Fodgængerfelter
Fra : Kasper Katzmann

Dato : 17-10-07 15:43

Hej Gruppe

Hvad siger loven omkring bilisters færdsel omkring fodgængerfelter. *Skal*
de holde tilbage for fodgængere der viser tegn på at ville over
fodgængerfeltet eller er det op til bilisten at afgøre om han vil?

--
/Kasper Katzmann

Det er kun i Jeopardy at svaret kommer før spørgsmålet.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 17-10-07 15:48

"Kasper Katzmann" <nogen@microsoft.com> writes:

>Hvad siger loven omkring bilisters færdsel omkring fodgængerfelter. *Skal*
>de holde tilbage for fodgængere der viser tegn på at ville over
>fodgængerfeltet eller er det op til bilisten at afgøre om han vil?

§ 27 Stk. 7. Kørende, som nærmer sig et fodgængerfelt, der ikke er
reguleret, skal afpasse hastigheden således, at der ikke opstår fare
eller ulempe for gående, som befinder sig i feltet eller er på vej
ud i dette. Den kørende skal om nødvendigt standse for at lade de
gående passere.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 17-10-07 16:55

Klaus Ellegaard skrev noget i stil med:

> [...]
> eller ulempe for gående, som befinder sig i feltet eller er på vej
> ud i dette. Den kørende skal om nødvendigt standse for at lade de

Perfekt. Så har jeg vundet en pizza. Jeg skal tænke på alle jer der har
svaret når jeg gufler den i mig

Tak for de fine svar.

Fra : Nicolai Lang

Dato : 17-10-07 21:36

On Wed, 17 Oct 2007 14:47:46 +0000 (UTC), Klaus Ellegaard
<klausellegaard@msn.com> wrote:

> [...]
>eller ulempe for gående, som befinder sig i feltet eller er på vej
>ud i dette. Den kørende skal om nødvendigt standse for at lade de

Det vil så også sige at jeg ikke behøves at standse (eller tilkendgive
at jeg har til hensigt at standse) hvis der er tale om cyklister der
uden at stige af cyklen kører ud i fodgængerfeltet?

Jeg har altid opfattet det sådan, men har endnu ikke mødt en betjent i
den situation, så den kan efterprøves.

Og bemærk - jeg taler ikke om påkørselsret ;) Det kunne ellers være
underholdende.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-10-07 21:50

Nicolai Lang wrote:

> Det vil så også sige at jeg ikke behøves at standse (eller tilkendgive
> at jeg har til hensigt at standse) hvis der er tale om cyklister der
> uden at stige af cyklen kører ud i fodgængerfeltet?

Hvis der kører en cyklist i nærheden af fodgængerfeltet har du ret i antage
at cyklisten sandsynligvis ikke har til hensigt at køre ud i fodgængerfeltet
Hvis cyklisten kører ud i fodgængerfeltet skal du som du så rigtigt skriver
søge at undgå en påkørsel

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 17-10-07 22:11

Peter Lykkegaard wrote:

> Hvis der kører en cyklist i nærheden af fodgængerfeltet har du ret i
> antage at cyklisten sandsynligvis ikke har til hensigt at køre ud i
> fodgængerfeltet

Hvor har du tilbragt dit vågne liv?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-10-07 22:18

Erik Olsen DK wrote:

> Hvor har du tilbragt dit vågne liv?

Her i de jyske kører vi skam pænt og ordentligt :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Bjarne

Dato : 21-10-07 09:41

Peter Lykkegaard skrev:

> Her i de jyske kører vi skam pænt og ordentligt :)

Hvad har du røget?

Bjarne

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-10-07 09:42

Bjarne wrote:

> Hvad har du røget?

Det må ikke være sjovt for dig at være så mavesur hver dag

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 21-10-07 11:11

Peter Lykkegaard wrote:

> Det må ikke være sjovt for dig at være så mavesur hver dag

Bjarne Nielsen er fuldstændig uberegnelig og blottet for fornuft. Du kan
lige så godt smide ham i filtret først som sidst.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-10-07 11:17

Erik Olsen DK wrote:

> Bjarne Nielsen er fuldstændig uberegnelig og blottet for fornuft. Du
> kan lige så godt smide ham i filtret først som sidst.

Mit mentale filter fungerer fint :)
At smide Bjarne i filteret vil jo ikke filtrere evt svar til Bjarne
På denne måde er det nemmere at se de undertråde der følger i halen på
Bjarnes indlæg

FUT: dk.admin.netikette

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Bjarne

Dato : 25-10-07 13:15

Peter Lykkegaard skrev:

> [...]
> At smide Bjarne i filteret vil jo ikke filtrere evt svar til Bjarne
> På denne måde er det nemmere at se de undertråde der følger i halen på

Du kan godt futte så meget du vil.
Du tilsviner åbenlyst en debatdeltager uden at begrunde det.

Da du ikke har citeret de sætninger, su blev sur over, kommer de her:

Peter: Her i de jyske kører vi skam pænt og ordentligt :)
Bjarne: Hvad har du røget?

Og herefter:
Peter: Det må ikke være sjovt for dig at være så mavesur hver dag

Jeg kan kun undre mig over, at det skulle være surt eller utilladeligt
at spørge "hvad har du røget", som svar på en bemærkning om, at
"Her i de jyske kører vi skam pænt og ordentligt :) "

Dette er ikke et svar til Peter, som i mangel af argumentationsevne er
gået over til at blive personlig og krænkende.
Blot en forklaring, til dem, der måtte læse hans futteri.

Mvh
Bjarne

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-10-07 19:48

Bjarne wrote:

> Du kan godt futte så meget du vil.
> Du tilsviner åbenlyst en debatdeltager uden at begrunde det.

Nu var det Erik der skrev at du er utilregnelig

> Jeg kan kun undre mig over, at det skulle være surt eller utilladeligt
> at spørge "hvad har du røget", som svar på en bemærkning om, at
> "Her i de jyske kører vi skam pænt og ordentligt :) "

At du ikke fatter en ironi så tyk må stå for din egen regning
Jeg svarer blot i den samme tone som du lægger for dagen
Samtidig forsøger jeg at flytter tråden til en mere egnet gruppe da evt svar
er uden for emne i denne gruppe
Men det fattede du tilsyneladende ikke?

> Dette er ikke et svar til Peter, som i mangel af argumentationsevne er
> gået over til at blive personlig og krænkende.
> Blot en forklaring, til dem, der måtte læse hans futteri.

Jeg er tilbøjelig til at give Erik ret ...

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 25-10-07 21:29

Peter Lykkegaard wrote:

> Nu var det Erik der skrev at du er utilregnelig

Jeg kan godt begrunde det hvis der er nogen som er interesseret.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-10-07 22:08

Bjarne wrote:

> Du kan godt futte så meget du vil.

Jeg kan se at du heller ikke kan finde ud af at lave en simpel xpost eller
blot skrive at du har postet samme indlæg i to forskellige grupper - dvs alm
sund fornuft kniber det med

FUT: dk.admin.netikette

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-10-07 15:50

Kasper Katzmann wrote:

> Hvad siger loven omkring bilisters færdsel omkring fodgængerfelter.
> *Skal* de holde tilbage for fodgængere der viser tegn på at ville over
> fodgængerfeltet

Jep

> [...]
skal om nødvendigt standse for at lade de gående passere. "

> eller er det op til bilisten at afgøre om han vil?

Bilisten kan selvfølgelig gøre hvad han vil, men han vil overtræde FÆL hvis
han ikke holder tilbage for fodgængere der er på vej ud i et fodgængerfelt

Det er vist på sin plads at bringe hele afsnittet vedr forpligtigelser over
for gående?

Det ligger i kapitel 4
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2455#K4

"Forpligtelser over for gående

§ 27. Kørende, som møder eller kører forbi gående, skal give den gående tid
til at vige til side samt i øvrigt give den gående fornøden plads på vejen.

Stk. 2. Kørende, som kører over fortov eller gangsti, eller i øvrigt fører
køretøj ind på kørebanen fra udkørsel fra ejendom ved vejen, skal holde
tilbage for gående. Det samme gælder ved kørsel ind på eller over gågade.

Stk. 3. Ved kørsel på gågade skal de kørende udvise særlig agtpågivenhed og
hensynsfuldhed over for gående.

Stk. 4. Ved busstoppested, beliggende ved kanten af cykelsti, hvor
passagererne ikke optages fra eller afsættes på et areal, der er særligt
indrettet for dem, skal de kørende på cykelstien holde tilbage og om
fornødent standse for på- eller afstigende passagerer.

Stk. 5. Ved svingning i vejkryds må kørende ikke være til fare for gående,
der passerer den kørebane, som skal benyttes under den fortsatte kørsel.
Tilsvarende gælder ved kørsel over eller bort fra kørebanen uden for
vejkryds.

Stk. 6. Ved fodgængerfelt på steder, hvor færdslen reguleres af politi eller
ved signalanlæg, skal den kørende, selv om han i øvrigt ifølge signalet
eller politiets tegngivning kan passere fodgængerfeltet, holde tilbage for
gående, som befinder sig i feltet på vej over kørebanen. Er et sådant
fodgængerfelt beliggende ved vejkryds, skal den kørende, som efter svingning
i krydset skal passere feltet, køre med passende lav hastighed og om
nødvendigt standse for at lade de gående passere, som befinder sig i
fodgængerfeltet eller er på vej ud i dette.

[...]

Stk. 8. Kørende skal så vidt muligt undgå, at køretøjet standses i
fodgængerfeltet. "

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Per Christoffersen

Dato : 17-10-07 15:55

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er vist på sin plads at bringe hele afsnittet vedr forpligtigelser
> over for gående?

For dulstændighedens skyld kan vi lige tage denne også:
§ 25. Kørende, som nærmer sig et fodgængerfelt, må ikke foretage overhaling
eller forbikørsel af et andet køretøj, såfremt dette køretøj hindrer fuldt
udsyn over fodgængerfeltet.

+ en bemærkning om, at formuleringen 'kørende' omfatter alle kørende
færdselsarter, inkl. cyklister og knallerter.

Det sidste bare fordi, jeg dagligt oplever, at cyklister tilsyneladende ikke
er klar over dette.

/Per

Fra : S. Hansen

Dato : 22-10-07 09:55

On Wed, 17 Oct 2007 16:55:10 +0200, "Per Christoffersen"
<pc@NIXcomonto.dk> wrote:

> [...]
>færdselsarter, inkl. cyklister og knallerter.
>
>Det sidste bare fordi, jeg dagligt oplever, at cyklister tilsyneladende ikke

Har du nogensinde set en cyklist som kender/respektere FÆL.

Steen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-10-07 10:48

S. Hansen wrote:

> Har du nogensinde set en cyklist som kender/respektere FÆL.

Kender du nogen bilister der respekterer FÆL 100%?

Når jeg kører på cykel så respekterer jeg da FÆL i al almindelighed

Men det sker da at jeg lister mig igennem gågaden hvis der kun er få
mennesker
Typisk jeg kører frem på den anden side af fodgængerfeltet aht de bilister
der ikke har fattet at de skal holde tilbage ved højresving
Osv

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : S. Hansen

Dato : 22-10-07 12:33

On Mon, 22 Oct 2007 11:48:19 +0200, "Peter Lykkegaard"
<plykkegaard@gmail.com> wrote:

> [...]
>Typisk jeg kører frem på den anden side af fodgængerfeltet aht de bilister
>der ikke har fattet at de skal holde tilbage ved højresving

Og fordi du er på cykel er det tilladt at passere forgængerfeltet
selvom der er rødt lys ????

Det er også tilladt cykler at passere venstre om en holdende bil der
skal til højre, og så derefter køre ind foran denne bil og holde midt
i forgængerfeltet, og så iøvrigt være en ½ time om at sætte igang så
man rigtigt kan få generet den højresvingende bilist samt folk der
skal over fodgængerfeltet.
Eller hvad ???

Steen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-10-07 13:55

S. Hansen wrote:

> Og fordi du er på cykel er det tilladt at passere forgængerfeltet
> selvom der er rødt lys ????

Jeg synes nu ikke at jeg skrev at det var tilladt

> Det er også tilladt cykler at passere venstre om en holdende bil der
> skal til højre,

Jep

Nope - jeg skrev:
"Typisk jeg kører frem på den anden side af fodgængerfeltet "

> , og så iøvrigt være en ½ time om at sætte igang
> så man rigtigt kan få generet den højresvingende bilist

Nope det vil være en overtrædelse af FÆL (afsnittet vedr at være til ulempe)

> samt folk der skal over fodgængerfeltet.

Jeg holder ikke i fodgængerfeltet
Jeg skrev:
"Typisk jeg kører frem på den anden side af fodgængerfeltet "

Jeg mente ikke at der var grund til at skrive at der ikke er fodgænger i
feltet eller i nærheden af krydset for den sags skyld

Du kan læse mere om Dansk Cyklist Forbunds reform forslag ved at følge
nedenstående link
http://webhotel.uni2.dk/dcf/cyklist/cyk20401/20401-02.htm

Men her er vi så ovre i den mere politiske afdeling
For indeværende er forslagene ikke vedtaget og denne form for kørsel ikke
tilladt i følge FÆL

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-10-07 14:21

Peter Lykkegaard wrote:

> Jep

Afhænger det ikke af hvordan vejen er indrettet?
Specielt om en eventuel cykelsti er ført helt frem til krydset.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-10-07 15:02

Jesper Lund wrote:

> Afhænger det ikke af hvordan vejen er indrettet?
> Specielt om en eventuel cykelsti er ført helt frem til krydset.

Der står intet i særlige regler for cyklister (§49 + §50)
Udsagnet vil jo også betyde at cyklister skal holde tilbage for
højresvingende bilister og ikke omvendt

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : S. Hansen

Dato : 23-10-07 08:07

On Mon, 22 Oct 2007 14:54:47 +0200, "Peter Lykkegaard"
> [...]

>Jep

>Nope - jeg skrev:
>"Typisk jeg kører frem på den anden side af fodgængerfeltet "

Og passere fodgængerfeltet selvom du har rødt lys ???
Det vil jeg meget gerne se en lov der specifikt giver dig lov til

> [...]
>
>Men her er vi så ovre i den mere politiske afdeling
>For indeværende er forslagene ikke vedtaget og denne form for kørsel ikke

En cykelreform som helt klart favorisere cyklister på bekostning af
andre trafikanter, specielt reglen om at højresvingende samt
ligeudkørende cyklister i et T-kryds skal have lov til at passere for
rødt lys. Gad vide hvor mange fodgænger der køres ned af cyklister
fordi cyklister nu tror de også har forekørselsret selvom der er rødt
lys.

Personligt har jeg allerede idag i mange t-kryds oplevet at jeg som
fodgænger i et fodgængeroverfelt hvor jeg har rent grønt lys oplevet
at være meget tæt på at blive kørt ned af en cyklist som mente han/hun
havde forkørselsret - måske endag ligefrem påkørselsret

Steen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-10-07 08:31

S. Hansen wrote:

> Og passere fodgængerfeltet selvom du har rødt lys ???
> Det vil jeg meget gerne se en lov der specifikt giver dig lov til

Det synes nu at jeg allerede har svaret på?
Men jeg svarer da gerne igen - Jeg skrev ikke at det var tilladt

> [...]
> rødt lys. Gad vide hvor mange fodgænger der køres ned af cyklister
> fordi cyklister nu tror de også har forekørselsret selvom der er rødt

Det fungerer fint i fx Tyskland
Men det er en politisk diskussion

> [...]
> at være meget tæt på at blive kørt ned af en cyklist som mente han/hun
> havde forkørselsret - måske endag ligefrem påkørselsret

Omvendt så kan man føle sig lidt som et fjols ved at holde og vente foran et
fodgængerfelt man ved kun bliver brugt tre gange om dagen
Men det er en politisk diskussion

Du bør i øvrigt være agtpågivende før du går ud i feltet også selvom der er
grønt lys for dig som fodgænger
Signalanlægget kan være i stykker så trafikanterne kan have grønt lys i
stedet for rødt
Der findes eksempler på uopmærksomme trafikanter der kører frem for rødt
Udrykningskøretøj uden sirene sat til etc - så kig op :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : S. Hansen

Dato : 23-10-07 15:22

On Tue, 23 Oct 2007 09:31:25 +0200, "Peter Lykkegaard"
<plykkegaard@gmail.com> wrote:

>Det synes nu at jeg allerede har svaret på?
>Men jeg svarer da gerne igen - Jeg skrev ikke at det var tilladt

Så skriver du altså at du bevidst og med fuldt overlæg
overtræder/ignorere loven

> [...]
>Der findes eksempler på uopmærksomme trafikanter der kører frem for rødt
>Udrykningskøretøj uden sirene sat til etc - så kig op :)

Og for den sags skyld også trafikanter (Biler - cykler) der bevidst
undlader at stoppe for rødt.

Men du har ret i at selvom om man har retten på sin side, så er den
ikke meget værd når man først er kørt ned.

Steen

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 23-10-07 17:48

On Tue, 23 Oct 2007 16:21:48 +0200, S. Hansen
<skidt_fjern_dette@tele2adsl.dk> wrote:

>Men du har ret i at selvom om man har retten på sin side, så er den
>ikke meget værd når man først er kørt ned.
>
>Steen

Her hviler McBaren, han holdt på sin ret

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-10-07 19:26

S. Hansen wrote:

> Så skriver du altså at du bevidst og med fuldt overlæg
> overtræder/ignorere loven

Nu begynder det at dæmre

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : S. Hansen

Dato : 22-10-07 13:22

> [...]

>Typisk jeg kører frem på den anden side af fodgængerfeltet aht de bilister
>der ikke har fattet at de skal holde tilbage ved højresving

Iøvrigt

http://www.bt.dk/article/20071021/krimi/710210363/

Steen

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-10-07 13:44

S. Hansen wrote:

> Iøvrigt
>
> http://www.bt.dk/article/20071021/krimi/710210363/

Jeg er dog ret sikker på at Dansk Forgængerforbund også er generet af
højresvingende billister...

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-10-07 14:03

Jesper Lund wrote:

> Jeg er dog ret sikker på at Dansk Forgængerforbund også er generet af
> højresvingende billister...

Forgænger eller Fodgænger :)

Vi skal også have fat i nakken på medlemmerne af Dansk Fumlegænger Forbund
der vader rundt på cykelstien eller i værste fald træder ud foran
cyklisterne uden at se sig for, går over over for rødt, ikke kan finde ud af
dobbeltrettede cykelstiner, ikke kan finde ud af at gebærde sig på gangstier
hvor cykling er tilladt etc

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Bjarne

Dato : 25-10-07 22:42

Peter Lykkegaard skrev:

> [...]
> dobbeltrettede cykelstiner, ikke kan finde ud af at gebærde sig på gangstier

Kan i ikke forsøge at holde jer til juridiske emner og afklare jeres
fordomme og politik et andet sted?

Bjarne

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-10-07 22:51

Bjarne wrote:

> Kan i ikke forsøge at holde jer til juridiske emner og afklare jeres
> fordomme og politik et andet sted?

Skulle du tygge på det i 3 1/2 dag før du besluttede dig for at komme med en
reprimande?
Eller er det fordi jeg har drillet dig lidt?
Det kan du sagtens gøre bedre - så stram dig an min ven ...

PS: Du glemte followup til d.a.n

XFUT: dk.admin.netikette

- Peter

--