Kat med tre ben?
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-10-07 21:15

Kunne en kat klare sig som kæledyr, hvis den får amputeret det ene
bagben?

Fra : Tina.

Dato : 22-10-07 08:05

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Kunne en kat klare sig som kæledyr, hvis den får amputeret det ene
> bagben?

Det kan den sagtens. De lærer hurtigt at kompensere for det manglende ben,
og med tiden glemmer de selv, at de mangler et ben.

Tina

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 22-10-07 13:53

"Tina." <sp¯rg@mig> wrote:

> "Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det kan den sagtens. De lærer hurtigt at kompensere for det manglende ben,
> og med tiden glemmer de selv, at de mangler et ben.

Dejligt, tak! Løsningen er ellers iflg dyrlægen aflivning og det vil jeg
helst undgå. Det er min ide med amputation, som jeg nu vil foreslå. Jeg
var bekymret for, om det ville indebærer for stor tab af livskvalitet
for katten.

Fra : Tove Krieger

Dato : 22-10-07 14:12

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Kunne en kat klare sig som kæledyr, hvis den får amputeret det ene
> bagben?

Hej Axel.

Det kan den sagtens. Det ville da være synd at aflive katten af den
grund. Prøv at se medfølgende lille film. Man bliver faktisk meget
overrasket over, hvor godt en kat (eller) hund klarer hverdagen på 3
ben.

http://www.youtube.com/watch?v=dBgscsWTspM

Og der er faktisk flere små film på siden med katte der mangler et
bagben.

Held og lykke med din kat.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : lh

Dato : 22-10-07 18:06

> [...]
>
> http://www.youtube.com/watch?v=dBgscsWTspM
>
> Og der er faktisk flere små film på siden med katte der mangler et bagben.

Bare nysgerrig - hvorfor skal den have amputeret et ben?

lh

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-10-07 00:01

lh <com@comhere.dk> wrote:

<snip>

> Bare nysgerrig - hvorfor skal den have amputeret et ben?

Det skal han heller ikke. Men det er den mindste af to onder.

Det er en tilløber. Den begyndte at komme i vores have i sensommeren og
spiste af det tørfoder (der var tilovers fra vores tidligere tilløber,
der fik konstateret FIV og FeLV gennem KV's genudsætningsprogram og
aflivet den 28. juni efter vi havde haft ham i 10 måneder) som jeg satte
ud til de pindsvin vi har i haven.

Vi blev hurtigt gode venner og han viste sig at være tam. Han var osse
kasteret. Jeg har været rundt i kvarteret, men der er har ikke været
efterlysninger.

Det muligt, at denne kat bliver forladt fordi en familie er flyttet,
eller ved en skilsmisse eller et dødsfald. Der kan sikkert osse være
andre grunde.

Denne gang ville vi ikke benytte KV og ønskede en hurtig undersøgelse.

Han var både FIV og FeLV fri og blev så vacineret. Han er iflg dyrlægen
ca 6 - 8 år gammel. Det var meningen han så skulle øremærkes og vi fik
en tid - han skal jo bedøves. Men vores bil fik konstateret
"ny-toppakning" så det med øremærkning måtte udsættes.

I ventetiden lagde vi mærke til, at han begyndte at gå dårligt. Han
krummede osse meget ryg mens han spiste i stedet for at "knæle" og sænke
bagkroppen. Så da vi havde bil igen bestilte vi tid hos dyrlægen for
øremærkning og tillige røntgenundersøgelse.

Resulatet af røntgenundersøgelsen var, at han sandsynligvis på et
tidspunkt er blevet påkørt og har fåer fjernet noget knogle ved den ene
hofte. Det er vist nok en standard procedure og dyrlægen sagde det var
pænt og ordentligt lavet. Når det vokser sammen igen er det brusk, men
denne brusk nedbrydes med tiden og ved bevægelse vil knogleresterne
begynde at gnave og give smerter.

Iflg dyrlægen er der ingen kur og katten vil få flere og flere smerter.
I øjeblikket får han smertestillende medicin, men skal kun indtage det i
ca 10 dage, så skulle han aflives.

Det er jo meget trist, at vi skal miste endnu en kat så jeg kom på den
ide, om det var muligt helt at fjerne knogleresterne og det ene bagben
og undgå aflivning.

Svaret her i nyhedsgruppen er jo opmuntrende. Så vi vil forhøre os om
den mulighed hos dyrlægen når de 10 dage er gået, så vi forhåbentlig kan
beholde katten.

Fra : Tina.

Dato : 23-10-07 02:14

> [...]

> Svaret her i nyhedsgruppen er jo opmuntrende. Så vi vil forhøre os om
> den mulighed hos dyrlægen når de 10 dage er gået, så vi forhåbentlig kan

Hvis jeres egen dyrlæge ikke selv tør gøre indgrebet, så prøv at forelægge
sagen for andre dyrlæger. Nogle har større erfaringer med amputationer end
andre.

Krydser fingre for katten.

- Tina

Fra : ^#^

Dato : 23-10-07 18:31

Axel Hammerschmidt wrote:
> [...]
>
> Svaret her i nyhedsgruppen er jo opmuntrende. Så vi vil forhøre os om
> den mulighed hos dyrlægen når de 10 dage er gået, så vi forhåbentlig

Som andre har skrevet - amputationer kan sagtens foretages, men det er i
hvert enkelt tilfælde en afvejning. Hvis jeg var dig ville jeg kontakte KVL
og høre om mulighederne samt prognosen, hvis bagbenet amputeres, det er
trods alt et alvorligt indgreb med et langt postoperativt forløb og smerter.
Og flot at du vil ofre tid og så mange penge på ham

Hvis du vil vide mere om amputationer og erfaringer hermed, kan jeg anbefale
dig at bruge Yahoo-grupperne: Fanciers Health og CAtsHealthandBehaviour. Der
er opdrættere, katteejere, dyrlæger mm i de grupper fra hele verden og man
kan få svar på næsten alt.

/M

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-10-07 01:30

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> wrote in news:471ca1a6$0$90274
$14726298@news.sunsite.dk:

> [...]
> ben.
>
> http://www.youtube.com/watch?v=dBgscsWTspM
>
> Og der er faktisk flere små film på siden med katte der mangler et

Ja, og vores har osse en meget stor og kraftig hale - større end kattens
på den lille film.

Det vil hjælpe ham med balancen.

> Held og lykke med din kat.

Mange tak. Jeg håber det bedste.