SMS for ældre.
Fra : Erling S.

Dato : 16-10-07 12:40

Hej gruppe.
Nu har jeg ledt og ledt på Google, men ikke fundet nogen
vejledning eller kursus i at skrive sms'er for ældre.
Min gamle svigermor (på 92 år ) vil gerne lære det,
da jeg har foræret hende en Nokia 1110i.
Jeg kan selvølgelig selv skrive en vejledning til hende,
men det var lidt nemmere hvis det fandtes.
mvh
Erling

Fra : Jubii

Dato : 16-10-07 14:38

"Erling S." <erling.nospam@xmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe.
> Nu har jeg ledt og ledt på Google, men ikke fundet nogen
> vejledning eller kursus i at skrive sms'er for ældre.

Hvordan kan det være sværere for ældre, hjernefriske, at skrive og sende
sms'er end for alle andre der skal skrive og sende sms'er?

> Min gamle svigermor (på 92 år ) vil gerne lære det,
> da jeg har foræret hende en Nokia 1110i.
> Jeg kan selvølgelig selv skrive en vejledning til hende,

1 demostration kan gøre det.

Men ellers se denne tekst på side 25

http://nds1.nokia.com/phones/files/guides/Nokia_1110i-1112_UG_da.pdf

Beskeder
SMS, billedbeskeder, onlinebeskeder (US) og Mobile QQ (Kina)
Sammenkædede SMS til længere tekstbeskeder
Ringetoner og logoer via SMS
Understøttelse af op til 60 tekstbeskeder på SIM-kortet
Hurtigopkaldsfunktion til afsendelse af SMS
Masser af lagerplads til SMS'er i telefonen - op til 60 SMS'er
>Nem SMS-skrivning - med lokal indtastningsmetode
Sletning af flere SMS-beskeder
Fortryd element i SMS-redigeringsfunktion - undgå at slette noget ved en
fejl, effektiviser brugen af SMS'er
Distributionsliste - opret og håndter din personlige liste
Billedbeskeder

Det ældre har mere svært ved er, at fylde taletid på mobilen.

Fra : Erling S.

Dato : 16-10-07 16:21

Jubii skrev:

> Hvordan kan det være sværere for ældre, hjernefriske, at skrive og sende
> sms'er end for alle andre der skal skrive og sende sms'er?

Klip
> [...]
>

> Billedbeskeder
>
> Det ældre har mere svært ved er, at fylde taletid på mobilen.

Ok, tak for svar.
Jeg har i forvejen læst vejledningen og fundet frem til, at jeg tror
ikke hun forstår den.
Hun har i forvejen problemer med selve betjeningen af telefonen.
Derfor har jeg lavet en vejledning i de simpleste ting som
at tænde, besvare og kalde op.
Nu laver jeg også en vejledning i at modtage og skrive
sms, som jeg tror hun forstår.
/Erling

Fra : Anders \(6400 Sønder~

Dato : 16-10-07 15:00

Jeg tror du skal skrive en vejledning til svigermor, for jeg tror ikke
rigtigt hun forstår, hvad der står i en manual.

Fra : Erling S.

Dato : 16-10-07 16:13

Anders (6400 Sønderborg) skrev:
> Jeg tror du skal skrive en vejledning til svigermor, for jeg tror ikke
> rigtigt hun forstår, hvad der står i en manual.

Hej Anders.
Det har jeg også gjort nu, så den passer til hendes telefon
og med nogle typer, der er så store at hun kan se dem.
Så bliver det jo spændende om hun kan finde ud af det.
Hendes hukommelse er naturligt nok ikke så ovenud god mere
/Erling

Fra : getdion@gmail.com

Dato : 16-10-07 16:18

> [...]
> da jeg har foræret hende en Nokia 1110i.
> Jeg kan selvølgelig selv skrive en vejledning til hende,
> men det var lidt nemmere hvis det fandtes.

Jeg fik et 64årig B-holds menneske igang ved hjælp af web.sms på internet.
For i realitet er det meget lettere at bruge en computer til at skrive.
Jeg printede de 3-4 skærmbilleder ud og markerede hvor der skulle klikkes.
Det kunne hun godt bruge.

Iøvrigt får hun også nu en del ud af internet med en Clearwireforbindelse til 99kr om
måneden.

De gamle har masser af tid til at prøve sig frem med en computer.

Fra : Erling S.

Dato : 16-10-07 16:24

getdion@gmail.com skrev:

> [...]
> måneden.
>
> De gamle har masser af tid til at prøve sig frem med en computer.

Hun har også computer og har haft internet, men det har hun kun brugt
til mail - sådan ca. 1 mail hvert halve år.
Nu da hun er flyttet til en anden lejlighed, har hun ikke ønsket at
få sig koblet på noget net, da hun synes det er for dyrt, og tlf-modem
vil hun ikke bruge.
/Erling