Lidt pudsig episode.
Fra : pwh

Dato : 21-10-07 20:25

Her på aftensturen på engen blev jeg råbt an af en dame der
har en lidt overgearet og meget kærlig Schæfertæve på 7mdr.
Hun spurgte om jeg kendte ham der italieneren med en Labrador
og en kamphund, ham kendte jeg da så udemærket.
Jeg måtte så fortælle hende at det ikke var en kamphund,
men en Amerikansk bulldog på 4 mdr.
Hun syntes den havde været meget grov ved hendes,
agrassiv og dominerende, hmmm det kunne jeg så ikke
genkende ud af de 4 gange jeg har mødt den.
Spurgte om hun ikke bare havde tolket signalerne lidt forkert og
det bare havde været leg, men nej, den var agrassiv og en kamphund.

Lidt senere på turen mødte jeg så italieneren med Dino og Nico,
han havde så tolket det som værende leg, men var da alligevel noget
bekymret og talte om kastrering og det hele.

Når man ikke har oplevet "optrinnet" er det self svært at dømme om,
men når hvalpe leger synes jeg da det kan lyde lidt voldsomt til tider,
og lidt snapperi ville jeg i den alder ikke lægge alverden i.
Men hvad er jeres andres erfaring og mening om den sag,
er det ikke lidt tideligt at beskylde den for at værer agrassiv.
jeg har kun oplevet den som sød og rar og meget underdanig i forhold
til mine hunde, intet at udsætte på den de 4 gange jeg har mødt den.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 21-10-07 20:40

pwh wrote:
> [...]
> jeg har kun oplevet den som sød og rar og meget underdanig i forhold
> til mine hunde, intet at udsætte på den de 4 gange jeg har mødt den.

Man kan vel næppe sætte prædikatet aggressiv på en hvalp der ikke er
kønsmoden.
Jo det lyder voldsomt og det ser voldsomt ud når hvalpe leger og prøver
kræfter med hinanden.
Når man så blander det med angst for det man tror er en af de "dødfarlige
kamphunde de skriver om i medierne"...så er det nok nemt at
overreagere....tror jeg.

Nej, jeg havde nok tænkt som du åbenbart gør: Ro på- vent dog og se hvordan
de hvalpe arter sig når de er blevet voksne.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-10-07 08:53

Anette wrote:

> Man kan vel næppe sætte prædikatet aggressiv på en hvalp der ikke er
> kønsmoden.

Præcis vi har fået en lille skør kugle på 8 uger + et par dage (beagle)
Hvis det havde været en voksen hund der overfaldt "storebror" samt os på den
måde ville jeg skam have været ret så bekymret
Storebror tager det nu pænt og stiller gerne op som boksebold :)

Og så betegner opdrætter hvalpen som blød og eftergivende og skal
trænes/opdrages med en meget kærlig hånd

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : pwh

Dato : 22-10-07 17:24

Anette, skrev:

> [...]
> Når man så blander det med angst for det man tror er en af de
> "dødfarlige kamphunde de skriver om i medierne"...så er det nok nemt

Det virkede lidt på mig som om at det var dens race der havde talt
imod den, og det er jo ikke helt fair.
At min egen Tyson havde givet hendes hvalp en fur den anden dag
da den var lidt for påtrængende lagde hun ikke noget i,
men han er jo også bare en "fredelig" Labkopi

> Nej, jeg havde nok tænkt som du åbenbart gør: Ro på- vent dog og se
> hvordan de hvalpe arter sig når de er blevet voksne.

Jeg håber bare han er opgaven voksen i det hele taget,
så vidt jeg har forstået er en AmBull en ret så krævende race.
Mødte ham igen idag, indkald er en by i Rusland,
og han stiller mig de mest mystiske spørgsmål mht opdragelse

/Jens

Fra : Anette

Dato : 22-10-07 18:20

pwh wrote:
> [...]
> Mødte ham igen idag, indkald er en by i Rusland,
> og han stiller mig de mest mystiske spørgsmål mht opdragelse

Hvad med at anbefale ham et godt træningssted/ en god træner? Helst en
træner med små 6-8 personers hold.
Det er jo langt fra alle der har din intuitive fornemmelse for at tumle såen
et vovdyr
Vi lærer alle sammen forskelligt, men en god træner kan give selv den mest
tungnemme hundeejeren nogle gode værktøjer til at få en helt hæderlig hund
ud af sådan en vildbasse.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 22-10-07 18:36

Anette, skrev:

> [...]
> Vi lærer alle sammen forskelligt, men en god træner kan give selv den
> mest tungnemme hundeejeren nogle gode værktøjer til at få en helt

Du er næsten tankelæser
Jeg anbefalede ham faktisk igår at begynde at gå til træning med Nico,
også ud fra at den så kan få brugt noget af al den energi den har.
Gode steder kan jeg ikke anbefale, jeg kender jo ikke selv nogen af
dem her i området

Hvorfor han overhovedet har valgt en AmBull kan jeg ikke forstå,
han har ikke engang haft den helt store succes med at få en lydig
hund ud af sin Labrador, han har det ikke rigtigt i sig det der skal til

/Jens

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 22-10-07 18:40

pwh:

> [...]
> han har ikke engang haft den helt store succes med at få en lydig
> hund ud af sin Labrador, han har det ikke rigtigt i sig det der skal til

Kender du nogen steder i nærheden af Herlev?
Skovlunde Dyrekliniks hold bliver sandsynligvis ikke oprettet, der er
ikke nok tilmeldte.
Er der noget bestemt tidspunkt man kan rende ind i dig, ved Damhussøen?
Kai

Fra : pwh

Dato : 22-10-07 18:59

Fister Løgsovs, skrev:
> pwh:

> Kender du nogen steder i nærheden af Herlev?
> Skovlunde Dyrekliniks hold bliver sandsynligvis ikke oprettet, der er
> ikke nok tilmeldte.

Jeg er ikke den rette at spørge, mine hunde har aldrig gået til træning.

> Er der noget bestemt tidspunkt man kan rende ind i dig, ved
> Damhussøen? Kai

Det varierer lidt.
På mine fridage ons-tors-fre-lørdag er det gerne om formiddagen,
de andre dage er det sent på eftermiddagen.
Men forvent ikke at mine hunde gider lege med din,
de interrerserer sig kun for mig og hinanden,
andre hunde gider de lige hilse på, men sjældent mere.
Men der som regel masser af hunde dernede om eftermiddagen,
og der er faktisk en del hvalpe i øjeblikket.
Det med at det kun er en del af Engen der er forbeholdt hundene
skal du ikke tage så alvorligt, det er der ingen andre der gør

/Jens

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 22-10-07 19:04

pwh har bragt dette til os:

> [...]
> Det med at det kun er en del af Engen der er forbeholdt hundene
> skal du ikke tage så alvorligt, det er der ingen andre der gør

Det var nu også mest dig jeg ville støde på.
Du virker som den rette at spørge, hvis jeg vil have et fornuftigt svar
på et eller andet.
Kai

Fra : pwh

Dato : 22-10-07 19:23

Fister Løgsovs, skrev:
> pwh har bragt dette til os:

> Det var nu også mest dig jeg ville støde på.
> Du virker som den rette at spørge, hvis jeg vil have et fornuftigt
> svar på et eller andet.

Mange tak, jeg bliver da helt beæret
Men du er altid velkommen til at spørge herinde,
så kan mine argumenter også få lov til at stå sin prøve.
Og der er folk her i gruppen der har langt større erfaring end jeg,
de skriver måske bare ikke helt så meget

/Jens

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 22-10-07 19:48

pwh kom med følgende:
> Og der er folk her i gruppen der har langt større erfaring end jeg,
> de skriver måske bare ikke helt så meget
>
> /Jens

Det er jo lige det
Kai

Fra : pwh

Dato : 22-10-07 19:59

Fister Løgsovs, skrev:
> pwh kom med følgende:

> Det er jo lige det
> Kai

Kommer du med konkrete spørgsmål plejer de nu at komme ud af hullerne

/Jens (som ikke behøver at blive spurgt for at svare)

Fra : Is

Dato : 22-10-07 18:46

> [...]
> Mødte ham igen idag, indkald er en by i Rusland,
> og han stiller mig de mest mystiske spørgsmål mht opdragelse

Måske det er mere problematisk ?? Men det er da så godt at han
spørger.

At han så er løbet ind i en expert, kan vel kun være en fordel for ham

Erik Isager

Fra : pwh

Dato : 22-10-07 18:50

Is, skrev:

> Måske det er mere problematisk ?? Men det er da så godt at han
> spørger.

Jeg kender jo ikke meget til den race, så jeg er nok ikke til den
store hjælp
Han er også af en helt anden støbning end mig, så mine metoder
ville sikkert ikke fungerer for ham, han må finde sine egne

> At han så er løbet ind i en expert, kan vel kun være en fordel for ham

*LOL*
Ekspert er jeg nok næppe, men det mener jeg nu heller ikke at
man skal værer for at kunne opdrage en hvalp.
Med kosekvens og stædighed kommer man langt synes jeg,
men jeg er da så meget amatør selv at jeg da stadig lærer nyt.
Jeg har trods alt kun haft hund selv i lidt over 5 år

/Jens

Fra : Kim H.

Dato : 22-10-07 19:01

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse
> Man kan vel næppe sætte prædikatet aggressiv på en hvalp der ikke er
> kønsmoden.

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvorfor du ikke mener en hvalp ikke kan
være aggressiv?

Jeg spørger selvf. fordi jeg er uenig med dig.

Kim

Fra : Anette

Dato : 22-10-07 20:21

Kim H. wrote:
> Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvorfor du ikke mener en hvalp ikke
> kan være aggressiv?
>
> Jeg spørger selvf. fordi jeg er uenig med dig.

Jamen det må du da gerne være
Jeg synes ikke man kan kalde en hvalp aggressiv før den er kønsmoden fordi
den endnu ikke har færdigudviklet sin psyke før et pænt stykke tid efter den
er kønsmoden.
Hvalpen kan være voldsomt og dominant - og hvis den får lov, kan den udvikle
sig til et aggressivt monster. Når det er en hvalp, kan den stadig lære at
tilpasse sig flokkens regler. Hvalpen er voldsom så længe den får lov til at
være voldsom, fordi der ikke er nogen i dens flok der lærer den at den
opførsel dur ikke her i flokken
..
Jeg ved godt at aggression egentlig i ordbøgerne oversættes til " at have
modet til at handle" når det gælder mennesker- men når det gælder en fysisk
og psykisk voksen hund er det en sygelig tilstand, en tilstand hvor hunden
handler fordi den ikke ved bedre, aldrig har lært andet eller ikke tør
andet.

Efter min mening

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Is

Dato : 21-10-07 22:27

> [...]
> bekymret og talte om kastrering og det hele.
>
> Når man ikke har oplevet "optrinnet" er det self svært at dømme om,

Det er rigtigt.

> [...]
> jeg har kun oplevet den som sød og rar og meget underdanig i forhold
> til mine hunde, intet at udsætte på den de 4 gange jeg har mødt den.

Man ved jo aldrig - men hvis ejeren har opfattet det som leg, måske
lidt voldsom, ville jeg da også se tiden an.

Erik Isager

Fra : pwh

Dato : 22-10-07 17:28

Is, skrev:

> Det er rigtigt.

Men så har vi frit slag for at digte noget selv

> Man ved jo aldrig - men hvis ejeren har opfattet det som leg, måske
> lidt voldsom, ville jeg da også se tiden an.

Jeg anbefalede ham lige at værer obs på det.
Min egen Angel var lidt bisset som hvalp, så der satte jeg
målrettet ind for at dæmpe evnt agrassiv adfærd.
Idag er hun faktisk blidere end Tyson, hun skal provokeres ret hårdt
før hun bliver muggen, så helt at overlade det til sig selv tror
jeg nu heller ikke man skal, bedre at forebygge end at heldbrede

/Jens