Poblemer med analkirtler
Fra : Anne Kjær Nielsen

Dato : 20-10-07 19:03

Hej. Min hund, en Cacalier King Charles Spaniel 2 år, har siden han var
ca år haft problemer med at analkirtlerne stoppede til. I starten kunne
det løses ved at give han rå ben indimellem, så kirtlernes indhold
lettere blev tømt. Dyrlægen foreslog at vi skulle selv skulle klemme
kirtlerne, når han begyndte at "køre numse" på gulvet. Det valgte jeg
ikke at gøre, da det samtidig kan være med til at forværre problemet med
øget ardannelse i vævet. Det blev dog så slemt at der til sidst gik hul
på kirtlerne, gennem en fistel ved siden af endetarmen. Så fik han
bortopereret begge analkirtler og har i nogle måneder haft det rigtig
godt. Men nu har jeg fundet to nyer fistler samme sted som sidst og han
er nu startet på en penicillinbehandling. Troede ikke at det ville komme
igen, når kirlterne var fjernet. Er der nogen der har erfaringer med
dette og evt har nogle forslag til hvad man kan gøre ved det? Mvh Anne
Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-07 23:57

mon ikke der bare er betændelse?
Tag dog til dyrlægen og få det undersøgt.

og så lige en ud af sidebenet:
Det er en hund du har, ikke en taske eller en bamse, et levende væsen og
hvis den har behov for at få tømt sine analkirtler med jævne mellemrum så
tag dig dog sammen og gør det!

Det hører med til at have hund, det sure med det søde. Og vhsi dyrlægen har
sagt at du skulle gøre det og du så undlader det og lader det stå til så der
går betændelse i det, er det i min bog misvedligeholdelse af hunde.
Vil du ikke tage ansvaret og gøre hvad der skal til for at hunden har det
godt så skild dig af med den.

Fra : Jeannie Kristensen \~

Dato : 26-10-07 21:59

"M&G" <adminodc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Vil du ikke tage ansvaret og gøre hvad der skal til for at hunden har det

Prøv at læse hvad Anne skriver!
Hunden har fået fjernet analkirtlerne, så hvordan kan den få fistler (det
undrer også mig)

At Anne ikke vil tømme dem, kan jeg godt forstå, for hvis du ikke trykker
rigtigt, kan du få analkirtlerne til at sprænges indadtil, og så har vi
virkelig balladen. Min dyrlæge siger også til mig, at jeg selv kan gøre det,
men af samme grund som ovenfor skal jeg være sikker på, at jeg har
ordentligt/rigtigt fat.

Jeannie
http://ckcs.dk

Fra : Anne Kjær Nielsen

Dato : 27-10-07 17:53

Jeannie Kristensen (4700) wrote:

> [...]
> virkelig balladen. Min dyrlæge siger også til mig, at jeg selv kan gøre det,
> men af samme grund som ovenfor skal jeg være sikker på, at jeg har

Hej Jeannie

Tak for svaret - ja dyrlægen undrede sig faktisk også en del

Men hun mente at det kunne være rester fra sidste operation. Hunden er
nu opereret og har fået fjernet det, der blev ved med at danne fistel og
han har det godt nu.

Anne

Fra : Anne Kjær Nielsen

Dato : 27-10-07 18:03

Hvordan tror du jeg har fået fat i penicillin - trukket det i en automat
eller hvad? Selvfølgelig har han været ved dyrlæge inden jeg spørger her

Og det var faktisk hundetræneren (der underviste i IKKE at behandle
hunden som en taske eller bamse), der gjorde mig opmærksom på at det
kunne forværre problemet at klemme kirtlerne. Jeg er sygeplejerske og
tror nok jeg har haft hænderne i ting du ikke tør drømme om

Prøv lige at overveje om andre kan have en større viden om vævets
reaktion på gentagne gange at blive beskadiget... Nu får min hund aldrig
problemer med det igen - dyremishandling? Få et liv...

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-07 23:14

Citat: Dyrlægen foreslog at vi skulle selv skulle klemme
kirtlerne, når han begyndte at "køre numse" på gulvet. Det valgte jeg
ikke at gøre, da det samtidig kan være med til at forværre problemet med
øget ardannelse i vævet.

Ardannelse af hvad? På dette tidpunkt har du ikke fået opereret hunden
endnu, og den har kun lidt af tilstoppede kirtler, så hvor kommer arvævet
ind i billedet?

nu snakker jeg ikke om dyremishandling, men undre mig blot over at du til at
begynde med ved din dyrlæge havde fået at vide at du skulle tømme dens
kirtler og så undlod at gøre det indtil det blev så slemt at den skulle have
den fjernet. Det under mig.

Nu er det ganske let at tømme de kirtler, bevares det er ulækkert, men der
høre med til at have hund. At man kan sprænge kirtlerne har jeg lidt svært
ved at forstå, de sidder neden for på hver sin side af endetarmsåbningen og
har en åbning der går op til endetarmsåbningen.

Citat: At Anne ikke vil tømme dem, kan jeg godt forstå, for hvis du ikke
[...]

Jeg forstiller mig godt nok at man skal bevidst holde for kirtlerens åben og
så trykke med en kraft man eller ikke ville bruge for at kunne sprænge dem.
Hvis kirtlerne er betændte betyder det at der er betændelse i den, ikke at
selve kirtlen og dens væv er betændt, så efter man har fået betændelsen ud,
er der intet i vejen for at tømme dem jævnlig bag efter, det beskadigere
ikke noget, eller hindre nogen helese, tvært i mod, så ved at få dem tømt
jævnligt giver du kirtlerne mulighed for at hele bedre.

Jeg snakker ikke om dyremishandling, jeg undre mig bare over at folk ikke
gør havd deres dyrlæger råder dem til, og så lader tingene forværrer til en
sådan grad at hunden må operativt afhjælpes, og den eneste begrundelse du
giver for ikke at havde fuldt det råd du fik fra dyrlægen var "at det ville
du ikke"

Hvis min hund har dårlige øre og jeg får at vide at de skal rensen en gang
om ugen, så gør jeg det da, eller får nogen til det, i stedet for at lade
det stå til, men undskyldninger som jeg er bange for at sprænge dens
tommehinde, eller bare ikke vil, indtil hunde til sidst skal i fuld nakose
og opereres.