Ingen arvinger - hvad sker med fast ejendo~
Fra : Peter Loumann

Dato : 22-09-07 20:13

Hej eksperter

Her i bymidten står et lident hus, der gennem 3-4 år er udsat for forfald,
hærværk og brandstiftelse.

http://huse-i-naestved.dk/rema/moellegade6.html

Iflg. en nabo jeg talte med, er ejeren død for 3-4 år siden, og der er
ingen arvinger. Hvem har ejendomsretten til og ansvaret for sådan en
ejendom?

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-09-07 20:24

Peter Loumann wrote:

> Iflg. en nabo jeg talte med, er ejeren død for 3-4 år siden, og
> der er ingen arvinger. Hvem har ejendomsretten til og ansvaret
> for sådan en ejendom?

Alle ejendomme i Danmark har en ejer. Hvis en person dør uden arvinger
(eller testamente), vil jeg tro at staten "arver".

Den aktuelle ejer vil fremgå af tingbogen. Måske kan du se hvem ejeren
er via www.netborger.dk.

Fra : padre

Dato : 23-09-07 08:34

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> Alle ejendomme i Danmark har en ejer. Hvis en person dør uden arvinger
> (eller testamente), vil jeg tro at staten "arver".

Arvelovens kapitel 18

§ 95. Er der ingen arvinger efter loven eller testamente, tilfalder afdødes
formue staten.

Stk. 2. Hvis arven tilfalder staten, kan justitsministeren eller den,
justitsministeren bemyndiger dertil, efter anmodning bestemme, at arven skal
fordeles i overensstemmelse med bestemmelserne i et anfægteligt testamente,
hvis testamentet må antages at være udtryk for afdødes sidste vilje.

Stk. 3. Hvis arven tilfalder staten og forholdene særligt taler for det, kan
justitsministeren eller den, justitsministeren bemyndiger dertil, endvidere
efter anmodning afstå arven helt eller delvis til

1) afdødes samlever,

2) personer, der er opvokset hos afdøde som dennes sted- eller plejebørn,

3) personer, som er opvokset sammen med afdøde som dennes pleje- eller
stedsøskende,

4) afdødes slægtninge i tilfælde, hvor formuen helt eller delvis stammer fra
en fælles slægtning, eller

5) andre personer eller institutioner, som stod den afdøde nær.

Stk. 4. Justitsministeren fastsætter regler om forvaltningen af boer, hvor
staten er arving.

§ 96. Afgørelser efter § 95, stk. 2 og 3, kan inden 3 måneder fra afgørelsen
indbringes for den skifteret, hvor dødsboet behandles, jf. lov om skifte af
dødsboer § 2.

Stk. 2. Skifteretten træffer afgørelse ved dom.

Stk. 3. Retsplejelovens §§ 226 og 227 finder tilsvarende anvendelse.

--
padre
"Don't you know there ain't no Devil

Fra : selchauhansen@gmail.~

Dato : 24-09-07 09:24

On 22 Sep., 21:13, Peter Loumann <loum...@nospam.invalid> wrote:

> Iflg. en nabo jeg talte med, er ejeren død for 3-4 år siden, og der er
> ingen arvinger. Hvem har ejendomsretten til og ansvaret for sådan en
> [...]

Ifølge ois.dk er det en vis Hr. Henning Andersen der ejer ejendommen.

Måske det er een du kender.

Jan Selchau-Hansen

Fra : Peter Loumann

Dato : 24-09-07 10:28

On Mon, 24 Sep 2007 01:24:03 -0700, selchauhansen@gmail.com wrote:

> Ifølge ois.dk er det en vis Hr. Henning Andersen der ejer ejendommen.

Tak! Jeg var ikke opmærksom på at ois.dk oplyser ejer; det er sjældent det
jeg leder efter. Hvis siden er opdateret, tyder det på at jeg har lyttet
til løs sladder.

> Måske det er een du kender.

Nej.

http://huse-i-naestved.dk