Vedr. arvesag.
Fra : Cindy

Dato : 22-09-07 19:50

Nogen jeg kender som er svenskere, kommer til at arve et større beløb efter
en mand, som boede i København indtil sin død fornylig. Han var dansker.

De har fået at vide, at man i Danmark betaler en arveafgift på 34%. Skal
svenskere også betale denne arveafgift, når man ikke beskatter arveafgift i
Sverige?

Cindy

Fra : Poul Christensen

Dato : 23-09-07 08:46

"Cindy" <Engkabbeleje@Wiese.dk> wrote in

> [...]
>
> De har fået at vide, at man i Danmark betaler en arveafgift på 34%.
> Skal svenskere også betale denne arveafgift, når man ikke beskatter

Ja. Det er principielt en afgift på boet og ikke på arvingen.
Se boafgiftsloven http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A2006/0097129.htm#K1

For arv til ubeslægtede er afgiftsatsen 36,25 pct. (15 pct. + 25 pct. af
resten)

mvh poul christensen

Fra : Cindy

Dato : 23-09-07 10:06

"Poul Christensen" skrev i en meddelelse
> [...]

> Se boafgiftsloven http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A2006/0097129.htm#K1
>

> For arv til ubeslægtede er afgiftsatsen 36,25 pct. (15 pct. + 25 pct. >af

Mange tak. Så skal hun jo altså betale arveafgiften. Hun er dog ikke
ubeslægtet, da afdøde er hendes morbror, men hun har i mange år været gift
med en svensker og bor af den grund i Sverige.

Cindy

Fra : Poul Christensen

Dato : 23-09-07 14:44

> Mange tak. Så skal hun jo altså betale arveafgiften. Hun er dog ikke
> ubeslægtet, da afdøde er hendes morbror, men hun har i mange år været
> gift med en svensker og bor af den grund i Sverige.

Mit svar var ikke helt fyldestgørende. Den høje sats gælder for al arv,
bortset fra til forældre og til børn, børnebørn mv, se § 1 linket.

mvh poul christensen

Fra : Cindy

Dato : 26-09-07 15:06

"Poul Christensen" skrev i en meddelelse
> "Cindy" wrote in

> Mit svar var ikke helt fyldestgørende. Den høje sats gælder for al >arv,
> bortset fra til forældre og til børn, børnebørn mv, ....

Javel, det er så reglen at arv i lige linje ikke skal beskattes, og jeg kan
forstå, at det så også gælder børnebørn. Men det får så ikke betydning i min
ven indes tilfælde. Men jeg siger tak for de fuldstændige oplysninger.

>se § 1 linket.

Ja tak, det er rigtigt godt.

Med venlig hilsen

Cindy.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 26-09-07 15:26

Cindy wrote:

> [...]
> ven indes tilfælde. Men jeg siger tak for de fuldstændige oplysninger.

Jo, det beskattes stadig med de 15%.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Cindy

Dato : 01-10-07 12:45

"Peter Knutsen" skrev i en meddelelse

> Jo, det beskattes stadig med de 15%.

Ja tak, så fik vi da klarhed over det med beskatningen. Men mit første
spørgsmål, som vel danner en anden tråd lige før denne, kunne jeg godt tænke
mig at stille spørgsmål om igen, men så tror jeg, at jeg vil starte med en
helt ny tråd oppe foroven, så spørgsmålet ikke bliver gemt hernede.

Cindy