Efteropkrævning af moms
Fra : Morten Snedker

Dato : 25-09-07 20:23

For knap et år siden, kort inden vi fik vores søn nr. 2, besluttede vi
os for at få nedfrosset stamceller fra barnets navlestreng.

Nu, knap et år senere, en e-mail fra CopyGene:

"Fremsendelse af kontoudtog

Vi fremsender hermed kontoudtog for Kunde-Id: C100DJ8.
Du bedes inden 07/09/2007 indbetale vort tilgodehavende på:
https://www.copygene.com/customercare/account/statement/show/?id=1449

Det på kontoudtoget ikke tidligere opkrævne momsbeløb, fremgår af din
oprindelige faktura, som vi har vedhæftet nedenfor.

Momsbeløbet opkræves da Landsskatteretten har bestemt, at der skal
opkræves moms af den serviceydelse som din faktura omfattede.

CopyGene A/S har indbragt spørgsmålet for Landsretten, men vi har
samtidig besluttet at opkræve den kredit, vi har givet vores kunder på
momsbeløb. Såfremt CopyGene A/S efterfølgende får medhold, og det
bliver bestemt, at modtagne momsbeløb da skal refunderes kunderne, vil
beløbet blive tilbagebetalt i sin helhed.

Såfremt du har spørgsmål til betaling, bedes du kontakte CopyGene
Kundeservice på telefon 70 25 71 21.

Med venlig hilsen
CopyGene Kundeservice"

Punkt 1:
Kan de, uagtet punkt 2, efter knap et år opkræve momsbeløbet?

Punkt 2:
Jeg genkalder overhovedet ikke "den oprindelige faktura" skulle have
set ud, som de angiver. Deres angivelse kan ses på
www.dbconsult.dk/ms/copygene.jpg.

I det hele taget mener jeg ikke vi modtog en faktura, eftersom handlen
foregik via deres website, ligesom betalingen gjorde det (dankort).

Sådan som jeg ser det, så har vi gjort en handel. Som privat må jeg
antage at den pris jeg får, er den jeg skal betale. Ligesom jeg mener
at deres mellemværende med Landsskatteretten ikke sorterer under mig.

Hva' siger I?

Database- & webudvikling
www.dbconsult.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-09-07 21:07

Morten Snedker wrote:

> Jeg genkalder overhovedet ikke "den oprindelige faktura" skulle
> have set ud, som de angiver. Deres angivelse kan ses på
> www.dbconsult.dk/ms/copygene.jpg.
[klip]
> [...]
> jeg antage at den pris jeg får, er den jeg skal betale. Ligesom
> jeg mener at deres mellemværende med Landsskatteretten ikke

Hvis forbeholdet vedr. moms har fremgået tydeligt *inden* du indgik
handelen (betalte), vil jeg mene at de har taget et gyldigt forbehold
for ekstrabetalingen. Hvis det først er dukket op på en faktura
efterfølgende (hvor aftalen *er* indgået), tror jeg at kravet er mere
tvivlsomt.

Som forbruger kan du naturligvis forvente at priserne er angivet incl.
moms, hvis ydelsen er momspligtig. Situationen her er speciel fordi der
åbenbart har været tvivl om hvorvidt ydelsen er momspligtig
(sundhedsydelser er generelt ikke momspligtige).

Fra : Per Christoffersen

Dato : 26-09-07 08:10

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> Som forbruger kan du naturligvis forvente at priserne er angivet incl.
> moms, hvis ydelsen er momspligtig. ...

Det kan man ihvertfald forvente, for det er et lovkrav.

/Per

Fra : peja

Dato : 26-09-07 12:23

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i meddelelsen

> "Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> Det kan man ihvertfald forvente, for det er et lovkrav.
>
> /Per

Jeps! Og det fremgår jo også tydeligt på deres hjemmeside under priser:

Betalings vilkår
Alle priser er inkl. moms og i DKK

Sååååå?

Pernille

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-09-07 12:33

peja wrote:

> Jeps! Og det fremgår jo også tydeligt på deres hjemmeside under
> priser: Betalings vilkår
> Alle priser er inkl. moms og i DKK

Jo, men sådan har siderne næppe set ud da OP kontraherede med dem.

Fra : alexbo

Dato : 26-09-07 12:35

"peja" <XXXXXX@stofanet.dk> skrev

> Jeps! Og det fremgår jo også tydeligt på deres hjemmeside under priser:

Ja, nu og det skyldes nok at landskatteretten har bestemt at ydelsen er
momspligtig.
Jeg formoder ikke at du har en kopi af deres hjemmeside da Morten købte
ydelsen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-07 18:18

> [...]
> momspligtig.
> Jeg formoder ikke at du har en kopi af deres hjemmeside da Morten købte

hjemmesiden er rimeligt godt opdateret på http://www.archive.org/index.php
men om der liger er de oplysninger ved jeg ikke.

Mvh Allan

Fra : peja

Dato : 26-09-07 21:22

> Jeg formoder ikke at du har en kopi af deres hjemmeside da Morten købte
> ydelsen.
>
> mvh
> Alex Christensen

Ikke jeg, men dem her har 85 billioner gamle sider:
http://www.archive.org/index.php
man kan se tilbage i. Iøvrigt sjovt at se de gamle sider vennerne gjorde

Pernille

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-07 21:58

"peja" <XXXXXX@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Ikke jeg, men dem her har 85 billioner gamle sider:
> http://www.archive.org/index.php
> man kan se tilbage i. Iøvrigt sjovt at se de gamle sider vennerne gjorde
>

> Pernille

Hehe men man skal nu passe på med de gamle sider der vises.
Jeg søgte på et tidspunkt gamle kort fra roskilde festivallen, og det var
det nye kort der dukkede op.
Så hvis det man søger ikke er gemt, så prøver siden om linket stadigvæk
virker.
Og er linket det samme, ja så bliver man snydt.

Mvh Allan

Fra : Holst

Dato : 25-09-07 22:19

Morten Snedker wrote:

> [...]
>
> I det hele taget mener jeg ikke vi modtog en faktura, eftersom handlen
> foregik via deres website, ligesom betalingen gjorde det (dankort).

Mon ikke der har været et link til en faktura, som du kunne udprinte?
Sådan fungerer det jo mange steder i dag.

> [...]
> antage at den pris jeg får, er den jeg skal betale. Ligesom jeg mener
> at deres mellemværende med Landsskatteretten ikke sorterer under mig.

Noget tyder på, at du ikke har sat dig ordentligt ind i betingelserne,
inden du indgik handlen.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 26-09-07 07:57

> Noget tyder på, at du ikke har sat dig ordentligt ind i betingelserne,
> inden du indgik handlen.

Eller at firmaet ikke har haft styr på deres aftaleindgåelse og fakturering.
Det er da ikke til at sige hvilken udlægning, der er korrekt efter de
foreliggende.

/Per

Fra : alexbo

Dato : 26-09-07 12:32

"Morten Snedker" skrev

> [...]
> antage at den pris jeg får, er den jeg skal betale. Ligesom jeg mener
> at deres mellemværende med Landsskatteretten ikke sorterer under mig.

Det samme.
Send dem en mail om at du har betalt det aftalte beløb,
og det må væres deres eget ansvar at de fejlbedømte momspligten.
Det er også muligt at de undervurderer strømforbruget eller noget helt
andet, det er deres problem.

Evt. kan du tilbyde at lade handlen gå tilbage, de kan bare sende pengene.
Det tror jeg du kan gøre helt uden risiko, de sender ingen penge.

mvh
Alex Christensen