Hvor lang tid.
Fra : Cindy

Dato : 22-09-07 20:01

Lad os sige, at en person er død og arvingerne henvender sig til de
myndigheder, man nu kontaker vedr. begravelse og deslige. I den forbindelse
får de at vide, at der vil blive rettet henvendelse fra skifteretten.

Efter en månedstid undrer de sig over, at de ikke har hørt noget endnu.
Efter endnu en måned undrer de sig så meget at en af de to nærmeste arvinger
tager en sagfører for at få at vide, hvordan alting ligger.

Efter at denne sagfører har oplyst ham om forskellige ting vedr. arven siger
han: Det kan ike betale sig at du kommer her og betaler mig for yderligere
bistand. Din morbror var faktisk hos en helt anden sagfører og fik skrevet
et testamente før han døde.

Okay nu er det så vi gerne vil vide, hvor længe har sådan en sagfører eller
andre myndigheder lov til at holde den afdødes nærmeste familie hen, inden
de skal - bør - henvende sig til dem med de relevante oplysninger?

Cindy

Fra : Cindy

Dato : 22-09-07 20:45

"Cindy" skrev i en meddelelse

> [...]
> skifteretten.
>
> Efter en månedstid undrer de sig over, at de ikke har hørt noget endnu.

Eller skal man sige det sådan? Når en sagfører har skrevet testamente for
nogen og vedkommende afgår ved døden, hvor lang tid går der så før
arvingerne får en henvendelse fra denne sagfører?

Cindy

Fra : per christoffersen

Dato : 22-09-07 21:26

"Cindy" <Engkabbeleje@Wiese.dk> skrev i en meddelelse
> Eller skal man sige det sådan? Når en sagfører har skrevet testamente for
> nogen og vedkommende afgår ved døden, hvor lang tid går der så før
> arvingerne får en henvendelse fra denne sagfører?

Der kommer ikke nogen henvendelse fra den sagfører.
At en sagfører (som nok egentlig skal betegnes som advokat), har skrevet et
testamente for en afdød giver ham ikke nogen særlig stilling eller særlige
forpligtigelser ifbm. dødsfaldet.
Det er skifteretten, der i første omgang skal rette henvendelse til de
efterladte, og udvirke en sagsbehandling af dødsfaldet.
Henvendelser vedr. dødsfaldet og hvordan det skal behandles skal derfor
rettes til skifteretten, der hvor afdøde boede ved dødsfaldet.

/Per

Fra : Cindy

Dato : 22-09-07 22:11

"per christoffersen" skrev i en meddelelse

> [...]
> Det er skifteretten, der i første omgang skal rette henvendelse til de
> efterladte, og udvirke en sagsbehandling af dødsfaldet.

Den oplysning siger jeg mange tak for. Den er ret væsentlig her og nu.

Men må jeg så spørge om man ved henvendelse til skifteretten får alt at vide
om særlige forhold vedr. bodeling og eventuelle 'ukendte arvinger' etc.
etc..

Cindy

Fra : Per Christoffersen

Dato : 24-09-07 08:00

> Men må jeg så spørge om man ved henvendelse til skifteretten får alt at
> vide om særlige forhold vedr. bodeling og eventuelle 'ukendte arvinger'
> etc. etc..

Skifterettens opgave er i første omgang at se til, at der bliver igangsat en
bodeling.
Afhængig af boets størrelse og dets forhold er der flere forskellig måder
bodelingen kan ske på.
Jeg tror det bedste for jer vil være simpelthen at kontakte skifteretten og
høre hvordan sagen står.
De plejer at væremget flinke til at hjælpe så godt de kan.

(Og selvom det hedder skifteretten, så klares bodelinger altså som
almindeligt kontorarbejde, - det kommer ikke i nærheden af en retssal.)

/Per