Udenlandsk selskab med aktiviteter i DK
Fra : Thomas

Dato : 19-09-07 14:27

En ven af mig har i et halvt år været ansat i et udenlandsk firma som
var ved at starte en forretning op i Danmark. Efter 3 måneder begyndte
lønnen at udeblive. Meget blev lovet men summen er at pengene vedblev
med at udeblive og min ven derfor tilsidst var nødt til at finde andet
arbejde.

Hendes fagforening (De kristelige !!!) siger at der ikke er noget at
gøre og at hun må anse pengene som tabt men de kan ikke forklare
hvorfor.

Der foreligger ikke en egentlig ansættelses aftale al ting er foregået
mundtligt.

Er der nogen der har nogen ide om hvorvidt det er rigtigt at denne
person må vinke farvel til 3 måneders løn eller om der er nogen
muligheder. Firmaet er stadig aktivt i Danmark.

Begrundelser og relevante links ønskes. På forhånd tak

VH

Fra : KT

Dato : 19-09-07 16:57

"Thomas" <Thomas.Haugaard@gmail.com> wrote in message
[...]

Hvordan vil du dokumentere, at hun overhovedet har været ansat og/eller
udført arbejde i pågældende firma?
Påstand mod påstand, hvis der kun ligger mundtlige aftaler.

Kan du dokumentere ansættelsen kan man enten via fagforeningen (kristelige
er vist ikke en fagforening!!) eller via domstolen indhente sine penge enten
direkte fra firmaet eller hvis det erkæres usolidt hos LG.

Knud

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-09-07 17:16

KT wrote:

> Kan du dokumentere ansættelsen kan man enten via fagforeningen
> (kristelige er vist ikke en fagforening!!)

Om "kristelige" er en fagforening er ikke et juridisk spørgsmål.

> eller via domstolen
> indhente sine penge enten direkte fra firmaet eller hvis det
> erkæres usolidt hos LG.

Der er nogle betingelser for at LG vil dække, som man kan læse her
http://www.atp.dk/www/portal.nsf/mainfrms!readform&ExpandAlias=Menu-LG-loenmodtager&Area=LG-loenmodtagere

Personen skal være "ansat", defineret som at "udføre arbejdet personligt
ud fra arbejdsgiverens instrukser og kontrol". En udenlandsk
arbejdsgiver skal være fra EØS for at der er dækning.

Fra : Thomas

Dato : 19-09-07 17:33

On 19 Sep., 17:57, "KT" <kn...@c.dk> wrote:
> [...]
> er vist ikke en fagforening!!) eller via domstolen indhente sine penge enten
> direkte fra firmaet eller hvis det erkæres usolidt hos LG.

Der er lønsedler og jo de kristelige kalder sig en fagforening

VH

Fra : KT

Dato : 19-09-07 18:21

Der er lønsedler og jo de kristelige kalder sig en fagforening

Er der lønsedler udskrevet af firmaet er der jo ingen problemer, Så er det
jo udelukkende et betalingsspørgmål. Kan de ikke betale må de begæres i
betalingsstandsning/konkurs, hvorefter LG kan tage over.

At de kristelige 'kalder' sig fagforening er jo netop problemet - de er det
ikke.

Knud

Fra : alexbo

Dato : 19-09-07 19:04

"Thomas" skrev

>Der er lønsedler og jo de kristelige kalder sig en fagforening

En rigtig lønseddel med CVR og CPR nr., Skattetræk, ATP bidrag og hele
molevitten, eller det
bare at stykke papir med overskriften LØN.

For mig lyder det af noget telefonsalg, med en arbejdsgiver der ikke findes
i levende live her i landet, en diffus ansættelse uden papirer, og helt
umuligt at finde "bagmændene" og stille dem til ansvar for noget som helst.

Det er svært at begrunde noget som helst, når selv navnet på den upålidelige
arbejdsgiver er hemmeligt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thomas

Dato : 19-09-07 17:36

On 19 Sep., 18:15, "Jesper Lund" <use...@jesperlund.com> wrote:

> [...]
> ud fra arbejdsgiverens instrukser og kontrol". En udenlandsk
> arbejdsgiver skal være fra EØS for at der er dækning.

Ja men problemet er at firmaet ikke er gået konkurs det lever i bedste
velgående, så det er ikke en sag for LG

VH

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-09-07 17:40

Thomas wrote:

> Ja men problemet er at firmaet ikke er gået konkurs det lever i
> bedste velgående, så det er ikke en sag for LG

Civilt søgsmål. Om den sag kan anlægges i Danmark eller udlandet skal
jeg ikke kunne sige, men det kan en advokat med speciale i arbejdsret
nok fortælle dig.

Fra : KT

Dato : 19-09-07 18:19

> [...]
> arbejdsgiver skal være fra EØS for at der er dækning.

Ja men problemet er at firmaet ikke er gået konkurs det lever i bedste

Det er ikke et problem - kører du sag mod dem, vinder og de ikke kan betale,
så bliver de erklæret konkurs og dermed en LG sag.

Knud
VH