TV-licens og gave ?
Fra : Mikael Hansen

Dato : 04-10-07 17:18

Forærede min far en bærbar PC til hans 75 års fødselsdag. Jeg købte
den kontant i mit eget navn i .

Nu har jeg fået en regning fra licenskontoret med tilbagevirkende kraft
på ca. 767 kr. ( 31/7 - 31/12 ) minus radiolicens,som jeg betaler i
forvejen.

Jeg skal vel ikke betale fuld licens for en pc står i min fars hjem ?

Det skal for god orden skyld sige at min betaler fuld licens.

Håber på svar da jeg straks efter vil kontakte licenskontoret.

Fra : Martin

Dato : 04-10-07 17:31

Når du en anden gang skal give sådan en gave så opgiv modtagerens navn i
stedet.

Alternativt kan du blot meddele licensen nu at du ikke ejer et apparat som
kan modtage tv-signaler osv osv og derfor ikke vil betale.

Butikkerne har tilsyneladende en pligt til at "melde" enhver som køber tv og
lign til licensen og det er derfor de spørger efter navn/adresse.
Alternativt kan du købe brugt eller opgive falsk navn, men det er vist ikke
helt lovlig, så bare ring til dem og sig det ikke er din PC så sletter de
dig straks.

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-10-07 17:37

Martin wrote:

> Alternativt kan du købe brugt eller opgive falsk
> navn, men det er vist ikke helt lovlig [...]

Hvorfor skulle det være ulovligt at opgive en ikke-eksisterende adresse
(Andeby el.lign.), når man betaler kontant for en vare?

Fra : Martin

Dato : 04-10-07 17:45

> Hvorfor skulle det være ulovligt at opgive en ikke-eksisterende adresse
> (Andeby el.lign.), når man betaler kontant for en vare?

Jeg er heller ikke sikker, men jeg kunne forestille mig det er noget
lov-bestemt på den ene eller anden måde siden alle TV-forhandlere spørger
efter adressen (og derefter får tilmeldt licens der). Om det er ulovligt at
påstå man bor i Andeby er jeg ikke sikker på.... anyone?

Fra : Mikael Hansen

Dato : 04-10-07 17:49

"Martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> efter adressen (og derefter får tilmeldt licens der). Om det er ulovligt
> at påstå man bor i Andeby er jeg ikke sikker på.... anyone?

Hvad med den 12mdrs garanti , hvis man har skrevet Fjotte Fup, Andebygade 34
??

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-10-07 17:53

Mikael Hansen wrote:

> Hvad med den 12mdrs garanti , hvis man har skrevet Fjotte Fup,
> Andebygade 34 ??

Du har en kvittering for købet. Købeloven siger ikke noget om at der kun
er 2 års reklamationsret, hvis butikken registrerer din (korrekte)
adresse.

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-10-07 18:04

Martin wrote:

> [...]
> TV-forhandlere spørger efter adressen (og derefter får tilmeldt
> licens der). Om det er ulovligt at påstå man bor i Andeby er jeg

Indberetningspligten følger af §23 i denne bekendtgørelse

Spørgsmålet er om forhandleren blot skal indberette de adresser, som han
alligevel modtager fordi produktet skal leveres eller købes på kredit,
eller om det er decideret ulovligt at sælge et TV til en kontant
betalende kunde der ikke vil oplyse sin adresse?

Fra : Sune Storgaard

Dato : 04-10-07 19:18

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> alligevel modtager fordi produktet skal leveres eller købes på kredit,
> eller om det er decideret ulovligt at sælge et TV til en kontant betalende

Opfylder en PC isoleret set §23 ? Hvordan kan de vide om den overhovedet
tilsluttes noget net over den bestemte hastighed ?

Fra : duff

Dato : 04-10-07 17:27

Mikael Hansen skrev:
> [...]
>
> Det skal for god orden skyld sige at min betaler fuld licens.
>
> Håber på svar da jeg straks efter vil kontakte licenskontoret.

Da noget tilsvarende skete for mig, Skrev jeg en note "tv købt som gave,
har aldrig stået på min adresse. derfor kan jeg ikke vedkende mig jeres
krav", og sendte retur sammen med opkrævningen.
Hørte ikke andet end et års tid senere kom der en tilmeldingsblanket og
et brev "du har tidligere frameldt dig lizens, skulle disse forhold være
ændret bla bla bla"

Iøvrigt skal du ikke betale lizens for den bærbare. Medmindre du da har
en internetforbindelse på mere end 256kbit, så skal du betale uanset om
du har en computer eller ej.

Fra : Mikael Hansen

Dato : 04-10-07 17:46

"duff" <duff@fjerndettenu.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> internetforbindelse på mere end 256kbit, så skal du betale uanset om du

Jeg købte mig en Nokia n73 mobil med 3G internetforbindelse , (for 1 mdr.
siden)skal
der licens af en sådan ? Det skal siges jeg er ALDRIG på nettet med
den da det er herre dyrt.

Fra : duff

Dato : 04-10-07 18:17

Mikael Hansen skrev:

> Jeg købte mig en Nokia n73 mobil med 3G internetforbindelse , (for 1
> mdr. siden)skal
> der licens af en sådan ? Det skal siges jeg er ALDRIG på nettet med
> den da det er herre dyrt.

Saxet fra http://www.dr.dk/medielicens/

Anden enhed, der trådløst kan modtage og gengive billedprogrammer og
-tjenester, der er udsendt til almenheden, herunder fx. PDA'ere
moiltelefoner med internetadgang m.m.

så ja du hænger på en medialicens pga. din mobilos.

Fra : Mikael Hansen

Dato : 04-10-07 18:35

> [...]
> moiltelefoner med internetadgang m.m.
>
> så ja du hænger på en medialicens pga. din mobilos.

så må jeg se at få den solgt hurtigts muligt, *hvis* altså jeg bliver
indberettet
af mobilforhandleren eller selskabet der lev. min telefonforbindelse-

fuldstændigt sindssygt man skal betale fuld licens for en skide mobil
telefon.

Fra : Jesper Juul

Dato : 04-10-07 18:50

Mikael Hansen skrev:

> [...]
> af mobilforhandleren eller selskabet der lev. min telefonforbindelse-
>
> fuldstændigt sindssygt man skal betale fuld licens for en skide mobil

Har du ikke netadgang derhjemme, eller sidder du og skriver indlæg på
studiet/arbejdet?

Jesper

Fra : Landbytosse

Dato : 05-10-07 19:29

On 2007-10-04 19:50:07 +0200, Jesper Juul <jesperjuul@gmail.com> said:

> Har du ikke netadgang derhjemme, eller sidder du og skriver indlæg på
> studiet/arbejdet?
>
> Jesper

Og hvad var det så du ville sige med dit indslag, Jesper? Insinuerer du
at man skal betale licens til DR for adgang til internettet eller...

Fra : duff

Dato : 05-10-07 19:37

Landbytosse skrev:

> Og hvad var det så du ville sige med dit indslag, Jesper? Insinuerer du
> at man skal betale licens til DR for adgang til internettet eller...

Ved jeg ikek om han gør, men det skal du...

http://www.dr.dk/medielicens/

Pc (eller tilsvarende enheder) der kan modtage og gengive
billedbrogrammer eller -tjenester, såfrem der samtidig via apparatet er
adgang til internet eller andet netværk, med en hastighed på 256Kbit/s
eller derover.

Fra : Jesper Juul

Dato : 05-10-07 20:15

Landbytosse skrev:

> Og hvad var det så du ville sige med dit indslag, Jesper? Insinuerer du
> at man skal betale licens til DR for adgang til internettet eller...

Jeg insinuerer ikke noget som helst, men hvis han alligevel har en
internetforbindelse på min. 256 kbit så skal han betale licens.

Jesper

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-10-07 17:48

duff <duff@fjerndettenu.com> wrote:

<snip>

>Iøvrigt skal du ikke betale lizens for den bærbare. Medmindre du da har
>en internetforbindelse på mere end 256kbit, så skal du betale uanset om
>du har en computer eller ej.

OP skal både ha' en PC, der kan vise (levende) billeder og en
internetforbindelse med en hastighed på 256 Kbps eller derover.

Har han f.eks en IBM XT med EGA grafik og en internetforbindelse
på 100 Mbps skal han ikke betale medielicens.

Jeg kan ikke lige overskue hvorfor nogen uden en computer ville ha' en
internetforbindelse. Måske med en sound bridge ... ?

Fra : duff

Dato : 05-10-07 19:01

Axel Hammerschmidt skrev:
> [...]
>
> Jeg kan ikke lige overskue hvorfor nogen uden en computer ville ha' en
> internetforbindelse. Måske med en sound bridge ... ?

kollegier med net til alle værrelserne er rendt ind i nogen problemer.

men cool hvis der da idetmindste er så meget mening i det at du skal ha
en computer.....

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 06-10-07 21:48

Axel Hammerschmidt wrote:

> Jeg kan ikke lige overskue hvorfor nogen uden en computer ville ha' en
> internetforbindelse. Måske med en sound bridge ... ?

IP-telefoni.

/Martin

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 07-10-07 10:11

Martin M. Pedersen wrote:

> IP-telefoni.

Det paradoksale er jo at medielicensen forudsætter forhold som ikke
nødvendigvis holder i virkelighedens verden. Et udmærket eksempel er
denne husstand som har radio, men ikke TV, som har pc og 1 Mbit/s
internet, men ikke bruger det til at se TV. Nogle praktiske forsøg har
desuden vist at vi ikke kan hente TV-programmer i normal kvalitet med
den hastighed.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : JL

Dato : 04-10-07 17:34

"Mikael Hansen" <nope@nope.dk> wrote in message
> [...]
>
> Det skal for god orden skyld sige at min betaler fuld licens.
>
> Håber på svar da jeg straks efter vil kontakte licenskontoret.

Nej, selvfølgelig skal du ikke det.

Du ringer/skriver blot til DR Licens og underetter dem om at den bærbare pc
var en gave til din far, og at du altså ikke er i besidelse af et apparat
der gør dig medielicens-pligtig.

Men jeg undrer mig nu. Er div. computerforretninger/FONA osv. begyndt at
indberette køb af computere? Computeren i sig selv er jo ikke
licens-pligtig. (uden internetforbindelse) Eller hvad?

Fra : Mikael Hansen

Dato : 04-10-07 17:41

> [...]
> indberette køb af computere? Computeren i sig selv er jo ikke
> licens-pligtig. (uden internetforbindelse) Eller hvad?
Købte PCen i MultiMediaWorld på Falkonér Allè i sommers og regningen
kom i dag som skrevet med tilbagevirkende kraft. Så butikken eller
producenten ( Hewlett Packard ) har tilsyneladen ladet informationen
sive videre til DR. Der fulgte IKKE en internetforbindelse med ved
købt. Men selvfølgelig kan PCen tilsluttes hvis min far ønsker det.

Fra : Martin

Dato : 04-10-07 18:53

> [...]
> sive videre til DR. Der fulgte IKKE en internetforbindelse med ved
> købt. Men selvfølgelig kan PCen tilsluttes hvis min far ønsker det.

Jamen er der ikke noget med at man skal betale, blot man har et apparat som
KAN modtage TV på den ene eller anden facon?

Eksempelvis man har en gammelt farve-tv på loftet men bruger aldrig til en
dyt... Eller en 3-mobil i skuffen uden abnonnement?

Eller hvad? Skal jeg så principielt betale fordi jeg har et pci-tv-tuner
kort liggene på hylden som jeg ikke har brugt siden 1999 hvor jeg boede
hjemme - og som sikkert heller ikke dur mere?

Fra : duff

Dato : 04-10-07 19:22

Martin skrev:

> [...]
>
> Eller hvad? Skal jeg så principielt betale fordi jeg har et pci-tv-tuner
> kort liggene på hylden som jeg ikke har brugt siden 1999 hvor jeg boede

Hvis du har en computer så kortet ku forventes at sættes ibrug uden
store problemer så ja.

og som sikkert heller ikke dur mere?

Dur det ikke er der ingen problem.. så må dr jo påvise at du kan se tv
med kortet :)

Fra : Martin

Dato : 04-10-07 19:34

> Hvis du har en computer så kortet ku forventes at sættes ibrug uden
> store problemer så ja.

En computer har jeg da... men ingen ledige PCI-slots.

Men jo hvis det virker kunne jeg principielt hive mit netkort ud og stoppe
det i...

> Dur det ikke er der ingen problem.. så må dr jo påvise at du kan se tv med
> kortet :)

Altså bør jeg lige trampe en gang på det for ikke at riskere regninger pga
det?

Lol. syge regler i DK efterhånden!

Fra : claus b.p.

Dato : 08-10-07 14:11

"Martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> det i...

> Altså bør jeg lige trampe en gang på det for ikke at riskere regninger

Helt enig, det burde trækkes over skatten, der findes alligevel stort set
ikke en person i kongeriget der ikke er påtvunget en medielicens. Men det er
ikke noget nyt. Den gamle radio/tv licens havde også mange mærkelige
punkter.

/Claus

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-07 17:31

"Mikael Hansen" <nope@nope.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det skal for god orden skyld sige at min betaler fuld licens.
>
> Håber på svar da jeg straks efter vil kontakte licenskontoret.

Hvis bærbaren står i dit navn så kan licenskontoret jo ikke se at det var en
gave til din far, da jeg går udfra at din fars navn ikke står nogen stedder
vedr købet.

Du bør straks ringe til licenskontoret og fortælle dem at du har købt en
maskine til din far i gave og at han ikke kan finde ud af hvad han bør købe
og at licens regningen er en fejl. Evt få dem til at rette i deres system at
pcen er i dit fars navn således at du ikke står registeret i deres system
som ejer/bruger af en pcer i dit hjem.

hilsen
lars

Fra : KxT

Dato : 04-10-07 18:10

Du skal naturligvis ikke betale licens for en PC som står hos og bruges af
din far - men du har vel glemt at fortælle, at du ikke skulle have maskinen
hjem, men ville give den væk.
Forretningen hhv. licenskontoret kan jo ikke gætte hvor du har parkeret
maskineriet.

Knud