er det da klart vi er begejstret

nok ikke er realistisk, hvis du her mener hans Kruse, når du snakker
Canon-folk. Jeg kan garantere dig for at der også er Canonister med noget af
topgrejet, der ikke kan matche de bedste skud Sass har skudt med sin ydmyge
d70 (jeg tror faktisk ikke engang han selv endnu har ramt det samme niveau
med sit D5 som han har i de bedste af de gamle.

Så selv om jeg ikke er enig med Max, når han syrer rundt i sin afvisning af
grejets betydning, så tror jeg at man skal vare sig med at kravle i den
anden grøft.

Og det var så igen et indlæg, der blev alt for langt fordi man hænger på
nogle frygteligt kedelige arbejdsopgaver

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : KsK

Dato : 08-11-07 16:48

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i meddelelsen
> [...]
> nettet!
> PS: Knipserier kan findes på | B: Såååeh - har du et link?

ja du ha fuldstædig ret i den mest du skriv Jan ,, men begestring for at
skyd med høj iso og kunne brug det overgår min fornuft jeg er da også
ydst glad for mit CAM og se flere mulighed dag for dag ,, især efter jeg
mere er begyndt at kigge på det som et stykke værktøj

Men Jan iso iso iso jeg savn at kunne skyde på 1600 iso og så kunne brug
det til noget

og hvorfor skift Thomas fra Nikon til Canon ???

de indlæg er seriøs og brugbart og er selvfølglig taget til efter tanke
tak for ordere

jeg regne med at kunne smid det gamle til salg nå det ny er landet på mit
bord så udgift bliv hent lidt hjem der

KsK

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 08-11-07 00:51

Hans Kruse wrote:

> Det er lidt sjovt at se, hvordan Nikon folkene er gået amok over
> D3'eren. Man må undres over, hvor længe de har holdt ud

Du skal nok ikke lægge så meget mere i det, end at jeg er frustreret over
for lidt tid til at lege og keder mig lidt til hverdag kombineret med det,
at der er dukket nyt spændende legetøj op.
Det er vist mest mig, der skaber al rumlen her i gruppen. Hvis ikke jeg
rusker lidt i jer, blir her sq for kedeligt.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-11-07 18:40

> [...]
> Det er vist mest mig, der skaber al rumlen her i gruppen. Hvis ikke jeg
> rusker lidt i jer, blir her sq for kedeligt.

Jo, det er jeg klar over, men alligevel så er jeg imponeret over hvor meget
skriveri, der er om D3'eren.
Mvh,
Hans

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 13-11-07 03:18

Hans Kruse wrote:

> Jo, det er jeg klar over, men alligevel så er jeg imponeret over hvor
> meget skriveri, der er om D3'eren.

Jeg synes nu ikke, at det er særligt slemt her.
Her er det mest mig, der bærer til bålet.
Men på Dpreview går de da helt amok.
Specielt når diverse Canonfolk sniger sig ind i D1,D2,D3 forummet og troller
lidt.
Så går gutterne helt i selvsving.

Men ellers må man bare bøje sig i beundring for Nikons marketingsafdeling.
De er dælme dygtige. Specielt brugen af diverse ambasadører - kendte
fotografer i stort set alle lande til at promote maskinen, længe før, den
kan købes.
Canon ku nok lære lidt af det.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-11-07 01:41

Hans Kruse skrev:

> Det er lidt sjovt at se, hvordan Nikon folkene er gået amok over D3'eren.
> Man må undres over, hvor længe de har holdt ud
> Mvh,
> Hans

Det er sjovt at se hvordan Canonister/Nikonians verbalmasturberer
meterlange gætterier når deres foretrukne fabrikat af potensforlænger
annoncerer nyt isenkram, ja

New Images: http://olelarsen.eu/78/index.html

Fra : Jan Boegh

Dato : 08-11-07 13:52

Hans Kruse skrev i 4731f522$0$90270$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Det er lidt sjovt at se, hvordan Nikon folkene er gået amok over
> D3'eren. Man må undres over, hvor længe de har holdt ud

Må vi lige være her. Det er jo netop alle apparatgøjserne, du ser - ikke os
nogenlunde 'normale'.
Men du har ret - det minder en hel del om dengang du opdagede din FF Canon
.

Fra : KsK

Dato : 10-11-07 18:48

> [...]
> os nogenlunde 'normale'.
> Men du har ret - det minder en hel del om dengang du opdagede din FF Canon

hey Jan jeg kunne da godt tænkt mig din vurdering af de billedere frodo ha
taget med d3

KsK

Fra : Jan Boegh

Dato : 12-11-07 14:16

KsK skrev i I9mZi.27$zq4.23@news.get2net.dk dette:

> hey Jan jeg kunne da godt tænkt mig din vurdering af de billedere
> frodo ha taget med d3

Det er ikke krukkeri - men jeg HAR ikke set dem.
Jeg er ikke umiddelbar kunde og er kun i forholdsvis ringe grad interesseret
i teknik, jeg ikke selv tænker på at anskaffe. Og slet ikke i teknik, der
ikke en gang er på markedet endnu. Og jeg er helt sikkert ikke nået til
kanten af, hvad mit d200 kan præstere.
Men det lyder da selvfølgeligt lækkert at kunne tage billeder i så lidt lys,
som der tilsyneladende er tale om her.

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-11-07 18:41

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> [...]
> os nogenlunde 'normale'.
> Men du har ret - det minder en hel del om dengang du opdagede din FF Canon

Hehe, der fik du mig
Mvh,
Hans