Stofa i ejerforening
Fra : Henrik

Dato : 28-09-07 22:12

Hej
Jeg skal snart flytte i ny ejerlejlighed hvor der er stofa tv-stik i.
Stofa snakkede om at jeg ville blive tvunget til at abonnere på mindst
pakke 1 af deres tv-kanaler. Kan det være rigtigt?
mvh henrk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-09-07 22:19

"Henrik" <xx@xxx.com> skrev i en meddelelse
> Jeg skal snart flytte i ny ejerlejlighed hvor der er stofa tv-stik i.
> Stofa snakkede om at jeg ville blive tvunget til at abonnere på mindst
> pakke 1 af deres tv-kanaler. Kan det være rigtigt?

Der kan være en tinglysning på det.
Fx hvis det var et krav fra Stofa for at tilslutte foreningen.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/ - Lidt af hvert

Fra : Jesper Lund

Dato : 28-09-07 22:36

Martin Højriis Kristensen wrote:

> Der kan være en tinglysning på det.
> Fx hvis det var et krav fra Stofa for at tilslutte foreningen.

En sådan tinglysning vil stride mod §6, stk 5 i Lov om Radio- og
Fjernsynsvirksomhed, og derfor kan den næppe gøres gældende mod ejeren.
Eneste mulighed må være hvis ejerforeningen har besluttet sig for at
købe een pakke til alle (og kun den). Ligeså snart der er mulighed for
valgfrihed, skal der være en "grundpakke" der primært består af
must-carry kanalerne og enkelte andre kanaler til en beskeden pris.

§ 6. Ejere af fællesantenneanlæg skal sikre, at der i anlægget sker en
fordeling af de lyd- og billedprogrammer, der spredes ved hjælp af
radioanlæg af DR, TV 2/DANMARK A/S og de regionale TV 2-virksomheder i
medfør af §§ 12, 31 og 38 a, herunder de regionale programmer, der er
bestemt til modtagning i det pågældende område. Tilsvarende gælder
programmer på den fjerde FM-radiokanal i medfør af § 11, stk. 3.
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke DR's børne- og historiekanal.

Stk. 3. Digitale radioprogrammer fra DR skal alene fordeles, såfremt der
fordeles andre digitale radioprogrammer i anlægget.

Stk. 4. Kulturministeren kan fastsætte regler om, i hvilket omfang der
skal ske fordeling i fællesantenneanlæg af programmer på den femte
FM-radiokanal, jf. § 11, stk. 5.

Stk. 5. Såfremt fordelingen af programmer i anlægget sker i
programpakker,

1) skal samtlige pakker indeholde de programmer, der er omfattet af stk.
1, 3 og 4, og

2) der skal være mulighed for alene at købe en pakke, som enten alene
indeholder de i stk. 1, 3 og 4 nævnte programmer eller alene indeholder
disse programmer og andre programmer, for hvilke der betales en så
begrænset pris, at prisen for disse supplerende programmer alene udgør
en begrænset del af den samlede pris for pakken.

Fra : Henrik

Dato : 29-09-07 09:57

Jesper Lund skrev:

> [...]
> begrænset pris, at prisen for disse supplerende programmer alene udgør
> en begrænset del af den samlede pris for pakken.

Ja, det er lidt kompliceret, tror jeg. Jeg har endnu ikke undersøgt
sagen med min udlejer og ejerforeningen i ejerlejligheden.

Jeg har dog snakket med Stofa, som sagde, at jeg kunne undgå at betale
~6000 i oprettelse hvis jeg lod være med at opsige i lejligheden
indenfor de 3 måneder. Dog vil jeg blive nødt til at betale dobbelt dvs.
begge steder i 1,5 måned fordi jeg overtager ejerlejligheden d. 15
november og skal vælge pakke ved overtagelsen. Hvis jeg vælger en anden
pakke 1 måned efter, vil jeg skulle betale for pakkeskift ~400.

Jeg skal vist have finde mig en måde at opsige det ene sted og slippe
for at betale oprettelse og pakkeskift det andet sted

Fra : Jesper Lund

Dato : 29-09-07 14:40

Henrik wrote:

> [...]
> ejerlejligheden d. 15 november og skal vælge pakke ved
> overtagelsen. Hvis jeg vælger en anden pakke 1 måned efter, vil

Prøv lige at forklare det lidt nærmere? FUT sat til jura gruppen.

Jeg læser det således: Den forriger ejer har Stofa, og du vil overtage
hans abonnement fordi du også gerne vil have Stofa? I så fald skal du
betale for pakkeskift (normalt) hvis du vil have en anden pakke end den
forrige ejer, men du må have mulighed for at skifte til den billigste
pakke? Hvis du sparer 6000 kroner i oprettelsesgebyr (godt nok en hamper
pris for en lejlighed), er det stadig billigere at overtage
abonnementet.

Fra : Henrik

Dato : 29-09-07 16:05

Jesper Lund skrev:
> Prøv lige at forklare det lidt nærmere? FUT sat til jura gruppen.
>
> Jeg læser det således: Den forriger ejer har Stofa, og du vil overtage
> hans abonnement fordi du også gerne vil have Stofa?

Jeg har købt ejerlejligheden, hvor stofa tv installation hører ind under
ejerforeningen og fællesudgifterne. Den tidligere ejer har haft stofa
tv. Jeg er, ifølge stofa, forpligtet til minimum at købe pakke 1 (ifølge
den fælles aftale stofa har lavet med ejerforeningen) når jeg flytter
ind den 15 november. Jeg regner med, at jeg vælger pakke 3 da jeg længe
har haft pakke 3 i lejeboligen.

Jeg flytter fra lejeboligen senest om 3 måneder i følge min
lejekontrakt. Stofa siger så, at jeg kommer til at betale for tv begge
steder mellem d. 15 november og d. 31 december da det er henholdsvis
udlejer og formanden for ejerforeningen som styrer afmelding og
tilmelding af abonnenter til stofa.

Jeg ønsker blot ikke at betale dobbelt i de 1,5 måned fra 15. november
til 31. december.

Jeg bliver nødt til at spørge min udlejer om hvordan præcist hans aftale
med stofa er hvis jeg vil vide hvornår stofa tidligst kan opsiges.

> I så fald skal du betale for pakkeskift (normalt) hvis du vil have en anden pakke end den
> forrige ejer, men du må have mulighed for at skifte til den billigste
> pakke?

Hvilken pakke forrige ejer har haft, har ingen betydning for mig i følge
stofa idag.

Hvis du sparer 6000 kroner i oprettelsesgebyr (godt nok en hamper
> pris for en lejlighed), er det stadig billigere at overtage
> abonnementet.

Stofa siger idag til mig, at de 6000 kommer jeg under ingen
omstændigheder til at betale alligevel, da stofa tv er installeret i
ejendommen. Når jeg flytter ind, skal jeg blot vælge pakke.