Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lightroomproblemer
Fra : Jan Boegh

Dato : 30-10-07 17:27

Jeg kan ikke rigtigt finde ud af om dette er den rigtige gruppe og om jeg
selv er fumpet, meget svær at stille tilfreds eller noget i den retning. Så
jeg be'r under alle omstændigheder om tilgivelse for hvad som helst Og
er der en bedre gruppe, så modtages en vejledning med glæde.

Jeg er nu gået i gang med at etablere min billedsamling i Lightroom. Og der
skal ikke herske nogen som helst tvivl om at jeg kan se perspektiverne i
især Library-delen, der bestemt giver fornemme muligheder for at få opbygget
et sammenhængende bibliotek til opbevaring af alle ens billeder. Der er fine
muligheder for at tagge med 'keywords' og man kan på forbilledelig vis
opbygge samlinger. Og både samlinger og keywords kan grupperes - altså en
gruppe keywords kan indlejres i ét overordnet ord. Fornemt.
I den forbindelse har jeg dog et enkelt spørgsmål: Er det muligt at søge på
en kombination af keywords (boolske operatorer?)
Dernæst kan jeg rigtig godt se fidusen i fremkalderdelen. Den er uhyggelig
hurtig at arbejde i, og jeg må give de mange LRfans ret i at man kommer
rigtigt langt uden at skulle åbne for Photoshop. Jeg synes dog ikke jeg har
så god kontrol over især tilførslen af skarphed. Slideshow, print og web har
jeg endnu ikke orket at gå i gang med.
Men det var alt det glade.
Det rigtigt trælse er, at jeg synes det er irriterende at stadset med
mellemrum ser ud til at okkupere den ene processorkerne (dualcore, 1,67 GHz,
2 Gb RAM) og så må jeg bare pænt slukke ned og genstarte LR. Heldigvis ser
det ud til at alt, hvad jeg har foretaget mig er gemt. Jeg har prøvet på 2
maskiner og resultatet er det samme (XP SP2). Det skal måske med, at jeg har
ca. 15.000 billeder i arkivet. Det ser i øvrigt ud til at explorerprocessen
er mere eller mindre ustabil efter LRkoksene. Så mit spørgsmål er:
Er det normalt, eller er det blot undertegnede, der er en tumpe?

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-07 17:56

On 2007-10-30 17:27:29 +0100, "Jan Boegh" <spamhater@nowhere> said:

> [...]
> retning. Så jeg be'r under alle omstændigheder om tilgivelse for hvad
> som helst Og er der en bedre gruppe, så modtages en vejledning med

Den som intet vover...

> [...]
> I den forbindelse har jeg dog et enkelt spørgsmål: Er det muligt at
> søge på en kombination af keywords (boolske operatorer?)

Hvis du kigger i venstre panel under keyword tags, kan du se hvilke
billeder har andre tags. Hvis du fx har sat "sport", "fodbold" og
"tidsspilde" på samme billeder, og en anden serie har et tag der er
identisk, kan vises der hvilke billeder der har samme tags vha af
flueben. Men et direkte dikotomisk svar på dit spørgsmål har jeg ikke.
Men nu har du vækket min nysgerrighed, så jeg vil se om det kan lade
sig gøre at søge efter to eller flere ord.

> [...]
> man kommer rigtigt langt uden at skulle åbne for Photoshop. Jeg synes
> dog ikke jeg har så god kontrol over især tilførslen af skarphed.

? Går du ud i 100% når du tilfører sharpening? Netop en af LR's
force'er er i mine øjne er den håndterer "usm" fremragende.

> [...]
> øvrigt ud til at explorerprocessen er mere eller mindre ustabil efter
> LRkoksene. Så mit spørgsmål er: Er det normalt, eller er det blot

Jeg har aldrig oplevet det, så du er en tumpe hehe. Driller bare
Hos mig tager LR som godt som ingen cpu, Jeg sidder på ved dual core 2
2ghz (MacBook) m. 2gb ram, og det spiler bare max. Har aldrig oplevet
noget er gået ned eller sløvet eller frosset, og af samme grund synes
jeg at LR er lysår foran Bridge.

Thomas Schreiber

min blog - http://macfly.dk
min photoblog - http://thsch.com

Fra : Michaelbs

Dato : 30-10-07 19:04

"Thomas Schreiber" <find email på macfly.dk> skrev i meddelelsen
> On 2007-10-30 17:27:29 +0100, "Jan Boegh" <spamhater@nowhere> said:
>

> ? Går du ud i 100% når du tilfører sharpening? Netop en af LR's force'er
> er i mine øjne er den håndterer "usm" fremragende.

Ja, kun i 100% preview kan man se sharpening. Sådan er det skrevet.
Til gengæld skal sharpening måden i LR IKKE forveksles med usm.

mvh Michael

Fra : Bo Bjerre

Dato : 30-10-07 19:26

Thomas Schreiber wrote:

> Jeg har aldrig oplevet det, så du er en tumpe hehe. Driller bare Hos
> mig tager LR som godt som ingen cpu, Jeg sidder på ved dual core 2 2ghz
> (MacBook) m. 2gb ram

Ja, Adobe har typisk færre flje på mac end på windos. De problemer, jeg
oplevede (oplever) er ikke at genfinde på mac. Men de arbejder vel på at
udvikle en stabil, velkørende udgave

Bo //

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-07 18:00

<..>

Du kan anvende hvad der svarer til "AND" ved at bruge komma som logisk AND
operator ved keyword søgning.
Du kan anvende hvad der svarer til "OR" ved at ctrl+klikke på flere "keyword
tags" i dit library.

(Udråbsten svarer til "NOT" operator.
Disse kan iøvrigt kombineres med + tegn som svarer til "starting with" eller
"ending with" når det skrives først eller sidst i et keyword.)

Eksempel på and søgning: keyword søgning på "kirke,jens" skulle vise
billeder af Jens i en kirke, men ikke billeder af kirker eller billeder af
jenser som ikke er i en kirke

Eksempel på or søgning: ctrl+klik på jens og ctrl+klik på kirke, så ser du
alle kirker og alle billeder af jens og alle jens'er inde i kirker.

P.S. Lad din lightroom stå åben natten over. Så standser CPU forbuget på din
ene kerne. Det er normalt med højt CPU forbrug efter import af en stor
mængde billeder.

Mvh
Anja

Fra : Michaelbs

Dato : 30-10-07 19:02

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i meddelelsen
> Jeg synes dog ikke jeg har så god kontrol over især tilførslen af
> skarphed.

Prøv at læse denne tutorial. Den er for camera raw 4.1 (Photoshop) men kan
jo ligeså godt bruges med LR, da det er nøjagtigt det samme:
http://www.photoshopnews.com/2007/05/31/about-camera-raw-41/

> [...]
> mit spørgsmål er:
> Er det normalt, eller er det blot undertegnede, der er en tumpe?

Gå ind i File<Catalog Settings og klik på metadata knappen og fjern
markeringen i "automatically write changes in to XMP"
Og du vil leve lykkeligt ever after.
Det er den store synder i Lightroom, der suger al kraft ud af maskinen.

Skal man editere externt og har brug for xmp changes, markerer man blot de
billeder, der skal eksporteres og trykker ctrl+s. Så bliver de akturelle
ændringer skrevet til xmp filen.

mvh Michael

Fra : Bo Bjerre

Dato : 30-10-07 19:29

Michaelbs wrote:

> Skal man editere externt og har brug for xmp changes, markerer man blot
> de billeder, der skal eksporteres og trykker ctrl+s. Så bliver de
> akturelle ændringer skrevet til xmp filen.

Kan Du med meget får ord og godt overblik redegøre for hvad en xmp fil
er, og hvem der bruger den til hvad ?

Bo //

Fra : Michaelbs

Dato : 30-10-07 20:15

"Bo Bjerre" <Bo@fjernes-sarek.dk> skrev i meddelelsen

> Kan Du med meget får ord og godt overblik redegøre for hvad en xmp fil er,
> og hvem der bruger den til hvad ?
>
> Bo //

Jeg kan da prøve. Raw filen er undestructable i LR. Dvs uanset hvor meget
man cropper og ændrer på billedet kan man altid finde tilbage til billedet,
som det forelå, da det blev importeret.
Hvor bliver informationerne om crop, farvejusteringer og alt det andet så
af?
De bliver gemt i xmp-filen, som følger raw filen.
Har man slået autowrite to xmp til, så vil LR hver gang man åbner programmet
lede hele biblioteket af billeder igennem for at se om der er foretaget
ændringer, der skal skrives ind i xmp filen.
Det kræver meget regnekraft og dræner cpu mm for kraft.
Derfor er det bedre at slå autowrit to xmp fra og så markere og klikke
ctrl+s på de filer, der skal editeres andetsteds. Så vil de nyeste ting man
har ændret ved filerne blive gemt i xmp og ført med over i det externe
program.

mvh Michael

Fra : Mogens Hansen

Dato : 30-10-07 21:17

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> De bliver gemt i xmp-filen, som følger raw filen.

Alle parametrene også gemt i den Lightroom database som man har åbnet.
Det vil sige at XMP filerne normalt ikke bruges af Lightroom, men kan bruges
af andre programmer eller som backup. Den kan også bruges hvis man
importerer RAW filen til en anden Lightroom database. Det er blevet mindre
relevant i forbindelse med LR 1.2 som kan exportere/importere et katalog.
XMP filerne indeholder ikke redigerings historik - det gør databasen.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 30-10-07 23:26

Mogens Hansen wrote:
> [...]
> relevant i forbindelse med LR 1.2 som kan exportere/importere et katalog.
> XMP filerne indeholder ikke redigerings historik - det gør databasen.

Tak for hjælpen. Jeg har søgt efter filer, der hedder *.xmp på min
maskine, men den fandt ikke nogle.

Bo //

Fra : Preben

Dato : 30-10-07 20:08

> Kan Du med meget får ord og godt overblik redegøre for hvad en xmp fil
> er, og hvem der bruger den til hvad ?

Du får et rimeligt præcist svar her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Extensible_Metadata_Platform

Så har du lyst til at programmere lidt er Adobe's SDK frit tilgængelig
under BSD-licensen.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 30-10-07 23:27

Preben wrote:

> Du får et rimeligt præcist svar her:
> http://en.wikipedia.org/wiki/Extensible_Metadata_Platform

-takker..

> Så har du lyst til at programmere lidt er Adobe's SDK frit tilgængelig
> under BSD-licensen.

Programmere ? -uha, nej tak

Bo //

Fra : Mogens Hansen

Dato : 30-10-07 21:17

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote in message

[8<8<8<]
> I den forbindelse har jeg dog et enkelt spørgsmål: Er det muligt at søge
> på en kombination af keywords (boolske operatorer?)

Ja - i Find panelet i Library modulet, hvor man kan vælge "Rule".
Og ikke blot for keywords der kan indgå i en boolsk søgning.
Hvis man holder Ctrl ned når man klikker på metadata, kan man sortere alle
billeder med keyword "kirke" der f.eks.er taget på ISO 1600 med et givent
kamera i et dato-interval.
Man kan i film-strippen for neden se det logiske udtryk i tekst.

[8<8<8<]
> Slideshow, print og web har jeg endnu ikke orket at gå i gang med.

De er også et besøg værd.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jan Boegh

Dato : 31-10-07 19:49

Jan Boegh skrev i 47275b72$0$15882$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk dette:

Tak til alle for gode og nyttige svar. jeg mangler dog at høre én ting: Har
I aldrig problemer med stabiliteten på Win XP?
Ved nogen om det bliver bedre/værre på Vista?

vh
jan

--
Jan Bøgh (j a n snabela b o e g h punktum net / http://jan.boegh.net )
FZ: "God made three big mistakes. The first mistake was called MAN,

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-07 09:45

On 2007-10-31 19:48:59 +0100, "Jan Boegh" <spamhater@nowhere> said:

> Tak til alle for gode og nyttige svar. jeg mangler dog at høre én ting:
> Har I aldrig problemer med stabiliteten på Win XP?
> Ved nogen om det bliver bedre/værre på Vista?

Jeg har kun læst negative ting om LR og Vista (og vista generelt), men
har ingen egen praksis erfaring

Af samme grund skiftede jeg til Mac sidste gang jeg skulle opgradere
min laptop, og det har jeg ikke et sekund fortrudt.

Fra : Michaelbs

Dato : 01-11-07 11:00

> Jeg har kun læst negative ting om LR og Vista (og vista generelt), men har
> ingen egen praksis erfaring

Jeg har Vista 64 ultimate og LR kører problemløst og hurtigt her. Jeg har
heller ikke hørt andet fra andre brugere.

mvh Michael

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-07 18:12

On 2007-11-01 10:59:57 +0100, "Michaelbs"
<mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> said:

> Jeg har Vista 64 ultimate og LR kører problemløst og hurtigt her. Jeg
> har heller ikke hørt andet fra andre brugere.
>
> mvh Michael

Måske skyldes det at folk smider vista på en ældre maskine der ikke er
velegnet til Vista, og dermed endnu mindre velegnet til LR på Vista.

Fra : Jan Boegh

Dato : 06-11-07 23:12

Thomas Schreiber skrev i 472a08df$0$90267$14726298@news.sunsite.dk
dette:

> Måske skyldes det at folk smider vista på en ældre maskine der ikke er
> velegnet til Vista, og dermed endnu mindre velegnet til LR på Vista.

Jeg skylder måske lige at få slået en sløjfe på denne tråd:

Jeg har nu i nogle dage haft Vista Business 64bit på min labtop og det ser
ud til at Lightroom kører stabilt og godt på dette OS og denne maskine.

mvh