DR og licensopkrævning
Fra : Peter \(8464\)

Dato : 15-10-07 22:21

Hej!

I forbindelse med DR's konstante jagt på nye licensbetalere kom jeg til at
tænke på, om DR egentlig har myndighed til at udstede bøder til folk som
ikke betaler licens? Man hører ofte at de truer med bål og brand, men hvad
kan de egentlig gøre?

Hvis man undlader at tilmelde sig licens, så kan man jo få besøg af en
licensmand, som man ikke behøver at snakke med. Han kan så komme tilbage med
fogeden, og hvis det så konstateres at man ejer et licenspligtigt apparat -
hvad så? Får man en bøde, eller bliver man bare tilmeldt licens fra dags
dato?

Der er jo også mange tusind danskere som har modtaget et brev hvor man kan
tilmelde sig licens, eller sende en tro&love erklæring hvor man skriver
under på at man ikke har et licenspligtigt apparat. Hvis man lyver og
skriver under på at man ikke ejer et licenspligtigt apparat - har det så en
indvirkning på en evt. bødes størrelse hvis det opdages?

I samme boldgade kan nævnes bøder fra DSB eller et busselskab... hvad skal
der egentlig til for at et firma må udstede bøder?

--
Mvh.
Peter Bak

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-10-07 00:31

On Mon, 15 Oct 2007 23:21:05 +0200, "Peter \(8464\)"
<usenet@vesterbro24.invalid> wrote:

> [...]
>tænke på, om DR egentlig har myndighed til at udstede bøder til folk som
Nej.

>Man hører ofte at de truer med bål og brand, men hvad
>kan de egentlig gøre?
Be dig om at tilmelde dig medielicens + du kan også få en
kontrolafgift.
§ 24. Hvis tilmeldingspligten efter § 5 ikke overholdes, kan DR Licens
opkræve en kontrolafgift. Størrelsen af kontrolafgiften svarer til det
unddragne licensbeløb, dog minimum 500 kr. Indsigelse vedrørende
kontrolafgiften kan indbringes for fogedretten, jf. lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed § 71, stk. 5-8. Licensbetaleren skal fremsætte
begæring herom overfor Skat.

> [...]
>fogeden, og hvis det så konstateres at man ejer et licenspligtigt apparat -
Nu tror jeg ikke de kommer med fogeden, men værste senarie:
kontrolafgift se § 24

>Får man en bøde, eller bliver man bare tilmeldt licens fra dags dato?
kontrolafgift, se nedstående hvis du ikke betaler. Undlader du at
tilmelde dig medielicens kommer der bare mere kontrolafgift og §13.
§ 12. Hvis licensen ikke er betalt inden tre uger efter sidste
rettidige betalingsdato, udskrives en rykkerskrivelse, der omfatter
licensbeløbet og et rykkergebyr, jf. § 2. DR Licens kan gentage denne
rykkerprocedure eller vælge straks at overlade inddrivelsen af
skyldige beløb efter § 13.

Stk. 2. Der påløber renter af såvel licens, gebyr og andre skyldige
beløb fra forfaldsdato, jf. lov om radio- og fjernsynsvirksomhed § 69
a, stk. 2.

§ 13. Hvis licens, påløbne renter, rykkergebyret og andre skyldige
beløb stadig ikke betales fuldt ud, kan DR Licens overlade
inddrivelsen af det skyldige beløb til Skat.

Stk. 2. DR Licens kan endvidere sende kravet til retslig inkasso, jf.
retsplejelovens kap. 45-47 samt skatteinddrivelsesloven.

Stk. 3. DR Licens kan til kreditoplysningsbureauer videregive
oplysninger om licensbetalere, der står i restance til DR Licens, når
gældsforpligtelsen fremgår af en kendelse, eller der er sket en
tilførsel til fogedbogen eller lignende om gældsforpligtelsen,
eventuelt i forbindelse med afgivelse af insolvenserklæring eller
skyldnerens skriftlige erkendelse af gælden.

Stk. 4. Omkostningerne i forbindelse med opkrævning ved retslig
inkasso og ved inddrivelse ved Skat påhviler skyldneren.

> [...]
>skriver under på at man ikke ejer et licenspligtigt apparat - har det så en
>indvirkning på en evt. bødes størrelse hvis det opdages?
(Intet i denne verden tvinger dig til at skrive under.)
kontrolafgift se § 24.

>I samme boldgade kan nævnes bøder fra DSB eller et busselskab... hvad skal
>der egentlig til for at et firma må udstede bøder?
Der er ikke tale om bøder, men om kontrolafgifter.

/Hans

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 21-10-07 16:00

> Der er ikke tale om bøder, men om kontrolafgifter.

<klip>

Takker for svarene!

Fra : JL

Dato : 16-10-07 20:56

"Peter (8464)" <usenet@vesterbro24.invalid> wrote in message

> I samme boldgade kan nævnes bøder fra DSB eller et busselskab...

DSB, busselskaber og metro kan ikke give bøder. (Det kan politiet eller en
domstol.)

De kan derimod give afgifter/udstede en billet på kr 600 som faktisk giver
dig ret til at fortsætte rejsen frem til destinationen. Du har accepteret
disse betingelserne ved at stå på bussen/toget.