Hvordan lave egne gældende handelsbetingel~
Fra : SlashDot

Dato : 27-09-07 13:17

Når man indgår en handel i telefonen eller online, så har sælger en masse
handelsbetingelser. Disse kan være meget uklare og direkte luskede. Derfor
ville jeg gerne lave mine egne som betingelse for handelen.
Hvordan skal jeg gribe det an i praksis ?
Forestiller mig at jeg lægger en pdf på mit site og paster et link til
sælger.

Nogle af de ting jeg vil betinge er f.eks at jeg vil have kr.25 i
ekspeditionsgebyr for at betale deres regning, og jeg vil have kr.25
yderligere hvis de sender papirfaktura og ikke pdf email

Ligeledes vil jeg betinge nogle for mig gunstige betingelser om opsigelse,
fortrydelse, produktteknik, forsendelse og erstatningsansvar, emailspam
politik, telemarketing (at de ikke må kontakte mig når jeg ikke vil være
kunde mere) osv.
Samt at overtrædelse takseres til gebyrer til mig.

Hvis de ikke vil anerkende MINE betingelser, så køber jeg bare ikke noget.

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-09-07 13:25

SlashDot wrote:

> [...]
> direkte luskede. Derfor ville jeg gerne lave mine egne som
> betingelse for handelen.
> Hvordan skal jeg gribe det an i praksis ?

Der gælder de samme regler for den luskede køber som for den luskede
sælger. Oplysningerne skal fremlægges inden aftalen indgås, således at
man kan sige at modparten har accepteret dine betingelser. Hvis der er
tale om usædvanlige betingelser, har du givetvis et større ansvar for at
sikre (og efterfølgende kunne påvise) at modparten har modtaget
betingelserne i tide.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 27-09-07 13:26

SlashDot skrev:
> [...]
> Samt at overtrædelse takseres til gebyrer til mig.
>
> Hvis de ikke vil anerkende MINE betingelser, så køber jeg bare ikke noget.

Det er jo i princippet ikke andet end at bekendtgøre sælger med hvad der
måtte være dine betingelser og så anmode om de vil indgå en aftale på de
vilkår. Så i den forstand er idéen med en hjemmeside en fin praktisk
løsning. I praksis vil der så næppe heller være nogen der gider indgå en
sådan aftale med dig, og så er du lige vidt. Men det er der for så vidt
ikke meget jura i.