Opsagt og overarbejde
Fra : Ukendt

Dato : 11-10-07 10:23

Hej NG

Jeg har opsagt min stilling (med fratrædelse pr. 31 okt.) da jeg har fået
job hos et andet firma.
Nu kommer min nuværende chef og forlanger at jeg skal tage overarbejde nogle
dage i den tid jeg har tilbage, da der er kommet en ordre ind, og han ikke
kan nå at få ansat en ny medarbejder.

Hvordan står jeg? Kan jeg sige nej til det, eller er jeg tvungen til at tage
det?

Mvh
CLIX

Fra : Brian og Charlotte

Dato : 11-10-07 11:18

Hvad er der anført i din ansættelsesaftale ang. overarbejde?

Hvis der er anført at overarbejde kan forekomme, ja så gælder denne
bestemmelse også i opsigelsesperioden. Dog skal du selvfølgelig honoreres
herfor, med mindre du ansat med jobløn.

Mvh,
Brian R.

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-10-07 12:08

Brian og Charlotte skrev den 11-10-2007 12:18:
> [...]
>
> Hvis der er anført at overarbejde kan forekomme, ja så gælder denne
> bestemmelse også i opsigelsesperioden. Dog skal du selvfølgelig honoreres

Hvad er jobløn?

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Brian og Charlotte

Dato : 11-10-07 12:14

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvad er jobløn?

Jobløn er når du er ansat uden fast arbejdstid til at udfylde en bestemt
funktion / job. Da får man sin løn for udføre "jobbet" - om det tager 30
eller 50 timer er underordnet.

Dermed mister ord som overarbejde, afspadsering, overtidsbetaling deres
betydning.

Mvh,
Brian R.

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-10-07 13:28

Brian og Charlotte skrev den 11-10-2007 13:14:
> [...]
> eller 50 timer er underordnet.
>
> Dermed mister ord som overarbejde, afspadsering, overtidsbetaling deres

tak skipper...... så skal lønnen edderhugme også være derefter.

Jobløns-ordninger som beskrevet på
http://www.jordbrugsakademikerne.dk/Documents/Jobl%BFn/Jobl%BFn.pdf er
en blankocheck for arbejdsgiveren til at sende opgaver til lønmodtageren.

Udover øget arbejdspres for lønmodtager, så sparer arbejdsgiveren også
på administrationen af timer.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 11-10-07 13:37

> tak skipper...... så skal lønnen edderhugme også være derefter.

Eller en meget klar og tydeligt afgrænset jobbeskrivelse.
- men det er som regel ikke det der ligger i det fra arbejdsgiverens side...

/Per

Fra : Bjarne

Dato : 11-10-07 12:21

CLIX skrev:
> [...]
> kan nå at få ansat en ny medarbejder.
>
> Hvordan står jeg? Kan jeg sige nej til det, eller er jeg tvungen til at tage

Jeg har svært ved at se, at der skulle gælde andre regler for den tid,
du har tilbage. Du arbejder jo på samme vilkår indtil sidste arbejdsdag,
og så er det slut.
Den 31.10. kan du næppe beordres til at arbejde længere end til klokken
23:59.
Forskellen er, at evt. aftaler om afspadsering i efterfølgende måneder
naturligvis ikke kan komme til anvendelse, så eneste mulighed er udbetaling.

Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-07 13:03

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Forskellen er, at evt. aftaler om afspadsering i efterfølgende måneder
> naturligvis ikke kan komme til anvendelse, så eneste mulighed er

Jeg er ansat som funktionær på en standardkontrakt.
Men det jeg kan frygte, er at jeg kan være uheldig, at komme til at arbejde
næsten i døgndrift det sidste stykke tid jeg er ansat, for at han kan få
mest mulig ud af det uden det koster ham én krone.

CLIX

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-10-07 13:21

CLIX skrev den 11-10-2007 14:02:

> Jeg er ansat som funktionær på en standardkontrakt.

Der er - uanset man arbejdsgivere som gerne vil kalde deres egne
kontrakter for standard. Måske for dem selv - ikke noget som en standard
indenfor ansættelseskontrakt.

Der er en lov om, hvilke oplysninger som skal stå på kontrakten. Men
hvad oplysningerne siger kan være temmelig forskellig.

Hvad siger din ansættelseskontrakt og evt. din overenskomst om overarbejde?

> Men det jeg kan frygte, er at jeg kan være uheldig, at komme til at arbejde
> næsten i døgndrift det sidste stykke tid jeg er ansat, for at han kan få
> mest mulig ud af det uden det koster ham én krone.

Tja, så er der kun en ting for: en sygemelding! Tal med din læge om fx
stress.

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-07 08:42

> Tja, så er der kun en ting for: en sygemelding! Tal med din læge om fx
> stress.

Nu er jeg på ingen måde intereseret i at sygemelde mig, for det er slet ikke
det det handler om. Det er bare om jeg kan være tvungen til at arbejde
urimeligt meget i den sidste tid.

CLIX

Fra : Bjarne

Dato : 12-10-07 09:26

CLIX skrev:

> Nu er jeg på ingen måde intereseret i at sygemelde mig, for det er slet ikke
> det det handler om. Det er bare om jeg kan være tvungen til at arbejde
> urimeligt meget i den sidste tid.

Og her er problemet, at tærskelen for hvad der er rimeligt er den samme
som hvis du ikke skulle holde op.
Overarbejdet skal altså være så urimeligt, at du også normalt ville
kunne sige fra, eller din tillidsrepræsentant kunne blande sig.

Du skal selvfølgelig ikke opfordres her til at sygemelde dig hvis du
ikke føler dig syg, men man kan blive presset så hårdt, at man bliver
uarbejdsdygtig. Dvs at du ikke er klassisk "syg" med brækket tå eller
influenza, men uarbejdsdygtig forårsaget af det du udsættes for.

Bjarne

Fra : Peter Knutsen

Dato : 12-10-07 21:03

Bjarne wrote:

> [...]
> uarbejdsdygtig. Dvs at du ikke er klassisk "syg" med brækket tå eller
> influenza, men uarbejdsdygtig forårsaget af det du udsættes for.

Alvorligt søvnbesvær eller lignende, f.eks. Og det jeg skriver skal
absolut ikke opfattes som en opfordring til CLIX om at pjække. Jeg
opfordrer ham kun til at lytte til sin krop, og være opmærksom på
eventuelle symptomer.

Det er jo også vigtigt at han er i god form når han møder op på sin nye
arbejdsplads.

Men mon ikke det går alt sammen? De fleste arbejdsgivere er vel i og for
sig menneskelige, inderst inde. Der er sikkert kun tale om 3-4 timers
overarbejde om ugen, altså noget forholdsvis almindeligt...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : alexbo

Dato : 11-10-07 13:39

"CLIX" <bn(a)formprint.dk> skrev i

> Men det jeg kan frygte, er at jeg kan være uheldig, at komme til at
> arbejde
> næsten i døgndrift det sidste stykke tid jeg er ansat,

Det kan du, men i øjeblikket virker som at arbejdsgiveren er uheldig med, at
du ikke gider lave noget det sidste stykke tid.
Som Brian skriver er situationen uændret fra før du sagde op, hvis du ville
have sagt ja til overarbejde før, så gør det også nu.

Men du kan da lægge dig syg med stress, bare ved tanken om hvad
arbejdsgiveren kan finde på,
så er det næsten hans egen skyld du ikke møder op resten af tiden.

mvh
Alex Christensen

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 11-10-07 19:00

alexbo wrote:

> Men du kan da lægge dig syg med stress, bare ved tanken om hvad
> arbejdsgiveren kan finde på,
> så er det næsten hans egen skyld du ikke møder op resten af tiden.

Det kan være upraktisk at gøre sig uvenner med en arbejdsgiver for lidt
overarbejde i den sidste tid af ansættelsen. Det kan skade en selv på
længere sigt hos andre arbejdsgivere, nogle af dem kender hinanden. Den
bedste løsning kan være ikke at sige nej, men tage lidt overarbejde uden
at arbejde for ivrigt, og snakke sig fra resten.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-07 08:47

> Det kan du, men i øjeblikket virker som at arbejdsgiveren er uheldig med,
> at du ikke gider lave noget det sidste stykke tid.

Hvordan dælen kan du få det ud af det.
Jeg har altid passet mit job, og vil også gøre det i den tid der er tilbage,
men der skal stadig være mening med galskaben.

> Men du kan da lægge dig syg med stress, bare ved tanken om hvad
> arbejdsgiveren kan finde på,
> så er det næsten hans egen skyld du ikke møder op resten af tiden.

Som skrevet andet sted, skal jeg ikke lægge mig syg. Det vil jo netop være
et tegn på at jeg ikke gad lave noget.

CLIX

Fra : Bjarne

Dato : 12-10-07 09:31

CLIX skrev:

> Hvordan dælen kan du få det ud af det.
> Jeg har altid passet mit job, og vil også gøre det i den tid der er tilbage,
> men der skal stadig være mening med galskaben.

Deasværre skal man regne med at hvis man fortæller om sig selv i en
nyhedsgruppe, er der somme tider smålige idioter, der gerne vil vende
sagen på hovedet og gøre nar.

Det er noget fordrukkent vrøvl.
Man skal selvfølgelig melde sig uarbejdsdygtig på grund af stress, hvis
det er tilfældet. Uanset om man objektivt bliver jagtet af
arbejdsgiveren eller det "kun" er noget man oplever, som herr Perfid
antyder. Man skal nemlig ikke gå på arbejde, hvis lægen vurderer, at det
skader helbredet, og stress er i høj grad skadeligt.

Bjarne

Fra : alexbo

Dato : 12-10-07 14:18

"CLIX" skrev

> Jeg har altid passet mit job, og vil også gøre det i den tid der er
tilbage,
> men der skal stadig være mening med galskaben.

Ja, men er der nogen grund til at tro andet, bortset fra i dit hoved.
Du spørger om du er tvunget til at tage overarbejde, du frygter at blive
forfærdeligt udnyttet.

Det første svar du fik, gik på at hvis overarbejde er normalt, er det ikke
anderledes i opsigelsesperioden.
Men hvis du har arbejdet i firmaet i 12 år uden overarbejde er det
forståeligt du synes det er lige mærkeligt nok.
Det ved kun du selv.
Jeg fik indtrykket af at du er så bange for at blive misbrugt at du hellere
ville blive væk.
Jeg kan ikke se det forfærdelige i at gøre en ekstra indsats for firmaet,
for at hjælpe dem over de problemer det giver at du har sagt op.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjarne

Dato : 12-10-07 16:48

alexbo skrev:
> [...]
>
> Ja, men er der nogen grund til at tro andet, bortset fra i dit hoved.
> Du spørger om du er tvunget til at tage overarbejde, du frygter at blive
Udtrykket 'forfærdeligt' er en typisk plat sarkastisk overdrivelse.
Spørgsmål om 'frygt' hører hjemme andre steder, men spørgsmål om, hvilke
rettigheder man har, hvis man bliver urimeligt udnyttet, er ganske
relevante.

> [...]
> Men hvis du har arbejdet i firmaet i 12 år uden overarbejde er det
> forståeligt du synes det er lige mærkeligt nok.
Og den der ved allermindst om det er Alex. Som til gengæld er mest ivrig
efter at spille bedrevidende.
> Jeg fik indtrykket af at du er så bange for at blive misbrugt at du hellere
> ville blive væk.
Hvorfor holde sig til det der står i indlæggene, hvis det er sjovere at
henvise til sine 'indtryk'?
> Jeg kan ikke se det forfærdelige i at gøre en ekstra indsats for firmaet,
> for at hjælpe dem over de problemer det giver at du har sagt op.
Det er jo strengt taget noget så inderligt ligegyldigt, om Alex kan "se"
noget forfærdeligt i det.
På hvilket juridisk grundlag skulle en medarbejder skylde et firma en
"ekstra indsats" ud over at overholde opsigelsesvarslet?

Bjarne

Fra : Peter Knutsen

Dato : 12-10-07 21:06

alexbo wrote:
[...]
> [...]
> Jeg kan ikke se det forfærdelige i at gøre en ekstra indsats for firmaet,
> for at hjælpe dem over de problemer det giver at du har sagt op.

Når han har sagt sin stilling op, for at søge andetsteds, så må det i
sidste ende skyldes at han har en fornemmelse af at græsset er grønnere
ovre på den anden bred - hvad det meget vel kan være.

Arbejdsgivere er ofte alt for dårlige til at tage ansvar for såvel
sygefravær som medarbejderflugt.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Peter Knutsen

Dato : 12-10-07 21:00

CLIX wrote:
> [...]
> næsten i døgndrift det sidste stykke tid jeg er ansat, for at han kan få
> mest mulig ud af det uden det koster ham én krone.

Er der ikke en regel om maks. 48 timer om ugen?

Alternativt kan det jo ske at du bliver syg, hvis du får for meget
overarbejde. Det er set før - *mange* gange før.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Codexx

Dato : 11-10-07 13:37

On 11 Okt., 14:02, "CLIX" <bn(a)formprint.dk> wrote:

> [...]
> næsten i døgndrift det sidste stykke tid jeg er ansat, for at han kan få
> mest mulig ud af det uden det koster ham én krone.

Forudsat du ikke er omfattet af overenskomst, eller overenskomsten
ikke nævner overarbejde:

Som funktionær har du pligt til at udføre overarbejde indenfor
rimelighedens grænser, når særlige driftsmæssige behov kræver det.. Med
mindre andet er aftalt, eller følger af branchekutyme, har du ikke
krav på yderligere betaling herfor. (jf. H. G. Carlsen, Dansk
Funktionærret s. 118.)

Hvad står i ansættelsekontrakten?

Derudover kan man dog overveje arbejdsgiverens sanktionsmuligheder
hvis du erklærer du ikke kan arbejde over....

/Bacher

Fra : Henning

Dato : 12-10-07 11:19

On Thu, 11 Oct 2007 11:22:42 +0200, "CLIX" <bn(a)formprint.dk> wrote:

> [...]
>kan nå at få ansat en ny medarbejder.
>
>Hvordan står jeg? Kan jeg sige nej til det, eller er jeg tvungen til at tage

Hvad siger din tillidsmand/fagforening?