Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
En go' huske regel for lys måling?
Fra : Kim Andersen

Dato : 20-10-07 14:32

Hej med jer.

Er der en go' huske regel for hvilken lys måling man kan bruge i forskellige
situationer når man tager billeder?

I det kamera jeg har, er der:
Matrix
Centerweigthed
Spot

Matrix synes jeg er god når det drejer sig om landskabs- og arkitekt
billeder.
Centerweighted til portræt og hverdags billeder.
Spot til meget svag belysning og hvis man zoom'er meget tæt på en lille
ting.

/Kim

Fra : Ole Larsen

Dato : 20-10-07 15:28

Kim Andersen skrev:
> [...]
> Centerweighted til portræt og hverdags billeder.
> Spot til meget svag belysning og hvis man zoom'er meget tæt på en lille

Huskeregler af denne type har oftest alvorlige mangler. Eks vil din
anvendelse af Matrix og centerw. ikke virke i modlys.
Skulle jeg opstille en regel ville det være, at man skal benytte så
lille målefelt, at man kun måler på det, man vil have måling fra. Det
vil ofte blive spot.

New Images: http://olelarsen.eu/76/index.html

Fra : Hans Kruse

Dato : 20-10-07 15:38

"Kim Andersen" <insert.email@her> wrote in message
> [...]
> Centerweighted til portræt og hverdags billeder.
> Spot til meget svag belysning og hvis man zoom'er meget tæt på en lille

Efter min erfaring afhænger det meget af kameraet. På min Canon 5D bruger
jeg aldrig andet end evaluative (matrix) måling, men jeg kender så også
hvornår den vil over og underbelyse ift. denne type måling. Jeg checker så
ofte histogram. Alligevel bliver jeg af og til forbavset, når jeg tror at en
given scene vil resultere i overbelysning, hvor det ikke gør det. Min gamle
20D havde slet ikke den robusthed i lysmålingen og overbelyser ofte en
smule, hvor 5D'eren ofte underbelyser. Det betyder så ikke noget, da de
scener, hvor der underbelyses ikke skal hæves i efterbehandlingen alligevel.
Mvh,
Hans