information fra sælger
Fra : duff

Dato : 15-10-07 19:22

Stod bag en udlænding i en vareudlevering idag.
Det var helt tydeligt at den stakkels gut bag disken ikke nåede igennem
til ham. Der var nogen seriøse sproglige blokader... engelsk, dansk,
tysk blev forsøgt, men der var ingen tegn på forståelse
Så jeg kom til at tænke.
Hvis sælger ikke kan opfylde sin oplysningspligt overfor køber, kan han
så nægte at sælge til denne?
Hvis ham her købte noget der skulle den mindste info med til, så ville
det være umuligt at formidle.
Kunne man så nægte at sælge til ham?
Kan den handlende efterfølgende påråbe sig "kundens fejl" hvis han
ødelægger et produkt ved en handling, der kunne have været undgået, hvis
man kunne have komunikeret med ham?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 16-10-07 12:01

"duff" <duff@fjerndettenu.com> skrev i en meddelelse
> Hvis sælger ikke kan opfylde sin oplysningspligt overfor køber, kan han så
> nægte at sælge til denne?

Om brugsanvisninger/oplysningspligt:
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/7/

særligt:
"Oplysningerne skal gives på en lettilgængelig måde og skal således være
udformet på et sprog, forbrugeren må forventes at kunne forstå. Typisk
dansk."

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-10-07 12:41

Per Christoffersen skrev:

> særligt:
> "Oplysningerne skal gives på en lettilgængelig måde og skal således være
> udformet på et sprog, forbrugeren må forventes at kunne forstå. Typisk
> dansk."

Det løser ikke problemet. Skal en sælger beherske alle verdens
sprog fordi han risikerer at få kunder der taler dem, må kunder
der ikke har et sprog fælles med sælger, finde sig i ikke at få
nødvendige oplysninger, eller kan sælger nægte at sælge hvis
kunden ikke forstår ham?

Om ikke andet kan han vel løse problemet i praksis ved netop at
holde fast i at de ikke forstår hinanden, og så sige at han
troede at kunden sagde "Farvel og tak".

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 16-10-07 12:51

> Det løser ikke problemet.

Nej men det svarer på spørgsmålet.
Hvis sælger opfylder son oplysningspligt på et sprog som køber må forventes
at kunne forstå (dansk), så kan han sælge varen og have opfyldt sine
forpligtigelser.

At køber så måske ikke kan bruge oplysningerne er altså sælger uvedkommende.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-10-07 14:40

Per Christoffersen skrev:

> [...]
> forpligtigelser.

> At køber så måske ikke kan bruge oplysningerne er altså sælger uvedkommende.

Er det? Hvis køber begynder med at snakke kaudervælsk, kan man
ikke forvente at han kan forstå dansk.

Hvis det er uafhængigt af hvad sprog køber rent faktisk snakker,
hvorfor står der så ikke bare at oplysningerne skal gives på
dansk?

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 16-10-07 15:15

> Hvis det er uafhængigt af hvad sprog køber rent faktisk snakker,
> hvorfor står der så ikke bare at oplysningerne skal gives på
> dansk?

Fordi de evt. kan gives på et andet sprog også, feks. skandinavisk eller i
visse situationer engelsk.

/Per

Fra : duff

Dato : 16-10-07 18:50

Per Christoffersen skrev:
> [...]
> "Oplysningerne skal gives på en lettilgængelig måde og skal således være
> udformet på et sprog, forbrugeren må forventes at kunne forstå. Typisk

Så fx sagen med kunden der brændse sin plæneklipper af fordi hun ikke
specifikt havde fået at vide der sku olie på.. Den var faldet ud til
sælgers fordel, hvis kunden ikke kunne forstå hvad sælgeren sagde?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 17-10-07 10:58

> [...]
> specifikt havde fået at vide der sku olie på.. Den var faldet ud til
> sælgers fordel, hvis kunden ikke kunne forstå hvad sælgeren sagde?

Det kommer da an på hvad sælgeren sagde, og på hvilken måde.

Sagen handler jo om, at der slet ikke var givet tilstrækkelige oplysninger
(efter et i flertal i FKNs mening), og ikke i hvilken form informationerne
var givet.

Jeg kan ikke tolke udlægningen på forbrug.dk (som jeg linkede til tidligere)
på anden måde end at det i normalsituationer er tilstrækkeligt at tilbyde
vejledningen på dansk (altså et sprog som modtageren kan forventes at
forstå).
Det påhviler altså ikke sælger at kunne levere en vejledning i et hvilket
som helst sprog, uanset at køber måske kun behersker dette sprog.

Note:
Sælger man særlige varer er det måske lidt anderledes. Feks. ved produkter
målrettet blinde kan det nok ikke være forventeligt, at køberen kan læse
alm. tekst på papir

/Per