Betalig af husleje for en solgt og fraflyt~
Fra : Lighanen

Dato : 17-10-07 17:02

Håber der er en der kan hjælpe mig med følgende problem:

Jeg opsagde en andelslejlighed 1. maj 2007 og fra-flyttede den en uge
efter.
Der var nogle reperationen som boligforeningen tog sig af, og som jeg
har betalt.
Pga. af håndværkermangel blev disse reperatione ikke færdige til den
1. August(3 måneders opsigelse), hvor lejligheden var endeligt opsagt.

Nu vil boligforeningen så at jeg skal betale en måneds ekstra husleje,
da lejligheden ikke var indflytningsklar fra den 1. august...

Kan boligforeningen det?
Denne praksis står ikke beskrevet i boligforeningen vedtægter...

Mvh
Jeppe

Fra : Henning

Dato : 17-10-07 17:51

On Wed, 17 Oct 2007 09:02:18 -0700, Lighanen <jeppebomholt@gmail.com>
wrote:

> [...]
>
>Nu vil boligforeningen så at jeg skal betale en måneds ekstra husleje,
>da lejligheden ikke var indflytningsklar fra den 1. august...

Du er lidt forkert på den - en andelsbolig opsiges ikke, den sælges.
Indtil den er solgt, hænger den tidligere ejer på udgifter tilden.

Dernæst betales der ikke husleje, men derimod boligafgift. Pengene går
til foreningens (dig) daglige drift, afdrag på lån osv.

Fra : Niels Kallehauge

Dato : 17-10-07 21:57

Efter mange tanker skrev Henning:

> [...]
>
> Dernæst betales der ikke husleje, men derimod boligafgift. Pengene går
> til foreningens (dig) daglige drift, afdrag på lån osv.

Jo det er rigtigt som skrevet.
En andelslejlighed opsiges.
Man ejer den ikke, men køber en ret til at bo i ejendommen.
Læs i vedtægterne, og se hvor lang opsigelsesfristen er.
Det er typisk 3 måneder.
Falder 1 august inden for opsigelsesfristen, skal du betale.
Ellers kan de rende og hoppe.
Mvh
Niels

Fra : Henning

Dato : 18-10-07 08:04

>Jo det er rigtigt som skrevet.
>En andelslejlighed opsiges.
>Man ejer den ikke, men køber en ret til at bo i ejendommen.
Korrekt, men så længe din lejlighed ikke er solgt hæfter du stadig
solidarisk overfor foreningen.
>Læs i vedtægterne, og se hvor lang opsigelsesfristen er.
>Det er typisk 3 måneder.
Der er ikke tale om en "opsigelsesfrist".
>Falder 1 august inden for opsigelsesfristen, skal du betale.
>Ellers kan de rende og hoppe.

Du ved ikke hvad du taler om

Læs f.eks. ABF's standardvedtægter, specielt §20
"Opsigelse: (20.1)   En andelshaver kan ikke opsige sit medlemskab
af foreningen og brugsret til boligen, men kan alene udtræde efter
reglerne i §§ 13 19 om overførsel af andelen.

http://www.abf-rep.dk/menu.php?sub=25&VIS=194

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 18-10-07 08:19

"Henning" <nej@tak.invalid> wrote in message

> Du er lidt forkert på den - en andelsbolig opsiges ikke, den sælges.
> Indtil den er solgt, hænger den tidligere ejer på udgifter tilden.

Den er solgt - det fremgår af emnet.

Hvad er der aftalt om reparationerne, og hvad står der i vedtægterne?
Umiddelbart lyder det underligt, at det skulle påvirke næste andelshavers
overtagelse af boligen, at der udestår nogle reparationer. Men hvis der er
tale om at skifte hele gulvet, kan det selvfølgelig være en anden sag.

Fra : Henning

Dato : 18-10-07 08:26

>Den er solgt - det fremgår af emnet.

Naa, der opereres med ordet "opsagt". Og det findes ikke i
andelsverdenen

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 18-10-07 09:27

> Naa, der opereres med ordet "opsagt". Og det findes ikke i
> andelsverdenen

Der står "solgt" og "fraflyttet" i emnet.

Fra : Niels Kallehauge

Dato : 17-10-07 21:59

Efter mange tanker skrev Lighanen:
> [...]
>
> Kan boligforeningen det?
> Denne praksis står ikke beskrevet i boligforeningen vedtægter...

Har svaret i den anden gruppe du har postet til.
Niels

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-10-07 13:05

Lighanen skrev den 17-10-2007 18:02:
> Håber der er en der kan hjælpe mig med følgende problem:
> Kan boligforeningen det?
> Denne praksis står ikke beskrevet i boligforeningen vedtægter...

Er du sikker på, at andelen er solgt?

Det er den andelshaver som har andelen som skal betale boligafgiften!

Hvis du har underskrevet salgspapirerne med overdragelse fra 1. august,
jamen, så hænger den nye andelshaver på boligafgiften fra 1. august.

Ofte er det sådan, at man også betaler 1. måneds boligafgift sammen med
andelsværdien+forbedringer.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Lighanen

Dato : 18-10-07 16:01

Boligen blev som sagt opsagt 1. maj, men 3 måneders opsigelse.
Salget foregik på den måde at boligforeningen køber lejligheden
tilbage og videresælger den.(en regel der forhindre penge under
bordet)
Boligforeningen bestemmer hvad der skal repereres, bestiller
håndværkere og jeg betaler regningen.
Den 1. August overtager boligforeningen så formelt lejlighenden og jeg
får andelsværdien udbetalt.

Men da lejligheden ikke var indflytningsklar 1. August(håndværkerne
var ikke færdige) mener boligforeningen jeg skal betale en måneds
ekstra husleje.
Det er åbentbart mit ansvar at lejligheden er indflytningsklar på
salgsdatoen.
Dette er ikke noget jeg er blevet orienteret om og det står ikke i
vedtægterne.
Men er det virkelig mit ansvar, som andelsboligsælger, at lejligheden
er indflytningsklar den 1. august?
Hvis nu håndværkerne først var færdige 6 måneder efter, ville jeg så
skulle hæfte for 6 måneders ekstra husleje?

Mvh
Jeppe

Fra : Inger Pedersen

Dato : 18-10-07 17:16

Citat:
"Lighanen"
[...]

Det lyder som en temmelig mærkværdig konstruktion, når der er tale om en
andelslejlighed.
Prøv at kontakte ABF eller LLO.

Hilsen Inger

Fra : Henning

Dato : 18-10-07 20:16

On Thu, 18 Oct 2007 18:15:36 +0200, "Inger Pedersen"
<inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

> [...]
>får andelsværdien udbetalt.."
>
>Det lyder som en temmelig mærkværdig konstruktion, når der er tale om en

Lyder meget mærkværdigt - det normale er at bestyrelsen formidler
handlen, men ikke at den køber andelen og videresælger den. Er du helt
sikker på den fremgangsmåde? Ulempen for foreningen ved at købe og
sælge er, at de pludselig risikerer at hænge på et antal lejligheder,
som af den ene eller anden grund ikke kan sælges. Det belaster resten
af foreningen voldsomt og kan i yderste konsekvens betyde dennes
konkurs, og strider i det hele taget mod almindelig andelstanke, hvor
alle hæfter solidarisk til de er udtrådt af foreningen.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 24-10-07 15:27

> Lyder meget mærkværdigt - det normale er at bestyrelsen formidler
> handlen, men ikke at den køber andelen og videresælger den.

Det er nu en meget almindelig fremgangsmåde, især i gamle
andelsboligforeninger, der ønsker at holde fast i den oprindelige
andelstanke.

Jeg bor f.eks. i en 3 en halv værelses lejlighed på 85 kvm på Amager hvor
vi har ovenstående konstruktion.

Den sikrer at andelenes pris holdes på et meget lavt niveau (min andel er
f.eks. omkring 30.000,- kr værd). Til gengæld er der omkring 600 på
venteliste til de 2-4 lejligheder der sælges eksternt hvert år.

> Ulempen for foreningen ved at købe og
> sælge er, at de pludselig risikerer at hænge på et antal lejligheder,
> som af den ene eller anden grund ikke kan sælges.

Med de andelspriser vi har i foreningen vil jeg godt love dig at det
aldrig sker.

--
essport.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 19-10-07 08:55

> Det lyder som en temmelig mærkværdig konstruktion, når der er tale om en
> andelslejlighed.

Det er ikke helt uanmindeligt i kbh; Jeg har kendskab til en
andelsboligforening der praktiserer noget lignende for lejligheder der
"trænger meget". Alle ejendommenes badeværelserne lider under at de er
nedslidte med udtjente installationer og også ofte utætte gulve (revner ved
afløb). Der har man besluttet ikke at tvinge den enkelte andelshaver til at
investere i rep/forbedringer. Istedet overtager foreningen så lejligheden
ved salg og får håndværkere til at lave et nyt badeværselse. Køber betaler
så forbedringen der afskrives på normal vis (20år ?)

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-10-07 21:49

Anders Majland skrev den 19-10-2007 09:54:

> [...]
> ved salg og får håndværkere til at lave et nyt badeværselse. Køber betaler
> så forbedringen der afskrives på normal vis (20år ?)

Ja, der er en lignende betingelse her på ryparken.dk om at foreningen
bestemmer fx at badeværelset skal renoveres for x tusinde kroner.
MEN så snart andelen er overdraget til køber, så skal sælger ikke
længere betale boligafgiften i tilfælde af forsinkede håndværkere.

På den måde får køber også medindflydelse på hvordan badeværelset bliver
lavet fx hvis man vil have bedre fliser eller installationer end
standardpakken.

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-10-07 22:25

Lighanen skrev den 18-10-2007 17:00:
> [...]
> Salget foregik på den måde at boligforeningen køber lejligheden
> tilbage og videresælger den.(en regel der forhindre penge under

Hvis man vil forhindre penge under bordet, så kan man gøre det med
ventelister, hvor salg foregår til den som står øverst på listen.

Adgangen til ventelisten kan så have forskellige kriterier fx man skal
kende en i foreningen for at komme på listen. Eller også åbne ventelister.
Sådan fungerer det her på www.ryparken.dk

> Boligforeningen bestemmer hvad der skal repereres, bestiller
> håndværkere og jeg betaler regningen.
> Den 1. August overtager boligforeningen så formelt lejlighenden og jeg
> får andelsværdien udbetalt.

Tja, hvis man formelt har overtaget lejligheden fra foreningens side, så
må man også formelt stå for betalingen af boligafgiften.

Prøv lige at nærlæse de salgspapirer du har fået.
I den konstruktion du beskriver skulle det være meget underligt, hvis
man ikke har taget højde for den situation som du er landet i.