Trekant kørsel.
Fra : obak

Dato : 14-10-07 19:08

Som ansat i fvst. bliver jeg bedt om at køre til en anden arbejdsplads end
min normale.

Fra mit hjem til min normale arbejdsplads har jeg ca 40 km.

Da det er meget nærmere at køre fra mit hjem og til den anden arbejdsplads
køre jeg den direkte vej.

Så går fvst ihenhold til deres regler ind og trækker de km jeg har til min
normale arbejdsplads fra, med henvisning til at dem kan jeg trække fra over
min skattebillet. Fint nok men kan jeg nu også det.

Jeg mener kun man kan trække de km. fra man oprindeligt kører. ??

P.s der går ca en uge før jeg kan svarer igen.

Fra : Karl Erik

Dato : 14-10-07 20:06

Den Sun, 14 Oct 2007 20:08:04 +0200 skrev obak:

> [...]
>
> Jeg mener kun man kan trække de km. fra man oprindeligt kører. ??
>
> P.s der går ca en uge før jeg kan svarer igen.

Hvis din ansættelseskontrakt siger, at du har fast arbejdssted, skal du
iflg. mange overenskomster, have kørepenge fra det faste arbejdssted til
det nye arbejdssted. Hvad du kan trække fra på selvangivelsen, rager ikke
fvst. Men check lige med fagforening/overenskomst.

mvh.
Karl Erik.

Fra : alexbo

Dato : 14-10-07 20:47

"obak" skrev

> Så går fvst ihenhold til deres regler ind og trækker de km jeg har til min
> normale arbejdsplads fra,
Trækker fra hvad?

>med henvisning til at dem kan jeg trække fra over
> min skattebillet. Fint nok men kan jeg nu også det.
Nej.

Hvem er fvst?
Hvilke regler mener du?
Hvilken bilordning har du?
Skattefri kørselsgodtgørelse i egen bil formentlig, så kan du selvfølgelig
ikke få godtgørelse for km. du ikke kører.
Hvordan får du en trekant ud af at køre til en anden arbejdsplads?
Hvis du reelt kører i en trekant og ikke får godtgørelse har du selvfølgelig
ret til det normale befordringsfradrag.
Man kan for øvrigt ikke trække noget som helst fra over skattebilletten.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 14-10-07 21:17

On Sun, 14 Oct 2007 20:08:04 +0200, "obak" <obfjernes@klatterup.dk>
wrote:

> [...]
>normale arbejdsplads fra, med henvisning til at dem kan jeg trække fra over
>min skattebillet. Fint nok men kan jeg nu også det.
Du kan kun trække befordringsudgifter på for kørsen mellem fast bopæl
og indtægtsgivende arbejdssted.
Og kun hvis du rent faktisk møder op på indtægtsgivende arbejdssted.
(Der er special regler for folk med skiftende arbejdssteder)

Så bliver man bedt om at møde op på en af arbejdsgivers andre adresser
(eller kursus/skole/efteruddannelse) og man køre direkte fra fast
bopæl til denne adresse og hjem ved fyraften, ja så er der bare ikke
befordringsfradrag for den dag.

Jeg syntes at læse at fvst giver dig en befordringsgodtgørelse og at
det er i denne at der foretages et fradrag der er lig det du har i
befordringsfraddrag ?

Det er arbejdsgiver hovedpine hvordan han nu vil udbetale
befordringsgodtgørelse, bare synd for dig at du ikke har dit
befordringsfradrag og at arbejdsgiver trækker et tilsvarende beløb i
kørselsgodtgørelsen. De 2 ting (befordringsfradrag og
kørselsgodtgørelsen) har intet med hinanden at gøre.
Trist at specielt offentlige arbejdsgivere ikke har opfattet dette
endnu.

Hvilke regler og satser der er for befordringsgodtgørelse er op til
arbejdsgiver, ofte er det dog reguleret af evt. (hoved)overenskomst
og/eller evt. lokalaftaler.

/Hans

Fra : Jens

Dato : 14-10-07 22:04

obak <obfjernes@klatterup.dk> wrote:

> Som ansat i fvst. bliver jeg bedt om at køre til en anden arbejdsplads end
> min normale.

Jeg går ud fra at fvst. er en offentlig myndighed - og at den anden
arbejdsplads er midlertidig.

> Fra mit hjem til min normale arbejdsplads har jeg ca 40 km.
>
> Da det er meget nærmere at køre fra mit hjem og til den anden arbejdsplads
> køre jeg den direkte vej.

Det fremgår ikke om den anden arbejdsplads er nærmere dit hjem, eller
det blot er nærmere at køre direkte end via din normale arbejdsplads.

> Så går fvst ihenhold til deres regler ind og trækker de km jeg har til min
> normale arbejdsplads fra, med henvisning til at dem kan jeg trække fra over
> min skattebillet. Fint nok men kan jeg nu også det.

Du kan kun foretage fradrag for transport de dage du har været på stedet
og med de afstande der er, kørt i bil.

Mange offentlige arbejdspladser kløjs i reglerne, som er beskrevet i
"Tjenesterejseaftalen" og udmøntet i "Personaleadministrativ Vejledning"
(PAV)

<http://pav.perst.dk/> (kræver tilmelding).

Udgangspunktet er at de ansatte skal have godtgjort de merudgifter de
påføres af tjenesterejsen/udstationeringen. Problemet det rejser er, at
der dermed skal indregnes omkostninger som er fiktive, nemlig den
daglige transport, som du nu ikke længere foretager mellem hjem og det
normale arbejdssted.

Der er ingen fastsat takst for din udgift til din daglige transport til
og fra arbejde, derfor er prisen herfor vanskelig at fastsætte - og i
øvrigt er den helt og aldeles en privat udgift, idet det ikke kommer
nogen ved om du kører i en 40 år gammel Trabant eller i en splinterny
Rolls Royce - kører med naboen eller tager bussen for den sags skyld.

Fvst. gør den fejl, at de fratrækker "afstand" i stedet for udgifter -
formodentlig fordi udgifterne er for vanskelige at håndtere. Dermed
anlægger de den antagelse at dine udgifter er præcis de samme 1,78 kr/km
(ikke helt sikker) som den godtgørelse man vil betale dig for din
kørsel. Sammenhold med, hvilket fradrag skattevæsenet vil give for den
samme afstand. Det er Skats bedømmelse af dine udgifter - men de er også
fiktive.

Du kan vælge:

1. Tag i mod Fvst. "tilbud" - kom videre med dit liv (indtil du skal
tale med Skat)

2. Brug Skats vurdering af dine transportomkostninger som udgangspunkt
for beregningen af den transportgodtgørelse du skal have. Antal km
mellem hjem og "anden arbejdsplads" gange 1,78. Fra tallet trækkes Skats
vurdering (dit transportfradrag). Hvorledes det efterfølgende stiller
dig i forhold til Skat kan jeg ikke bedømme.

3. Hvis Fvst. "tilbud" synes helt umuligt at godtage kan du afvise at
bruge din bil til projektet. Derefter skal Fvst. planlægge din rejse -
som udgangspunkt fra dit normale arbejdssted (hvorved diskussion om
"merudgifter" undgås), eller fra hjemmet (hvorved diskussionen om de
sparede kørselsudgifter genopstår). I almindelighed diskuteres sparede
kørselsudgifter dog kun i forbindelse med udbetaling af godtgørelse i
egen bil. Jeg har aldrig hørt om tilfælde, hvor der er blevet reduceret
i godtgørelsen af en billetudgift fordi man havde sparet kørsel til det
faste arbejdssted

> Jeg mener kun man kan trække de km. fra man oprindeligt kører. ??

Man kan fratrække for afstanden til det sted man arbejder - de dage man
gør det. "Oprindeligt" har noget fiktivt i sig

> P.s der går ca en uge før jeg kan svarer igen.

Surt
--

Jens

Fra : obak

Dato : 19-10-07 17:06

"obak" <obfjernes@klatterup.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg mener kun man kan trække de km. fra man oprindeligt kører. ??
>
> P.s der går ca en uge før jeg kan svarer igen.

Af en eller anden grund har jeg ikke kunne læse jeres svar her, men har via
Google newsgroups læst hvad i har skrevet. Tak

Jeg har fået svar på det jeg søgte.

Fra : obak

Dato : 19-10-07 18:12

On 14 Okt., 22:16, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk>
wrote:

> [...]
>
> Hvilke regler og satser der er for befordringsgodtgørelse er op til
> arbejdsgiver, ofte er det dog reguleret af evt. (hoved)overenskomst

Tak for dit svar, for at gør det hele lidt mere konkret, så forholder
det sig således at der er indgået en aftale mellem mig og Fvst
(Fødevarestyrelsen) at i forbindelse med uddannelse, så betaler Fvst
for befordring mellem min adresse og min IKKE faste praktiksteder ,ed
et skattefrit km godtgørelse. Fint nok, men i henhold til Fvst.
interne regler fratrækker de forlods afstanden fra mit normale
praktiksted og så den afstand som jeg aflægger til mit midlertidige
praktiksted. IDET de siger at jeg er berrettiget til via mit normale
befordringsfradrag at fratrække den afstand.
Det er det sidste jeg har lidt svært ved at se logikken i ??

Håber det gør det hele lidt mere forståligt.

Fra : Jens

Dato : 19-10-07 20:59

obak <ob@klatterup.dk> wrote:

> [...]
> befordringsfradrag at fratrække den afstand.
> Det er det sidste jeg har lidt svært ved at se logikken i ??

Det kan Skat heller ikke:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=130748

Du kan fratrække for den afstand der er mellem dit hjem og din aktuelle
arbejdsplads.

Det Fvst. efter de normale regler skal dække er dine "merudgifter",
forbundet med det midlertidige arbejdssted. Hvad disse "merudgifter"
udgør, afgøres konkret i det enkelte tilfælde. Finansministeriets
"Personaleadministrativ Vejledning" giver retningslinier og en række
eksempler.

<http://pav.perst.dk/> (kræver tilmelding)

> Håber det gør det hele lidt mere forståligt.

Det fremgår fortsat ikke om transporten til dit midlertidige praktiksted
er kortere eller længere end til det faste arbejdssted.

I øvrigt er alle svar givet under den forudsætning, at der er tale om
lønnet beskæftigelse.
--

Jens

Fra : obak

Dato : 20-10-07 20:04

"Jens" <spam@spam.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det fremgår fortsat ikke om transporten til dit midlertidige praktiksted
> er kortere eller længere end til det faste arbejdssted.

Den er længere.

Det jeg vil frem til er ok, at jeg på min selvagivelse trækker afstanden fra
min normale arbejdsplads fra, når jeg ikke køre den turen. ??

Og ja der er tale om lønnet arbejde.