Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
at sende digitale billeder?
Fra : Wilstrup

Dato : 24-10-07 00:01

Med mit nye kamera Nikon D80 kan jeg som lallende amatør
endelig tage gode billeder, hvis jeg blot holder mig til
autofunktionen - men jeg vil da gerne lidt videre - så da jeg
deltog i et løb i Fælledparken i København tog jeg en masse
udmærkede billeder af motionsløbet dér. Et fagblad ville gerne
have nogle af billederne, så jeg tilbød at sende dem til dem,
men ak -jeg fik at vide at billederne ikke var i orden - ikke
fordi at billederne ikke var gode nok, men p.g.a. opløsningen.

Jeg havde først forsøgt at sende dem som attachtments til en
mail, men det fungerede ikke - så valgte jeg Nikons eget
program, der kunne komprimere billederne, og det virkede -jeg
kunne sende 20 ad gangen. Men jeg fik følgende svar:

"jeg har set dine foto igennem, og de er desværre i en for lav
opløsning. De skulle være i næsten dobbelt så høj opløsning
for at kunne bruges i en trykproces, desværre, desværre. Men
tak for indsatsen."

Og her knækker filmen for mig (for nu at sige det lidt On
topic) - kameraet har en opløsning på 10.1 mio pixels, så at
sende dem med 20.2 mio pixels har jeg aldrig hørt om og jeg
fatter ikke hvad manden mente - og da jeg forsøgte at sende
dem i fuld opløsning, nemlig på de 10.1 mio pixels, lykkedes
det ikke - og bedre blev det ikke da han skrev:

"på nogle kameraer skal billedopløsningen indstilles manuelt,
vigtigt er det, at opløsningen er på 300 dpi i største bredde,
så kan man altid formindske bagefter i fx photoshop og sikkert
andre billedbehandlingsprogrammer.

Vi modtager rene billedfiler, da sådan noget som nikons og
andre forsendelseprogrammer er til stort besvær. Når
billederne er overført til computeren i en mappe, går du via
denne computer ind og henter den nøgne billedfil i mappen og
trækker over i mailprogrammet som vedhæftet fil. Send fx 2
billeder ad gangen eller pak billederne, så kan du sende flere
på én gang."

Nu ved jeg endnu mindre om dette - at sende rene billedfiler
var jo ikke muligt, så hvordan jeg skulle have båret mig ad,
ved jeg ikke , for jeg gjorde jo nøjagtigt som han skrev i
ovenstående, synes jeg.

Nogle der kan hjælpe mig til at forstå det lidt bedre?

Og undskyld NRE at jeg er en uintelligent og lallende amatør -
jeg håber så sandelig at det er den rigtige gruppe jeg er i,
ellers må du undskylde på forhånd.

Fra : jcjensen

Dato : 24-10-07 00:50

"Wilstrup" <nix@invalid.com> wrote in news:471e7d2e$0$2096
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Med mit nye kamera Nikon D80 kan jeg som lallende amatør
> endelig tage gode billeder,

Held og lykke - og føl dig endelig velkommen i gruppen. Der er i alle
nyhedsgrupper mange hjælpsomme mennesker og så nogle få, som man må lære at
ignorere.

> [...]
> vigtigt er det, at opløsningen er på 300 dpi i største bredde,
> så kan man altid formindske bagefter i fx photoshop og sikkert

Det er ikke altid, at professionelle er så kloge, som de burde være. dpi
(dots per inch) er helt uden mening i kamerasammenhæng. Der tæller kum
pixels. Og dem har du 10 millioner af. dpi er et tal i billedfilen, der
fortæller hvor stort billedet bliver trykt (sådan forenklet sagt) med det
antal pixels, der er til rådighed. Eksperterne (og pædagogerne) på det felt
sidder i grafikgruppen.

Nikons program har muligvis ikke komprimeret billederne, men formindsket
dem. Mit Canon 10D leverer ca 2000 x 3000 pixels (6 megapixel). Sådan et
billede fylder pænt selv i jpg. Men hvis jeg nu skulle sende et par
billeder eller fem til mine børn, så ville jeg formindske dem til måske 500
x 750 pixel. Det er nok, hvis det bare skal ses på en skærm, og det er kun
1/16 af det antal pixels, der var i det oprindelige billede, hvorfor det
selvfølgelig fylder langt mindre at sende i en mail. Og jeg kan forestille
mig, at det er den proces Nikons program er beregnet til - at tilpasse
billeder til brug på nettet.

Du kan sikkert i Windows i filmappen se størrelsen på dine billeder. Marker
filen i Stifinder, så kommer det som et tooltip ved cursoren og tillige i
feltet "Detaljer" til venstre for filnavnene. Ellers kan du aflæse tallene
i ethvert billedprogram. Kig så efter størrelsen på en af de originale
filer og det samme billede efter, at det har været igennem Nikonprogrammet.
Hvis ikke dimensionerne er de samme, så har du forklaringen på
kvalitetsforringelsen.

Der er bare det ved det, at med 300 dpi (eller rettere pixels per inch -
ppi) kommer billedet kun til at fylde ca. 4 x 6 cm i fagbladet. Hvis der så
også er tilføjet ekstra kompression, så bliver billedet meget for ringe til
tryk. Det har bare ikke noget med "300 dpi" at gøre. Ikke desto mindre kan
du finde det på de fleste trykkeriers hjemmesider.

Når NRE ikke er røget i mit kill-filter, er det fordi han ind imellem alt
våset, brokkeriet og uforskammethederne faktisk har forstand på tingene. Et
af de websites, der giver en korrekt og pædagogisk forklaring på
opløsningsbegreberne er netop hans: http://www.photo-gallery.dk/side-07.htm
Og den er både høfligt formuleret, rimeligt velskreven og korrekt stavet.

Hvis du en anden gang skal sende til tryk, så bed dem om at modtage en CD
eller give dig en ftp-adgang, hvor du kan overføre store filer.

> Og undskyld NRE at jeg er en uintelligent og lallende amatør -
> jeg håber så sandelig at det er den rigtige gruppe jeg er i,
> ellers må du undskylde på forhånd.

Det handler om at sende digitale billeder - det har vi alle brug for, ikke
bare grafikere. Så ja - det er den rigtige gruppe. Hvis du i øvrigt har
lyst til at spørge løs om billedets vej til og gennem trykpressen, så er
der kloge folk at spørge i dk.edb.grafik

Med venlig hilsen
Jens Chr. Jensen

Fra : Wilstrup

Dato : 27-10-07 15:47

"jcjensen" <jcjensen@formegetspam.esenet.dk> skrev i
meddelelsen
> [...]
> lyst til at spørge løs om billedets vej til og gennem
> trykpressen, så er
> der kloge folk at spørge i dk.edb.grafik

jeg takker mange gange for dit fine svar -jeg skal studere det
nærmere og så evt. vende tilbage -og i øvrigt tak for
velkomsten til gruppen.

Fra :    ab©

Dato : 25-10-07 14:19

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse
> ... Og undskyld NRE at jeg er en uintelligent og lallende amatør - ...

(Det er da noget af en indrømmelse - Var det så endda det værste ... :-/)

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 25-10-07 14:50

On Oct 25, 3:18 pm, " ab©" <huskFJ...@DETTEc.dk> wrote:

> (Det er da noget af en indrømmelse - Var det så endda det værste .... :-/)

Medmindre nogle vil gå i petitesser og vælte treaden fordi der nu
bliver svaret ,og den der spørger næppe kunne have kigget det
"rigtige" sted før _efter_ at have fået et svar ---- man spørger vel
for at blive klogere, og først når man er blevet klogere _ved_ man vel
hvor det er "rigtigt" at kigge....

Men løsningen er lige for, der er masser af gratis upload services på
webbet, og du kan uploade dine billeder dertil i fuld opløsning, når
nogle så har brug for billederne går de til din upload side, --- du
sætter blot en link til billedet og er fri for at overbebyrde mail
systemet med attachments. Jeg bruger pt denne upload service, der går
ind på din computer og tillader dig at uploade en serie eller et
enkelt billede, når du så har brug for en link til et billede ,er det
nemt at gå ind på dine billeder og hente link addressen ;

http://imageshack.us/

Men der er mange andre , --- fidusen er altså at du undgår attachments
fordi du kan give en link på webbet, til det billede du har
iploaded ,og de fleste af disse servises tillader dig at skalere
billedet der bliver downloaded automatisk, eller det oprindelige.

Fra : Wilstrup

Dato : 27-10-07 15:46

<per.corell@privat.dk> skrev i meddelelsen
[...]

-Tusind tak for hjælpen!