ophavsret - ordkombination ?
Fra : Per

Dato : 21-09-07 17:26

Hej NG !

Jeg kørte lige bag en bus hvor der bagest på bussen var en reklame for deres
eget selskab.

De brugte ordene "igen og igen og" i reklamen. Reklamen gik på, at der hele
tiden kommer en ny bus til de ventende passagerer.

Er der nogen form for ophavsret på den slags - det er jo musikgruppen
Nephew, der bruger ordene i en af deres sange - og der kan vist ikke være
tvivl om, at busselskabet har været klar over dette.

Altså skal busselskabet søge Nephew om lov til at bruge ordkombinationen
til/i deres reklame ?

--
Med venlig hilsen Per !

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 21-09-07 17:32

Per skrev:

>det er jo musikgruppen Nephew, der bruger ordene i en af deres sange

De skulle have ladet være med at kopiere det fra shu-bi-dua's Dallas

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-09-07 17:34

Per wrote:

> De brugte ordene "igen og igen og" i reklamen. Reklamen gik på,
> at der hele tiden kommer en ny bus til de ventende passagerer.

Jeg kan ikke forestille mig at en så kort ordkombination kan udgøre et
"værk" i ophavsretslovens forstand.

Du kan sikkert også finde nogen som har skrevet "igen og igen" før
Nephew...

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 21-09-07 17:56

Jesper> Per wrote:
> [...]

Jesper> Jeg kan ikke forestille mig at en så kort ordkombination
Jesper> kan udgøre et "værk" i ophavsretslovens forstand.

Jesper> Du kan sikkert også finde nogen som har skrevet "igen og
Jesper> igen" før Nephew...

De udnytter nok bare citat-retten til at hylde Nephew. Det tror jeg
ikke bandet har noget imod

Best regards
Martin Jørgensen

This space and text line is available for rent.

Fra : penta@panto.com

Dato : 21-09-07 21:18

> Hej NG !

<snip>

> De brugte ordene "igen og igen og" i reklamen. Reklamen gik på, at der
> hele tiden kommer en ny bus til de ventende passagerer.

<snip>--
> Med venlig hilsen Per !

Den ordkombination hører man da igen og igen. Nevøerne benytter bare en
"gammel" talemåde.
Jeg mener ikke man kan påberåbe sig rettighed over en så kort ordrække.
Tre ord kan vel næppe kaldes et digt - eller hvad?

Bortset fra det - så er det vel nærmest også en reklame for musikken såvel
som for busserne.

All you need is love....
/tomov

Fra : Allan Soerensen

Dato : 23-09-07 15:04

<penta@panto.com> skrev i en meddelelse
> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>>
> <snip>

> <snip>--
>
> Den ordkombination hører man da igen og igen. Nevøerne benytter bare en
> "gammel" talemåde.

Det gør de så ikke helt.
Nephew synger ikke "igen og igen", som er et helt almindeligt dagligdags
udtryk. De synger derimod "igen og igen OG" og det er noget anderledes at
slutte med ordet *OG*.
Googler man på ""igen og igen OG" har alle de første mange hits relation til
Nephew og deres øre-hænger-hit.

Jeg ved ikke om det er "værk" blot fordi man laver en underlig
sætningsafslutning, men er f.eks. et slogan ikke beskyttet?

Fra : Martin Larsen

Dato : 22-09-07 09:25

Per wrote:

> Altså skal busselskabet søge Nephew om lov til at bruge ordkombinationen
> til/i deres reklame ?

Engang lagde Sebastian sag an mod Socialdemokratiet (vistnok) for deres
brug af "Du er ikke alene" på netop en busreklame.

Hvis jeg ikke husker helt galt, tabte Sebastian sagen.

Hvilket også er rimeligt, for man bør ikke kunne tage "patent" på en
alm. kort sætning. Hvor mange gyserfilm har ikke brugt undertitler som
"Du er ikke alene" eller lignende?

Hilsen
Martin

Fra : Per Christoffersen

Dato : 24-09-07 08:02

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Engang lagde Sebastian sag an mod Socialdemokratiet (vistnok) for deres
> brug af "Du er ikke alene" på netop en busreklame.

Det var nu det tidligere SID, der fik sagen på halsen.
De brugte sloganet 'Du er ikke alene - SID er til for dig'
Sebastian blev lidt knotten, da han til et arrangement hos SID oplevede
publikum synge med, men med SIDs tekst...

> Hvis jeg ikke husker helt galt, tabte Sebastian sagen.

Det husker jeg så ikke lige.

/Per