Processorvalg
Fra : Brother Tuck

Dato : 30-10-07 21:31

Hej
Jeg skal købe en PC der skal bruges til Coral Draw og andre grafik
programmer + lidt office. Hvilken processer kan anbefales ???? Intel eller
AMD ???

Fra : Hans

Dato : 30-10-07 23:54

Brother Tuck wrote:
> Hej
> Jeg skal købe en PC der skal bruges til Coral Draw og andre grafik
> programmer + lidt office. Hvilken processer kan anbefales ???? Intel
> eller AMD ???

Definer "andre grafikprogrammer" lidt nærmere.

Hans

Fra : Brother Tuck

Dato : 31-10-07 05:44

en lille smule Adobe illustrator og Photoshop samt Paint shop pro. Disse
prog. bliver dog ikke brugt dagligt, hvilket Doral Draw gør.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 31-10-07 07:08

Brother Tuck wrote:

> en lille smule Adobe illustrator og Photoshop samt Paint shop pro. Disse
> prog. bliver dog ikke brugt dagligt, hvilket Doral Draw gør.

Hvor meget arbejder den og hvor meget tid står den idle?

Jesper Poulsen

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 31-10-07 08:54

"Brother Tuck" <hl@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Jeg skal købe en PC der skal bruges til Coral Draw og andre grafik
> programmer + lidt office. Hvilken processer kan anbefales ???? Intel eller
> AMD ???

Som det ser ud idag vil jeg gå efter en Intel Core 2 Duo. Den er stærk på
alle fronter sammenlignet med AMD.
Jeg ved ikke hvad dit bhov er, men man for meget processore for 1000 kr.
eller er der jo Q modellerne med 4 kerner.

Kig evt på
http://www23.tomshardware.com/cpu_2007.html?modelx=33&model1=917&model2=878&chart=438
Der er ikke helt de programmer du benytter, men siden giver en god ide om
generel ydelse

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Hans

Dato : 31-10-07 09:42

Ole Frederiksen wrote:

> [...]
> Jeg ved ikke hvad dit bhov er, men man for meget processore for 1000
> kr. eller er der jo Q modellerne med 4 kerner.

Hvis kravet ikke er så stort er der jo også den nye Intel serie E21xx Dual
Core (Conroe-L), hvor der er god prosessorkraft kontra pris.

Hans

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 31-10-07 11:05

Ole Frederiksen wrote:

> Som det ser ud idag vil jeg gå efter en Intel Core 2 Duo. Den er stærk på
> alle fronter sammenlignet med AMD.

Ja, også når den ikke laver så meget. AMD's Cool'n'Quiet er bedre til et
justere effektforbruget i forhold til ydelseskravet end Intel's
SpeedStep er.

Det har dog ikke så meget at sige hvis man slukker maskinen efter brug.

Jesper Poulsen

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 31-10-07 20:10

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> SpeedStep er.
>
> Det har dog ikke så meget at sige hvis man slukker maskinen efter brug.

Ja, det er faktisk lidt af en jungle hvis man vil spare på strømmen. En
anden side af sagen er, at en maskine der bruger 10% mere strøm ved full
load kan være billigere i drift hvis den samtidig er 20% hurtigere og der
ved hurtigere går i idle mode. Nu vil den til den beskrevne opgave nok
sjælent blive belastet 100% og så er AMD nok den mest besparende. Andre
faktorer spiller dog mere ind....PSU'ens effektivitet, grafikkortet,
hariddiske og skærm.

Lidt interessant læsning hvis man gå op i strømforbrug er her under.

http://www.tomshardware.com/2007/10/19/the_truth_about_pc_power_consumption/
http://www.tomshardware.com/2007/07/11/energy-efficiency-intel-left-out-in-the-cold/

Jeg vil til en hver tid stadig gå efter en Intel cpu som markedet står idag.

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 31-10-07 21:05

Ole Frederiksen wrote:

> ved hurtigere går i idle mode. Nu vil den til den beskrevne opgave nok
> sjælent blive belastet 100% og så er AMD nok den mest besparende. Andre

For et år siden skiftede jeg fra en AMD Athlon XP 3200+ til en AMD
Athlon 64 3500+. Samtidig skiftede jeg grafikkort fra et GF4 TI4200 til
et GF6600GT. Få måneder senere blev jeg indehaver at en
netværkslaserprinter der står standby i døgndrift. Min PC er tændt i
døgndrift og det var den gamle XP'er også. Der sidder 2 servergrade
diske i, mod kun en desktop-grade disk før. Alligevel er min
kvartalsvise elregning faldet fra 2500,- til 1800,-

RAM, PSU, mus, skærm og tastatur er det samme.

Jesper Poulsen