Afvist som kunde pga. addressebeskyttelse?
Fra : Leo Havmøller

Dato : 16-10-07 07:55

Hej,

Er det lovligt at et firma afviser en som kunde blot fordi man har
addressebeskyttelse?

Umiddelbart tror jeg selv at det er jo nok, idet et firma vel selv kan
"vælge" sine kunder efter forgodtbefindende.

Specifikt drejer det sig om det nye mobilselskab BiBoB, hvor jeg har forsøgt
at flytte mit abonnement over.
Jeg har ikke noget imod at udlevere CPR-nummer og addresse til dem (og det
har jeg også gjort), men eftersom deres systemer kan ikke kan kontrollere
mine oplysninger i CPR-registret pga. addressebeskyttelsen har de afvist at
jeg kan blive abonnement hos dem.

Leo Havmøller.

Fra : Hans Poulsen

Dato : 16-10-07 08:43

"Leo Havmøller" <rtxleh@nospam.nospam> skrev bla. i en meddelelse

"Umiddelbart tror jeg selv at det er jo nok, idet et firma vel selv kan
"vælge" sine kunder efter forgodtbefindende".

> Leo Havmøller.

Hovedreglen er, at forretningsdrivende har en såkaldt kontraheringspligt, og
den regel gælder ikke blot i Danmark, men i hele EU.

Den seneste sag, jeg lige kan huske, foregik i Viborg eller Skive: En B &
O-forretning brød sig ikke om at handle med en mand i kvindeklæder,
Kjole-Ole, men blev dømt til det.

Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Fra : Per Christoffersen

Dato : 16-10-07 08:49

"Hans Poulsen" <hans.poulsen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hovedreglen er, at forretningsdrivende har en såkaldt kontraheringspligt,
> og den regel gælder ikke blot i Danmark, men i hele EU.

Jo, men den gælder nok ikke, når firmaet rent faktisk ikke tilbuder den
ydelse, der efterspørges (telefonabbonement med adressebeskyttelse).
Eneste mulighed for at komme igennem med ønsket må være, hvis der er et
lovmæssigt krav om, at teleselskaber skal tilbyde dette. Det er jeg ikke
klar over om der er, men IT- og Telestyrelsen vil vide det
http://www.it-borger.dk/ .

/Per

Fra : Leo Havmøller

Dato : 16-10-07 09:19

> Jo, men den gælder nok ikke, når firmaet rent faktisk ikke tilbuder den
> ydelse, der efterspørges (telefonabbonement med adressebeskyttelse).

Addressebeskyttelse får man hos CPR/folkeregistret, det er ikke en ydelse
teleselskabet udbyder.
Teleselskabet kan eventuelt tilbyde hemmeligt nummer og/eller udeladt
nummer.
Men hvis man har addressebeskyttelse, er det jo nok en god ide at have
udeladt nummer.

Mit spørgsmål er, om det er lovligt at afvise en person som kunde, blot
fordi vedkommende har addressebeskyttelse i folkeregistret.
Det drejer sig pt. om ca. 34000 personer:
http://borsen.dk/livsstil/nyhed/116856/newsfeeds_rss/

Leo Havmøller.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 16-10-07 09:29

"Leo Havmøller" <rtxleh@nospam.nospam> skrev i en meddelelse

> Addressebeskyttelse får man hos CPR/folkeregistret, det er ikke en ydelse
> teleselskabet udbyder.

Det er jeg klar, - men teleselskabet skal tilbyde den ydelse at koordinere
deres oplysninger evt. offentliggørelse af dem med CPR.

> [...]
>
> Mit spørgsmål er, om det er lovligt at afvise en person som kunde, blot
> fordi vedkommende har addressebeskyttelse i folkeregistret.

Og det har du fået delvist svar på:
Du bliver ikke afvist som kunde fordi du har adressebeskyttelse. Du vælger
at sige nej tak til et tilbud der ikke lever op til dine ønsker.
Spørg IT og Telestyrelsen om resten, hvis ikke andre kan komme med svaret
her.

/Per

> Det drejer sig pt. om ca. 34000 personer:

Det er for så vidt ikke relevant hvor mange personer det drejer sig om, -
det er mere et markedsmæssigt spørgsmål for BiBob.

/Per

Fra : Per Christoffersen

Dato : 16-10-07 12:30

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Nu har jeg så læst spørgsmålet igen, og denne gang forstået det rigtigt
Så du kan godt se bort fra mine andre svar.

Bibob vil gerne have en mulighed for at kontrollere at dine
adresseoplysninger er rigtige, og det kan de ikke med deres normale
systemer, fordi du har adressebeskyttelse.
Det stiller jo selvfølgelig sagen noget anderledes.

På den ene side har firmaet et sagligt berettiget krav og ønske om at kunne
kontrollere at dine oplysninger er korrekte. Det er ikke urimeligt/usagligt,
at et firma der opretter løbende abbonnementer kan få verificeret
adresseoplysninger på deres kunder.
På den anden side har du en lovbeskyttet ret til, at få beskyttet din
adresse.

Det er en konflikt mellem to forskellige lovsystemer, og så vil jeg ikke
gætte på udfaldet. Det nærmeste ville måske være, at se om lignende sager
tidligere har fundet en afgørelse et eller andet sted.
Måske Forbrugerstyrelsen www.forbrug.dk eller Teleankenævnet www.teleanke.dk
kan hjælpe på vej.

/Per

Fra : Anders Larsson \(fje~

Dato : 16-10-07 22:46

> [...]
> verificeret adresseoplysninger på deres kunder.
> På den anden side har du en lovbeskyttet ret til, at få beskyttet din

Problemet med verificering af korrekt adresse løses ved at benytte en bopæls
attest. Denne udleveres gratis på folkeregisteret og er en dokumentation for
at pågældende person har en specifik adresse.
Attesten udleveres til personen med adr. beskyttelse, som herefter kan
benytte den som dokumentation for sin adresse.

Andre tele selskaber kræver en bopæls attest for personer der har adresse
beskyttelse, for at kunne oprette abb.

At Bibob ikke kan/vil modtage en bopæls attest er altså en begrænsning bibob
har indført - som ikke har en saglig begrundelse.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Anders Larsson

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-10-07 23:09

"Anders Larsson \(fjern ikke noget fra email adr.\)"
<nospamfilterforsex002@BotNak.dk> wrote in

> At Bibob ikke kan/vil modtage en bopæls attest er altså en begrænsning
> bibob har indført - som ikke har en saglig begrundelse.

Sandsynligvis er grunden at man har valgt ikke at bruge resourcer på den
behandling der skal til - handler om at minimere omkostningerne.

Fra : alexbo

Dato : 16-10-07 23:17

"Anders Larsson skrev

> Attesten udleveres til personen med adr. beskyttelse, som herefter kan
> benytte den som dokumentation for sin adresse.

Hvis denne person flytter til en ny beskyttet adresse, hvilke muligheder har
"firmaet" så?

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 16-10-07 12:13

"Leo Havmøller" skrev

> Er det lovligt at et firma afviser en som kunde blot fordi man har
> addressebeskyttelse?

Nej,
Brugsen f.eks. må ikke nægte at sælge til dig udelukkende fordi du har
adressebeskyttelse.

Dit problem med Bibob skyldes nok at du ønsker kredit, og det er op til
Bibob om de vil give dig det.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leo Havmøller

Dato : 16-10-07 13:02

> Dit problem med Bibob skyldes nok at du ønsker kredit, og det er op til
> Bibob om de vil give dig det.

Nja, det er forudbetaling det hele, så det er der vel ikke så meget kredit
i.

Leo Havmøller.

Fra : Jesper Lund

Dato : 16-10-07 13:19

Leo Havmøller wrote:

> Nja, det er forudbetaling det hele, så det er der vel ikke så
> meget kredit i.

Forbrugindberetningerne fra Sonofon kommer antageligt med en vis
forsinkelse, og derfor er der mulighed for at "overtrække" din konto
(hos Telmore accepteres en negativ saldo i en kort periode).

Fra : Jesper Lund

Dato : 16-10-07 13:21

Jesper Lund wrote:

> Forbrugindberetningerne fra Sonofon kommer antageligt med en vis
> forsinkelse, og derfor er der mulighed for at "overtrække" din
> konto (hos Telmore accepteres en negativ saldo i en kort periode).

Der er også udlandstelefoni inkluderet i Bibob abonnementet...

Fra : Leo Havmøller

Dato : 16-10-07 15:06

> Der er også udlandstelefoni inkluderet i Bibob abonnementet...

Ja OK, så der kan være kreditovervejelser, og BiBoB stempler således alle
med addressebeskyttelse som dårlige betalere

Leo Havmøller.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 16-10-07 15:13

> Ja OK, så der kan være kreditovervejelser, og BiBoB stempler således alle
> med addressebeskyttelse som dårlige betalere

Nej, men når de ikke kan validere adresseoplysningerne synes de måske det er
lidt svært at kontrollere kreditværdigheden.

/Per

Fra : Carsten

Dato : 17-10-07 19:06

"Leo Havmøller" <rtxleh@nospam.nospam> skrev i meddelelsen

> Ja OK, så der kan være kreditovervejelser, og BiBoB stempler således alle
> med addressebeskyttelse som dårlige betalere
>
> Leo Havmøller.

De kan åbenbart ikke finde ud af at håndtere kredit vudering på personer med
beskyttet adresse.
Andre steder omgås man det med at se kundens sygesikring og taste kundens
adresse ind manuelt sammen med cpr. så bliver de to oplysninger holdt op mod
hinanden i systemet også bekræftet, hvor efter at kredit vuderingen bliver
lavet, dertil skal der også ses gyldigt billede id.

Hvis de får en kopi af sygesikring og billede id, så burde det vel kunne
lade sig gøre, med mindre deres system er helt håbløst.

Carsten

Fra : Ralph

Dato : 16-10-07 16:16

> Brugsen f.eks. må ikke nægte at sælge til dig udelukkende fordi du har
> adressebeskyttelse.

Er det ikke firmaets egen sag, personligt har jeg smidt kunder ud der:

1) sagde at "nu har du faneme bare at komme til Esbjerg og ordne det NU!"
2) sagde efter opgradering fra computer 286 ca. 33 Mhz, til pentium ca. 300
Mhz, "kratfædeme ikke troede på at den kunne regne rigtigt når det sku' gå
så pissestærkt"
3) En treide der beskyldte mig for at prøve at snyde ham.

tre kunder på 10 år.

Længere oppe i tråden står der noget om KjoleOle og B&O, var det ikke selve
hovedkontoret der gav forhandleren en næse?

--
Ralph

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-10-07 19:34

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote in

> Længere oppe i tråden står der noget om KjoleOle og B&O, var det ikke
> selve hovedkontoret der gav forhandleren en næse?

Forhandleren blev også dømt i retten.

Fra : Jesper Juul

Dato : 20-10-07 20:56

Henrik Stidsen skrev:
> "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote in

> Forhandleren blev også dømt i retten.

Sikker på det, mener nemlig ikke at den kom så vidt at sagen kom i retten?

Jesper

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-10-07 10:16

Jesper Juul <jesperjuul@gmail.com> wrote in

> Sikker på det, mener nemlig ikke at den kom så vidt at sagen kom i
> retten?

Jeg er faktisk ikke helt sikker på det, kan ikke finde andet end at han har
fået en bøde - http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article320943.ece

Mente han var blevet dømt.

Fra : Jesper Juul

Dato : 22-10-07 14:54

Henrik Stidsen skrev:
> Jesper Juul <jesperjuul@gmail.com> wrote in

> Jeg er faktisk ikke helt sikker på det, kan ikke finde andet end at han har
> [...]

Ja ok, den gik ihvertfald videre end jeg troede, mente nemlig kun at
han fik en lodret ordre fra højere oppe i virksomheden..

Jesper

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-10-07 12:43

Ralph skrev:

> Er det ikke firmaets egen sag, personligt har jeg smidt kunder ud der:

Der var jo en konkret og saglig begrundelse for hvert tilfælde.

--
Bertel

Fra : Hauge

Dato : 16-10-07 17:57

Hejsa

Uden at svare direkte på dit spørgsmål, så er det på samme måde ved 3, men
det kan omgåes ved at tage en kopi af sin seneste lønseddel, og faxe den til
dem.

Mvh Hauge, der har prøvet ovenstående.

Fra : Lars Raaby

Dato : 17-10-07 17:58

Leo Havmøller skrev:
> [...]
> kontrollere mine oplysninger i CPR-registret pga. addressebeskyttelsen
> har de afvist at jeg kan blive abonnement hos dem.

De kan også nægte dig at blive kunde hos dem hvis du er
registreret som dårlig betaler i RKI

--

Venlig Hilsen
Lars Raaby

Fra : Ann

Dato : 17-10-07 18:41

On 16 Okt., 08:54, Leo Havmøller <rtx...@nospam.nospam> wrote:
> [...]
> mine oplysninger i CPR-registret pga. addressebeskyttelsen har de afvist at

Hej Leo

Jeg har også adressebeskyttelse (pga. mit job). Jeg oplever ofte at
det giver problemer - har lige "sloges" med FDB en måned for at få
opgraderet mit medlemskort til MasterCard og husker også andre firmaer
som har "slået sig i tøjret" ... så lige må vi så os om efter et andet
teleselskab end Bibob.

Vi må erkende, at det er prisen vi betaler for at have
adressebeskyttelse.

hilsen

Ann