midlertidig fartbegrænsning
Fra : Arne Skriver

Dato : 22-09-07 06:23

Gælder der samme love ved midlertidig fartbegrænsning (f.eks. ifm.
vejarbejde) som ved almindelige fartbegrænsninger, der tilkendegives med
faste skilte?

Hvem bestemmer hvad grænserne skal være og hvor længe skiltene skal blive
stående?

På min vej til arbejde oplevede jeg at der på en strækning var 30 km
fartbegrænsning. Længe efter at vejarbejdet var afsluttet, blev skiltene
bare stående. Det var en strækning hvor man normalt må køre 80 km.

Kan man miste kørekortet ved at køre det dobbelte af fartbegrænsningen i
sådan et tilfælde?

Arne Skriver

Fra : Rene Joergensen

Dato : 22-09-07 07:33

Arne Skriver <skriverkarlen@hotmail.com> wrote:

> Kan man miste kørekortet ved at køre det dobbelte af fartbegrænsningen i
> sådan et tilfælde?

Ja.

--
-René

Fra : Codexx

Dato : 22-09-07 11:34

Rene Joergensen wrote:

> Ja.

Jeg erindrer en retssag hvor straffen, pga. de konkrete formildende
omstændigheder blev nedsat fra "standardtaksten", da det var åbenlyst for
enhver at hastighedsnedsættelsen ikke tjente noget formål. Men
udgangspunktet erstadig at skiltningen skal efterleves.

/Bacher

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 22-09-07 11:52

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> writes:

> [...]
> enhver at hastighedsnedsættelsen ikke tjente noget formål. Men
> udgangspunktet erstadig at skiltningen skal efterleves.

Jeg undrer mig meget, når jeg kommer forbi et vejarbejde, hvor de har
glemt at ophæve hastighedsnedsættelsen igen. Når hastigheden er sat
ned til 30 km/t og det efterhånden er et par kilometer siden man sidst
har set en maskine eller en afmærkning, så får man altså sådan en lyst
til at køre 80 igen. Men hvornår må man sætte hastigheden op?

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : alexbo

Dato : 22-09-07 12:02

"Trine Kornum Christiansen" skrev

> [...]
> har set en maskine eller en afmærkning, så får man altså sådan en lyst
> til at køre 80 igen. Men hvornår må man sætte hastigheden op?

Når du har passeret en sidevej, du er ikke ringere stillet end de bilister
der drejer ind på "din" vej, uden at vide noget om en begrænsning.

mvh
Alex Christensen

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 22-09-07 12:53

"alexbo" <alexbo@email.dk> writes:

> Når du har passeret en sidevej, du er ikke ringere stillet end de bilister
> der drejer ind på "din" vej, uden at vide noget om en begrænsning.

Her ude i det mørke Jylland kan man godt nok komme til at køre langt
med 30 km/timen så. Helt ujuridisk, så kunne de dogt være bedre til at
huske at ophæve. Men helt fantastisk kunne det da være, hvis man
begyndte at bruge skilte der kunne ændres. At jeg skal køre 30 km/t
forbi folk der arbejder er helt rimeligt, men det er godt nok trælst
klokken midt om natten, når ingen arbejder og der ellers ikke er nogen
indskrænkninger i vejbanen.

Mvh Trine

Fra : Holst

Dato : 22-09-07 13:08

Trine Kornum Christiansen wrote:

> [...]
> forbi folk der arbejder er helt rimeligt, men det er godt nok trælst
> klokken midt om natten, når ingen arbejder og der ellers ikke er nogen

Ja, det kunne være rart, hvis de lige væltede skiltene omkuld efter
arbejdstid. Ligeledes kunne det være rart, hvis hastighedsbegrænsningen
blev ophævet. Alt for tit sættes der kun skilt, der angiver
hastighedsnedsættelsen. Intet skilt for ophævelsen sættes.

Jeg kørte i en periode forbi en strækning, hvor hastigheden var nedsat
til 50 km/t. På den strækning var de ved at sætte noget autoværn op
langs vejbanen - omtrent 1,5 meter fra kørebanen.

I dagtimerne kunne man undre sig over, hvorfor det var nødvendigt med
hastighedsbegrænsningen over en strækning af flere kilometer, når de
helt tydeligt arbejdede inden for 50 meter og langsomt over et par uger
eller tre arbejdede sig hele strækningen igennem.

Uden for arbejdstid kunne man undre sig over, hvorfor der overhovedet
var en hastighedsbegrænsning, når der end ikke var maskiner at se.

Men det er bestemt helt rimeligt, at hastigheden nedsættes, når der er
folk, som arbejder langs vejene.

Fra : Henning

Dato : 23-09-07 16:57

On Sat, 22 Sep 2007 12:51:36 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

> [...]
>har set en maskine eller en afmærkning, så får man altså sådan en lyst
>til at køre 80 igen. Men hvornår må man sætte hastigheden op?

Når du møder et andet skilt, en sidevej, lyskryds el.lign. I praksis
har jeg ladet mig fortælle, 500-1000m hvis det er åbenlyst der er tale
om fejlskiltning.