Hvornår er ting at betragte som hittegods?
Fra : Martin

Dato : 22-09-07 16:08

Eller hvad gør man med genstande som efterlades på ens grund som man ikke er
ejer af men som heller ikke er skrald?

Eksempelvis hvis naboen har bestilt håndværkere til at anlægge en
flise-terasse og disse i den forbindelse ved fyraften åbenbart mener at det
er en mægtig god idé at parkere en minigraver i min indkørsel til næste dag,
således at jeg hverken kan komme ud med min bil eller trailer.

Kan jeg med loven i hånden foranledige at maskinen indleveres som
hittegods - selvom jeg jo har en formodning om hvem som ejer den
(håndværker-firmaet)?

Det virker tilsyneladende ikke med den "gammeldaws" metode at simpelthen
tale med dem, så får man blot af vide at det var da utrolig så sure alle
heri kvarteret er. Men det blev hele kvarteret først da de tog de første
spadestik for snart en mdr siden. (De parkerer eksempelvis så mange
lastbiler, trailere, minigravere, og læsser grus, fliser, jord af som det
passer dem på den offentlige vej - og det i en sådan grad at det er nærmest
umuligt at komme ind og ud med en bil til sin egen bopæl. Man skal faktisk
hver eneste gang bede dem om at fjerne sine biler så man i det mindste kan
parkere ved sit eget hus.

Og det til trods for at der 30 meter henne ad vejen er indrettet ekstra
parkeringspladser som de udemærket kan holde på uden at genere nogen.

Vi er nu et helt kvarter som er møgtrætte af deres larmeri og forhindring af
fri passage.

Derfor tilspørger jeg jer: har jeg på nogen måde ret til at bortskaffe
ting/sager som måtte befinde sig på min matrikel - selvom jeg ikke er
ejermand?

Eller hvad vil i ellers foreslå? De er som sagt ikke til at tale alm dansk
med.

Fra : Holst

Dato : 22-09-07 16:16

Martin wrote:

> Eller hvad vil i ellers foreslå? De er som sagt ikke til at tale alm dansk
> med.

Snak med naboen. Det er hans håndværkere.

Fra : Martin

Dato : 22-09-07 17:47

> Snak med naboen. Det er hans håndværkere.

Er desværre også forsøgt. De er slet ikke flyttet ind endnu de har åbenbart
bare bestilt en komplet renovering af deres nyindkøbte ejendom. Men de er
lige så lidt til at tale med som håndværkerne. De kan ikke se hvorfor vi
alle sammen er så sure...

Såååååå.... op på traileren med minigraveren og give den til politiet næste
gang den står på min matrikel?

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 22-09-07 17:56

Martin wrote:

> Såååååå.... op på traileren med minigraveren og give den til politiet
> næste gang den står på min matrikel?

Måske skulle du ringe til dem inden du kommer anstigende med
minigraveren, bare sådan for at undgå at de bliver sure også?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Martin

Dato : 22-09-07 18:10

> Måske skulle du ringe til dem inden du kommer anstigende med
> minigraveren, bare sådan for at undgå at de bliver sure også?

Jo det er nok en meget god idé.

Men sprøgsmålet går egenligt på om jeg overhovedet må gøre sådan ifgl loven,
eller gør det mig til tyv? Eller er det i princippet ulovlig omgang med
hittegods når der står div. (sikkert kostbare) maskiner på min matrikel som
jeg ikke kan gøre rede for idet jeg ikke ejer dem?

Har man til enhver tid ret til at bortskaffe enhver genstand som befinder
sig på sin matrikel - evt som hittegods - også selv om man ikke selv er
ejer?

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-09-07 18:27

Martin wrote:

> Jo det er nok en meget god idé.

En anden ide. Sæt et skilt op med tekst ala følgende. Byggematerialer
og -maskiner må ikke stå på grunden uden forudgående aftale med ejeren.
Hvis dette sker uden forudgående aftale, opkræves et administrativt
gebyr på 510 kr per døgn".

Derefter kan du begynde at sende regninger til firmaet

Fra : Martin

Dato : 22-09-07 19:03

> Hvis dette sker uden forudgående aftale, opkræves et administrativt
> gebyr på 510 kr per døgn".

Må man virkeligt det som alm privat-person? Eller er det bare gas?

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-09-07 19:15

Martin wrote:

> Må man virkeligt det som alm privat-person? Eller er det bare gas?

Jeg kan ikke garantere dig at de betaler, men Carpark o.lign. støtter
deres krav på almindelige aftaleretslige regler (hvis du ser deres skilt
og alligevel parkerer, har du accepteret at betale 510 kr), og så kan du
vel også...

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 22-09-07 18:28

Martin wrote:

> [...]
>
> Har man til enhver tid ret til at bortskaffe enhver genstand som
> befinder sig på sin matrikel - evt som hittegods - også selv om man

Jeg tror (men er ikke sikker) at det gør en forskel at du rent faktisk
ved hvem maskinen tilhører. Hensigten med at aflevere hittegods til
politiet er jo at det kan komme tilbage til ejeren, dvs. at
forudsætningen er at ejeren ikke kendes.

Det vil være mere reelt hvis du henvender dig til politiet og anmelder
maskinen som parkeret/hensat til ulempe og da spørger om du selv må
flytte den.

Fra : penta@panto.com

Dato : 22-09-07 18:31

"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Det vil være mere reelt hvis du henvender dig til politiet og anmelder
> maskinen som parkeret/hensat til ulempe og da spørger om du selv må flytte
> [...]

En godt råd!

/tomov>

Fra : Martin

Dato : 22-09-07 19:00

Jo det ville da bestemt være det nemmeste.

Men hvordan bærer jeg mig lige ad med at flytte en maskine jeg ikke har
nøgler til? Det er jo ikke bare en kasseøl man sådan bare lige flytter med
uden at kunne starte dimsen? Desuden har jeg ingen forstand på at "køre" med
sådan en maskine selv hvis jeg havde nøglen.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 22-09-07 19:10

Martin wrote:

> [...]
> flytter med uden at kunne starte dimsen? Desuden har jeg ingen
> forstand på at "køre" med sådan en maskine selv hvis jeg havde

Du skrev noget om at aflevere den til politiet på en trailer, så det
regnede jeg med at du havde styr på.

Fra : Martin

Dato : 22-09-07 19:17

> Du skrev noget om at aflevere den til politiet på en trailer, så det
> regnede jeg med at du havde styr på.

Nå ok, men med det mente jeg blot at jeg kender en person som sikkert nok
ville kunne fjerne den, men mod betaling.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 23-09-07 15:39

"Martin" <jadahva@hotmail.com> wrote in

> Men hvordan bærer jeg mig lige ad med at flytte en maskine jeg ikke
> har nøgler til?

Ring nu bare til Politiet først. Så tager vi det andet hvis det mod
forventning skulle blive aktuelt.

Fra : Martin

Dato : 22-09-07 19:02

> [...]
> politiet er jo at det kan komme tilbage til ejeren, dvs. at
> forudsætningen er at ejeren ikke kendes.

Ja og det får han sikkert også jo så. Pointen var bare at sende
manden/firmaet et budskab og gøre det lidt besværligt for ham, ligesom han
gør det for os andre. Så kan det være han forstår et vink med en vognstang
eller hvad man siger.

> Det vil være mere reelt hvis du henvender dig til politiet og anmelder
> maskinen som parkeret/hensat til ulempe og da spørger om du selv må
> flytte den.

Jo men hvordan? Rekvirere en auto-transporter/kranvogn eller lign, og idet
firmaets navn står på maskinen henvise til at sende regningen til firmaet?

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 22-09-07 19:09

Martin wrote:

> [...]
> manden/firmaet et budskab og gøre det lidt besværligt for ham,
> ligesom han gør det for os andre. Så kan det være han forstår et vink

Jeg har forstået dig sådan at du vil genere maskinens ejer så meget du
kan uden selv at komme i klemme.

Det synes jeg er en usympatisk og usikker udvej. Derfor mine andre
forslag.

Fra : peja

Dato : 23-09-07 21:04

"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Det synes jeg er en usympatisk og usikker udvej. Derfor mine andre
> [...]
Ja det er jeg enig med dig i Erik O - Og sikke nogle gode vejfester de vil
holde når naboen er flyttet ind - godt naboskab og gode vibrationer gør det
herligt at bo i eget hus med fred og ro på vejen.

Og glæden ved at have naboer med huse og omgivelser der er sat i stand og er
i orden er også skønt - vi har desværre en nabo med en rodebutik, men de er
så søde så søde - så vejfesterne er gode.

Godt naboskab - Det arbejder vi for/på >Og arbejdet hos naboen får jo
ogsåen en ende!

Pernille
Forstående nabo uden bagtanker i juridiske spidsfindigheders hævn

Fra : Holst

Dato : 22-09-07 19:08

Martin wrote:

> [...]
> gør det for os andre. Så kan det være han forstår et vink med en vognstang

Du skal jo bare parkere en bil foran din indkørsel, så han ikke kan få
sin maskine ud, når han skal bruge den.

Fra : Martin

Dato : 22-09-07 19:20

> Du skal jo bare parkere en bil foran din indkørsel, så han ikke kan få
> sin maskine ud, når han skal bruge den.

Jo de baner har jeg tænkt i - bare lidt svært sådan rent praktisk når man om
morgenen opdager at den allerede er spærret inde... men jeg kunne måske leje
nogle trailere eller noget og stille lidt bekvem foran huset og ikke mindst
i indkørselen.

Bare utroligt at det skal være så svært for dem at tage lidt hensyn til os
andre der bor her.

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-09-07 19:24

Martin wrote:

> [...]
> men jeg kunne måske leje nogle trailere eller noget og stille
> lidt bekvem foran huset og ikke mindst i indkørselen.

Eftersom det er din grund, er du også i din gode ret til at placere
store betonklodser omkring firmaets gravemaskine... (men jeg vil foreslå
"Carpark" løsningen).

Fra : Martin

Dato : 22-09-07 19:33

> Eftersom det er din grund, er du også i din gode ret til at placere
> store betonklodser omkring firmaets gravemaskine... (men jeg vil foreslå
> "Carpark" løsningen).

Jojo... men dem tror jeg nu ret let de kan fjerne med deres maskiner. Ja og
trailerne også for den sags skyld.

Det kunne da godt være man skulle "strikke" et skilt sammen og stille.
Utroligt vores samfund er sådan at det er nødvendigt. (og nej jeg bor ikke i
det indre kbh eller noget, så der helt naturligt ikke er plads til at stille
sine maskiner/biler så de ikke generer andre.)

Fra : retroman

Dato : 22-09-07 19:37

> [...]
> ejermand?
>
> Eller hvad vil i ellers foreslå? De er som sagt ikke til at tale alm dansk

det kan være der er en lokal politi vedtægt feks. Roskilde:

§1
Biler med tilladt totalvægt over 3500 kg (lastbiler, busser og lignende),
påhængskøretøjer (herunder campingvogne), motorredskaber og traktorer må
ikke parkeres i tidsrummet kl 19:00 - 07:00, medmindre en sådan parkering er
tilladt på særligt afmærkede vejstrækninger eller pladser. Uden for de
nævnte steder må påhængskøretøjer (herunder campingvogne) med tilladt
totalvægt på højst 2000 kg dog parkeres i indtil 24 timer.

§2
Overtrædelse af denne bekendtgørelse kan i medfør af færdselslovens §121
pålægges afgift.

Fra : Jesper Juul

Dato : 22-09-07 19:47

retroman skrev:

> det kan være der er en lokal politi vedtægt feks. Roskilde:

Er de lokale politivedtægter ikke afskaffet?

Jesper

Fra : retroman

Dato : 22-09-07 20:23

"Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Er de lokale politivedtægter ikke afskaffet?
>
> Jesper

er de?

Fra : retroman

Dato : 22-09-07 20:24

"Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Er de lokale politivedtægter ikke afskaffet?
>
> Jesper

sorry

kommunen har opdateter 6/9-2007

http://www.roskildekom.dk/webtop/site.aspx?p=228&VisArtikelID=551

Fra : penta@panto.com

Dato : 22-09-07 21:02

"Martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> det er en mægtig god idé at parkere en minigraver i min indkørsel til
> næste dag, således at jeg hverken kan komme ud med min bil eller trailer.

Måske skulle dit spørgsmål have været: Hvad gør jeg når nogen blokerer min
indkørsel?
Svar: Henvend dig til politiet.

/tomov

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-09-07 08:11

Martin wrote:

> Derfor tilspørger jeg jer: har jeg på nogen måde ret til at bortskaffe
> ting/sager som måtte befinde sig på min matrikel - selvom jeg ikke er
> ejermand?

Alternativt kan du henvende dig til de lokale brandmyndigheder
Der er regler for hvor meget man må spærre for adgang etc hvis sti/vej er
udlagt som brandvej

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!