Domæner
Fra : Lisbet Laursen

Dato : 17-10-07 19:27

Til min store forbavselse har jeg lige set at mit navn optræder som adresse
på en hjemmeside for et firma som jeg intet har at gøre med.

Det handler tilsyneladende om at et menneske med samme (sjældne) efternavn
har opkøbt domæner indeholdende dette efternavn og så med familiens
forskellige fornavne efterfulgt af et punktum - altså fornavn.efternavn.
Dvs. at når alle familiens fornavne før punktum.efternavn udskiftes, får man
stadig samme hjemmeside for firmaet.

Jeg opdagede det da jeg var i færd med at lave hjemmeside for min datter.
Hun har købt et domæne med fornavnefternavn (uden punktum imellem).

Jeg bryder mig bestemt ikke om at min navn optræder som internetadresse for
et firma, jeg intet har at gøre med. Spørgsmålet er her, om det er lovligt?

Med venlig hilsen
Lisbet

Fra : Jens

Dato : 17-10-07 19:39

Lisbet Laursen <lisbet.ol@gmail.com> wrote:

> [...]
> et firma, jeg intet har at gøre med. Spørgsmålet er her, om det er lovligt?

Registrering af internetdomæner sker på den måde, at den der kommer
først får domænet registreret.

Når det er sagt skal du ikke miste håbet. Der er nemlig en procedure for
klager, når man - som du - er blevet trådt for nær.

Klagenævnet for Domænenavne behandler klager. Vejledning og allerede
behandlede sager kan ses på:

http://www.domaeneklager.dk/
--

Jens

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 17-10-07 19:40

On Wed, 17 Oct 2007 20:26:54 +0200, Lisbet Laursen wrote:

> Til min store forbavselse har jeg lige set at mit navn optræder som adresse
> på en hjemmeside for et firma som jeg intet har at gøre med.
>
> Det handler tilsyneladende om at et menneske med samme (sjældne) efternavn

Et hurtigt opslag på krak siger der er 11943 med det efternavn, så helt
sjælden er det da ikke.

--
Det var Jagvej 69, vi mangler stadig Christiania og 1000fryd.
Skal vi lukke samtlige rottereder i det danske samfundt? Jeg siger JA!

Rent-A-Troll.

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 17-10-07 19:46

Ludvig Nielsen skrev:
Lisbet Laursen wrote:

> Et hurtigt opslag på krak siger der er 11943 med det efternavn, så helt
> sjælden er det da ikke.

Okay, så uddyber jeg: det handler ikke om efternavnet 'Laursen' som jeg
optræder med her, men om det efternavn jeg forlod da jeg blev skilt. Min
datter har det omtalte navn - og jeg finder det temmelig urimeligt at et
firma kan bruge hendes fornavn.efternavn som internetadresse. Det har hun
selv brug for - og er ikke interesseret i at det skal bruges til et firma
hun ikke har noget at gøre med!

Med venlig hilsen
Lisbet

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 17-10-07 19:52

On Wed, 17 Oct 2007 20:46:27 +0200, Lisbet Laursen wrote:

> [...]
> selv brug for - og er ikke interesseret i at det skal bruges til et firma

Grunden til du får samme side er at det er subdomæne, prøv at skrive
dumbo.detomtalteefternavn så havner du med garanti på samme side.

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 17-10-07 19:58

Ludvig Nielsen skrev:

> Grunden til du får samme side er at det er subdomæne, prøv at skrive
> dumbo.detomtalteefternavn så havner du med garanti på samme side.

Tja, det er jo rigtigt - dumbo.efternavn giver samme resultat.

Tak for tippet!

Med venlig hilsen
Lisbet

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 17-10-07 19:59

"Lisbet Laursen" <lisbet.ol@gmail.com> posting:

> [...]
>selv brug for - og er ikke interesseret i at det skal bruges til et firma

Er efternavnet en unik identifikation af hende? Hvis ikke, hvorfor
skulle hun så have krav på dets anvendelse?

--
What is life, except excuse for death,

Fly Opera - http://opera.softwolves.dk

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 17-10-07 20:11

Christian Bohr-Halling skrev:

Lisbet Laursen posting:

> Er efternavnet en unik identifikation af hende? Hvis ikke, hvorfor
> skulle hun så have krav på dets anvendelse?

fornavn + efternavn er en unik identifikation, ja - og jeg _har_ tjekket det
på den adresse du angav i et andet svar.

Og det jeg spurgte om var flg.: Hvordan kan et eller andet firma hvis ejer
åbenbart har det samme efternavn, tillade sig at bruge samtlige fornavne i
forbindelse med dette efternavn som internetadresse?

Nu har jeg fået et svar: alle fornavne - inkl. 'jumbo' - + efternavnet er
inkluderet i hans/hendes domænerettigheder. Han/hun har købt dette efternavn
som domæne, hvilket vel er i orden - det der nu undrer mig at alle mulige
fornavne er inkluderet heri??? (selv 'jumbo'

Med venlig hilsen
Lisbet

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-10-07 20:21

"Lisbet Laursen" <lisbet.ol@gmail.com> skrev i en meddelelse
> fornavn + efternavn er en unik identifikation, ja

Nej, det er ikke en unik identifikation. Det kan godt være at der lige nu
kun er en med det (meget hemmelige?) efternavn, men det betyder ikke at det
ikke er tilladt for andre at tage den navnekombination.
Hvis der er mere end 2000 med det efternavn, kan alle gøre det, men ellers
kan alle der har efternavnet i forvejen tage et vilkårligt godkendt fornavn.

> Og det jeg spurgte om var flg.: Hvordan kan et eller andet firma hvis ejer
> åbenbart har det samme efternavn, tillade sig at bruge samtlige fornavne i
> forbindelse med dette efternavn som internetadresse?

Hvad skulle forhindre det?
Det er ganske normalt at en webserver sættes op til at svare på
hvadsomhelst.domænenavn.invalid

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/ - Lidt af hvert

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 17-10-07 20:35

Martin Højriis Kristensen skrev:.

Lisbet Laursen skrev:

> Nej, det er ikke en unik identifikation. Det kan godt være at der lige nu
> kun er en med det (meget hemmelige?) efternavn,

Nej, det er ikke meget hemmeligt! Men vi har vel ikke brug for at kende det
for at kunne diskutere sagen - eller hva'?

> [...]
> Hvis der er mere end 2000 med det efternavn, kan alle gøre det, men ellers
> kan alle der har efternavnet i forvejen tage et vilkårligt godkendt

Her er der tale om en person der faktisk har dette efterhånden "mystiske"
efternavn, og så kan hans/hendes domæne åbenbart bruge det i forbindelse med
alle mulige/umulige fornavne, - det har jeg efterhånden forstået - tror jeg
da nok?

Men det undrer mig stadig at adressen hhtp://www.xfornavn.efternavn.dk (hvor
xfornavn står for hvilket som helst fornavn) fører til det nævnte firmas
webside. Der må da på en eller anden måde være et hul i lovgivningen?

Med venlig hilsen
Lisbet

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-10-07 20:40

Lisbet Laursen wrote:

> Men det undrer mig stadig at adressen
> hhtp://www.xfornavn.efternavn.dk (hvor xfornavn står for hvilket
> som helst fornavn) fører til det nævnte firmas webside. Der må da
> på en eller anden måde være et hul i lovgivningen?

Lovgivningen og øvrige domæneregler udtaler sig kun om domæner, som i
dette tilfælde er efternavn.dk. Hvis du "ejer" domænet, har du
almindeligvis ret til alle mulige anvendelser af domænet, inklusive den
URL som du angiver...

Fra : N_B_DK

Dato : 17-10-07 20:40

"Lisbet Laursen" <lisbet.ol@gmail.com> wrote in message

> hhtp://www.xfornavn.efternavn.dk (hvor xfornavn står for hvilket som
> helst fornavn) fører til det nævnte firmas webside. Der må da på en
> eller anden måde være et hul i lovgivningen?

Nej da, domænet hedder domæne.invalid der kan så oprettes sub domæner til
dette domæne, og det er 100% op til ejeren hvad disse sub domæner skal hedde
(og om der overhoved skal være nogen).

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-10-07 20:43

"Lisbet Laursen" <lisbet.ol@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Nej, det er ikke meget hemmeligt! Men vi har vel ikke brug for at kende
> det for at kunne diskutere sagen - eller hva'?

Har du brug for at holde det hemmeligt? Det er nu en gang nemmere at
forholde sig til tingene når fakta er på bordet.

> [...]
> efternavn, og så kan hans/hendes domæne åbenbart bruge det i forbindelse
> med alle mulige/umulige fornavne, - det har jeg efterhånden forstået -

Han kan lade domænet reagere på en vilkårlig række bogstaver foran selve
domænet.

> [...]
> (hvor xfornavn står for hvilket som helst fornavn) fører til det nævnte
> firmas webside. Der må da på en eller anden måde være et hul i

Hvorfor det?
Hvis det skulle være ulovligt for mig at lade mit domæne reagere på
hemmeligtfornavn.hemmeligtefternavn.deimos.dk så ville det kræve en hel
masse konfiguration uden at der rigtigt er noget vundet ved det..

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 17-10-07 20:57

Martin Højriis Kristensen skrev:

> Har du brug for at holde det hemmeligt? Det er nu en gang nemmere at
> forholde sig til tingene når fakta er på bordet.

Næh, jeg har ikke brug for at holde noget hemmeligt. Jeg tænkte blot at
diskussionen kunne foregå uden at risikere at hænge nogen ud.

Men her er så den omtalte adresse - her med fornavnet 'jumbo' - og jeg
forsøger ikke at hænge nogen ud!:

http://www.jumbo.friisberg.dk/

> Han kan lade domænet reagere på en vilkårlig række bogstaver foran selve
> domænet.

Ja, det er efterhånden gået op for mig. Og o.k.: der er åbenbart ikke noget
hul i lovgivningen, det tror jeg gerne på.

Men jeg synes stadigvæk at det er ubehageligt at mitfornavn.mitefternavn.dk
kan føre til et mig ubekendt firmas hjemmeside (med mitefternavn tænker jeg
ikke her på 'laursen' - hvis nogen skulle være i tvivl).

> [...]
> hemmeligtfornavn.hemmeligtefternavn.deimos.dk så ville det kræve en hel
> masse konfiguration uden at der rigtigt er noget vundet ved det..

Tja - det kan jeg ikke i skrivende stund svare på - men måske kan sagen
undersøges? Hvad mener du f.eks. med at dit domæne kan "reagere på osv."?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-10-07 21:10

> Men jeg synes stadigvæk at det er ubehageligt at
> mitfornavn.mitefternavn.dk kan føre til et mig ubekendt firmas hjemmeside
> (med mitefternavn tænker jeg ikke her på 'laursen' - hvis nogen skulle
> være i tvivl).

Jeg synes det er ubelejligt at http://martin.dk/ kan føre til et firma jeg
ikke har noget at gøre med
Det er det samme med http://www.martinkristensen.dk/
Sådan er domænesystemet nu en gang.

> Tja - det kan jeg ikke i skrivende stund svare på - men måske kan sagen
> undersøges? Hvad mener du f.eks. med at dit domæne kan "reagere på osv."?

Prøv http://lisbet.friisberg.deimos.dk/ eller en vilkårlig anden kombination
foran deimos.dk

Fra : Kurt Lund

Dato : 19-10-07 21:44

"Lisbet Laursen" <lisbet.ol@gmail.com> wrote in message

> Men her er så den omtalte adresse - her med fornavnet 'jumbo' - og jeg
> forsøger ikke at hænge nogen ud!:
>
> http://www.jumbo.friisberg.dk/

Der er i 2007 registreret 22 personer med navnet Friisberg (iflg. Danmarks
statistik). Der er derfor stor sandsynlighed for, at din datter er i familie
med vedkommende, der har hjemmesiden. Måske kunne firmaet i så fald
overtales til at stille et subdomæne til rådighed for din datter, hvis det
ønskes?

--
Kurt Lund

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 19-10-07 22:23

Kurt Lund skrev:

> [...]
> familie med vedkommende, der har hjemmesiden. Måske kunne firmaet i så
> fald overtales til at stille et subdomæne til rådighed for din datter,

Tak for forslaget. Hun er absolut i familie med vedkommende - som dog ikke
ejer firmaet længere - men ønsker vist ikke at gøre mere ved den sag.
Vi blev bare temmelig overraskede og vidste ikke hvordan det hele hang
sammen. Derfor spurgte jeg her - og fik en masse gode opklarende svar.

Med venlig hilsen
Lisbet

Fra : Peter Loumann

Dato : 17-10-07 21:53

On Wed, 17 Oct 2007 21:43:19 +0200, Martin Højriis Kristensen wrote:

> Han kan lade domænet reagere på en vilkårlig række bogstaver foran selve
> domænet.

Hmm - jeg ejer domænet

pedalo.dk

Hvis jeg i bruserens adresselinje skriver "plyf.pedalo.dk/", får jeg min
index-side (bare uden at billeder vises). Det er ikke noget jeg har "ladet
lade domænet reagere på" - serveren er bare sat sådan op. Jeg ved ikke om
det er standard, og den diskusssion hører nok til i en anden gruppe.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-10-07 20:21

Lisbet Laursen wrote:

> [...]
> Han/hun har købt dette efternavn som domæne, hvilket vel er i
> orden - det der nu undrer mig at alle mulige fornavne er

laursen.dk er et domæne. Adresser som jumbo.laursen.dk er en
*anvendelse* af domænet laursen.dk (ligesom email adressen
jumbo@laursen.dk), som bestemmes af den webserver, som hoster domænet
laursen.dk (eller dens DNS server). Det er teknik og har ikke noget med
jura at gøre.

Hvis du mener at have en bedre ret til domænet end registranten, kan du
overveje at klage til Klagenævnet for Domænenavne.

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 17-10-07 20:43

Jesper Lund skrev:

> [...]
>
> Hvis du mener at have en bedre ret til domænet end registranten, kan du
> overveje at klage til Klagenævnet for Domænenavne.

Tak for at skære det ud i pap

Men kan du ikke se at det kan være lidt ubehageligt på den måde at få brugt
sit navn i en web-adresse for et firma, man intet har med at gøre?
Og nytter det at klage - når det nu er sådan at den anden person har købt
det omtalte domænenavn og er i sin fulde ret?
Jeg finder systemet lidt uheldigt - gør ingen andre det?

Med venlig hilsen
Lisbet

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-10-07 20:46

> Men kan du ikke se at det kan være lidt ubehageligt på den måde at få
> brugt sit navn i en web-adresse for et firma, man intet har med at gøre?

Hvordan bruger han det? Er der overhovedet nogen der nævner den omtalte
kombination eller har du bare opdaget at
hemmeligtfornavn.hemmeligtefternavn.invalid svarer?

> Og nytter det at klage - når det nu er sådan at den anden person har købt
> det omtalte domænenavn og er i sin fulde ret?

Nej

> Jeg finder systemet lidt uheldigt - gør ingen andre det?

Jo, men ikke pga de ting du nævner.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 17-10-07 21:08

"Lisbet Laursen" <lisbet.ol@gmail.com> writes:

>Men kan du ikke se at det kan være lidt ubehageligt på den måde at få brugt
>sit navn i en web-adresse for et firma, man intet har med at gøre?

Det er vel ikke mere ubehageligt end hvis en kriminel viser sig at
hedde det samme som én selv? Så kan man gå og være ked af, at man
bliver sat i forbindelse med det navn så længe sagen er i avisen...

>Og nytter det at klage - når det nu er sådan at den anden person har købt
>det omtalte domænenavn og er i sin fulde ret?
>Jeg finder systemet lidt uheldigt - gør ingen andre det?

Reelt efterlyser du, at man skal kunne registrere sit navn som et
"varemærke", således at ingen andre i verden må hedde det samme
som én selv... som nævnt ovenfor er det jo ikke kun i domænenavne,
det kan være et problem med navnesammenfald.

I øvrigt er LEGO på vej i højesteret med en sag om, hvorvidt en
kunstner med navnet Lego må bruge sit eget navn i erhvervsmæssig
sammenhæng. Dét finder jeg langt mere uheldigt.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 17-10-07 21:20

Klaus Ellegaard skrev:

> Det er vel ikke mere ubehageligt end hvis en kriminel viser sig at
> hedde det samme som én selv? Så kan man gå og være ked af, at man
> bliver sat i forbindelse med det navn så længe sagen er i avisen...

Næh, tværtimod, vil jeg næsten sige. På en rejse til Mexico for nogle år
siden blev en medpassager med et meget almindeligt dansk navn holdt tilbage
som mistænkt for en eller anden forbrydelse- både i Mexico og i London
(hvortil han blev sendt efter at være blevet nægtet indrejse i Mexico) -
alene pga. navnet.

Det er slet ikke på dette plan vi/jeg opererer.

> [...]
> som én selv... som nævnt ovenfor er det jo ikke kun i domænenavne,
> det kan være et problem med navnesammenfald.

Næ, så vidt jeg kan se efterlyser jeg reelt det modsatte.

Efterhånden føler jeg mit spørgsmål rigtig godt besvaret. Tusind tak for
alle svar!

Med venlig hilsen
Lisbet

Fra : Holst

Dato : 17-10-07 22:33

Lisbet Laursen wrote:

> [...]
> det omtalte domænenavn og er i sin fulde ret?
> Jeg finder systemet lidt uheldigt - gør ingen andre det?

Næh, de har domænet, så de kan gøre med det, hvad de vil. Hvad nu, hvis
han har en datter med samme fornavn som din?

Jeg synes, du skal få ændres hendes navn til f.eks. Emma Jensen. Så
bliver hun givetvis en af mange, og så bliver det sikkert ikke nær så
generende for dig, når du hist og pist støder på en Emma Jensen, der
ikke lige er din datter.

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 17-10-07 22:38

Holst skrev:

> [...]
> hun givetvis en af mange, og så bliver det sikkert ikke nær så generende
> for dig, når du hist og pist støder på en Emma Jensen, der ikke lige er

Det kan du have så ganske ret i. Tusind tak for det!

Med venlig hilsen
Lisbet

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-10-07 22:52

Lisbet Laursen skrev:

> Men kan du ikke se at det kan være lidt ubehageligt på den måde at få brugt
> sit navn i en web-adresse for et firma, man intet har med at gøre?

Dit navn bliver ikke brugt til noget som helst. Alle mulige
bogstavkombinationer der kan genereres med engelske bogstaver og
op til en vis grænse (1000 tegn?) bliver 'brugt' på samme måde.

Prøv f.eks. at skrive lisbet.lundhansen.dk i din browser - så
misbruger jeg dit fornavn.

--
Bertel

Fra : N_B_DK

Dato : 19-10-07 23:47

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message

> Dit navn bliver ikke brugt til noget som helst. Alle mulige
> bogstavkombinationer der kan genereres med engelske bogstaver og
> op til en vis grænse (1000 tegn?) bliver 'brugt' på samme måde.

256 hvis jeg ikke husker helt galt.

Fra : OZ3BTO

Dato : 18-10-07 12:15

> [...]
> det omtalte domænenavn og er i sin fulde ret?
> Jeg finder systemet lidt uheldigt - gør ingen andre det?

Nu hedder pågældene firma J. Friisberg & Partner Altså må det være en med
samme sjældne efternavn som har firmaet og derved har han jo egentlig lige
så stor ret til navnet som jer

At så serveren er sat op til at sende noget.friisberg.dk videre til
firmaets hovedside er vel egentlig meget normalt. Serveren som jeg er med
på med bla. forum er lavet på samme måde.. Findes navnet man taster ikke
ender man på hovedsiden samt mail til mail adr der ikke findes ender i admin
mailen

Du kunne jo evt. kontakte firmaet ang. dit "problem" kan være at de kan gøre
så ditnavn.friisberg.dk ender på din egen hjemmeside adr

Erik

Fra : Bjarne

Dato : 18-10-07 12:47

OZ3BTO skrev:

> [...]
>
> Du kunne jo evt. kontakte firmaet ang. dit "problem" kan være at de kan gøre
> så ditnavn.friisberg.dk ender på din egen hjemmeside adr

Det var en konstruktiv ide.
Hvis de er samarbejdsvillige, kan de også sætte ditnavn@friisberg.dk op
sådan at mailen havner i din postkasse.

Bjarne

Fra : Holst

Dato : 18-10-07 13:09

Bjarne wrote:

> Det var en konstruktiv ide.
> Hvis de er samarbejdsvillige, kan de også sætte ditnavn@friisberg.dk op
> sådan at mailen havner i din postkasse.

Et professionelt firma vil næppe begynde at dele subdæner ud sådan i
flæng til private mennesker til deres frie brug.

Men man skal jo aldrig sige aldrig.

Fra : Bjarne

Dato : 18-10-07 13:17

Holst skrev:

> Et professionelt firma
Plaonasme?
> vil næppe begynde at dele subdæner ud sådan i
> flæng til private mennesker til deres frie brug.
>
> Men man skal jo aldrig sige aldrig.
Man skal aldrig tage noget for givet.
Det er forkert ikke at prøve.

Jeg har selv to domæner, hvor der jævnligt kommer personlige mails
grundet forvekslinger, det ville være nemmere at sælge dem en
viderestilling af deres mails

Bjarne

Fra : Holst

Dato : 18-10-07 13:29

Bjarne wrote:

> Plaonasme?

Pleonasme. Og nej, det er ikke en pleonasme. De fleste af os har stødt
på firmaer, der er alt andet en professionelle.

> Man skal aldrig tage noget for givet.
> Det er forkert ikke at prøve.

Næh, der er ikke noget forkert i ikke at prøve.

> Jeg har selv to domæner, hvor der jævnligt kommer personlige mails
> grundet forvekslinger, det ville være nemmere at sælge dem en
> viderestilling af deres mails

Jeg tror, at mange firmaer er interesseret i, at mails med deres
afsenderdomæne vitterlig kommer fra deres firma og ikke fra en eller
anden husmor fra Svebølle.

Fra : N_B_DK

Dato : 19-10-07 23:50

"Holst" <newsnov06@shelter.dk> wrote in message

> Jeg tror, at mange firmaer er interesseret i, at mails med deres
> afsenderdomæne vitterlig kommer fra deres firma og ikke fra en eller
> anden husmor fra Svebølle.

Enig, og med evt spf records, vil husmoren fra Svebølle heller ikke blive
godkendt (såfremt den modtagende mail server benytter SPF records til
kontrol af afsender)

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 20-10-07 21:50

"N_B_DK skrev:
> [...]

Tonen er af og til lidt grov i denne gruppe, forekommer det mig.
Er det mig du forsøger at sammenligne med "en eller anden husmor fra
Svebølle"? Det ville jo være i orden hvis det fremgik at du havde en form
for respekt for vedkommende husmor. Men det fremgår ikke.

Med venlig hilsen
Lisbet

Fra : Hauge

Dato : 20-10-07 21:55

Lisbet Laursen wrote:
> Er det mig du forsøger at sammenligne med "en eller anden husmor fra
> Svebølle"? Det ville jo være i orden hvis det fremgik at du havde en
> form for respekt for vedkommende husmor. Men det fremgår ikke.

Tror du skal finde ud af hvem du svarer på, i forhold til *hvad* du svarer
på.

Men tonen er som den nu engang kan være, det er et åbent forum, og kan man
ikke tåle lugten...

/Hauge

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 20-10-07 22:03

Hauge skrev:

> Men tonen er som den nu engang kan være, det er et åbent forum, og kan man
> ikke tåle lugten...

Fuldstændig rigtigt!

Jeg priser mig lykkelig over at det er webdesign-grupperne jeg normalt
færdes i. Der får man en masse hjælp og endog høvisk tale! Selv om man måske
i oven i købet er en hjemmegående tante fra Tvebølle (eller hvad det nu
hed).

Man skulle dog tro at det også ville være tilfældet i en jura-gruppe??

Med venlig hilsen
Lisbet

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 21-10-07 09:10

Lisbet> Hauge skrev:
> [...]

Lisbet> Fuldstændig rigtigt!

Lisbet> Jeg priser mig lykkelig over at det er webdesign-grupperne
Lisbet> jeg normalt færdes i. Der får man en masse hjælp og endog
Lisbet> høvisk tale! Selv om man måske i oven i købet er en
Lisbet> hjemmegående tante fra Tvebølle (eller hvad det nu hed).

Lisbet> Man skulle dog tro at det også ville være tilfældet i en
Lisbet> jura-gruppe??

Nej. Problemet er at i en webdesign-gruppe, er det ikke alle der kan
på et spørgsmål. I jura-gruppen kan selv fjolser svare på alt og
argumentere med at det syntes de selv er mest logisk (det sker så alt
for ofte at svaret et forkert alligevel men det er der nok mange der
ikke kan se, før de skriver). Og når så de pgl. bliver irettesat
kommer der en masse flaming og beskyldninger om det ene og andet og
ordkløveri m.m.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Holst

Dato : 20-10-07 22:02

Lisbet Laursen wrote:

> [...]
> Svebølle"? Det ville jo være i orden hvis det fremgik at du havde en form
> for respekt for vedkommende husmor. Men det fremgår ikke.

Næh, det fremgår ikke, og så kunne du jo lade være med at andet i det.

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 20-10-07 22:10

Holst skrev

> Næh, det fremgår ikke, og så kunne du jo lade være med at andet i det.

Gerne, hvis jeg vidste hvordan man ander i det.

Med venlig hilsen
Lisbet

Fra : Bjarne

Dato : 21-10-07 02:33

Lisbet Laursen skrev:

> [...]
> Svebølle"? Det ville jo være i orden hvis det fremgik at du havde en form
> for respekt for vedkommende husmor. Men det fremgår ikke.

Der er mere end en halv snes personer, som mere eller mindre hyppigt
kommer med grove og useriøse indlæg, og "No brain DK" som han også
kaldes, er en af de mere flittige, men man kan næsten helt undgå dem
ved at bruge et meddelelsesfilter.
De fleste her er heldigvis seriøse.

Bjarne

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 21-10-07 07:33

Bjarne <netmolotow@varmpost.com> writes:

> [...]
> kaldes, er en af de mere flittige, men man kan næsten helt undgå dem
> ved at bruge et meddelelsesfilter. De fleste her er heldigvis

Ud over det selvmodsigende i at skulle anvende øgenavne om andre,
samtidig med at man beskylder dem for at være grove, er der
naturligvis også en god mængde useriøsitet i ikke at sætte sig ind i
fakta....

Så hvad med om du aflægger dig den kiksede rolle som opdrager for
dk.videnskab.jura? Indtil du kom til, har gruppen klaret sig fint
uden opdragelse, og det vil den nok også gøre fremover.

--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching

Fra : N_B_DK

Dato : 23-10-07 22:53

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> wrote in message

> Der er mere end en halv snes personer, som mere eller mindre hyppigt
> kommer med grove og useriøse indlæg

Og du er jo selv en af dem.

> og "No brain DK" som han også kaldes,

Ja det må være et tegn på afmagt at benytte den slags ord, men det tvivler
jeg på du kan fatte.

> er en af de mere flittige, men man kan næsten helt undgå dem
> ved at bruge et meddelelsesfilter.
> De fleste her er heldigvis seriøse.

Du er så bare ikke en af dem.

Fra : N_B_DK

Dato : 19-10-07 23:48

> Det var en konstruktiv ide.
> Hvis de er samarbejdsvillige, kan de også sætte ditnavn@friisberg.dk
> op sådan at mailen havner i din postkasse.

Men vil så ret sikkert være underlagt firmaets spam politik osv, samt da de
er ejere af domænet, og der ikke foreligger en egenlig aftale, vil de kunne
læse hvad de vil i den mailbox...

Fra : per christoffersen

Dato : 20-10-07 09:15

> [...]
>
> Men vil så ret sikkert være underlagt firmaets spam politik osv, samt da
> de er ejere af domænet, og der ikke foreligger en egenlig aftale, vil de

Det kan de, men det vil ikke være lovligt at læse mails til en privat
person, uanset om der foreligger en aftale eller ej.

/Per

Fra : Bjarne

Dato : 20-10-07 10:00

per christoffersen skrev:
> "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Det kan de, men det vil ikke være lovligt at læse mails til en privat
> person, uanset om der foreligger en aftale eller ej.

Men da det er en bestemmelse, der ikke kan kontrolleres og håndhæves
overhovedet, må man som afsender eller den rette modtager forvente, at
mailen kan blive læst af fremmede, når den sendes forkert.

Bjarne

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 17-10-07 19:59

Ludvig Nielsen <" lunielsen "@yahoo DOT dk> posting:

>Et hurtigt opslag på krak siger der er 11943 med det efternavn, så helt
>sjælden er det da ikke.

Eller 18.713 if.
http://www.dst.dk/Statistik/Navne/Document.aspx?path=%2fhomedk%2fstatistik%2fnavne%2fhvormange&layout={AB08C697-2973-4A81-98AC-E038190BA8DB}

Fra : Wilstrup

Dato : 17-10-07 20:13

"Lisbet Laursen" <lisbet.ol@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jeg bryder mig bestemt ikke om at min navn optræder som
> internetadresse for et firma, jeg intet har at gøre med.

Der er ingen regler for domænenavne -her er det først til
mølle-princippet, der gælder. Men det kan godt alligevel være
ulovligt, hvis det på forskellig måde krænker anden person.
Det er klagenævnet for domænenavne, der tager stilling til
dette, men at føre en klage der koster penge.

Jeg ved ikke hvor det befinder sig, og oplysningerne er fra en
der ved besked om de ting, men som ikke på stående fod kan
komme med flere detaljer. Det er set før at man har fået
medhold i en klage, men det er langt fra sikkert.

Fra : N_B_DK

Dato : 17-10-07 20:43

"Wilstrup" <nix@invalid.com> wrote in message

> Der er ingen regler for domænenavne -her er det først til
> mølle-princippet, der gælder.

Forkert (men det er du jo næsten altid), der er bestemt regler for domæne
navne.

> Men det kan godt alligevel være
> ulovligt, hvis det på forskellig måde krænker anden person.

Eller varemærke.

> Det er klagenævnet for domænenavne, der tager stilling til
> dette, men at føre en klage der koster penge.

Ja 150,- for private, 500,- for virksomheder.
http://www.dk-hostmaster.dk/index.php?id=24&tx_ttnews[tt_news]=44&tx_ttnews[backPid]=9&cHash=e778962ad6

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 17-10-07 23:05

Lisbet> Til min store forbavselse har jeg lige set at mit navn
Lisbet> optræder som adresse på en hjemmeside for et firma som jeg
Lisbet> intet har at gøre med.

Til min store forbavselse, er der er en masse indlæg i tråden som dog
ikke kommer frem til pointen noget før.

Lisbet> Det handler tilsyneladende om at et menneske med samme
Lisbet> (sjældne) efternavn har opkøbt domæner indeholdende dette
Lisbet> efternavn og så med familiens forskellige fornavne

Er det et beskyttet navn? Navneloven:

Lisbet> efterfulgt af et punktum - altså fornavn.efternavn.
Lisbet> Dvs. at når alle familiens fornavne før punktum.efternavn
Lisbet> udskiftes, får man stadig samme hjemmeside for firmaet.

§ 3. Efternavne, der her i landet bæres af 2.000 personer eller færre,
er beskyttede og kan ikke tages af andre, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. Beskyttelsen gælder ikke navne, der er omfattet af § 2,
stk. 1, 2. pkt., og er ikke til hinder for, at et navn kan tages i
medfør af §§ 4, 5 eller 7-9.

Lisbet> Jeg opdagede det da jeg var i færd med at lave hjemmeside
Lisbet> for min datter. Hun har købt et domæne med
Lisbet> fornavnefternavn (uden punktum imellem).

Lisbet> Jeg bryder mig bestemt ikke om at min navn optræder som
Lisbet> internetadresse for et firma, jeg intet har at gøre
Lisbet> med. Spørgsmålet er her, om det er lovligt?

Det er lovligt men hvis efternavnet er beskyttet mindes jeg at man kan
få overført domænet medmindre den nuværende ejer har retmæssigt krav
på domænet. Så du skal lige undersøge hvem den nuværendende ejer
er. Prøv dk-hastmaster.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 18-10-07 00:16

"Lisbet Laursen" <lisbet.ol@gmail.com> skrev i en meddelelse
[snip]
> Jeg bryder mig bestemt ikke om at min navn optræder som internetadresse
> for et firma, jeg intet har at gøre med. Spørgsmålet er her, om det er
> [...]
Det ser mere end lovligt ud, faktisk risikerer du, alt efter indholdet af
din datters hjemmeside at få problemer, hvis din datter driver virksomhed
indenfor personalerådgivning, rekrutering og management.

Ifølge hjemmesiden er firmaet overtaget af een eller anden i 2003, men har
beholdt sit oprindelige navn, firmaet Friisberg & Partners har ifølge
hjemmesiden eksisteret siden 1977 - så du har næppe en god sag, i forhold
til domæne reglerne, og misbrug af navnet Friisberg.

Prøv evt. at finde ud af hvem J. Friisberg er, hvis navnet er så sjældent,
men formentligt er firmanavnet solgt og så er det løb ligesom kørt, der er
umiddelbart ikke tale om at vedkommende bare har registreret en masse
domæner for at sælge dem.

Best regards !

Bo G. Christensen - Nuuk - Grønland

Fra : Peter G

Dato : 18-10-07 02:06

"Lisbet Laursen" <lisbet.ol@gmail.com> writes:

> Jeg bryder mig bestemt ikke om at min navn optræder som
> internetadresse for et firma, jeg intet har at gøre med. Spørgsmålet
> er her, om det er lovligt?

Uden at jeg vil gå ind i den tekniske debat om hoved- og subdomæner -
hvilket tydeligvis har elimineret den juridiske debat i tråden - vil jeg
bede dig bide mærke i Jens' indlæg om domæneklager.

Det er nemlig aspektet om firmaet har en _berettiget_ grund til at have
registeret din datters familienavn, der er interessant.

En relevant eksempel-afgørelse fra Klagenævnet kan læses her:
http://www.domaeneklager.dk/uploads/1164-christophersendk.pdf

--
Mvh./Regards, Peter.

Please, do not toppost.

Fra : Brian Matzon

Dato : 18-10-07 15:42

Peter G wrote:
> "Lisbet Laursen" <lisbet.ol@gmail.com> writes:
> Det er nemlig aspektet om firmaet har en _berettiget_ grund til at have
> registeret din datters familienavn, der er interessant.

Firmaet hedder: J. Friisberg & Partners
og det blev lavet af en fyr der hedder Jørgen Friisberg
(http://www.friisberg.dk/joergen-friisberg/)

Dermed har de alle rettigheder til domænet, imo.

De har sat domænet op med en catch-all, dvs uanset hvad man skriver for
an, så kommer man ind på friisberg.dk, dvs at:
i-skal-ikke-stjaele-mit-navn.friisberg.dk vise det samme som friisberg.dk
Det er ganske almindeligt og intet at gøre ved det.

/matzon

Fra : Peter G

Dato : 18-10-07 17:29

Brian Matzon <brian@matzon.dk> writes:

> Firmaet hedder: J. Friisberg & Partners
> og det blev lavet af en fyr der hedder Jørgen Friisberg
> (http://www.friisberg.dk/joergen-friisberg/)

Aha.

Dette tyder på at firmaet ikke er i konflikt med hverken Navneloven
eller Domæneloven. Med disse yderligere oplysninger er det også min
vurdering at Lisbeth og datter må finde sig i at "Friisberg & Partners"
fik registreret domænet før dem.

> Det er ganske almindeligt og intet at gøre ved det.

Jeg hænger mig heller ikke i diskussionen om tilknyttede subdomæner, da
dette som udgangspunkt ikke har betydning for den juridiske del af
diskussionen.

--
Mvh./Regards, Peter.

Please, do not toppost.

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 18-10-07 10:25

Lisbet Laursen skrev:
> Til min store forbavselse har jeg lige set at mit [eks]navn optræder som
> adresse på en hjemmeside for et firma som jeg intet har at gøre med.

[osv. osv.]

Jeg takker for alle oplysninger. Så blev jeg noget klogere!

Med venlig hilsen
Lisbet

Fra : Bjarne

Dato : 18-10-07 19:02

Lisbet Laursen skrev:
> [...]
> et firma, jeg intet har at gøre med. Spørgsmålet er her, om det er lovligt?

Selvom friisberg ikke er så hyppigt i DK, findes det også i andre lande,
og derfor er friisberg.com også allerede optaget.

Friisberg.dk er erhvervet på helt legal vis, og jeg kan ikke forestille
mig, at du får ret ved en klage til domæneklagenævnet, eftersom der var
navne-tilknytning ved erhvervelsen og de nu har et firma med
domænenavnet, selvom personen med navnet er ude af billedet.

Opgiv dk-domænet og køb evt. domænet friisberg.net eller friisberg.nu
før andre gør det.

Bjarne

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 19-10-07 13:07

I fik ret. Jeg fulgte et råd her i tråden og spurgte hostmaster.dk. Svaret
var følgende:

"Jeg kan venligst oplyse, at der ikke er tale om en fejl.

Køber man et .dk domænenavn, er det en selv der bestemmer, hvilke
under-domæner (sub-domæner) man vil oprette.

Hvis du mener, at du/I får krænket jeres rettigheder, kan du evt. kontakte
ejeren af domænenavnet, eller kontakte en advokat for at få juridisk
bistand, vi kan desværre ikke hjælpe dig i sagen, da der som sagt er tale
om et underdomæne til "friisberg.dk"."

Med venlig hilsen
Lisbet