Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilket program bruger i??
Fra : Disney

Dato : 23-10-07 22:01

Hej

Nu har jeg kigget lidt på "billedsnak" og set alle de flotte billeder som
folk har lagt ud.
I den forbindelse tænkte jeg på hvilken programmer folk bruger til at
efterbehandle billeder med???
Jeg har ikke selv prøvet at efterbehandle billeder, så jeg ville der gerne
vide hvad andre bruger. Så jeg har en ide om hvilket program jeg skal købe
og lege lidt med.

MVH
Jens

Fra : Menabra

Dato : 23-10-07 22:21

"Disney" <disney__dkfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> vide hvad andre bruger. Så jeg har en ide om hvilket program jeg skal købe

Du kunne prøve Picasa2
Det er gratis og på dansk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 24-10-07 06:31

"Disney" <disney__dkfjerndette@hotmail.com> wrote in message
> [...]

[8<8<8<]
> I den forbindelse tænkte jeg på hvilken programmer folk bruger til at
> efterbehandle billeder med???

Adobe Photoshop og Adobe Photoshop Lightroom er 2 meget brugte og gode
programmer i den "tunge" ende.
Bemærk at selvom de begge hedder noget med Photoshop er de _meget_
forskellige.

Adobe Photoshop Elements er let-vægts udgaden af Photoshop, som kan det
meste.

[8<8<8<]
> Så jeg har en ide om hvilket program jeg skal købe og lege lidt med.

Den slags spørgsmål hører mere hjemme i dk.fritid.foto.indkoeb.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Brian Lund

Dato : 24-10-07 08:54

> [...]
> vide hvad andre bruger. Så jeg har en ide om hvilket program jeg skal købe

Paintshop Pro og Capture One til RAW

Brian

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-10-07 09:03

> [...]
> vide hvad andre bruger. Så jeg har en ide om hvilket program jeg skal købe

Bruger Lightroom og Photoshop CS3 for ting, som Lightroom ikke kan. Jeg kan
klart anbefale Lightroom, men vær klar over at den kørt bedst med en hurtig
maskine (helst en Core2 Duo 2,4Ghz eller mere og 2GB RAM eller mere). Jeg
kører med en Core2 Duo 2,8Ghz og 4GB RAM.
Mvh,
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-07 20:27

> Jeg kan klart anbefale Lightroom, men vær klar over at den kørt bedst med
> en hurtig maskine (helst en Core2 Duo 2,4Ghz eller mere og 2GB RAM eller
> mere). Jeg kører med en Core2 Duo 2,8Ghz og 4GB RAM.

Lightroom kører ganske fint og acceptabelt hos mig på en 1.8GHz AMD Turion
64 basseret HP bærbar med 1GB RAM, som ikke engang har dual core. Hvis du
spørger mig er det er nok vigtigere at anskaffe en god skærm med tilhørende
kalibrering, end at lægge vægt på CPU kraft. Men det kommer naturligvis an
på dit behov, som blandt andet kan afhænge af hvor mange billeder du
producerer pr. dag, og hvor "intens" du er når der skal justeres på de små
detaljer i forbindelse med "development" i Lightroom.

Der hvor jeg oplever ventetid i Lightroom er faktisk kun når der skal
eksporteres en større mængde billeder, eller hvis jeg har brug for at ændre
development indstillinger på en større mængde billeder på en gang. Og så kan
slideshowet ikke altid følge med for RAW filer når der anvendes de hurtigste
forsinkelser imellem hvert billede.

Mvh.
Anja

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-10-07 21:57

"Truntes Mor" <skriv email adressen her> wrote in message

> [...]
> Og så kan slideshowet ikke altid følge med for RAW filer når der anvendes
> de hurtigste forsinkelser imellem hvert billede.

Ja, du har ret min beskrivelse var ikke komplet. Lightroom alene kan køre på
mindre end hvad jeg angiver og det gør jeg også på min bærbare som er en
Core Duo 1m6Ghz og 1GB RAM. Så længe jeg kun kører LR så går det ok, men
slet ikke så hurtigt, som på den stationære. Hvis jeg samtidig vil køre
Photoshop CS3, som jeg ofte gør og bruger PS CS3 kraftigt, ja så er den
større mængde RAM absolut nødvendig.
Mvh,
Hans

Fra : Leif Langgaard

Dato : 24-10-07 10:41

> [...]
> vide hvad andre bruger. Så jeg har en ide om hvilket program jeg skal købe

Hej

Picasa2 klarer det meste, hent det på dansk og helt gratis her:
http://picasa.google.com/download/thanks.html
Se mere om Picasa2 her: http://picasa.google.com/

Hvis du vil mere, så prøv Gimp, nogle kalder det for en gratis "photoshop",
hent den her: http://www.gimp.org/

Langgaard

Fra : Jan Boegh

Dato : 24-10-07 16:59

Disney skrev i 471e610c$0$90268$14726298@news.sunsite.dk dette:

> [...]
> Jeg har ikke selv prøvet at efterbehandle billeder, så jeg ville der
> gerne vide hvad andre bruger. Så jeg har en ide om hvilket program

Jeg bruger det ikke selv, men har hørt meget godt om programmet Photofiltre
(der også fås på danske) http://www.photofiltre.com/.

Personligt bruger jeg (meget selvpinerisk) Adobe Lightroom (nu har jeg købt
det og så skal det f..... g... mig også bruges!) eller Photoshop CS3.

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Bo Bjerre

Dato : 25-10-07 19:44

Jan Boegh wrote:

> Personligt bruger jeg (meget selvpinerisk) Adobe Lightroom (nu har jeg
> købt det og så skal det f..... g... mig også bruges!) eller Photoshop CS3.

Hvori består selvpineriet ?

Fotosjåb kan startes fra Lightroom.

Noget af det kan skyldes manglende manual/viden, og jeg kan anbefale at
hente den video-tutorial, som kan købes på Luminous Landscapes.

Bo //

Fra : Jan Boegh

Dato : 26-10-07 07:08

Bo Bjerre skrev i 4720e3f3$0$2685$ba624c82@nntp06.dk.telia.net dette:

> Hvori består selvpineriet ?

For en stivskalle som undertegnede er det smertefuldt at ændre workflow.
Dernæst er det en styg sag at importere ca. 15.000 gamle RAWs, når man nu
samtidigt har besluttet at ændre strukturen i ens arkiv (hvilket jo
selvfølgeligt er mit eget valg). Organiseringen kan ligefrem mærkes fysisk i
højre hånds pegefinger, der har rullte nogle km. på scrollhjulet i de sidste
par uger.
Dernæst at den er fandens langsom når jeg gennemser mine billeder ifht. min
gamle Nikonview, der udmærker sig ved en udtalt mangel på faciliteter, men
er dejlig hurtig. På den anden side, er der ikke et sekunds tvivl om
fordelene ved at få etableret en tagbaseret billeddatabase fremfor kun at
organisere vha. filstrukturen. Herligt at kunne opbygge samlinger af
billeder som Lightroom giver mulighed for.
Jeg har heller ikke helt så let ved at få billederne til at se ud, som jeg
ønsker ifht. mit gamle workflow, hvor al behandling skete i PS eller, når
der skulle kæles for konverteringen Nikon Capture 4 (der efter min
opfattelse stadigvæk leverer det bedste resultat, men fylder mindre og
mindre i min hverdag). Men jeg kan jo se, at rigtig mange andre opnår
glimrende resultater, så det må vel være et spørgsmål om at bide sig fast og
så fortsætte i forventningen om at det kommer, når først jeg får det
ordentlig lært. Jeg kan godt se perspektiverne i et LRbaseret workflow. Og
kan godt slæbe mig igennem skærsilden i forventning om paradisisk lykke på
den anden side.
Og så er der endeligt den detalje, at det er åndssvagt, at et pogram, der
mere end noget andet består af en database med et interface og så en
raw-fortolker skal få en dualcore 1,64 GHz med 2 Giga til at svede. Det er
min klippefaste overbevisning at Adobe laver fremragende features og en
jævnt elendig kode (for ikke at tale om firmaets logistik, der er nærmest
sovjettisk, men det er en helt anden historie).

> Fotosjåb kan startes fra Lightroom.

Ja, når man langt om længe er kommet dertil.

> Noget af det kan skyldes manglende manual/viden, og jeg kan anbefale

Helt sikkert - jeg har ikke problemer med selverkendelsen - i hvert fald
ikke på dette område.

> at hente den video-tutorial, som kan købes på Luminous Landscapes.

Det kan være, at jeg skulle få taget mig sammen til at købe dem. Selvom jeg
i virkeligheden nok foretrækker skriftligt materiale.

vh
jan

--
Jan Bøgh (j a n snabela b o e g h punktum net / http://jan.boegh.net )
FZ: "God made three big mistakes. The first mistake was called MAN,

Fra : Mogens Hansen

Dato : 26-10-07 10:50

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote in message

[8<8<8<]
> Dernæst at den er fandens langsom når jeg gennemser mine billeder

I Library modulets menu "Library|Previews|Render Standard-Sized Previews" og
"Library|Previews|Render 1:1 Previews" kan man sætte den til at generere
previews - så skulle det går hurtigere.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jan Boegh

Dato : 26-10-07 11:52

Mogens Hansen skrev i 4721b84c$0$90270$14726298@news.sunsite.dk dette:
> [...]
> Previews" og "Library|Previews|Render 1:1 Previews" kan man sætte den
> til at generere previews - så skulle det går hurtigere.

Takker, de prøver jeg.

vh
Jan

Fra : Bo Hellum

Dato : 24-10-07 22:32

"Disney" <disney__dkfjerndette@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> vide hvad andre bruger. Så jeg har en ide om hvilket program jeg skal købe

Lightroom sammen med CS3 men vurder dit behov. En ting er rimelig sikkert,
uanset hvad digitalt kamera du har, og til hvad pris, så skal billeder
efterbehandles.

Bo

Fra : emj

Dato : 25-10-07 06:28

Disney skrev:

>Jeg har ikke selv prøvet at efterbehandle billeder, så jeg ville der gerne
>vide hvad andre bruger. Så jeg har en ide om hvilket program jeg skal købe
>og lege lidt med.

Jeg vil helt ubetinget foreslå dig Adobe photoshop Element 6
Det koster nogle hundrede kroner, men indeholder alt, hvad du har brug
for. Desuden er der indbyget en glimrende Organisator til at
katalogisere dine billeder.
Du kan hente en 30 dages prøveversion her
http://www.adobe.com/products/photoshopelwin/

Hilsen emj

Fra : Bo Bjerre

Dato : 25-10-07 19:46

emj wrote:

> Jeg vil helt ubetinget foreslå dig Adobe photoshop Element 6
> Det koster nogle hundrede kroner, men indeholder alt, hvad du har brug
> for.

-sidespørgsmål: Har Du prøvet den panorama-sy-sammen-funktion, der er i
version 6 ??

Bo //

Fra : Robert Piil

Dato : 25-10-07 22:06

Bo Bjerre skrev:

> -sidespørgsmål: Har Du prøvet den panorama-sy-sammen-funktion, der er i
> version 6 ??

Er der forskel på PE5 og 6 i den henseende. Jeg har prøvet i PE5 og det
virker rimeligt, men ikke lydefrit. Det var dog inden jeg havde lært
kameraet ordentligt at kende, så jeg fik ikke låst eksponeringen fast,
hvilket kan ses som en bred skråstribe i baggrunden.

Den har godt styr over at få sat de rette linjer sammen, bortset fra et
par sejl i forgrunden lidt til højre fra midten. Der er også problemer
med tynde rette linje, der brydes af noget foran dem. Det er vist ikke
noget nemt motiv at sætte sammen.

Jeg har lagt en fuld størrelseversion(6 MB) af billedet på
<http://rpiil.dk/panorama.jpg>
Det holder ikke rigtig at resize det.

Robert Piil

Fra : Robert Piil

Dato : 25-10-07 22:49

Robert Piil skrev:

> Er der forskel på PE5 og 6 i den henseende.

Hm.. og nu ser jeg at PE5 ikke kan lave panoramabilleder, så må jeg have
lavet dem i PS (via PE5).

Robert Piil

Fra : Michael Schrøder

Dato : 28-10-07 08:12

Robert Piil skrev:

> Hm.. og nu ser jeg at PE5 ikke kan lave panoramabilleder, så må jeg have
> lavet dem i PS (via PE5).

Hmm - jeg har da kun PE5 (endnu) og har prøvet at lave et panorama...

Det blev dog slet ikke så godt som når jeg bruger Autostitch
(http://www.cs.ubc.ca/~mbrown/autostitch/autostitch.html)

mvh Michael

Fra : Robert Piil

Dato : 28-10-07 08:25

Michael Schrøder skrev:

> Hmm - jeg har da kun PE5 (endnu) og har prøvet at lave et panorama...

Jeg synes nok, jeg gjorde det fra PE5, men så kiggede jeg på deres egne
oplysninger:

<http://store.adobe.com/store/en_xeu/popup/software/photoshopelwin6/reasonstoupgrade.html>

Så mon ikke de i hvert fald har forbedret photomerge-delen i version 6.

--
Robert

Fra : Robert Piil

Dato : 28-10-07 08:28

Robert Piil skrev:

> <http://store.adobe.com/store/en_xeu/popup/software/photoshopelwin6/reasonstoupgrade.html>

"Create seamless panoramas with refined blending technology"
Er der hak ved version 6, og intet hak ved version 5.

>Så mon ikke de i hvert fald har forbedret photomerge-delen i version 6.

Photomerge er en ny funktion, noget med at sætte forskellige ansigter
sammen fra flere forskellige versioner af samme gruppebillede.
Beklager forvirringen.

--
Robert

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-07 12:04

Her er lidt forskellige gratisprogrammer.
Test: Gratis billedbehandling x 7
http://www.pcworld.dk/art/8868?a=search&i=0

--
Marten Ølgaard

http://www.comonto.dk
http://www.beerrater.dk
http://www.b2net.dk

Fra : Disney

Dato : 25-10-07 18:35

Jeg takker for de mange svar, jeg har fået lidt at tænke over.