Parkeringsbøde ?
Fra : Per Jensen

Dato : 10-10-07 23:05

Hej Gruppe.

I forbindelse med parkering i københavn har jeg fået raget en
parkeringsbøde til mig uventet.

Jeg smed bilen på Otto Mønsteds gade som så mange andre gange - der var
ikke noget særligt skiltning i den enede af gaden hvor jeg holdt. På den
modsatte side af gaden stod der en p-automat, og jeg postede således 50
kroner i denne, i god tro om, at jeg holdte i en gyldig p-zone.

Det viste sig så, at jeg tilsyneladende holdte på den eneste gade der,
som er forbeholdt politiet. Hvis der holdt politibiler, havde jeg nok
lugtet lunten, men nu holdt der jo alt muligt blandet.

Er der nogen chance for at få parkering københavn til at æde p-biletten
til 50 kroner, da denne er købt 100% i god tro ? Jeg respekterer fuldt
ud bøden på 510 kroner, men ærligt talt, jeg har sku smidt dyre penge
efter en gyldig p-billet.

Er der noget håb, eller skal jeg hele vejen i retten for at få bare en
lille smule medhold i sagen ?

// Per.

Fra : F.Syndergaard

Dato : 10-10-07 23:51

Du kan jo prøve dette:
http://www.sfk.dk/bastaparkering/
--
MVH.
Finni

Fra : Rea721

Dato : 11-10-07 00:01

"F.Syndergaard" <finnis@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan jo prøve dette:
> http://www.sfk.dk/bastaparkering/

Hvad skulle det hjælpe???
Han har parkeret ulovligt, har accepteret bøden...så ?????

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende
skal overholde hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min

Fra : Bjarne

Dato : 11-10-07 10:10

F.Syndergaard skrev:
> Du kan jo prøve dette:
> http://www.sfk.dk/bastaparkering/

Det var da ret sejt.

Er den holdbar?

Jeg undrer mig forøvrigt både over spørgsmålet, men især nogle af svarene.
Hvoraf læser svarerne, at spørgeren ikke handlede i god tro, og
hvorledes er parkeringsreglerne markeret?

Bjarne

Fra : Rea721

Dato : 10-10-07 23:57

> [...]

> tro ? Jeg respekterer fuldt ud bøden på 510 kroner, men
> ærligt talt, jeg har sku smidt dyre penge efter en gyldig

Dyre penge???? Du har jo parkeret ulovligt...og accepteret bøden.

> Er der noget håb, eller skal jeg hele vejen i retten for
> at få bare en lille smule medhold i sagen ?

Gå i retten for 50 kr...som du selv har "dummet" dig med?? Jeg håber blot
det er din spøg???

Bortset fra det. Intet håb what so ever.... Hvad vil du gå i retten med??
Hvem vil du stævne?? Hvem har opførst sig uretfærdigt over for dig?? Hvem
har lavet aftalebrud??

KBH kommune har ikke gjort noget forkert.
Du har parkeret ulovligt og accepteret bøden...så hvad er der tilbage?? 50
kr?? En pizza mindre i år??

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-10-07 00:29

Per Jensen skrev:

> Er der noget håb, eller skal jeg hele vejen i retten for at få bare en
> lille smule medhold i sagen ?

Du kommer aldrig i retten for sådan en petitesse. Og hvis du
gjorde, ville du tabe. Du kan ikke bebrejde andre end dig selv
hvad der er sket.

--
Bertel

Fra : Peter K

Dato : 11-10-07 10:12

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> wrote in

> Du kommer aldrig i retten for sådan en petitesse. Og hvis du
> gjorde, ville du tabe. Du kan ikke bebrejde andre end dig selv
> hvad der er sket.

Men hvad med hans påstand om at der ikke er skiltning der forbyder
parkering? Skal kommunen ikke skilte der hvor der er særlig
parkeringsregler (såsom at området er forbeholdt politiet)?

/Peter

Fra : Per Christoffersen

Dato : 11-10-07 10:21

"Peter K" <xdzgor@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> parkering? Skal kommunen ikke skilte der hvor der er særlig
> parkeringsregler (såsom at området er forbeholdt politiet)?

Eftersom p-bøden jo tilsyneladende er accepteret, er det vanskeligt at
argumentere med, at det ikke af skiltningen fremgik, at parkering var
forbudt.
Hvis dette argument skal i spil, så må man gå hele vejen, og bestride
p-bøden også.

/Per

Fra : Bjarne

Dato : 11-10-07 11:12

Per Christoffersen skrev:

> [...]
> forbudt.
> Hvis dette argument skal i spil, så må man gå hele vejen, og bestride

Er betaling af en bøde altid at betragte som accept af bøden?

En grund til (modvillig) betaling kan også være trusler om yderligere
konsekvenser, hvis der ikke betales rettidigt.

Bjarne

Fra : Jens

Dato : 11-10-07 14:57

Bjarne <netmolotow@varmpost.com> wrote:

> Er betaling af en bøde altid at betragte som accept af bøden?

Ja.

> En grund til (modvillig) betaling kan også være trusler om yderligere
> konsekvenser, hvis der ikke betales rettidigt.

Enten accepterer man og betaler - eller også bestrider man kravet. Det
er et valg.
--

Jens

Fra : blue

Dato : 11-10-07 15:23

"Peter K" <xdzgor@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Men hvad med hans påstand om at der ikke er skiltning der forbyder
> parkering?

Der *er* skiltning med parkering forbudt (politiets tjenestekøretøjer
tilladt).

Fra : KN

Dato : 11-10-07 06:18

"Per Jensen" <per@fjernmigzapro.dk> wrote in message
> [...]
> bøden på 510 kroner, men ærligt talt, jeg har sku smidt dyre penge efter

Men du har ikke valgt en gyldig P-plads - du skulle have sat den gyldige
P-billet i en anden bil.

Knud

Fra : F.Syndergaard

Dato : 11-10-07 10:35

Jeg kan godt se at mit råd ikke hjælper så meget. Det skal mere ses som en
protest overfor denne jagt på bilister.
Køb een bil - betal for tre. .Lav nogle uigennemskuelige parkeringskilte /
regler så kan vi få lidt kroner ud af dette også. Er der ikke også noget med
at en liter benzin egentlig kun koster et par kroner, resten er afgifter.
Det er skjulte skatter. Ganske usmageligt.
For slet ikke at tale om de private firmaer der prøver at gøre parkering til
en forretning.
Jeg synes man skulle nøjes med at give bøder til bilister der holder
åbenlyst åndsvagt. Og så stoppe denne heksejagt.

Fra : Bjarne

Dato : 11-10-07 11:27

F.Syndergaard skrev:
> [...]
> Jeg synes man skulle nøjes med at give bøder til bilister der holder
> åbenlyst åndsvagt. Og så stoppe denne heksejagt.

Du politiserer.
Der er ikke noget skjult i afgiftsystemet.
Der er en lang række omkostninger forbundet med biltrafik, herunder
vejanlæg, færdselspoliti, hospitalsomkostninger, dødsfald,
sundhedsskader samt støj- og luftgener.
Man kan ikke opgøre omkostningerne eksakt. Hvad koster f.eks.
helbredsskader forårsaget af støj eller giftige partikler? Hvad koster
det, at mange giver afkald på at cykle, fordi det er for farligt? Hvad
koster en bil reelt i kroner, når samfundet skal afregne beløbet i hård
valuta?

Derfor er det en rent politisk afgørelse, hvor meget brugerne af bilerne
skal betale for festen.

Prøv at tage det op i dk.politik.

Derimod er vi nok ikke uenige om det retssikkerhedsmæssigt betænkelige
i, at private firmaer har et stærkt incitament til at jagte bilister
uden alt for store hensyn til beviserne for den ulovlige parkering.

Bjarne

Fra : Lost

Dato : 11-10-07 18:51

On 2007-10-11 12:27:15 +0200, Bjarne <netmolotow@varmpost.com> said:

> Du politiserer.

Jeg klagede fornylig over en parkeringsbøde fra København Kommune, idet
jeg ikke mente at skiltningen berettede dem til at tildele mig en bøde.
Ganske som Syndergaard skriver: Uigennemskuelig skiltning. Svaret var
ligeså forudsigligt som Amen i kirken, meeen i svaret iindrømmer man
faktisk at skiltningen ikke er optimal. Alligevel vil man ikke frafalde
sit krav og skiltningen er der heller ikke sket noget med. Er det ikke
bondefangeri? Og Københavns Kommune er efter min mening rigtig rigtig
gode til det.

Fra : Rea721

Dato : 11-10-07 19:18

"Lost" <Lost@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> man ikke frafalde sit krav og skiltningen er der heller
> ikke sket noget med. Er det ikke bondefangeri?

Nej ingenlunde. At skiltningen ikke er optimal betyder ikke at den ikke er
god nok.

Hvad er forøvrigt "Optimal skiltning"??

Et skilt pr parkeringsplads?
Lysstofrør?
Roterende blink??

FUT dk.politik da der ikke er noge juridisk i dit spørgsmål og ej heller i
mit svar :)

Fra : Bjarne

Dato : 11-10-07 22:11

Lost skrev:

> [...]
> sit krav og skiltningen er der heller ikke sket noget med. Er det ikke
> bondefangeri? Og Københavns Kommune er efter min mening rigtig rigtig

Det lyder alt sammen meget fornuftigt, men rejser så spørgsmålet:
Hvilke juridiske muligheder har man, når tvivlen ikke gælder selve
reglen, men borgeren ikke har nogen rimelig mulighed for at vide, a
reglen eksisterer?

Jeg mindes en historie fra Anders And, hvor en forbryderisk
ordenshåndhæver havde indført en masse drastiske regler, men samtidig
skiltet med det, så ingen kunne se det.

Bjarne

Fra : Per Christoffersen

Dato : 12-10-07 08:06

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvilke juridiske muligheder har man, når tvivlen ikke gælder selve reglen,
> men borgeren ikke har nogen rimelig mulighed for at vide, a reglen

Den forstår jeg ikke.
Hvad er det for en regel, som man har mulighed for at vide eksisterer?

/Per

Fra : peja

Dato : 12-10-07 00:26

"Per Jensen" <per@fjernmigzapro.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

Kør selv forbi og se som os - der er der næsten hverdag og ser at der er den
tydeligste skiltning - saa ingen bør være i tvivl. Der er flere P-
Forbudt-skiver med under skiver der lyder
*POLITIETS TJENESTEKØRETØJER TILLADT*
Der holder normalt en del POLITI civilbiler m. anter og reklamevogne.
Nå det var bare et selvsyn OM og jeg har observeret.

Så der skal vel nærmest et Handikapskilt til eller ulykke for at slippe
udenom en betaling?

Pernille