Marketingsmatematik - hvor meget må man?
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-09-07 16:35

I en reklame fra Just-Eat.dk står der:
"5% på alle dine madkøb betyder, at hvis du fx. køber en pizzamenu til kr.
199,- så sparer du kr. 10,- på dit køb."

Men 5% af 199 er 9,95 og ikke 10 - det her er selvfølgelig en petitesse men
hvor meget må man egentlig regne "forkert" i sådan en reklame?

Fra : Holst

Dato : 27-09-07 17:21

Henrik Stidsen wrote:

> [...]
>
> Men 5% af 199 er 9,95 og ikke 10 - det her er selvfølgelig en petitesse men
> hvor meget må man egentlig regne "forkert" i sådan en reklame?

Man sparer da 10 kr.

199 - 5 % = 199 - 9.95 = 189,05 => at betale 189 kr. => besparelse: 10 kr.

Fra : Barney Gumble

Dato : 27-09-07 17:26

Holst skrev:

> 199 - 5 % = 199 - 9.95 = 189,05 => at betale 189 kr. => besparelse: 10 kr.

Personligt har jeg aldrig betalt med andet end Dankort hos Just-Eat, så
jeg ville kun spare 9.95 kr.

Mon ikke de fleste betaler med kort hos Just-Eat?

BG

Fra : K.B.S.

Dato : 27-09-07 17:26

">
> Man sparer da 10 kr.
>
> 199 - 5 % = 199 - 9.95 = 189,05 => at betale 189 kr. => besparelse: 10
> kr.<

Den holder vel ikke,når man betaler medkreditkort ?

Hilsen Kim

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-09-07 17:53

Holst <newsnov06@shelter.dk> wrote in

> Man sparer da 10 kr.

Nej, 9,95

> 199 - 5 % = 199 - 9.95 = 189,05 => at betale 189 kr. => besparelse: 10
> kr.

Som andre har nævnt, ofte betaler man med dankort på just-eat.dk.

Men det besvarer ikke spørgsmålet, hvor meget må man runde op/ned når man
beregner sådan nogen besparelser?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-09-07 20:32

Henrik Stidsen skrev:

> hvor meget må man egentlig regne "forkert" i sådan en reklame?

Så meget at det ikke er misvisende.

§ 3. Der må ikke anvendes urigtige, vildledende eller urimeligt
   mangelfulde angivelser, som er egnet til at påvirke
   efterspørgsel eller udbud af varer, fast ejendom og andre
   formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser.

Jeg ved ikke om der er domme der fastlægger en praksis med hensyn
til latterlige småbeløb.

--
Bertel

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 27-09-07 20:37

Henrik Stidsen wrote:

> Men 5% af 199 er 9,95 og ikke 10 - det her er selvfølgelig en petitesse men
> hvor meget må man egentlig regne "forkert" i sådan en reklame?

Det bliver en konkret vurdering. Var beløbet større, var der ingen tvivl
om, at forbrugeren ville have krav på den annoncerede rabat. I dette
tilfælde er jeg dog temmelig sikker på, at annoncen er tilladelig, også
efter god markedsføringsskik. En afgørelse (måske fra
Forbrugerklagenævnet?) på noget lignende spøger i mit baghoved...

Mvh
Kevin Borbye Edelvang