Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fif til fotos i New Zealand - blandt andet~
Fra : Martin

Dato : 22-10-07 18:58

Hej

Jeg skal til New Zealand til november og håber at få en masse lækre billeder
med hjem.

Jeg har i sommers købt et Nikon D40 med kit objektiv 18-55. Derudover har
jeg købt Nikons DX AF-S 55-200 1:4-5.6 G ED VR (antiryste).

Jeg er ny i SLR-verdenen og vil meget gerne have lidt fifs til indstillinger
og hvad jeg skal være opmærksom på, ikke mindst ved hvalture. Jeg er meget i
tvivl om hvilket objektiv og hvilken indstilling jeg skal bruge til dette -
umiddelbart vil jeg vælge "auto" og 55-200 objektivet, men er der noget
andet jeg kan gøre eller være opmærksom på?

Mvh Martin

Fra : Beeblebrox

Dato : 27-10-07 10:27

Martin wrote:
> Jeg er ny i SLR-verdenen og vil meget gerne have lidt fifs til indstillinger
> og hvad jeg skal være opmærksom på, ikke mindst ved hvalture.

Hej Martin

Dit spm. minder meget om min egen situation i Januar da jeg skulle til
afrika. Jeg købte også mit første kamerakit til denne tur (D80 + 18-200)
- og jeg skød ca. 500 billeder under forskellige forhold på en skiferie
umiddelbart inden.

Mit bedste råd er at gøre det samme; øve, øve, øve - forsøg at genskabe
nogle af de forhold du forventer i New Zealand; når først situationen er
der har du ikke tid til at fumle med kameraet - så skal du vide hvad du
vil indstille.

Mit forslag er at tage ud og fotografere nogle ting i vandet, nogle
landskaber (vand/land) og finde ud af hvordan kameraet opfører sig og
hvad du skal være obs. på. Herunder er der formentlig meget kraftigere
lys i NZ så du skal nok vælge solskinsdage at lege på. I afrika var der
så kraftigt lys at de fleste billeder har problemer med udbrændt himmel
når man bruger AUTO-funktionen. Forsøg at skyde mindst 1000 billeder
inden ferien. Tak ned til havnen, ud på heden, find en sø - bare et
eller andet du kan fotografere som giver en smule mening i forhold til
NZ billeder.

Tag masser af RAM med - jeg havde RAM med til 2000 large/fine billeder
og det var ikke nok. Man gider ikke at bruge hver ledig stund på at
slette billeder for at få plads til de næste.

Tag masser af billeder. Jo flere jo bedre. Især som nybegynder giver det
bonus. Sæt kameraet til serie-skud og fyr altid 3-4 billeder af for
hvert motiv (så er der næsten altid et godt skarpt ét i posen). Flyt
lidt på indstillingerne og skyd igen 3-4 shots. Når du kommer hjem
gemmer du maks et billede fra hver skudserie.

Køb helt sikkert UV-filtre til dine linser (de beskytter også mod
stænk/støv):
http://www.hoyafilter.com/products/hoya/pro1d-03.html

- samt også gerne et enkelt POL-filter:
http://www.hoyafilter.com/products/hoya/pro1d-04.html

Billedeksemplerne forklarer hvorfor - det er ikke fup. Leg med filtrene
inden du tager afsted (især POL-filteret som man skal vænne sig til
hvordan fungerer og hvornår det fungerer).

Læs et basalt fotokursus - jeg havde meget glæde af disse 10 lektioner:
http://www.morguefile.com/archive/classroom.php?lesson=1&MORGUEFILE=dk603g7lq6rjj2gft2ohubngv6

Forsøg at læse lidt om billedkomposition hvis du ikke allerede kan det:
http://www.morguefile.com/archive/classroom.php?lesson=11&MORGUEFILE=dk603g7lq6rjj2gft2ohubngv6
- det gør forskellen på et godt billede uanset motiv og et dårligt
billede med et godt motiv.

Husk, solen i ryggen (medlys) giver næsten altid bedre billeder.

God fornøjelse,
Claus

PS: Jeg har smidt et par billeder på nettet af hvad jeg lavet de senere
mdr. - du kan se eksempler her:
<http://www.fotokritik.dk/?x=/oversigt.html_bruger=23970>

--
DK: Besøg min HTPC & selvbyg side // UK: Visit my HTPC & DIY page
<http://htpc.sports-mc.dk>

Fra : jakob

Dato : 27-10-07 21:59

"Martin" <min@mail_at_dk> wrote:

> [...]
> umiddelbart vil jeg vælge "auto" og 55-200 objektivet, men er der noget
> andet jeg kan gøre eller være opmærksom på?

Jeg mener det er helt håbløst at skyde i auto når det drejer sig om
hvaler. Nu er der jo forskel på hvaler men det er i min erfaring det
tætteste man kommer på lerdueskydning med et kamera. Har selv
praktiseret det en del med mit D50 og jeg må sige at jeg mangler
HASTIGHED i høj grad så det bliver nok en del af udfordringen :0).

Men som sagt så mener jeg auto er håbløst. Lyset er altafgørende. Da jeg
praktiserede det var der ofte ikke for meget lys og det var vanskeligt.
Har du lys i rigelige mængder bliver det MEGET nemmere. Det afgørende er
lukkehastighed hvis du vil fryse bevægelse. Min erfaring er at jeg ikke
skulle under 1/1250 sek hvis vandet skulle fryses. Det var med op til
200 mm og fra båd. Billedstabilisering er helt ligegyldig i den
sammenhæng. For at sikre en lav lukketid skyd jeg i aperture mode og ved
stor blænde. Jeg justerede hele tiden iso så jeg sikrede at de lave
lukketider var en mulighed.

Det gælder om at prøve at forudsige dyrenes adfærd. Jo mere du kigger på
dem jo bedre chance for gode skud. Eks er der ofte et mønster i hvor de
dukker op, hvor længe de er nede og hvor langt de flytter sig før de
kommer til overfladen igen. Det skal du prøve at gennemskue. Du kommer
til at have 55-200 på hele tiden tror jeg. Hav den indstillet på 55 mm
og hav den for øjet, og vær parat til at zoome ind i det øjeblik du har
action i søgeren samtidig med at du skyder flere billeder i træk, så dit
cam skal også stå på multiskud. Vær også opmærksom på at et mørkt hav
med mørke dyr kan være vanskeligt for automatikken så check histogrammer
tit og skyd i raw så du kan korrigerer efterfølgende.

Venlig hilsen

Jakob