Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital til analog lysbillede --- til et g~
Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 22-10-07 14:08

Er det muligt at få udskrevet et print fra et digitalt kamera, så man
kan bruge billedet i en af de gammeldags lysbillede apparater ?

Hvor, hvorfor ikke ?

Jeg er meget intereseret i hvor, og hvis det er muligt, altså at der
findes steder der gør dette , at få udskrevet farve foto dias i andre
af de klassiske formater ; 9x12 ,6x6 ,osv.

Fra : Thl

Dato : 22-10-07 14:42

<per.corell@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> findes steder der gør dette , at få udskrevet farve foto dias i andre
> af de klassiske formater ; 9x12 ,6x6 ,osv.

Det kunne være her:
http://users.cybercity.dk/~cis3660/

mvh
Thorbjørn

Fra : Bjarne

Dato : 22-10-07 15:22

<per.corell@privat.dk> wrote in message
[...]

Jeg har med stor held taget dias direkte af det som ses på min monitor, og
det har faktisk ikke voldt mig nogle problemer overhovedet.
Og så er det billigt...

mvh
Bjarne

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 22-10-07 16:43

On Oct 22, 4:21 pm, "Bjarne" <vesterp...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> Jeg har med stor held taget dias direkte af det som ses på min monitor, og
> det har faktisk ikke voldt mig nogle problemer overhovedet.

Ok , tak foreløbig, det er jo to vidt forskellige løsninger, jeg
kiggede på æinket og fandt disse priser ;

UDKØRSEL AF FILER TIL 24x36 dias
Opstart    kr. 100.00
1 stk    kr. 50,00
Efterfølgende fra samme fil    kr. 30,00

Og hvis jeg ikke har misforstået kan det blive en dyr hobby på den
måde, --- og spørgsmålet er så, om "udkørsel" i virkeligheden ikke er
hvad Bjarne foreslår, i forvejen , altså at der blot bliver
affotograferet en skærm ; det ville vel være det naturlige at gøre.
Det ku være at jeg skulle lave en lille opstilling til min foto frame
ting. Rammen er jo gennemsigtigt plastic som ikke ville tage skade af
fire små huller , og så finde et gammelt 6x9 kamera.
Tak!

Fra : Max

Dato : 22-10-07 17:00

Hej Per

> Og hvis jeg ikke har misforstået kan det blive en dyr hobby på den
> måde, --- og spørgsmålet er så, om "udkørsel" i virkeligheden ikke er

Jeg vil nu tro at udkørsel gælder print på diasprinter.

--
Mvh Max

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 23-10-07 09:30

On Oct 22, 6:00 pm, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> Hej Per

> Jeg vil nu tro at udkørsel gælder print på diasprinter.
>
> --
> Mvh Max

Ja , det kan se sådan ud --- og det betyder så nok at større formater
som der jo ikke står noget om, sikkert kun kan leveres til meget
højere priser.
------- Jeg fik engang for 15 år siden udført nogle A4 farve kopier på
transparent plastic, altså til overheads og de fungerede rigtigt godt
på en overhead projector altså, jeg faldt over dem fornyligt og de er
stadig forbavsende farvestærke og intet smitter af. Faktisk tror jeg
at den slags kopier kunne bruges ; Jeg bestilte simpelthen A4
farvekopier på plastic, efter nogle mindre farve billeder og hvert ark
kostede dengang 25 kr. altså for et A4. dengang så til de større
9X12 , ville det måske være en ide at bare prøve at få skaleret et A4
foto på papir, ned til et 9X12 farve kopi på overhead plastic, ----
den store 9X12 projektor bliver nemlig overhovedet ikke varm i den
ende fordi lyset skal igennem 5 kilo kondensator linse .

Jeg er stadig på udkig efter alle relevante råd, men tak indtil videre
for svarene.

Fra : Max

Dato : 23-10-07 15:38

Hej Per

> Jeg er stadig på udkig efter alle relevante råd, men tak indtil videre
> for svarene.

Var det ikke rigtigt smart at købe en lille gennemlyselig skærm
man kan lægge på overheadprojektoren og så vise billederne
på den ?

--
Mvh Max

Fra : Mikkel Noe

Dato : 23-10-07 15:28

> [...]
> Hej Per

> Jeg vil nu tro at udkørsel gælder print på diasprinter.

Mai color i Århus kan også klare digitale filer til dias - 128,- pr
stk ex moms (min 2 stk)... ved flere stk bliver det noget billigere...
www.maicolor.dk

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 24-10-07 12:11

On Oct 23, 4:38 pm, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> [...]
>
> Var det ikke rigtigt smart at købe en lille gennemlyselig skærm
> man kan lægge på overheadprojektoren og så vise billederne

Jo , der har været en del omkring hjemmelavede digitale projektorer ,
det startede da de små skærme var meget dårligere kvalitet og det
handlede så om at indbygge dem istedet for dias i gamle enkelt dias
apparater , eller man fik fat i et gammelt ædelt Episkop og fjernede
optiken for at bruge den --- somregel var resultatet ikke just godt
nærmest ringe, fordi i de gamle projektorer blev der jo brugt gløde
lamper og ikke højtryks metaldamp lamper --- så ofte blev varmen så
kraftig eller larmen fra blæseren så uudholdelig, at folk simpelthen
købte en digital projektor uden fusk.

Men jeg har set projekter hvor det fungerede , altså nyere og med mere
moderne skærme ----- spørgsmålet er blot hvad man egentlig ville
vinde , alt taget i betragtning ; den lavere opløsning, den manglende
mulighed for farve justering og problemerne med at ombygge en
projektor .

Derudover må jeg så spørge mig selv om hvad det er jeg vil opnå ---
jeg bruger jo Episkoper i mine projekter, det betyder at jeg kan bruge
ikke gennemsigtige tegninger, foto's på papir, ja selv avis sider og
projektere det op , men det kunne være smart at bruge et mindre
apparat end et stort Episkop og have dias færdige samt måske mere lys
til rådighed end med Episkopet hvor jeg pt. er oppe på 1000 watt 220
volt for at fodre en højtryks metaldamp lampe , blot for på 30 meter
afstand at kunne lave et 6 gange 6 meter billede .
Sagen er at jeg allerede har en storformat projektor og endnu en kasse
et på vej fra Ebay ;

http://img152.imageshack.us/img152/3908/leitzivl2bd87coa5.jpg

--------- Sagen er jo at den størrelse dias såden en kasse er beregnet
til vil give top kvalitet på meget lange projekterings afstande ,
væsentlig bedre tror jeg, kvalitet end en skærm istedet for dias ville
give , men ok, i den størrelse giver skærmene idag jo en pæn
opløsning, så ------ jo jeg vil nok prøve det den dag jeg finder en
rimelig skærm.

P.S. det er altså et lovligt graffiti plankeværk jeg bruger til at
projektere på, kig blot her :

http://fireside.designcommunity.com/topic-10104-180.html

Men det er en helt anden historie.

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 24-10-07 12:29

On Oct 23, 4:28 pm, Mikkel Noe <mikkel...@gmail.com> wrote:

> Mai color i Århus kan også klare digitale filer til dias - 128,- pr
> stk ex moms (min 2 stk)... ved flere stk bliver det noget billigere...www..maicolor.dk

Jo men her taler vi stadig om 35 mm. --------- Det jeg ikke helt
forstår er, hvorfor vi skal skrotte alle de gamle lysbillede apparater
blot fordi vi idag kan se billederne på en skærm eller via en digital
projektor. Det er selvfølgelig herligt for en som mig der stadig
udforsker og finder uudforskede nicher i de gamle analoge tekniker ,
at kunne købe sådan et pragtstykke som dette, på Ebay , for fra 1 Eur.
til max 25 Eur. ;

http://img91.imageshack.us/img91/637/3dac1228f049bl3.jpg

----------- Det er selvfølgelig herligt at kunne finde kvalitets
analog udstyr til så latterligt lave priser, og skal jeg op i samme
kvalitet , mon så en digital projektor ville koste 4000 , jeg
tvivler , mon ikke prisen på projektorer der kan det samme som de
gamle analoge ligger over 20 tusinde ; for dem kan jeg anskaffe en
samling gamle projektorer der vil holde prisen og nok med tiden blive
mere værd, hvorimod en moderne projektor....

Men somsagt er problemet at kunne kombinere det gamle analoge og det
digitale ; det kan jeg nemt med Episkoperne fordi jeg blot kan printe
billedet og blæse det op. men tænk hvis det ikke kostede 128 Kr. pr 35
mm. dias, så kunne de gamle projektorer stadig bruges.