Storebælt=internationalt farvand
Fra : Jesper

Dato : 17-10-07 19:51

På Storebælts hjemmeside http://www.storebaelt.dk/kollage/broen/broenfakta
(og masser andre når man googler), fremgår det at Østrenden er
internationalt farvand.

Betyder det så at farvandet IKKE er Danmark, eller bare at Danmark har givet
det et særligt passagestatus?

Og hvad med den del af Storebæltsforbindelsen der ligger under og over
Østrenden? Hvad er status der?

Jesper

Fra : Jens

Dato : 17-10-07 20:58

Jesper <jesniel@yahoo.com> wrote:

> [...]
> det et særligt passagestatus?
>
> Og hvad med den del af Storebæltsforbindelsen der ligger under og over

Hele Storebælt er dansk territorialfarvand (ydre territorialfarvand),
som strækker sig 12 sømil fra kystfremspring og de derimellem trukne
basislinier. Der findes en udmærket forklaring på:

<http://www.um.dk/da/menu/Udenrigspolitik/FredSikkerhedOgInternationalRe
tsorden/Folkeret/Havret/>

Fra afsnittet om Søterritoriet:

"På søterritoriet har kyststaten i princippet fuld jurisdiktion til
bl.a. at håndhæve sin lovgivning ligesom på landjorden. Dog skal staten
respektere fremmede skibes ret til uskadelig gennemsejling af det ydre
territorialfarvand."

Området og Storebææltsforbindelsen er derfor ubetinget dansk.
--

Jens

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-10-07 21:03

"Jens" <spam@spam.invalid> skrev i en meddelelse
> Dog skal staten
> respektere fremmede skibes ret til uskadelig gennemsejling af det ydre
> territorialfarvand."

Hvor kommer denne ret fra?

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/ - Lidt af hvert

Fra : Christian Stidsen

Dato : 17-10-07 23:58

Martin Højriis Kristensen skrev:
> "Jens" <spam@spam.invalid> skrev i en meddelelse
>
> Hvor kommer denne ret fra?

Denne ret er historisk.
Jeg kan ikke huske de nøjagtige detaljer, men jeg lærte i min tid i
Søværnet at vi (Danmark) ikke kan nægte fremmede skibe fri gennemsejling
af Storebælt - eller Øresund for den sags skyld.
Det samme gør sig gældende i forbindelse med lodstvang - hvor gerne vi
end vil kan vi ikke tvinge skibe til at tage lods ved passage af Storebælt.
IMO har lavet en anbefaling, der anbefaler visse skibstyper at tage lods
gennem Storebælt, men så går den heller ikke længere. (Ud over at IMO
kan sanktionere dersom anbefalingerne ikke overholdes så vidt jeg husker)

Havde Storebælt være en gravet rende el.l. som vi vedligholdt for at den
ikke skulle lukke til var sagen en helt anden.

M.v.h.

Christian Stidsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-10-07 01:26

Christian Stidsen skrev:

> Denne ret er historisk.

Var der ikke noget med at vi blev tvunget - bogstavelig talt -
til at opgive øresundstolden?

--
Bertel

Fra : Claus E Beyer

Dato : 18-10-07 07:09

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i

> Var der ikke noget med at vi blev tvunget - bogstavelig talt -
> til at opgive øresundstolden?

Jo, svenskerne stjal Skåne, Halland og Blegind fra Danmark i 1658. Derefter
havde Danmark ikke længere jurisdiktion på begge sider af Øresund og
øresundstolden kunne derfor ikke længere håndhæves.

Claus

Fra : Benny Amorsen

Dato : 18-10-07 11:38

> [...]
CEB> 1658. Derefter havde Danmark ikke længere jurisdiktion på begge
CEB> sider af Øresund og øresundstolden kunne derfor ikke længere

Fra http://www.danskskaanskforening.dk/DST/2-05-oresundstolden.htm:

"Danmark indkalder derfor i 1857 til en international konference i
København, der ender med at Danmark får 33,5 mio rd."

/Benny

Fra : Jens

Dato : 18-10-07 08:53

Martin Højriis Kristensen <usenet@makr.dk> wrote:

> "Jens" <spam@spam.invalid> skrev i en meddelelse
>
> Hvor kommer denne ret fra?

Indgåelsen af København-traktaten i 1857 om Sund- og Bælttoldens
afløsning, indførte et særligt "stræderegime".
--

Jens

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-10-07 19:21

> Indgåelsen af København-traktaten i 1857 om Sund- og Bælttoldens
> afløsning, indførte et særligt "stræderegime".

Tak. Også til Christian.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 18-10-07 21:25

> Tak. Også til Christian.

Det var altså Frederik der gjorde det.

Fra : Jens

Dato : 19-10-07 12:02

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Det var altså Frederik der gjorde det.

Altså d. 7.
--

Jens

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 19-10-07 21:52

Jens skrev:

> Altså d. 7.

Nemlig.

Fra : Jesper

Dato : 17-10-07 21:54

> [...]
> territorialfarvand."
>
> Området og Storebææltsforbindelsen er derfor ubetinget dansk.

Tak for linket med den fine beskrivelse og kortet.

Der er dog flere dokumenter få folketinget.dk, der beskrives dele af
Storebælt som internationalt farvand, herunder:
http://www.folketinget.dk/Samling/20021/udvbilag/FOU/Almdel_bilag19.htm

Jesper

Fra : Jens

Dato : 18-10-07 07:03

> [...]

> Der er dog flere dokumenter få folketinget.dk, der beskrives dele af
> Storebælt som internationalt farvand, herunder:

Der er en smule usikkerhed om den anvendte terminologi; men ikke meget
om det reelle indhold. Farvandet er dansk - men andre har ret til
uhindret passage (med en række forbehold).
--

Jens