Hasselbalch Kartofler
Fra : Torben R. Soerensen

Dato : 20-10-07 19:49

Findes der en opskrift på Hasselbalch Kartofler for kan ikke finde min
og ikke huske hvordan man gør?

Torben

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 20-10-07 10:57

Torben R. Soerensen skrev:
> Findes der en opskrift på Hasselbalch Kartofler for kan ikke finde min
> og ikke huske hvordan man gør?

Man googler på hasselbach kartofler. De hedder nemlig ikke Hasselbalch,
men hasselbach.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Kim Schulz

Dato : 20-10-07 11:11

On Sat, 20 Oct 2007 11:48:47 -0700
Torben R. Soerensen <torben.slet@frejashundehus.dk> wrote:

> Findes der en opskrift på Hasselbalch Kartofler for kan ikke finde min
> og ikke huske hvordan man gør?
>
> Torben
opskrift?
tag nogle skrællede kartofler og snit en masse snit i dem fra den ene
side og ca 3/4 ned igennem kartoflen. Når der er snit for ca hver mm er
kartoflen klar.
smør med olie og kryder dem efter smag. smid i ovnen til de er gyldne
og har åbnet sig en smule (og virker bløde indeni men sprøde udenpå)

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-07 13:59

Kim Schulz wrote:

> [...]
> smør med olie og kryder dem efter smag. smid i ovnen til de er gyldne
> og har åbnet sig en smule (og virker bløde indeni men sprøde udenpå)

et lille fif, smør dem hvert kvarter de står i ovnen, så bliver de
ekstra sprøde :)

Fra : Sybil

Dato : 20-10-07 17:29

>"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i meddelelsen
>opskrift?
>tag nogle skrællede kartofler

Hvorfor skrælle dem?

Mvh
Majken

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 20-10-07 17:40

Sybil wrote:

> Hvorfor skrælle dem?

Sådan lyder opskriften.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Sybil

Dato : 20-10-07 18:45

"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Sådan lyder opskriften.

Ok. Har aldrig kigget på en opskrift for hasselbach, de er bare blevet
lavet. Jeg tror ikke jeg har fået dem uden skræl, heller ikke når de er
blevet serveret hos andre

Mvh
Majken

Fra : Max

Dato : 20-10-07 18:56

Hej

> Ok. Har aldrig kigget på en opskrift for hasselbach, de er bare blevet
> lavet. Jeg tror ikke jeg har fået dem uden skræl, heller ikke når de
> er blevet serveret hos andre

Jeg har aldrig fået dem med skræl.

--
Mvh Max

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 20-10-07 18:55

Sybil wrote:
> [...]
>
> Ok. Har aldrig kigget på en opskrift for hasselbach, de er bare blevet
> lavet. Jeg tror ikke jeg har fået dem uden skræl, heller ikke når de

Man kan da godt lade være at skrælle kartoflerne hvis man er så doven,
men så er det ikke Hasselbackkartofler.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-10-07 15:07

Sybil skrev:

> Ok. Har aldrig kigget på en opskrift for hasselbach, de er bare
> blevet lavet. Jeg tror ikke jeg har fået dem uden skræl, heller
> ikke når de er blevet serveret hos andre

Hasselback-kartofler er en svensk opfindelse, gjort af
kokken på den stockholmske restaurant "Hasselbacken".

Der indgår altså *ost* i den *rigtige* opskrift på
Hasselback-potatis. Og et godt tip, når man skal skære
snittene med 3 mm mellemrum i de skrællede kartofler,
er at lægge kartoflen i en dyb trægrydeske, og så skære
igennem kartoflen, ned til grydeskeen.

Her er et par links til den rigtige "Hasselbacken-potatis":

http://www.matinfo.se/default.asp?intReceptId=823

Denne er på tysk:
http://www.rezepterang.de/beilagen/beilagenrezept_549.html

--
Herluf :·)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-10-07 15:33

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> [...]

> snittene med 3 mm mellemrum i de skrællede kartofler,
> er at lægge kartoflen i en dyb trægrydeske, og så skære

Her er en anden svensk opskrift (med billede) på
"Hasselbackspotatis". Denne er dog uden ost:
http://www.recepten.se/recept/hasselbackspotatis.html

--
Herluf :·)

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 24-10-07 16:14

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote in news:471cae78
$0$2106$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Her er et par links til den rigtige "Hasselbacken-potatis":

> http://www.matinfo.se/default.asp?intReceptId=823

. Det er en mikroovns tilpasset opskrift...

> Denne er på tysk:
> http://www.rezepterang.de/beilagen/beilagenrezept_549.html

Bedre, men stadig ikke som den originale. Den kommer her:

10 kartofler af ens størrelse
2 spsk saltet smør
2 spsk rapsolie
salt
rasp
revet parmesanost

Skræl kartoflerne og skær en plan flade i bunden af dem så de står
stabilt. Skær 3 mm tykke skiver i kartoflerne, men uden at skære helt
igennem.Stil kartoflerne i et ovnfast fad med skiverne opad.

Smelt smør og bland det med rapsolien. Pensl kartoflerne med blandingen,
og bag dem ved 225 grader i 45-45 minutter afhængig af kartoflernes
størrelse. Pensl jævnligt kartoflerne den første haldel af bagetiden.

Når halvdelen af bagetiden er gået, pensles kartoflerne en sidste gang,
drysses med salt, rasp og parmesanost. Bages færdige til de er bløde
indeni og er fint gyldenbrune udenpå.

En anden fast ost, som f.eks picorino kan anvendes.

--
essport.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-10-07 16:24

Kent Oldhøj skrev:

> 10 kartofler af ens størrelse
> 2 spsk saltet smør
> 2 spsk rapsolie
> salt
> rasp
> revet parmesanost

Uhm, Hasselback-kartofler! Men...

> Smelt smør og bland det med rapsolien.

....advr, varm rapsolie bliver aldrig min livret - jeg synes at det
smager af dårlig friture. Jeg ville helt klart nøjes med smør på
kartoflerne.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 24-10-07 17:54

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote in news:ffno1p$u2v$1
@minji.szn.dk:

> ...advr, varm rapsolie bliver aldrig min livret -

Husk det er svenskere der har fundet på det

> Jeg ville helt klart nøjes med smør på
> kartoflerne.

Det er også hvad der normalt sker herhjemme. Eller jeg bruger en nøddeolie
hvis det passer til resten af menuen.

--
essport.dk

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 24-10-07 18:12

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> ...advr, varm rapsolie bliver aldrig min livret - jeg synes at det
> smager af dårlig friture. Jeg ville helt klart nøjes med smør på
> kartoflerne.

Olivenolie dur også.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 26-10-07 10:20

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> writes:

> ...advr, varm rapsolie bliver aldrig min livret - jeg synes at det
> smager af dårlig friture. Jeg ville helt klart nøjes med smør på
> kartoflerne.

Køb dig en ordentlig rapsolie. Den fra Lehnsgaard kommer med garanti
ikke til at smage af friture når den bliver varmet op.

--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-10-07 19:00

Anders Wegge Jakobsen skrev:

> Køb dig en ordentlig rapsolie. Den fra Lehnsgaard kommer
> med garanti ikke til at smage af friture når den bliver
> varmet op.

Jeg har prøvet alle de rapsolier (og rapskimolier) man kan få i
almindelig handel (dvs. uden at skulle i specialbutikker), både
koldtpressede og ikke-koldtpressede, og både økologiske olier og
bur-olier. Rapsolie bliver *ikke* min livret, jeg synes at det
smager som dårlig friture.

Noget andet er:

Naturlig rapsolie har et højt indhold af erukasyre, som kan
forårsage alvorlig skade på hjertemuskulaturen. Derfor har EU
fastsat en grænse for indholdet af erukasyre i rapsolie (jeg tror
et er 5%, men hæng mig ikke op på det nøjagtige tal). Jeg har
kun set én rapsolie herhjemme hvor indholdet af erukasyre er
deklareret (jeg tror det var UrteKrams, og jeg tror at indholdet
var 2,5%, men igen: hæng mig ikke op på detaljerne). Jeg skrev
på et tidspunkt til Bornholms Oliemølle (tænk 'Allara', som vist
er blevet overtaget af Lehnsgaard?), og de svarede at de ikke
vidste hvad erukasyreindholdet i deres koldtpressede rapsolie
var. Hvordan de så kan vide om de overholder EU-reglerne, er et
ubesvaret spørgsmål.

Ingen raps- eller rapskimolie til mig, tak.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-10-07 19:06

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> var. Hvordan de så kan vide om de overholder EU-reglerne, er et
> ubesvaret spørgsmål.
>
> Ingen raps- eller rapskimolie til mig, tak.

Dit valg, som jeg finder overordentligt hysterisk, hvis det er begrundet i
ovenstående svada fra de varme lande.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 26-10-07 19:13

> [...]

> koldtpressede og ikke-koldtpressede, og både økologiske olier og
> bur-olier. Rapsolie bliver *ikke* min livret, jeg synes at det

Imponerende :) Jeg har endnu ikke præsteret at få rapsolien i sig
selv til at smage af nogetsomhelst. Hvad er det lige du gør ved den?

> Noget andet er:
>
> Naturlig rapsolie har et højt indhold af erukasyre, som kan
> forårsage alvorlig skade på hjertemuskulaturen. Derfor har EU

> Ingen raps- eller rapskimolie til mig, tak.

Har du tænkt på hvad der sker med alle mulige andre olier, når du
branker dem? Du får transfedtsyrer vel en væsentligt lavere
temeperatur med både solsikke- og olievenolie.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-10-07 20:36

Anders Wegge Jakobsen skrev:

> Jeg har endnu ikke præsteret at få rapsolien i sig selv
> til at smage af nogetsomhelst. Hvad er det lige du gør
> ved den?

Smag er noget individuelt, og mine smagsløg har åbenbart set sig sur
på rapsolie.

> Har du tænkt på hvad der sker med alle mulige andre olier,
> når du branker dem?

Ja.

> Du får transfedtsyrer vel en væsentligt lavere temeperatur
> med både solsikke- og olievenolie.

Måske (jeg foretrækker at stege i ghee ("klaret smør"), hvis jeg
har det i huset).

Min anke mod rapsolie bunder først og fremmest i smagen, som jeg
ikke bryder mig om, og dernæst i at erukasyreindholdet ikke er
deklareret [andet end hos en enkelt producent/importør].

Problemet med transfedtsyrer er sekundært (eller tertiært, efter
hvordan man nu ser på det) i denne sammenhæng, men er selvfølgelig
ikke irrelevant.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 26-10-07 21:46

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> writes:

> Smag er noget individuelt, og mine smagsløg har åbenbart set sig sur
> på rapsolie.

Min kondolence. Du har det åbenbart som jeg har det med olivenolie.

> Problemet med transfedtsyrer er sekundært (eller tertiært, efter
> hvordan man nu ser på det) i denne sammenhæng, men er selvfølgelig
> ikke irrelevant.

Det er vist mestendels et spørgsmål om man vælger at være bange for
det spøgelse de færreste har hørt om før.

Fra : Hauge

Dato : 26-10-07 22:09

Anders Wegge Jakobsen wrote:
> Min kondolence. Du har det åbenbart som jeg har det med olivenolie.

Det er da rart at man ikke har smagsløg i fødderne..

Mvh Hauge, der højest bruger olivenolie til fodbad, da det smager frygteligt
og stinker endnu værre..

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 27-10-07 10:04

Hauge wrote:

> Det er da rart at man ikke har smagsløg i fødderne..
>
> Mvh Hauge, der højest bruger olivenolie til fodbad, da det smager
> frygteligt og stinker endnu værre..

LOL. Det er da ikke underligt at spørgsmål om smag kan give anledning
til ophedede debatter.

Hvilken type olivenolie benytter du til dine fodbade?

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 24-10-07 15:42

"Sybil" <Butbut@invalid.dk> wrote in news:471a2cbb$0$7606$157c6196
@dreader2.cybercity.dk:

> Hvorfor skrælle dem?

Fordi ellers bliver det til Hasselskræl kartofler...

--
essport.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-10-07 17:12

"Torben R. Soerensen" <torben.slet@frejashundehus.dk> skrev i en
meddelelse news:rajkh3lmmf70fdvraifrhoemnksm443u8g@4ax.com

Dit ur går forkert.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Hauge

Dato : 20-10-07 17:26

Jens Bruun wrote:
> Dit ur går forkert.

Det er sikkert gået over til løbehjul, så det er derfor det er foran.. ;)

Mvh Hauge

Fra : Kim Schulz

Dato : 20-10-07 19:46

On Sat, 20 Oct 2007 19:45:24 +0200
> [...]

> Ok. Har aldrig kigget på en opskrift for hasselbach, de er bare
> blevet lavet. Jeg tror ikke jeg har fået dem uden skræl, heller ikke

kun fået dem en enkelt gang med skræl og der lavede jeg dem selv og det
var ren dovenskab der fik mig ud i den ugerning.

Fra : The MANN

Dato : 21-10-07 20:21

> [...]
> Findes der en opskrift på Hasselbalch Kartofler for kan ikke finde min

Når du har forlagt din opskrift ved du da også at der findes en opskrift
!!!!

The Mann

Fra : Morten

Dato : 26-10-07 09:06

"Torben R. Soerensen" <torben.slet@frejashundehus.dk> wrote in message
> Findes der en opskrift på Hasselbalch Kartofler for kan ikke finde min
> og ikke huske hvordan man gør?
>
> Torben

Det har altid irriteret mig at man skulle være forsigtig når man skar
kartoflerne, for ellers stod man bare men en bunke kartoffelskiver.
I starten skubbede jeg en kødpind ind i hver kartoffel og skar så, men det
var ikke optimalt heller. Pinden kunne skubbes skævt, og at skære med kniven
til noget metal stoppede den brød jeg mig heller ikke om.

Men jeg læste et eller andet sted at man kunne lægge et smørrebræt på hver
side af kartoflen når man skar, og det virker i min verden temmelig godt.
Man skal stadig være forsigtig med første og sidste snit, men resten går
rigtigt hurtig nu.

--Morten

Fra : Max

Dato : 26-10-07 09:13

Hej Morten

> Men jeg læste et eller andet sted at man kunne lægge et smørrebræt på
> hver side af kartoflen når man skar, og det virker i min verden

Der findes da et skærebrædt der er lavet specielt til opgaven,
noget der fås til en tyver mange steder og de løser opgaven
perfekt.

--
Mvh Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 26-10-07 10:19

Max skrev:
> Hej Morten

> Der findes da et skærebrædt der er lavet specielt til opgaven,
> noget der fås til en tyver mange steder og de løser opgaven
> perfekt.

Hvis man har en passende grydeske af træ, kan den også
bruges til at skære hasselbackkartoflerne i. Det tip havde
jeg med i et tidligere indlæg i tråden.

--
Herluf :·)

Fra : Padre

Dato : 26-10-07 09:57

On 26 Okt., 10:13, "Max" <max_j...@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Der findes da et skærebrædt der er lavet specielt til opgaven,
> noget der fås til en tyver mange steder og de løser opgaven
> perfekt.

Max din ødsle galning - man kan da selv lave et af et helt gratis
gammelt brædt.

Det ligner da ikke dig sådan at kaste rundt med pengene????

--
padre

Fra : Max

Dato : 26-10-07 10:02

Hej Padre

> Max din ødsle galning - man kan da selv lave et af et helt gratis
> gammelt brædt.

Ja, men man får jo et nyt brædt på den måde ?

> Det ligner da ikke dig sådan at kaste rundt med pengene????

Den eneste fornøjelse ved penge er da at bruge dem :)

--
Mvh Max