Borgerlig straffelov af 1866
Fra : Codexx

Dato : 18-10-07 02:17

Henleder gruppen på at en deltager i dk.videnskab.historie har lagt
borgerlig straffelov fra 1866 på nettet:
http://www.h58.dk/Strafferet/Alm_Borg_Straffelov.pdf

Det er bemærkelsesværdigt at visse bestemmelser har nærmest samme indhold
som de nugældende (§ 186, § 247), mens andre forekommer åbenlyst forkerte (§
178, § 227, straframmen for tyveri § 232)

Hvad er forskellen på § 186 og § 190 ?

Mageløst at man havde et kapitel om duel i straffeloven.

/Bacher

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-10-07 03:14

Codexx wrote:

> Det er bemærkelsesværdigt at visse bestemmelser har nærmest samme
> indhold som de nugældende (§ 186, § 247), mens andre forekommer
> åbenlyst forkerte (§ 178, § 227, straframmen for tyveri § 232)

Jeg synes dog at strafferammen i §186 er "lidt" anderledes end den
nuværende §237.

> Hvad er forskellen på § 186 og § 190 ?

Måske skal "med overlæg" forståes som det amerikanske
"premeditated murder"
http://en.wikipedia.org/wiki/Premeditated_murder
eller en lignende skærpende omstændighed (der er obligatorisk
dødsstraf i §190, mens §186 giver mulighed for lavere straffe).

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-10-07 03:31

Codexx wrote:

> mens andre forekommer
> åbenlyst forkerte (§ 178, § 227, straframmen for tyveri § 232)

Der er bemærkelsesværdige ligheder mellem §232 og de nuværende "three
strikes and you are out" love i USA
http://en.wikipedia.org/wiki/Three_strikes

Til gengæld risikerede man ikke 6 års fængsel for ophavsretslige
krænkelser i 1866

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-10-07 13:13

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Henleder gruppen på at en deltager i dk.videnskab.historie har lagt
> borgerlig straffelov fra 1866 på nettet:
> http://www.h58.dk/Strafferet/Alm_Borg_Straffelov.pdf

Fortræffelig læsning

Hvad var gradueringen af straftyperne?
Fra §239: straffes han 1ste Gang med Fængsel paa Vand og Brød, ikke under 4
Gange 5 Dage, eller med Strafarbeide indtil 4 Aar

Forskellen på 20 dage på vand og brød og 4 år virker ret drastisk, men
Strafarbeide var måske ikke en slem straf?

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/ - Lidt af hvert

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 20-10-07 18:12

On Sat, 20 Oct 2007 14:13:27 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

> [...]
>
>Forskellen på 20 dage på vand og brød og 4 år virker ret drastisk, men
>Strafarbeide var måske ikke en slem straf?

4x5 dage varede mere end 20 dage, fordi efter 5 dage, kom der en
dag med fuld kost, men som ikke talte med i straffen, så vi ( i
Marinen) søgte om at blive fritaget for de dage med fuld kost, og
det blev altid tilstået, efter et lyn tjek hos lægen. Man var
godt nok slunken efter 14 dage med 3x2 skiver rugbrød om dagen+
lidt salt og vand..
mvh Ebbe