Ret til lønforhandling
Fra : Kim Frederiksen

Dato : 18-10-07 13:03

På min arbejdsplads har rejst sig følgende spørgsmål:

Er det lovligt, ved den årlige lønsamtale, som alle funktionærer har ret
til, at fastsætte øvre grænse for evt. lønstigning til et beløb svarende til
inflationen (1-2% efter skat, ca. 3% før skat), således at der maksimalt er
tale om en "status quo" på lønnen eller måske en reallønnedgang? på denne
måde er der jo reelt ikke tale om en forhandlingssituation, men nærmere en
diktering.

--
mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-10-07 13:12

Kim Frederiksen skrev den 18-10-2007 14:03:
> [...]
> måde er der jo reelt ikke tale om en forhandlingssituation, men nærmere en

Tja, forudsat at der ingen overenskomst er for funktionærne, som
regulerer lønforhandlinger/-reguleringer....så er der aftalefrihed på
arbejdsmarkedet.
På godt og ondt.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Henning

Dato : 18-10-07 13:37

On Thu, 18 Oct 2007 14:03:10 +0200, "Kim Frederiksen"
<kim@the-coffeeshop.dk> wrote:

> [...]
>måde er der jo reelt ikke tale om en forhandlingssituation, men nærmere en

Tja, meld dig ind i en fagforening og lad tillidsmanden om
forhandlingen. Er I flere organiserede i samme forening er det lidt
nemmere at komme igennem med en forhandling. Men ja, det er fuldt ud
lovligt at tilbyde dig en løn - det er så op til dig om du vil arbejde
for den eller ej. Vi er ikke bundet til vores arbejdspladser
3% regulering er absolut ikke dårligt, mange går stadig med
0-løsninger.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-10-07 14:17

Kim Frederiksen skrev:

> på denne måde er der jo reelt ikke tale om en forhandlingssituation,
> men nærmere en diktering.

Der er ikke nogen lov der forbyder nogen stædigt at holde på
deres standpunkt i en forhandlingssituation.

Som frtidsbeskæftigelse kan du jo prøve at formulere en brugbar
lov der skulle tvinge parterne til at indgå et kompromis. Husk i
dine overvejelser at inddrage at de så begge kunne møde op med
atsronomiske krav for at tvinge kompromiset over til deres egen
fordel.

--
Bertel

Fra : Peter Fischer

Dato : 18-10-07 17:30

Kim Frederiksen skrev:

> På min arbejdsplads har rejst sig følgende spørgsmål:
>
> Er det lovligt, ved den årlige lønsamtale, som alle funktionærer har ret
> til ...

Hvor står dette?

--
m.v.h.

Peter Fischer, Slangerup

Fra : KN

Dato : 18-10-07 17:46

Hvorfor mener du at have ret til en forhandling?
Det er jo en frivillig aftale - vil du ikke være med kan du jo bare forlade
'bageriet'.

Knud

Fra : Bjarne

Dato : 18-10-07 18:51

Kim Frederiksen skrev:
> [...]
> måde er der jo reelt ikke tale om en forhandlingssituation, men nærmere en

Hvis det skulle være ulovligt, måtte der være en lov, som forpligtede
arbejdsgiveren til at give en bestemt årlig lønforhøjelse, og hvis det
var tilfældet, ville der først være tale om forhandling, når rammerne
gik ud over det af loven krævede. Rent hypotetisk altså.

Jeg kan ikke se, hvad der skulle forhindre arbejdsgiveren i at "tilbyde"
uændret eller endog lavere løn, f.eks. med trusler om, at alternativet
til lønnedgang ville være fyring(er).

Med mindre i er medlemmer af en fagforening og ikke vil finde jer i det.

Bjarne