Lovlig parkering ?
Fra : Christian Stidsen

Dato : 28-09-07 16:46

Se flg. billeder:

http://stidsen.dk/images/P1000803.JPG
http://stidsen.dk/images/P1000804.JPG

Som det ses holder der 4 stk automobiler parkeret i siden af vejen på
mere eller mindre hensigtsmæssig måde.
Men... Er det lovlige parkeringer ?
Fra mit synspunkt er de temmelig generende, men jeg ved ikke rigtig
hvordan jeg skal forholde mig.
Det skal lige indskydes at jeg bor således at min indkørsel ligger på
modsat side af bilparken, lige ud for den fine blå Mercedes.

M.v.h.

Christian

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 28-09-07 17:04

Den Fri, 28 Sep 2007 17:45:51 +0200 skrev Christian Stidsen:

> [...]
> Det skal lige indskydes at jeg bor således at min indkørsel ligger på
> modsat side af bilparken, lige ud for den fine blå Mercedes.

2 af bilisterne har i hvert fald gjort noget ulovligt, nemlig kørt i
venstre side af vejen. Hvordan det er med parkering ved de
stiplede/optrukne linier må du selv slå op i teoribogen. (Lad dog være med
at stille pinlige spørgsmål)

Karl Erik Christensen

www.ranunkelvej.com - www.ranunkelvej.com/sai/

Fra : Per Christoffersen

Dato : 28-09-07 17:19

"Karl Erik Christensen" <karlerik@_NULL_ranunkelvej.com> skrev i en
meddelelse news:46fd25ea$0$164
> [...]
> venstre side af vejen. Hvordan det er med parkering ved de
> stiplede/optrukne linier må du selv slå op i teoribogen. (Lad dog være med

Sikke da noget vrøvl.
Måske du selv skulle tjekke færdselsloven inden du kommer med pinlige svar.
Du kan feks. lede efter bestemmelserne om parkering imod fædselsretningen.

/Per

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 28-09-07 17:26

Per Christoffersen wrote:
> [...]
> Du kan feks. lede efter bestemmelserne om parkering imod fædselsretningen.

Hmmm...

§28 stk. 2
"Standsning eller parkering må kun ske i højre side af vejen i
færdselsretningen. På mindre befærdet vej og vej med ensrettet færdsel
kan standsning eller parkering dog ske i venstre side...."

stk. 3
"Standsning eller parkering må ikke ske på cykelsti, gangsti eller
fortov...."

Mvh
johan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-09-07 19:52

Johan Holst Nielsen skrev:

> stk. 3
> "Standsning eller parkering må ikke ske på cykelsti, gangsti eller
> fortov...."

Ahem!

Stk. 3. Standsning eller parkering må ikke ske på cykelsti,
   gangsti eller fortov. Tilsvarende gælder for midterrabat,
   helleanlæg og lignende. Køretøj, hvis tilladte totalvægt ikke
   overstiger 3,5 t, kan dog, medmindre andet bestemmes i en
   lokal bekendtgørelse, standses eller parkeres med en del af
   køretøjet på fortov, såfremt dette ikke er til fare eller
   ulempe for færdslen på fortovet. 1. pkt. gælder ikke cykler og
   tohjulede knallerter.

--
Bertel

Fra : Jesper Lund

Dato : 28-09-07 20:06

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> køretøjet på fortov, såfremt dette ikke er til fare eller
> ulempe for færdslen på fortovet. 1. pkt. gælder ikke cykler og

Der er bare rigtigt mange bilister som ikke har forstået at undtagelsen
*kun* gælder fortove, ikke cykelstier, som meget ofte er mellem vejen og
fortovet.

Derudover kan der være et lokalt forbud mod at parkere delvist på
fortovet, som der også står i paragraffen (det forstår billisterne så
heller ikke).

Fra : Jesper Juul

Dato : 28-09-07 18:24

Karl Erik Christensen skrev:

> 2 af bilisterne har i hvert fald gjort noget ulovligt, nemlig kørt i
> venstre side af vejen.

Må man da ikke køre i venstre side af vejen?

Jesper

Fra : KxT

Dato : 28-09-07 17:07

Bed dem om at flytte sig - jeg antager at den smalle stribe mellem
fortovskant og hvide kantstribe er tiltænkt at være cykelssti - og en sådan
blokerer man bare ikke.
Det andet forhold er, at ikke mange steder er det tilladt atholde med det
ene hjulsæt på fortovet, så afhængig af hvad der gælder hos dig er det også
et problem.
Jeg ville spørge ejerne om de ikke kunne finde et andet sted - og hjælper
det ikke bede politiet/p-vagten køre forbi en gang imellem.

Knud

Fra : alexbo

Dato : 28-09-07 19:02

"Christian Stidsen" <csnews@stidsen.dk> skrev

'> Men... Er det lovlige parkeringer ?

Det er i hvert fald tæt på.
Området til højre for spærrelinien er ikke afmærket som cykelsti.
Så den er ikke noget problem.
Om de spærrer så meget for fortovet at det er ulovligt skal jeg ikke lige
kunne sige.
Om de holder den en eller anden vej er du nok ligeglad med.

Rudersdal kommune:
Følgende regler gælder for parkering på fortove:
Personbiler
For personbiler gælder reglerne fastsat i Færdselsloven:

Biler under 3500 kg må altså parkere på kørebanen og/eller med 2 hjul på
fortovet, når det ikke er til gene for den gående færdsel.

I den forbindelse skal man vise særligt hensyn over for ældre og
handicappede, som skal kunne passere, ligesom en barnevogn skal kunne komme
forbi.

Cirkulære om Vejafmærkning.

Q 46 Ubrudt kantlinie
165. Ubrudt kantlinie anvendes fortrinsvis ved rabatter, nødspor,
busbaner og cykelstier. På kørebaner med dobbeltrettet færdsel må
kantlinie kun anvendes, hvor der tillige anvendes midtlinie.

I de tilfælde, hvor ubrudt kantlinie anvendes til at begrænse den del af
kørebanen, der skal benyttes af motorkøretøjer, er bredden af belægningen
til
højre for kantlinien bestemmende for, om linien skal være bred eller smal,
jf. vejafmærkningsbekendtgørelsen vedrørende Q 46-47.

Hvor cyklister og knallertkørere benytter kørebanen, skal kantlinien være
bred, når arealet til højre for linien er så bredt, at cyklister og
knallertkørere kan anvende denne del af kørebanen.

Hvor parkering finder sted i et sådant omfang, at cyklister og
knallertkørere ofte er nødsaget til at overskride kantlinien, bør der
indføres standsnings- eller parkeringsforbud. Det kan ved afmærkning med V
21 Cykelsymbol eller D 21 Cykelsti tilkendegives, at reglerne for cykelsti
finder anvendelse for den del af belægningen, der ligger til højre for den
brede kantlinie.

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 28-09-07 22:37

"Christian Stidsen" <csnews@stidsen.dk> skrev i meddelelsen
> Se flg. billeder:
>
> http://stidsen.dk/images/P1000803.JPG
> http://stidsen.dk/images/P1000804.JPG

Husker jeg helt forkert når jeg mener at de rent faktisk skulle have holdt
ude "midt" på selve vejen og ikke ind over spærrekant og fortov? Dvs. at de
rent faktisk skulle have holdt endnu værre for at være lovlig. (Jeg ser bort
fra retning)

Mvh
Morten

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 29-09-07 00:18

"Morten Klostergaard" <news@tera.dk.invalid> skrev i meddelelsen
> "Christian Stidsen" <csnews@stidsen.dk> skrev i meddelelsen

> Husker jeg helt forkert når jeg mener at de rent faktisk skulle have holdt
> ude "midt" på selve vejen og ikke ind over spærrekant og fortov?

Det gælder kun hvis "cykelstien" er afmærket som en cykelsti.

--
Per

Fra : Birthe Petersen

Dato : 29-09-07 19:15

>>> http://stidsen.dk/images/P1000803.JPG

Har jeg så forstået det ret, at forreste og bagerste bil holder ulovligt ,
nemlig mod kørselsretningen
og at de 2 midsterste bare er så dumme at de ikke gider bruge
deres/husstandens indkørsel.
som jeg ser det , er der ikke en dicideret cykelsti ..!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-09-07 23:04

Birthe Petersen skrev:

> Har jeg så forstået det ret, at forreste og bagerste bil holder ulovligt ,
> nemlig mod kørselsretningen

Hvis man ikke vurderer at vejen er mindre befærdet, er det
ulovligt at parkere mod kørselsretningen.

> og at de 2 midsterste bare er så dumme at de ikke gider bruge
> deres/husstandens indkørsel.

.... eller de er gæster på besøg.

> som jeg ser det , er der ikke en dicideret cykelsti ..!

Korrekt.

--
Bertel