ophavsret på opskrifter?
Fra : Morten

Dato : 07-10-07 22:26

Hej

Kan en opskrift være beskyttet af ophavsret?

(Grunden til at jeg spørger er, at jeg gerne vil vide om man f.eks. måtte
lave en hjemmeside med en samling af opskrifter, kopieret fra andre
hjemmesider)

Fra : Barney Gumble

Dato : 07-10-07 22:29

Morten skrev:
> [...]
>
> (Grunden til at jeg spørger er, at jeg gerne vil vide om man f.eks. måtte
> lave en hjemmeside med en samling af opskrifter, kopieret fra andre

http://www.familieadvokaten.dk/Breve-100/b100-83.html

BG

Fra : Morten

Dato : 07-10-07 22:39

"Barney Gumble" <nope@nospam.com> skrev i en meddelelse

> http://www.familieadvokaten.dk/Breve-100/b100-83.html

Ok - det vil sige, at hvis jeg bare laver en lille ændring i opskriften -
f.eks. 90g paprika i stedet for 100g ... så har jeg ændret på den og så er
det vel ok?

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-10-07 22:44

Barney Gumble wrote:

> http://www.familieadvokaten.dk/Breve-100/b100-83.html

Lad os sige at en opskrift på at bage rosinboller består af en liste med
ingredienser i passende forhold og en beskrivelse af arbejdsmetoden.
Hvis en anden person har udgivet en opskrift, er denne konkrete
udgivelse naturligvis beskyttet af ophavsret (i det omfang den har
værkshøjde).

Men medmindre der er udtaget patent på at bage rosinboller (hvad der
næppe er tilfældet), er metoden eller ideen ikke beskyttet mod andres
brug, og det samme må gælde for listen af ingredienser.

Det må være muligt at lave et nyt værk, hvor man kommer med sin egen
selvstændige beskrivelse af hvordan man laver rosinboller
(arbejdsmetoden), også selvom listen med ingredienser er den samme som i
et eksisterende værk.

Fra : A R:nen

Dato : 07-10-07 22:50

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> writes:

> [...]
> Hvis en anden person har udgivet en opskrift, er denne konkrete
> udgivelse naturligvis beskyttet af ophavsret (i det omfang den har

Og en typisk opskrift (betragtet enkeltvis) har nok ikke værkshøjde.
Det er jo den litterære egenart (i opskriftens udformning) man tager
stilling til, ikke den gastronomiske.

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-10-07 22:57

A R:nen wrote:

> Og en typisk opskrift (betragtet enkeltvis) har nok ikke
> værkshøjde. Det er jo den litterære egenart (i opskriftens
> udformning) man tager stilling til, ikke den gastronomiske.

Da jeg skrev mit første svar tænkte jeg at listen med ingredienser nok
ikke havde værkshøjde, men at dette var en mulighed for
arbejdsbeskrivelsen (afhængig af udformningen, selvfølgelig).

Fra : A R:nen

Dato : 07-10-07 23:09

> Da jeg skrev mit første svar tænkte jeg at listen med ingredienser nok
> ikke havde værkshøjde, men at dette var en mulighed for
> arbejdsbeskrivelsen (afhængig af udformningen, selvfølgelig).

Ja. Arbejdsbeskrivelsen i en opskrift fra en "gammeldags" kogebog
(forholdsvis få, enkle, rent beskrivende sætninger der nærmest kan
sammenlignes med et nyhedstelegram) har nærmest ingen chancer at opnå
værkshøjde (igen betragtet enkeltvis og ikke som en samling), dem med
nogen man kender fra fjernsynet på omslaget derimod er typisk mere
vidløftigt skrevne og er bedre på at opnå værkshøjde.

Fra : A R:nen

Dato : 07-10-07 22:46

Barney Gumble <nope@nospam.com> writes:

> http://www.familieadvokaten.dk/Breve-100/b100-83.html

"Kulinariske værker", det var sgu en ny en. Der er vist en der
har sovet i timen når man har behandlet ophavsrettens indhold (idé
versus udformning).

Fra : A R:nen

Dato : 07-10-07 22:40

"Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> writes:

> Kan en opskrift være beskyttet af ophavsret?

Ja. Det vil sige, når man betragter en enkelt opskrift, den konkrete
udformning af opskriften snarest takket være dens litterære
kvaliteter. Opskriftens egentlige indhold (selve det hvad man bruger
og hvordan) kan derimod aldrig være beskyttet og kan dermed frit
genfortælles med egne ord.

Kogebøger (og opskriftsamlinger på nettet) kan også opnå værkshøjde
takket være det redaktionelle arbejde der indgår i at vælge de enkelte
opskrifter, plus at der så godt som altid er tilstrækkeligt med øvrig
redaktionel tekst ud over de egentlige opskrifter at helheden er
beskyttet. Derudover vil de så godt som altid i hvert fald være
omfattet af katalogbeskyttelsen (§ 71).

> (Grunden til at jeg spørger er, at jeg gerne vil vide om man f.eks. måtte
> lave en hjemmeside med en samling af opskrifter, kopieret fra andre
> hjemmesider)

Dér kan du nok snarere få problemer med katalogbeskyttelsen end den
egentlige ophavsret. (Hvis du samler på enkelte opskrifter hist og her
og genskriver dem så burde det være i orden.)

Fra : Hauge

Dato : 08-10-07 05:29

Morten wrote:
> (Grunden til at jeg spørger er, at jeg gerne vil vide om man f.eks.
> måtte lave en hjemmeside med en samling af opskrifter, kopieret fra
> andre hjemmesider)

Det vil i hvert fald være svært at bevise hvem der ejer hvilke opskrifter..
Prøv at rode rundt på diverse danske opskriftsamlinger, og se hvor mange der
er 100% enslydende, både med indhold og arbejdsmetode.

Mvh Hauge