Kommentar til nyt grej
Fra : Martin Christiansen

Dato : 22-10-07 23:17

Hej !

Jeg er ved at sætte en pc'er sammen som jeg primært skal bruge til
kontorbrug, internet/email, AutoCAD og diverse grafiske/billed programmer,
f.eks. Adobe illustrator, InDesign og Photoshop. Jeg vil ikke komme til at
spille på pc'eren.

Mine krav er et hurtigt og lydløst system. Jeg hader unødig ventetid

Efter at have læst div. tråde her i gruppen igennem, har jeg forestillet mig
følgende:

---
Kabinet: Antec P182

Strømforsyning: Corsairs VX450W

Processor: Intel E6850 boxed

Ram: Corsair XMS2 Xtreme Performance TwinX Matched 2x1GB PC2-6400CL4

Bundkort: Gigabytes GA-P35-DS4

Grafikkort: ASUS EN8600GTS/HTDP

HDD: Samsung SpinPoint T166 HD501LJ 500 GB

Skærm: Samsung 22" SyncMaster 226BW

---

Jeg er specielt i tvivl om grafikkort og HDD. Samsung er valgt pga. lyden...

Alle input og kommentarer til ovenstående system er meget velkomne.

Mvh Martin

Fra : Martin Christiansen

Dato : 22-10-07 23:21

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> skrev i en meddelelse

> Alle input og kommentarer til ovenstående system er meget velkomne.

Lige et spørgsmål til. Jeg overvejer at handle hos shg.dk. Nogle der kender
dem eller kan anbefale andre steder.?

Mvh Martin

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 23-10-07 07:05

Martin Christiansen wrote:

> Lige et spørgsmål til. Jeg overvejer at handle hos shg.dk. Nogle der kender
> dem eller kan anbefale andre steder.?

Jeg handler ved SHG.dk, såfremt de har det jeg skal bruge.

Jesper Poulsen

Fra : Per Nielsen

Dato : 23-10-07 09:47

> Lige et spørgsmål til. Jeg overvejer at handle hos shg.dk. Nogle der
> kender dem eller kan anbefale andre steder.?

Jeg har kun gode erfaringer med SHG.

Fra : J

Dato : 23-10-07 10:24

On Tue, 23 Oct 2007 00:20:33 +0200, "Martin Christiansen"
<mc@city.invalid> wrote:

>"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> skrev i en meddelelse

>Lige et spørgsmål til. Jeg overvejer at handle hos shg.dk. Nogle der kender
>dem eller kan anbefale andre steder.?

Følger du slet ikke med i arbejdsmarkedspolitik ? Shg har lige haft
medarbejder-strejke p.gr.a. en ansat robot.

Man kunne tage det i erindring, før man handler med dem. Luften i
firmaet er så iskold, at den sikkert modvirker klima-effekten.

mvh

John

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 23-10-07 10:37

J wrote:

> Følger du slet ikke med i arbejdsmarkedspolitik ? Shg har lige haft
> medarbejder-strejke p.gr.a. en ansat robot.

Du gør ihvertfald ikke. Det er ikke robottens skyld at der har været
strejke og fyringer.

Jesper Poulsen

Fra : J

Dato : 23-10-07 11:23

Gider jeg sådan set ikke kommentere

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 23-10-07 11:46

J wrote:

> Gider jeg sådan set ikke kommentere

Det var dig der bragte det på banen!

Jesper Poulsen

Fra : Hans

Dato : 23-10-07 00:18

Martin Christiansen wrote:
> [...]
>
> Mine krav er et hurtigt og lydløst system. Jeg hader unødig ventetid
>
> Efter at have læst div. tråde her i gruppen igennem, har jeg

P180B er det samme kabinet rent mekanisk hvis du vil spare lidt.

> Strømforsyning: Corsairs VX450W
>

> Processor: Intel E6850 boxed
>

> Ram: Corsair XMS2 Xtreme Performance TwinX Matched 2x1GB PC2-6400CL4
>

> Bundkort: Gigabytes GA-P35-DS4
>

> Grafikkort: ASUS EN8600GTS/HTDP

Hvis du ikke spiller bør et 8600GT være rigeligt.

> HDD: Samsung SpinPoint T166 HD501LJ 500 GB

Hvis det er hastighed du jagter, så bør du have to harddiske i maskinen. Den
ene til system og programmer og den anden til arbejdsfiler. Herved får du
betydeligt større hastighed ved indlæsning og lagring af store filer.

Jeg ville vælge disse to diske:

I et Antec P18x kabinet kommer du ikke til at høre noget fra dem, da de
sidder gummiophængt.

> Skærm: Samsung 22" SyncMaster 226BW

Hans

Fra : Martin Christiansen

Dato : 23-10-07 12:41

> [...]

> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=218454
>
> I et Antec P18x kabinet kommer du ikke til at høre noget fra dem, da de

Hej Hans,

Tak for kommentaren. Jeg vil følge dit forslag vedr. de 2 hdd.

Grafikkort kunne blive f.eks. ASUS EN8600GT Silent/HTDP 512 mb i stedet for
GTS 256 mb. Vil det være et bedre valg til mit brug.?

Tusind tak for hjælpen.

Mvh Martin

Fra : Hans

Dato : 23-10-07 13:15

Martin Christiansen wrote:

> Tak for kommentaren. Jeg vil følge dit forslag vedr. de 2 hdd.

Fordelen ved 2 diske er også, at sansynligheden for at begge diske crasher
er lig nul, så selv om din systemdisk går ned, så har du stadigvæk dine data
intakt.

> Grafikkort kunne blive f.eks. ASUS EN8600GT Silent/HTDP 512 mb i
> stedet for GTS 256 mb. Vil det være et bedre valg til mit brug.?

Det er ganske udmærket. Du kunne også overveje et Radeon HD2600 Pro:

Der er pt. bedre HW-Support i XP ved HD formater end nVidia, og så synes jeg
generelt at ATI kortene har et bedre defineret billede.

Hans

Fra : Martin Christiansen

Dato : 23-10-07 21:53

> Martin Christiansen wrote:

> Det er ganske udmærket. Du kunne også overveje et Radeon HD2600 Pro:
>
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=395196

Hej Hans,

Skærmkortet går nu hen i mod et PNY NVIDIA Quadro FX 570 eller FX 1500 (men
dyrt!). Jeg har fået anbefalet at bruge Quadro serien når jeg anvender 3D
cad programmer. Kender du til Quadro serien..?

Iøvrigt overvejer jeg 3 eller 4 gb ram og så måske kun en E6750 processor.
Er der mærkbar forskel på 8500CL5 ram..?

Mvh Martin

Fra : Martin Christiansen

Dato : 23-10-07 21:59

> Iøvrigt overvejer jeg 3 eller 4 gb ram og så måske kun en E6750 processor.
> Er der mærkbar forskel på 8500CL5 ram..?

Måske disse:

Men får jeg glæde af dem, når jeg kører XP..?

Mvh Martin

Fra : Hans

Dato : 23-10-07 22:13

Martin Christiansen wrote:
> "Martin Christiansen" <mc@city.invalid> skrev i en meddelelse

> Måske disse:
>
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=382288
>
> Men får jeg glæde af dem, når jeg kører XP..?

Du skal anvende et 64-bit OS før du kan udnytte 4 GB ram, så det vil være
lidt spild af penge.

Du kunne selvfølgelig overveje at købe en XP x64, men så skal du være sikker
på at alle dine programmer kan køre under dette OS, samt alle drivere til
dine perifere enheder også findes i en 64-bit version.

Hans

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 23-10-07 23:03

Hans wrote:

> Du skal anvende et 64-bit OS før du kan udnytte 4 GB ram, så det vil være
> lidt spild af penge.

Det kræver nu også at bundkortet understøtter 4GiB brugerhukommelse.

Og det kræver igen et serverbundkort.

Jesper Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-07 23:39

Jesper Poulsen wrote:

> Det kræver nu også at bundkortet understøtter 4GiB brugerhukommelse.
>
> Og det kræver igen et serverbundkort.

øh hvaba? mit Intel 35P baserede bundkort har nul problemer med at
præsentere 4GB ram til min 64bit Vista. jeg ved ikke hvordan det står
til i Nvidia og AMD lejren med at mappe PCI området, men ingen problemer
her.

Fra : Mads

Dato : 23-10-07 23:35

On Tue, 23 Oct 2007 23:13:06 +0200, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

>Du skal anvende et 64-bit OS før du kan udnytte 4 GB ram, så det vil være
>lidt spild af penge.

Ikke helt. Man får da 3,5 GB RAM ud af det. Den sidste halve GB æder
bundkortet.

Jeg kan tydeligt mærke forskel med de ekstra 1,5 GB efter jeg
opgraderede fra 2 til 4 GB ( Corsair TwinX PC8500 )
Ikke i spil, men i lyd redigering med Cool Edit Pro og i AutoCAD

mvh Mads

Fra : Bo Andersen

Dato : 23-10-07 20:10

> Strømforsyning: Corsairs VX450W
Alternativ: Seasonic

> Processor: Intel E6850 boxed
Jeg ville 'spare' og vælge en E6750
Jeg synes der er forholdsmæssig for lidt performance ifht. prisen.

> Ram: Corsair XMS2 Xtreme Performance TwinX Matched 2x1GB PC2-6400CL4
De sparede penge kunne du så bruge på hurtigere RAM PC2-8500CL5

Og en køler fra: Zalman (Må da larme mindre en box-køleren)

Det ville være mit setup....
-Bo Andersen-

Fra : Martin Christiansen

Dato : 23-10-07 21:51

"Bo Andersen" <nyhedsgrupperSPAM@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg synes der er forholdsmæssig for lidt performance ifht. prisen.

> De sparede penge kunne du så bruge på hurtigere RAM PC2-8500CL5

Hej Bo,

Vil det gøre systemet mærkbart hurtigere med 8500CL5 ram.?

Jeg overvejer iøvrigt 4 GB ram, i det jeg skal til at arbejde med AutoDesk
Revit, som anbefaler min. 2gb og gerne 3 gb. Det er vel enten 2 eller 4
gb..? Og så måske, som du nævner, hellere spare lidt på processoren.

Skærmkortet går i hen mod et PNY NVIDIA Quadro FX 570 eller FX 1500 (men