Moms ved handel i tyskland
Fra : Kasper

Dato : 01-10-07 08:03

Hej

Gælder det stadig at hvis man laver en nethandel i tyskland, så skal
køber selv sørge for afhenting hvis det skal være til tysk moms, eller
må net butikken gerne sørge for transporten(betalt) og stadig uden der
kommer dansk moms til?

Kasper

Fra : Morten Wartou

Dato : 01-10-07 09:46

"Kasper" <Rapzak@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>køber selv sørge for afhenting hvis det skal være til tysk moms, eller
>må net butikken gerne sørge for transporten(betalt) og stadig uden der

Du betaler som udgangspunkt kun den tyske MOMS, men hvis butikken sælger for
over et bestemt beløb (jeg mener det er omkring 250.000-300.000) pr. år til
danske forbrugere, skal de faktisk opkræve den danske MOMS - det er dog
relativt sjældent, at de gør det.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Kasper

Dato : 01-10-07 10:46

On 1 Okt., 10:46, "Morten Wartou"
<detteskalfjernes_divers...@wartou.dk> wrote:

> [...]
> danske forbrugere, skal de faktisk opkræve den danske MOMS - det er dog

Hej

Jeg læste bare et sted at når jeg har betalt tysk moms til dem og de
sender det til mig, så er leveringstedet i danmark, og jeg kan
risikere at komme til at betale dansk moms hvis den bliver snuppet i
tolden, eller differencen ??

Kasper

Fra : Allan Soerensen

Dato : 01-10-07 10:57

"Kasper" <Rapzak@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>sender det til mig, så er leveringstedet i danmark, og jeg kan
>risikere at komme til at betale dansk moms hvis den bliver snuppet i

Jeg tror du tænker på de danske butikker, der var så geniale at oprette en
lille lagerafdeling i tyskland. Kunden kunne så gå ind i den lokale danske
butik og se varen, få den demonstreret og bestille den, men skulle selv
afhente den på det tyske "lager" (ofte en tysk resteplads) for at nøjes med
den tyske moms. Der skulle køber ganske rigtigt selv stå for
hjemtransporten, ellers skulle der betales dansk moms.
For et par år siden var den metode ret udbredt ved salg af bl.a.
hordehvidevarer og campingvogne. Det er ved at være længe siden man har hørt
om den, så måske er det "hul" blevet stoppet.

Fra : Jesper Brock

Dato : 01-10-07 11:20

Allan Soerensen skrev:
> [...]
> hordehvidevarer og campingvogne. Det er ved at være længe siden man har hørt
> om den, så måske er det "hul" blevet stoppet.

Nope - Fleggaard har i hvert fald stadig en butik i Padborg, hvor man
smutter ind og ser tingene.

Herefter går turen til Tyskland (en køretur på omkring 5 km), hvor det
købte kan afhentes.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Allan Soerensen

Dato : 01-10-07 12:40

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev i en meddelelse

> Nope - Fleggaard har i hvert fald stadig en butik i Padborg, hvor man
> smutter ind og ser tingene.
>
> Herefter går turen til Tyskland (en køretur på omkring 5 km), hvor det
> købte kan afhentes.

Har Fleggaard ikke også en rigtig fysisk butik i Tyskland?
Det jeg tænker på var at man i TV så at en dansk campingforhandler kørte
campingvognen fra Danmark og overdrog den til køber på en Tysk resteplads.

Til Kaspers spørgsmål; Som Morten allerede har nævnt skal opkræves moms i
det EU-land, hvor varen sælges. Det gælder også ved e-handel. Når jeg f.eks.
sælger en varer til en Tysk privat-kunde i min e-shop, skal jeg opkræve 25%
dansk moms (af samme årsag sælger jeg stort set ikke noget til privat-kunder
i andre EU-lande, da den danske moms gør at mine priser ikke bliver
atraktive. Til erhvervskunder eller ikke-EU lande går det fint).

Fra : Per Christoffersen

Dato : 01-10-07 13:52

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> bliver atraktive. Til erhvervskunder eller ikke-EU lande går det fint).

Din beskrivelse er ikke fuldt dækkende, reglerne er i kort form således:

Ved varesalg til private (og ikke-registrerede virksomheder) kan man beregne
sin lokale moms, så længe det samlede salg til et land ikke overskrider det
pågældende lands grænse for denne fremgangsmåde.

Hvis man overskrider grænsen for et land, skal man momsregistreres i det
pågældende land, og opkræve dette lands moms istedet for sit eget. Momsen
skal afregnes med det pågældende land.

Man kan lade sig momsregistrere i de andre EU-lande (hvert land for sig...)
selvom man ikke overskrider landenes beløbsgrænser, og hvis man gør det, kan
og skal man opkræve dette lands moms ved salg til personer i landet.

Det sidste er næppe interessant at gøre på europæisk plan i alle lande for
en lille net-shop, men det kunne måske være interessant for udvalgte lande
med et stort marked.

Link:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=130204&vID=200179&i=5#i130204

/Per

Fra : Kasper

Dato : 01-10-07 15:51

> Link:
> http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=130204&vID=200179&i=5#i130204

Det er lidt den forkerte vej i forhold til trådens originale emne :)

Ifølge denne side:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=137523&vID=201486&i=4#i137523

står der kun hvis butikken sælger for mere end 280kkr så skal de tage dansk
moms.

dvs. hvis jeg køber noget et sted i tyskland og får det leveret til danmark,
og de kun tager tysk moms, så kan skattefar ikke stå ved grænsen og kræve
dansk moms ??
(det kunne de vel engang?)

Kasper

Fra : Per Christoffersen

Dato : 01-10-07 16:17

"Kasper" <kasper@kasper.kasper> skrev i en meddelelse

> Det er lidt den forkerte vej i forhold til trådens originale emne :)

Sådan er livet på usenet

> [...]
>
> dvs. hvis jeg køber noget et sted i tyskland og får det leveret til
> danmark, og de kun tager tysk moms, så kan skattefar ikke stå ved grænsen

Jeg skal ærligt indrømme, at jeg ikke ved hvordan overtrædelser af reglerne
håndhæves.
Men mon ikke det er firmaet/sælger, der er ansvarlig for overholdelsen og
dermed også for betalingen af moms.

/Per

Fra : Kasper

Dato : 01-10-07 11:30

On 1 Okt., 12:20, Jesper Brock <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> wrote:

> [...]
> smutter ind og ser tingene.
>
> Herefter går turen til Tyskland (en køretur på omkring 5 km), hvor det

Jeg tænker på denne:

http://www.fdih.dk/nyheder/momsvedgransehandel.aspx

Inden for EU - Fysisk butik

1) Ved handel i en fysisk butik i fx Tyskland, hvor en dansk køber får
varen i hånden og selv tager den med sig hjem til Danmark, gælder
Tysklands momsregler. Her anses leveringsstedet for at være i sælgers
land, og derfor gælder sælgers lands momsregler, dvs. køber skal
betale tysk moms.

2) Hvis den danske køber selv bestiller en fragtmand til at hente sin
vare hos den tyske sælger og levere den til sig i Danmark, vil
leveringsstedet stadig blive anset for Tyskland, og der vil derfor
stadig gælde tyske momsregler.

3) Hvis den tyske sælger af en vare derimod tilbyder levering i
Danmark som en del af sin ydelse, så vil leveringsstedet blive anset
for at være hos køber i Danmark, og så skal køber betale dansk moms.

Hvis virksomhedens handel af denne art - dvs. salg, hvor virksomheden
står for leveringen i Danmark - overstiger 280.000 d.kr. i det løbende
eller i det foregående kalenderår, er sælger forpligtet til at blive
momsregistreret i Danmark. I disse tilfælde vil den tyske sælger
skulle opkræve dansk moms fra sine danske købere.

Hvis virksomheden sælger og leverer varer til danske købere for under
280.000 d.kr. årligt, kan dette ske uden momsregistrering i Danmark,
og derved til tysk moms.

Husk at momsen altid beregnes af den samlede pris inklusive
fragtomkostningerne.

Hvis en vare returneres, skal køber have tilbagebetalt den fulde
købesum, herunder den indbetalte moms. Den sælgende virksomhed
tilbagefører herefter momsen på sit momsregnskab, så virksomheden
stilles, som om handlen aldrig var sket.

Inden for EU - Internethandel

Ved køb via internettet fra et EU-land til et andet EU-land gælder
samme regler som de ovenfor beskrevne, dvs. det er leveringslandets
momsregler, der skal benyttes. I relation til momsregler skelnes der
derfor som udgangspunkt ikke mellem handel fra fysiske butikker og
handel fra internetbutikker.

Kasper