hardware til hurtig rendering
Fra : Ukendt

Dato : 29-10-07 17:28

Jeg har brug for lidt info/råd ang. køb af nyt hardware.

Lige nu har jeg

ASUS P5N32-SLI Deluxe
Intel core2 duo E6400 cpu
2 gb ram ddr2-800 G.skill
Systemet kører raid0 på 2 sata2 spinpoint harddiske.

Jeg sidder ofte og laver raw-filer fra mit kamera om til tiff (5-6 sec. pr.
billede) Det lyder måske ikke af meget, men når det fx drejer sig om 2000
billeder ad gangen, bliver det alligevel til laang tid (flere timer)
Senere kører jeg nogle actions i photoshop, som også tager lang tid.

Jeg vil have noget hardware, der er hurtigere - jeg tænkte selv på noget med
2 cpu´er, men har ingen reel erfaring med hastigheden på dette.

Hvad kan i anbefale ?

Hilsen Palle

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-10-07 17:46

Palle Johansen wrote:

> Hvad kan i anbefale ?

Quad core.

Jesper Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-07 18:43

Palle Johansen wrote:
> [...]
>

> Jeg vil have noget hardware, der er hurtigere - jeg tænkte selv på noget
> med 2 cpu´er, men har ingen reel erfaring med hastigheden på dette.

Find flaskehalsen først, brug evt. windows performance monitor og se
hvorhenne tingene halter, derefter kan du size noget nyt hardware.

Fra : Hans

Dato : 29-10-07 19:28

"Claus Albæk (Kbh.)" wrote:

> Find flaskehalsen først, brug evt. windows performance monitor og se
> hvorhenne tingene halter, derefter kan du size noget nyt hardware.

Som Claus ganske rigtigt skriver kan flaskehalsen under konverteringen
udmærket være dine harddiske, og især hvis du læser og skriver på samme
disk. Her hjælper Raid-0 ikke meget i forhold til et job kørende mellem to
separate diske.

Hans

Fra : Hans

Dato : 29-10-07 18:49

Palle Johansen wrote:
> [...]
>

> Jeg vil have noget hardware, der er hurtigere - jeg tænkte selv på
> noget med 2 cpu´er, men har ingen reel erfaring med hastigheden på

Den er lidt tricky. Du anvender to programmer som kræver forskellige
resurser. Konverteringen fra raw til tiff vil ganske givet gå hurtigere med
flere kerner, mens Photoshop elsker ram og en hurtig cpu, men er dårlig til
at udnytte flere kerner, selv i den nye CS3 udgave.

Kan du ikke prøve denne test, da jeg går ud fra at du kører i batch når du
konverterer billeder:

Åbn Joblisten og hold øje med cpuforbruget under konverteringen. Hvis
programmet anvender begge kerner på din E6400 100%, så vil en Q6600 gøre det
mere end dobbelt så hurtigt.

Gør det samme i Photoshop og du vil formodentlig se kun forbrug på en kerne
eller 50% på begge. Her vil en Q6600 kun give en mindre forbedring.

Her må du så afgøre hvilken af de to arbejdsgange som er vigtigst for dig at
spare tid på.

En løsning hvor du vil mærke en forbedring på begge funktioner ville være at
købe en E6850 og køre vandkølet OC. Dit bundkort har jo mulighed for at køre
hukommelsen uafhængig af cpu'ens FSB, men du bør nok være opmærksom på at
dit chipsæt bliver endnu varmere end det er nu, og det er spøgsmålet om det
kan holde til mosten uden aktiv køling.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-07 19:48

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> på at dit chipsæt bliver endnu varmere end det er nu, og det er spøgsmålet
> om det kan holde til mosten uden aktiv køling.

Tak for jeres input.

En lille hurtig test viser, at mit cpu-forbrug er tæt på 100% på begge
kerner, når jeg laver raw-konvertering.
I CS3 batch kører begge kerner rimeligt synkront, og kører også begge op tæt
på 100% - men cpu-forbruget springer dog meget op og ned, når der åbnes,
behandles og lukkes billeder.

Når jeg flytter data frem og tilbage på min raid, kører jeg med ca. 50
mb/sec. så jeg mener ikke det er dér flaskehalsen er.

Kan en Q6600 køre på mit nuværende bundkort ? Eller hvad kan ellers
anbefales ? Findes der noget der kan køre med 2 Q6600 på een gang ?

Hilsen Palle

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-10-07 20:17

Palle Johansen wrote:

> Når jeg flytter data frem og tilbage på min raid, kører jeg med ca. 50
> mb/sec. så jeg mener ikke det er dér flaskehalsen er.

50MiB/s - det var ikke meget af et RAID-system.

Jesper Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-07 20:22

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i meddelelsen

> 50MiB/s - det var ikke meget af et RAID-system.

Jeg synes det er hurtigt, men jeg har ikke så meget at samligne med.

Da jeg kørte med en enkelt systen-harddisk, kunne jeg flytte ca. 1 Gb/min. -
svarende til 17 mb/sec.
Så set i det lys synes jeg da jeg har rimeligt fart på - 50 mb/sec. svarer
jo til knap 3 Gb/min. - det har jeg _aldrig_ set andre computere gøre.

Hvad mener du det burde køre i stedet for mine 50 mb/sec. ?

Hilsen Palle

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-07 23:39

Palle Johansen wrote:

> Jeg synes det er hurtigt, men jeg har ikke så meget at samligne med.

Til sammenligning kører jeg 240MB/sek på 2 diske og omkring 450MB/sek på
4 (det er et lidt andet system, men dine 50MB/sek er meget lavt)

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-07 23:41

""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> skrev i meddelelsen

> Til sammenligning kører jeg 240MB/sek på 2 diske og omkring 450MB/sek på 4
> (det er et lidt andet system, men dine 50MB/sek er meget lavt)

Det lyder hurtigt

Fortæl fortæl - hvad bruger du af hardware ?

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-07 23:46

Palle Johansen wrote:

> ""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> skrev i meddelelsen

> Det lyder hurtigt
>
> Fortæl fortæl - hvad bruger du af hardware ?

bruger pt. en Adaptec 3805 controller med 128MB cache, den bliver
formentligt skiftet ud til mit foretrukne mærke, LSI inden længe.

Herpå har jeg smidt nogle Seagate Cheetak 146GB SAS diske... først 4
diske... men har nu nedgraderet til 2, jeg har ikke brug for mere plads
i min desktop maskine og mindre grej = mindre støj/varme

Alt er målt med HDtach 3.
2 diske = 240MB/Sek med burst på 450
4 diske = 450MB/Sek med burst på 900
søgetiderne husker jeg ikke pt... men de er nede omkring 2ms ved 0% cpu
util.

Vista booter tilpas hutigt.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 01-11-07 02:16

Palle Johansen wrote:

> Hvad mener du det burde køre i stedet for mine 50 mb/sec. ?

Jeg har lavet en lille test med hdparm under Linux på både min
arbejdsstation og min server.
På arbejdsstationen hvori der sidder 2 stk Maxtor MaXLine III diske (en
PATA og en SATA) får jeg 60MiB/s fra hver.
På serveren (Seagate Barracuda ES SATA) får jeg 81MiB/s.

Jesper Poulsen

Fra : Hans

Dato : 29-10-07 22:18

Palle Johansen wrote:

> Kan en Q6600 køre på mit nuværende bundkort ? Eller hvad kan ellers
> anbefales ? Findes der noget der kan køre med 2 Q6600 på een gang ?

P5N32-SLI Deluxe har ingen problemer med Q6600, med mindre at bios'en ikke
er opdateret i flere måneder. Q6600 kan kun anvendes i single-prosessor
konfigurationer.

Hvis du skal til at køre med flere prosessorer hedder det Xeon, og så bliver
det for alvor dyrt.

Hvis du vil have mere maskinkraft er løsningen her og nu Q6600, men
tidspunktet for investeringen er nok lidt uheldig, da der i begyndelsen af
2008 kommer nye 45 nm. Intel prosessorer, som får udtrykket "at få baghjul"
til at få en helt ny betydning.

Jeg ville nok vente og så skifte både bundkort og CPU når nyhedens
hysteriske prisniveauer er faldet til et mere humant niveau.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-07 22:23

> [...]
>
> Jeg ville nok vente og så skifte både bundkort og CPU når nyhedens
> hysteriske prisniveauer er faldet til et mere humant niveau.

Tak Hans

Hvor meget reel hastigheds-forbedring tror du jeg vil kunne mærke ved at
skifte til en Q6600 ?

Hilsen Palle

Fra : Hans

Dato : 29-10-07 22:41

Palle Johansen wrote:
> "Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i meddelelsen

> Tak Hans
>
> Hvor meget reel hastigheds-forbedring tror du jeg vil kunne mærke ved
> at skifte til en Q6600 ?

Et kvalificeret gæt vil være lidt over en halvering af tiden ved
konvertering, og måske op til 30 % bedre i Photoshop. Det første er dog
betinget af at dine diske kan følge med.

Nu ved jeg så ikke hvor god en ventilation du har i dit kabinet, men vær
opmærksom på at en Q6600 bliver væsentlig varmere end E6400, og at dit
chipsæt bliver gloende.

Jeg har af samme årsag et bundkort mage til dit liggende i originalæsken på
en hylde, da jeg opgav at køle det ordentligt, men efter at have skiftet til
et Gigabyte GA-P35-DQ6 kører min Q6600 snildt 2.8 GHz. uden at skulle pille
ved hverken spænding eller ændre på ramhastighed. Alt står til Auto i bios,
og bundkortet kører automatisk OC når behovet er tilstede.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-07 22:59

> [...]
> skulle pille ved hverken spænding eller ændre på ramhastighed. Alt står
> til Auto i bios, og bundkortet kører automatisk OC når behovet er

Tak igen

Jeg tror også jeg må udskifte mit bundkort. Iflg. Asus´ hjemside
understøtter det ikke Q6600 cpu... Anyways er har jeg ikke været særligt
tilfreds med bundkortet. Fx får jeg konsekvent BSOD når jeg kører med mere
end 2 Gb ram (og har _har_ prøvet flere forskellige stænger)
Derfor kører jeg kun med 2 Gb.
Har længe drømt om at købe noget med Intel-chipset, så dit gigabyte kunne
være en mulighed

Tak for info !

Hilsen Palle

Fra : Hans

Dato : 29-10-07 23:30

Palle Johansen wrote:
> [...]
> særligt tilfreds med bundkortet. Fx får jeg konsekvent BSOD når jeg
> kører med mere end 2 Gb ram (og har _har_ prøvet flere forskellige
Jeg kom lige i tvivl om dit bundkort, og kan se at det ikke er magen til
mit. Det jeg har liggende er et P5N32-E SLI, som er nForce 680i bestykket,
og det er jo et helt andet bundkort end dit.

> Derfor kører jeg kun med 2 Gb.
> Har længe drømt om at købe noget med Intel-chipset, så dit gigabyte
> kunne være en mulighed

Det kan varmt anbefales hvis du da ikke vil hoppe på x38 vognen med det
samme, når nu du alligevel skal investere i et nyt bundkort:

Så er du nemlig fit for fight når Intel kommer med nye FSB 1600 prosessorer
i løbet af 2008.

> Tak for info !

Velbekomme, det var så lidt.

Hans

Fra : Esben

Dato : 29-10-07 20:22

"Palle Johansen" <invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Intel core2 duo E6400 cpu
> 2 gb ram ddr2-800 G.skill
> Systemet kører raid0 på 2 sata2 spinpoint harddiske.

Har du overvejet/prøvet at droppe raid 0, og bruge den ene disk som kilde og
den anden destination?

--
Esben

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-07 20:34

"Esben" <esbenSENDSPAMHERE@gruf.LAND> skrev i meddelelsen

> Har du overvejet/prøvet at droppe raid 0, og bruge den ene disk som kilde
> og den anden destination?

Hejsa

Jeg har allerede en harddisk mere i computeren. Jeg oplever i praktis ikke
den store forskel, om jeg kører intert på raiden, eller om jeg kører til
eller fra raiden og den 3. harddisk.
Så det er ikke mine harddiske der er flaskehalsen som det er lige nu.

Hilsen Palle