Begrænset hastighed på usenet
Fra : iSteen

Dato : 24-10-07 15:23

Min isp har været så venlig at skrue op for min hastighed, så jeg nu har
en 6MB-forbindelse.
Desværre har samme isp begrænset hastigheden på usenet (vis Supernews)
til ca. 17kb/sek

Er det meget normalt, at udbydere begrænser hastigheden på usenet, for
at undgå misbrug?

Fra : Jesper Lund

Dato : 24-10-07 15:47

iSteen wrote:

> Min isp har været så venlig at skrue op for min hastighed, så jeg
> nu har en 6MB-forbindelse.
> Desværre har samme isp begrænset hastigheden på usenet (vis
> Supernews) til ca. 17kb/sek

Har Supernews en EU server, og bruger du den i stedet for den sikkert
default amerikanske server? Hvis din ISP begrænser port 119 trafk, kan
du måske vælge en anden port. En del usenet udbydere tilbyder denne
mulighed...

> Er det meget normalt, at udbydere begrænser hastigheden på
> usenet, for at undgå misbrug?

Det er ikke noget som jeg har oplevet hos TDC ADSL, men ISPer er jo
forskellige...

Inden du konkluderer at din ISP begrænser usenet trafik, bør du prøve et
par andre udbydere. Problemet kunne jo være hos Supernews eller
routeningen dertil. Brug en gratis trial account et andet sted eller køb
en 25 Gb block hos en prepaid udbyder som Astraweb (den kan du
efterfølgende bruge som fills server; det kan være ekstremt nyttigt for
at forøge din completion).

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 24-10-07 15:49

iSteen wrote:
> [...]
> til ca. 17kb/sek
>
> Er det meget normalt, at udbydere begrænser hastigheden på usenet, for

Ved ikke om det kan kaldes misbrug at hente med den hastighed man har
betalt for, men på binære grupper, ja der er der tit begrænsning fra
ISPens NNTP server... men hos fx giganews kan man købe adgang uden
begrænsning mv. (har selv hentet med 7 MB/s fra nævnte provider)

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-10-07 16:06

On Wed, 24 Oct 2007 16:22:34 +0200, isteen@gmail.com (iSteen) wrote:

> Min isp har været så venlig at skrue op for min hastighed, så jeg nu har
> en 6MB-forbindelse.
> Desværre har samme isp begrænset hastigheden på usenet (vis Supernews)
> til ca. 17kb/sek

Er du *helt* sikker på, de har gjort det? Har du fx prøvet andre
portnumre end 119 for at checke? (Flere news-udbydere tilbyder det,
kan jeg se).

Har du lavet en traceroute til serveren og checket om alt ser normalt
ud? Det kunne jo være, at de bare ikke har en særlig god forbindelse
til Supernews' servere.

> Er det meget normalt, at udbydere begrænser hastigheden på usenet, for
> at undgå misbrug?

Nej, men det er ikke så ualmindeligt, at brugerne *tror*, at de bliver
begrænset, og det viser sig at være andre problemer.

-A

Fra : iSteen

Dato : 24-10-07 16:33

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> Er du *helt* sikker på, de har gjort det? Har du fx prøvet andre portnumre
> end 119 for at checke? (Flere news-udbydere tilbyder det, kan jeg se).

Jeps, for jeg spurgte dem, og svaret lød:

"Grunden til at du ikke kan hente oplysninger gennem vores newsserver
hurtigere, er at vi har sat en begrænsning på for at undgå misbrug. Det
burde dog ikke være til gene for folk der bare vil læse nyheder"

Fra : Jesper Lund

Dato : 24-10-07 16:48

iSteen wrote:

> [...]
> newsserver hurtigere, er at vi har sat en begrænsning på for at
> undgå misbrug. Det burde dog ikke være til gene for folk der bare

Øh.. "vores newsserver" må være newsserveren hos din ISP, ikke den hos
Supernews. Altså medmindre din ISP bruger Supernews som deres "egen"
news server med båndbredde begræsning (det er set før).

Fra : iSteen

Dato : 24-10-07 17:02

Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> wrote:

> Øh.. "vores newsserver" må være newsserveren hos din ISP, ikke den hos
> Supernews. Altså medmindre din ISP bruger Supernews som deres "egen"
> news server med båndbredde begræsning (det er set før).

Det er korrekt, min udbyder benytter Supernews som newsserver

Fra : Jesper Lund

Dato : 24-10-07 17:12

iSteen wrote:

> Det er korrekt, min udbyder benytter Supernews som newsserver

Ok, men så er du ikke værre stillet end eksempelvis TDC kunder. Faktisk
bedre, for de har slet ikke nogen server med binære grupper længere. Da
TDC havde binære grupper, var der også båndbredde begrænsninger.

Løsning: betal for varen hos kommercielle usenet udbydere. Der er mange
at vælge i mellem
http://www.slyck.com/ng.php?page=2

Fra : iSteen

Dato : 24-10-07 20:56

> [...]

> TDC havde binære grupper, var der også båndbredde begrænsninger.
>
> Løsning: betal for varen hos kommercielle usenet udbydere. Der er mange

Tak for linket, det var rigtigt brugbar læsning

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-10-07 21:40

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse
> Løsning: betal for varen hos kommercielle usenet udbydere. Der er mange at
> vælge i mellem
> http://www.slyck.com/ng.php?page=2

Er der nogen der kender en newsserver med meget gamle indlæg i
tekst-grupperne?
Altså rentention der måles i år.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/ - Lidt af hvert

Fra : Jesper Lund

Dato : 24-10-07 21:45

Martin Højriis Kristensen wrote:

> Er der nogen der kender en newsserver med meget gamle indlæg i
> tekst-grupperne?
> Altså rentention der måles i år.

Google Groups?

Usenet-News siger op til 2 år for tekstgrupper
http://usenet-news.net/index1.php?url=srv

Men... realistisk set er det nok ikke et prioriteret område for dem

Fra : Sune

Dato : 24-10-07 21:50

On Wed, 24 Oct 2007 22:39:50 +0200, "Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote:

>Er der nogen der kender en newsserver med meget gamle indlæg i
>tekst-grupperne?
>Altså rentention der måles i år.

newsgroups: dk.edb.internet,dk.edb.internet.udbydere,dk.edb.netvaerk
Subject: Re: Infarød forbindelse i netkort
Date: Tue, 24 Jun 2003 19:38:44 +0000 (UTC)

Ældste indlæg i .udbydere hos giganews.com

Mvh
Sune

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-10-07 22:45

"Sune" <april2007@tdcadslw.dk> skrev i en meddelelse
> newsgroups: dk.edb.internet,dk.edb.internet.udbydere,dk.edb.netvaerk
> Subject: Re: Infarød forbindelse i netkort
> Date: Tue, 24 Jun 2003 19:38:44 +0000 (UTC)
> Ældste indlæg i .udbydere hos giganews.com

Tak, det lyder rimeligt..
(havde i gamle dage et newsstatistik-script som jeg gerne vil have i gang
igen, men det er lidt kedeligt at starte med ingen data)

Også tak til de øvrige svar.

Fra : Rene Joergensen

Dato : 24-10-07 22:05

Martin Højriis Kristensen <usenet@makr.dk> wrote:

> Er der nogen der kender en newsserver med meget gamle indlæg i
> tekst-grupperne?
> Altså rentention der måles i år.

Giganews er vist dem der pt. har længst udover Google.

Telias ser ud som følger:
dk.*:x730
de.*:x365
no.*:x365
se.*:x365
uk.*:x365
europa.*:x365
it.*:x365
swnet.*:x365
funet.*:x365
finet.*:x365
sfnet.*:x365

# Big8
bionet.*:x365
humanities.*:x365
biz.*:x365
comp.*:x365
news.*:x365
soc.*:x365
rec.*:x365
sci.*:x365

--
-René

Fra : Per Hansen

Dato : 24-10-07 20:39

isteen@gmail.com (iSteen) mentioned this

> Det er korrekt, min udbyder benytter Supernews som newsserver

Tør man spørge om hvilken udbyder der dog har fået den ondsvage idé at
hakke så meget speed af på deres kunders brug af news ?

Men jeg gi'r Jesper ret, find dig en bedre forbindelse til news end det
der ekstremt langsomme noget, for 17kbps er for sløvt.

--
Per Hansen

Fra : iSteen

Dato : 24-10-07 20:56

www.nordit.dk

Fra : iSteen

Dato : 27-10-07 15:18

Per Hansen <onoman99****opoetikon@yahoo.dk> wrote:

> Men jeg gi'r Jesper ret, find dig en bedre forbindelse til news end det
> der ekstremt langsomme noget, for 17kbps er for sløvt.

Det overvejer jeg stærkt.

Nogen der har erfaringer med http://www.hitnews.eu/english ?
Det er billigt, men derfor ikke nødvendigvis godt....

Fra : Per Hansen

Dato : 27-10-07 19:19

isteen@gmail.com (iSteen) mentioned this

> Det overvejer jeg stærkt.
>
> Nogen der har erfaringer med http://www.hitnews.eu/english ?
> Det er billigt, men derfor ikke nødvendigvis godt....

Kun at de hoster den del spammere der smider en masse af deres irriterende
stads af i alt.binaries grupperne, men sådan er det når man er alt for
billig, så tiltrækker man en masse af den slags.

--
Per Hansen

Fra : NoOne

Dato : 29-10-07 11:50

On Sat, 27 Oct 2007 18:18:51 GMT, Per Hansen
<onoman99****opoetikon@yahoo.dk> wrote:

>isteen@gmail.com (iSteen) mentioned this

ja det er sløvt :|

men fx hvis man bruger NewsBin Pro kan man definer hvormange
ståde/connections ens pc skal lave til news-serveren og der er forskel
på hastigheden alt efter hvormange tråde man forbinder sig med.

jeg er fx på news-service.com og de tillader 10 tråde og jeg kunne
mærke forskel da jeg gik fra 4 connections til de max tilladte 10 :)

RaZoR :)

Fra : Per Hansen

Dato : 29-10-07 17:12

NoOne <mail.test.dk@> mentioned this

> [...]
>
> jeg er fx på news-service.com og de tillader 10 tråde og jeg kunne
> mærke forskel da jeg gik fra 4 connections til de max tilladte 10 :)

Gi'r mange af dem, Usensetserver og Giganews er blot 2 af de mest kendte
der tillader 10 connections, så det går saft susme stærkt når man henter
noget stort ned med 10 connections samtidig.
Minusset er blot at Giga er gået over til at være et af de sorte får i
news bussiness og freder nu spammere, så det ser vist ud til at de mister
kunder siden de "joins the dark side of the force".

--
Per Hansen

Fra : Jesper Lund

Dato : 29-10-07 17:34

Per Hansen wrote:

> Gi'r mange af dem, Usensetserver og Giganews er blot 2 af de mest
> kendte der tillader 10 connections, så det går saft susme stærkt
> når man henter noget stort ned med 10 connections samtidig.

Og mange steder kan du ikke gå ud fra at 10 connections er bedre end 5.
Man bør læse udbyderens FAQ inden man bevidstløst banker antal
connections op.

> [...]
> får i news bussiness og freder nu spammere, så det ser vist ud
> til at de mister kunder siden de "joins the dark side of the

Principielt ser du det samme indhold alle steder (peerings), så
medmindre de andre udbydere har mere effektiv spam filtrering end
Giganews, hjælper det ikke noget at skifte.

Fra : Chano Andersen

Dato : 30-10-07 00:24

Jesper Lund wrote:
> Principielt ser du det samme indhold alle steder (peerings), så
> medmindre de andre udbydere har mere effektiv spam filtrering end
> Giganews, hjælper det ikke noget at skifte.

Hvis tilpas mange skifter pga. en politik de ikke bryder sig om, så kan
giganews da mærke det på bundlinien, og dermed må de enten dreje nøglen
om, forringe deres service eller lukke og slukke.

- Chano Andersen.

Fra : Lars Christensen

Dato : 30-10-07 01:44

On Tue, 30 Oct 2007 00:23:34 +0100, Chano Andersen
<usenet@chanoandersen.dk> wrote:

>Hvis tilpas mange skifter pga. en politik de ikke bryder sig om, så kan
>giganews da mærke det på bundlinien, og dermed må de enten dreje nøglen
>om, forringe deres service eller lukke og slukke.

Eller lukke endnu flere spammere ind i varmen.
Og så holde på spammerne og de kunder som er ligeglade.

Fra : Per Hansen

Dato : 30-10-07 16:32

Lars Christensen <tæsk@tæsk.invalid> mentioned this

> Eller lukke endnu flere spammere ind i varmen.
> Og så holde på spammerne og de kunder som er ligeglade.

Sådan er det med Giganews, de er ligeglade sålænge at folk bare betaler.
Man kan se på spammen i grupperne at den mængde der kommer fra deres
servere er eksploderet igennem de sidste par måneder og det er jo fordi
at den slags info om at spammere er fredet hos dem er blevet spredt med
lynets hast i spammer kredsene.
Giganews er ikke længere hvad de engang var, de er bare endu et af de
sorte får i news branchen.

--
Per Hansen

Stealing from one person is called theft.
Stealing from many people is called taxes.