"John" <jk7410@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:46ef9ec7$0$7603$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Elgiganten vil ikke længere afhjælpe fejlen med den larmende blæser da
> reklamationsretten er udløbet. Det samme gælder forsikringen.
> Jeg mener dog de er forpligtet til at udbedre fejlen, da det er den samme
> fejl der er opstået igen. Jeg mener at kunne huske, at mange kan klage
> over en tidligere repareret fejl hvis den opstår igen i et antal år, hvis
> det er den samme fejl der opstår igen. Er jeg helt galt på den, eller er
> der ikke noget at gøre?
Man kan reklamere over en fejl/mangel i op til 2 år fra købet.
Når fejlen/manglen er erkendt flytter kravet fra at være et krav om
mangelsudbedring efter Købeloven til at være et almindeligt krav på en
ydelse.
Forældelsen på dette almindelige krav er 5 år fra det seneste forsøg på
udbedring.
Men det kræver altså at det er den samme fejl, der opstår igen.
Det kna ikke helt undre, at Elgiganten ikke vil udbedre. Dels er de ikke
altid særlig villige til at leve op til deres forpligtigelser, og dels er
mange af deres medarbejdere ikke særligt velbevandrede i juraen om sådanne
ting.
Det er en uheldig kombination...
Du kan se her (dog ikke fra El-giganten)
http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/tekstiler-og-skind-til-beklaedning-og-bolig/ophaevelse-af-koeb-5-aar-efter-levering-2002/
hvordan en sådan sag kan forløbe.
/Per