Hvornår er der tale om socialt bedrageri
Fra : JM

Dato : 26-09-07 20:45

Hej NG

Min kæreste er enlig mor til 2 og får derfor diverse sociale tilskud.

Jeg bor i Jylland hun på Sjælland. Af naturlige årsager kører jeg ikke bare
over og besøger hende til en kop kaffe, men hvor længe kan jeg tillade mig
at være på besøg/overnatte mm. før hun kan komme i konflikt med loven om at
være reelt enlig?

JM

Fra : KxT

Dato : 27-09-07 06:01

Er du kæreste med hende (og i er enige om det) er hverken du eller hun reelt
enlig - og dermed er i på kant med socialt bedrageri.
Er du derimod bare en ven eller fætter, som er på besøg - kan du naturligvis
bare tage på besøg - også med overnatning (men formentlig ikke i samme
seng).

Knud

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-09-07 06:37

"KxT" <kn.th@pc.dk> skrev i meddelelsen
> Er du kæreste med hende (og i er enige om det) er hverken du eller hun
> reelt enlig - og dermed er i på kant med socialt bedrageri.

Hold nu for helvede op med det gætteri, Knud. Du gætter alligevel forkert
langt de fleste gange, og denne er ingen undtagelse.

> Er du derimod bare en ven eller fætter, som er på besøg - kan du
> naturligvis bare tage på besøg - også med overnatning (men formentlig ikke
> i samme seng).

Bla bla bla.

Sæt dig ind i tingene inden du svarer :(

De skal have økonomien flettet ind i hinanden før den tæller. Og så er der
endda forskelle fra kommune til kommune.

--
Per

Fra : KxT

Dato : 27-09-07 16:57

Bemærk kære Per, at jeg ikke siger der ER TALE om socialt bedrageri, men kun
at parret her er på kanten af det.
Som andre også skriver er der forskellig tolkning af, hvor meget der skal
til afhængig af hvilken myndighed/kommune, som ser på sagen.
Jeg gætter altså heller ikke i denne sag kære Per, men beskriver
virkeligheden - blandt fordi der ikke er en 100% vandtæt juridisk definition
på, hvornår grænsen er overskredet.

Knud

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 28-09-07 11:31

> [...]
> til afhængig af hvilken myndighed/kommune, som ser på sagen.

> Jeg gætter altså heller ikke i denne sag kære Per,

Du skriver i dit svar at det afhænger af om de er kærester eller ej - og det
gør det _ikke_! Det afhænger af om de har fælles økonomi.

Hvor har du lært at de skal være kærester??

For en gangs skyld vil vi gerne have den henvisning som du _aldrig_
nogensinde har brugt!
--
Per

Fra : KxT

Dato : 28-09-07 16:42

> ,
>
> Du skriver i dit svar at det afhænger af om de er kærester eller ej - og
> det gør det _ikke_! Det afhænger af om de har fælles økonomi.

Jeg har ikke sagt at de skal være kærester, men er de (erklærede) kærester
kan man med god grund overveje, hvorvidt de er singler eller samlevende i et
eller andet systematisk omfang.

Knud

Fra : Bjarne

Dato : 28-09-07 17:08

KxT skrev:
> [...]
> kan man med god grund overveje, hvorvidt de er singler eller samlevende i et

Jeg har boet i Berlin og haft en kæreste i København, og ifølge dit
vrøvl skulle vi altså have været samlevende i systematisk omfang.

Bjarne

Fra : Henning

Dato : 27-09-07 06:55

On Thu, 27 Sep 2007 07:00:41 +0200, "KxT" <kn.th@pc.dk> wrote:

>Er du kæreste med hende (og i er enige om det) er hverken du eller hun reelt
>enlig - og dermed er i på kant med socialt bedrageri.

Nu er der heldigvis forskel på at være enlig og være ensom... Så længe
parterne ikke bor sammen og deles om økonomien, er de begge enlige -
heldigvis uden at være ensomme

Fra : -= JF =-

Dato : 27-09-07 23:11

KxT skrev:
> Er du kæreste med hende (og i er enige om det) er hverken du eller hun reelt
> enlig - og dermed er i på kant med socialt bedrageri.

Mage til forkromet vrøvl skal man da lede længe efter :-/

--
Mvh. John

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 27-09-07 06:42

"JM" <j@mail.dk> wrote in message
> [...]
> at være på besøg/overnatte mm. før hun kan komme i konflikt med loven om

Her i Ballerup snakkede jeg på et tidspunkt med en sagsbehandler, der kunne
oplyse mig om at de ikke regner folk for at være kærester, før de evt.
flytter sammen - og dermed får fælles økonomi.
Men spørg på hendes kommunekontor, de vil bedre kunne give jer et svar, da
praksis kan være forskellig fra kommune til kommune.

Venlig hilsen

Aragorn.

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - er undervejs.

Fra : Lille my

Dato : 27-09-07 08:43

"JM" <j@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bare over og besøger hende til en kop kaffe, men hvor længe kan jeg
> tillade mig at være på besøg/overnatte mm. før hun kan komme i konflikt

Hejsa..
Det kommer an fra kommune til kommune.
Nogen siger at så snat en tandbørste er sat så er man bedrager, mens andre
siger at når man opholder sig mere end 48 timer på den bopæl der får
tilskud, så er man bedrager.

Ang boligsikring, så ved jeg at en kan bo på samme adresse i op til 3 mdr,
men bare der går 1 dag mere så skal alle de 3 mdr +1 dag betales tilbage.

Ring til kommunen og høre dem ad.

Jeg har engang gjort det samme og fik den besked... At ALLE har lov til at
ha en kæreste som overnatter i ny og næ, men økonomien må ikk komme imellem.

Han/hun må ikk løbe ned og købe en smør og mælk , for så er man bedrager
( helt hen i vejret )

Hilsen Bente

Fra : JM

Dato : 27-09-07 08:43

Okay tak for svarene

Konkret handler det om, at min eks har fået ondt i røven (eller et andet
sted) over at jeg har en kæreste.
Derfor har hun truet med bål og brand og blandt andet med at anmelde min
kæreste for socialt bedrageri, hvilket der i min opfattelse på ingen måde er
tale om.
Men man hører jo mange skrækhistorier og derfor ville vi bare ikke gøre
noget dumt, så situationen kunne forvekles med noget den ikke er.

Hilsen JM

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-09-07 12:26

JM skrev:

> Men man hører jo mange skrækhistorier og derfor ville vi bare ikke gøre
> noget dumt, så situationen kunne forvekles med noget den ikke er.

Kontakt den relevante kommune og forklar dem sagen. Så kan de og
I tage det roligt hvis der kommer en anmeldelse.

--
Bertel

Fra : Thomas

Dato : 27-09-07 12:48

On 26 Sep., 21:45, "JM" <j...@mail.dk> wrote:
> [...]
> at være på besøg/overnatte mm. før hun kan komme i konflikt med loven om at

Så længe i ikke har fælles folkeregister bopæl så er der ikke noget at
bekymre sig om.

VH

Thomas

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-09-07 12:54

"Thomas" <Thomas.Haugaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
On 26 Sep., 21:45, "JM" <j...@mail.dk> wrote:

> Så længe i ikke har fælles folkeregister bopæl så er der ikke noget at
> bekymre sig om.

Det er der nu.
Når man modtager feks. børnetilskud som enlig forældre, skal man afgive
erklæring om at man er enlig en gang om året.
I den forbindelse har jeg set det pointeret fra kommunens side, at der skal
være tale om reel enlighed, og at folkeregisteradressen i den forbindelse er
ligegyldig.
Ellers ville man jo også ved at snyde ifht. en lov (om
folkeregisteradressen) kunne opnå fordele ifht. en anden lov (om de sociale
ydelser). Og den går altså ikke.

/Per

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-09-07 13:00

Per Christoffersen wrote:

> [...]
> at der skal være tale om reel enlighed, og at
> folkeregisteradressen i den forbindelse er ligegyldig.

Naturligvis, men omvendt må kommunerne vel administrere begrebet "enlig"
efter et regelsæt, som er fælles for alle kommuner? Ud fra oplysningerne
i tråden virker det som om at forskellige kommuner anlægger vidt
forskellige praksis? Og nogle steder en praksis, som virker meget
indskrænkende, selv hvis man modererer lidt på oplysningerne i tråden.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-09-07 13:30

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> praksis? Og nogle steder en praksis, som virker meget indskrænkende, selv
> hvis man modererer lidt på oplysningerne i tråden.

Det skulle undre mig meget om ikke der findes et regelsær/cirkulære på
området.
De fleste andre ting i den sociale sektor af den art er temmelig
detailstyret fra centralt hold, så mon ikke det også gælder dette.
Hvis det findes, så ligger det et sted på retsinformation og venter på den
ihærdige

/Per

Fra : Bjarne

Dato : 27-09-07 13:58

Per Christoffersen skrev:
> [...]
> detailstyret fra centralt hold, så mon ikke det også gælder dette.
> Hvis det findes, så ligger det et sted på retsinformation og venter på den

Burde man ikke også kunne finde domme?
Eller bliver alting afgjort administrativt?

Bjarne

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 27-09-07 15:24

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> writes:

> Naturligvis, men omvendt må kommunerne vel administrere begrebet "enlig"
> efter et regelsæt, som er fælles for alle kommuner?

Overhovedet ikke. I forhold til kontanthjælp har jeg selv oplevet to
kommuner. Kommune A mener at man ikke er enlig, hvis man er gift, men
er man ikke gift er der ikke forsørgerpligt. Kommune B mener at hvis
man på et tidspunkt har set på hinanden tværs hen over gaden, så er
der forsørgerpligt. Okay, det er overdrevet, jeg ved det godt. Men der
er i hvert fald fuld forsørgerpligt i det øjeblik der mere eller
mindre bliver lavet mad sammen.

Så det kan godt være at der er et regelsæt, men det bliver ikke læst
med de samme briller alle steder.

Som bruger af offentlige ydelser, f.eks. hjælpemidler til
handicappede, kan det rent faktisk betale sig at flytte efter de gode
kommuner.

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Bjarne

Dato : 27-09-07 15:52

Trine Kornum Christiansen skrev:

> [...]
>
> Som bruger af offentlige ydelser, f.eks. hjælpemidler til
> handicappede, kan det rent faktisk betale sig at flytte efter de gode

Jeg kan forestille mig, at kommunen har fat i den lange ende, hvis de
endnu ikke har udbetalt pengene, for da kan man som borger næppe gøre
andet end at kaste sig ud i udsigtsløse, langvarige og opslidende
klagesager.

Men hvad med de tilfælde, hvor hjælpen eller børnetilskudet allerede er
udbetalt? Bliver den slags også ordnet administrativt og efter
forgodtbefindende, eller kommer det til straffesager med
domstolsafgørelser, hvor tingene bliver prøvet af i forhold tilgældende
lovgivning?

Noget af svaret er måske her http://www.socialrdg.dk/index.dsp?page=882

Bjarne

Fra : Henning

Dato : 27-09-07 14:32

>Når man modtager feks. børnetilskud som enlig forældre, skal man afgive
>erklæring om at man er enlig en gang om året.

Enlig en gang om året? Dvs. de resterende 364 nætter må man gerne have
samkvem

Fra : JM

Dato : 27-09-07 19:03

Hej igen

Det er da blevet en god debat vi har fået i gang her.

Jeg/vi føler os ikke truffet i denne sammenhæng. Jeg har en reel bopæl et
andet sted og vi ses ofte, som kærester nu gør frem til at de evt. flytter
rigtig sammen - og til den tid er det noget andet.

Som jeg opfatter rendyrket socialt bedrageri, så skulle jeg bo hos min
kæreste med alle mine ting (tandbørste, stereoanlæg og fladskærmstv) og så
have en proforma-adresse hos en god ven ude i byen. Det er direkte
bedrageri, for da udnytter vi hendes tilskud til fælles besparelse. I vores
tilfælde har vi jo hver vore udgifter til bolig osv.

Men tak for debatten - ikke fordi den skal slutte her - kør bare på, hvis
der er mere at sige.

Hilsen JM

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-09-07 20:26

JM skrev:

> Som jeg opfatter rendyrket socialt bedrageri, så skulle jeg bo hos min
> kæreste med alle mine ting (tandbørste, stereoanlæg og fladskærmstv) og så
> have en proforma-adresse hos en god ven ude i byen.

De offentlige ydelser gives til dem der kun har én indtægt at
leve af. Hvis man derfor deler økonomi (i en eller anden grad),
er man ikke længere berettiget til diverse tilskud (eller til et
mindre beløb).

Da det er vanskeligt at kontrollere om folk har fællesøkonomi,
kikker kommunerne efter andre - og mindre præcise - forhold, og
det fører åbenbart til forskellig praksis.

--
Bertel

Fra : Bjarne

Dato : 27-09-07 21:27

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> leve af. Hvis man derfor deler økonomi (i en eller anden grad),
> er man ikke længere berettiget til diverse tilskud (eller til et
Hvis begge parter har hver sin fuldt udstyrede egen bolig, må det være
vanskeligt at bevise den økonomiske fordel af at ses engang imellem.
Man skal være meget sammen i dagligdagen, for at f.eks. madindkøb kan
gøres væsentligt billigere.

> Da det er vanskeligt at kontrollere om folk har fællesøkonomi,
> kikker kommunerne efter andre - og mindre præcise - forhold, og
> det fører åbenbart til forskellig praksis.

Men burde de ikke i stedet studere domstolenes afgørelser og rette sig
efter dem?

Bjarne